Olenko ainoa, jonka mielestä on sairasta, että alle 25-vuotiasta äitiä pidetään liian nuorena äitinä tai jopa teiniäitinä?
Mikä helvetti tätä yhteiskuntaa riivaa?
Parhaimmassa synnytysiässä olevat naiset ovat liian nuoria saamaan lapsia?
Kommentit (81)
Xandris:
ikäisyydestä. Enkä menisi sanomaan, että joku ikä on ABSOLUUTTISESTI PARASTA LASTENHANKINTAIKÄÄ. Vaikka nuoruus on biologisesti valttia, niin sosiaalisesti ja taloudellisesti iän karttuminen taas voi olla äitiydelle hyväksi.Itse ajattelen niin, ettei ole yhtä ja samaa, kaikille ideaalia lastensaamisikää. Ja käytännön elämä sanelee reunaehtoja.
Mutta JOS nyt ajattelen, minkä ikäisenä toivoisin omien lasteni saavan lapsia, niin pakko myöntää, että en kovin nuorena. Minusta hyvän ammatin hankkiminen, matkustelu ja maailman näkeminen ovat hienoja juttuja, ja niiden tekeminen on yksinkertaisesti VAIKEAMPAA (ei siis mahdotonta, mutta hankalampaa) perheellisenä. Ja tämä ei todellakaan tarkoita, että mollaisin nuoria äitejä tai en tukisi lapsiani, jos saavat lapsia nuorena. En vain toivo sellaista heille, jos nyt hiljaisen sisäisen toiveen voi keskustelussa kirjata näkyviin.
Mä en todellakaan halua et mun lapset saa lapsia alle 25 vuotiaina.
Olen sen joskus aiemminkin tänne perustellut. Eli: jokainen meistä siirtää alitajuisesti omat luurankonsa ja omat traumansa ja ongelmansa omille lapsille. Meillä jokaisella niitä on, väistämättä. Suomalaisten " kansallistrauma" on häpeän tunne. Se voi olla ihmisessä niin piilossa, ettei itsekään sitä tiedosta. Terapeutit puhuvatkin " tietoiseksi tulemisesta" .
Jotta ei siirtäisi näitä omia ongelmiaan eteenpäin lapsilleen, pitää " tulla tietoiseksi" omasta itsestään. Tämä tarkoittaa sitä, että omaa identiteetin omana itsenään, eikä ole olemassa vain äitinä tai hyvänä työntekijänä.
Ei ole kiellettyä, etteikö alle 25v voisi olla " tietoinen itsestään" . Mutta se on kovin harvainsta. Ihminen kehittyy kriisien kautta; kolmenkympin, neljänkympin kriisin kautta. Kun itselleen ja virheilleen on sokea, niin itseään ei voi kehittää. Tätä näkökykyä ei voi kehittää pakon edessä, se tulee ajan kanssa.
Valitettavasti jotkut ihmiset eivät koskaan näe itseään eikä tule tietoiseksi itsestään. Valitettavan moni. Ehkä heiltäkin pitäisi kieltää vanhemmuus...
Ymmärtäisin, jos puhe olisi alle 18v äideistä. Enkä siltikään yleistäisi näin.
Omassa töissäni en ole huomannut, että vanhemmuus olisi jotenkin hukassa " nuorilta" (siis alle 25v vanhemmilta). Olen työskennellyt opettajana, erityisopena, lastenkodissa ohjaajana ja lastentarhanopena.
terv. esikoisen 23v saanut äiti
Mutta autas mua nyt sen verran, että kertoisit miten ihmeessä mä oppisin olemaan tietoinen itsestäni? Mitkä asiat siihen liittyy?
Ja mitä ihme traumoja mä siirrän lapsilleni? Mistä ihmeestä mä oon saanut traumoja ja millaisia? Mä en nyt ihan käsitä?!
Ainakaan tämä psykologian tuntemus ei auttanut ymmärtämään tätä perustelua traumojen, yms siirtämisestä lapsille.
Ehkä näihin teorioihin olisin tutustunut vasta laudatur vaiheessa, jota en siis ole suorittanut.
Kiinnostuin kuitenkin teoriastasi. Voisitko kertoa, kenen teoria tämä on ja mistä lähteestä se on peräisin? Haluaisin tutustua tarkemmin.
t. 24
et amisäidit yleensä on just niitä nuoria äitejä
mummoksi.
yleensä kaikki nuoret äidit ovat lähiö hampuuseja, fiorellan farkut ja niin edespäin. rööki suunpielessä, blondattu tukka ja mustat juuret. taustalla amis jos sitä
Ja mä käyn sen ammattikorkean tutkinnon nopeempaa läpi ku joku lukiosta valmistunut, joka joutuu niitä alan asioita opiskelemaan alusta alkaen ;)
Mutta halit sulle!
Eikö kuitenkin ole ihan sama mikä ammatti on tai minkä ikäinen on. Pääasia että hoitaa lapsensa hyvin!?
Vierailija:
mummoksi.yleensä kaikki nuoret äidit ovat lähiö hampuuseja, fiorellan farkut ja niin edespäin. rööki suunpielessä, blondattu tukka ja mustat juuret. taustalla amis jos sitä
Vierailija:
mummoksi.yleensä kaikki nuoret äidit ovat lähiö hampuuseja, fiorellan farkut ja niin edespäin. rööki suunpielessä, blondattu tukka ja mustat juuret. taustalla amis jos sitä
Taidat asua siinä lähiössä itse, kun niin tarkkaan osasit nämä äidit meille kuvailla.
Muttavoi voi teitä vanhoja äitejä. Ette näköjään tajua sitä asiaa, vaikka te ette olleet valmiita lapsensaantiin nuorella iällä, niin muut ovat!
mikä ihme siinä on että ' amis' on joillekin jotain kamalaa. Kuitenkin eri ammatinharjoittajia tarvitaan. Jos kaikki kävisivät korkeakoulun vain siksi että se on ainut hyvä tapa elää, olisimme ongelmissa aika pian.
Eikä siellä yliopistossakaan tarvitse ikuisesti mähentyä, itse opiskelin neljässä vuodessa ja ehdin helposti saada lapsen ennen 25v synttäreitäni. Vai olisinko jonkun mielestä jotenkin fiksumpi, jos olisin saanut tutkintooni uppoamaan vaikkapa kuusi vuotta.
t. joku aiempi, en muista mikä
Lisäksi monella on kehno taloudellinen tilanne vielä tuossa iässä. En ymmärrä miksi siihen syssyyn on lapsikin tehtävä, eikö opinnoissa, työelämän aloittamisessa jne. ole tarpeeksi haastetta nuorelle ihmiselle?
t. Äidiksi 30-vuotiaana
mulle ei kahden lapsen imetyksen jäljiltä mahdu yksikään fiorellan paita.. siellä kun kaikki on kokoa xxs :) jota mun rinnat taas ei ole...
sukupuolitaudit? ryyppäämiset?bilettämiset? Vai mikä?
Omasta mielestäni mulla ei ole jäänyt mikään kokematta, tai on, ne edellä mainitut.
kaikkia kun eivät nämä " elämänkokemukset" paljoo kiinnosta. Me matkustetaan silloin kun lapset ovat isompia, koska nyt nuorempana ei ole vaan matkustelut kiinnostaneet. Ja vanhempana on enemmän sitä rahaa millä matkustella. Silloin se matkustelu ei tarkoita kännäämistä koko matkan ajan, vaan kulttuuria, nähtävyykisä, hyvää ruokaa. Paljonko sua kiinnosti nuo asiat 18-vuotiaana?
terv. mikä nro mahdoinkaan olla
lisää opiskeluja vai? duunissa raatamista? voi noita harrastaa lastenkin kera... itse olen jo 14 vuotiaana aloittanut ryypäilyt ja bilettämiset joten enää 18 vuotiaana se ei juuri kiinnostanut... matkustellutkin olen thaimaassa/jenkeissä, euroopassa ja voin matkustelle edelleenkin lasten kera..
saavat lapset keskimäärin vanhempana! Eikö kukaan muka myönnä, että lapsen teko olisi voinut odottaa muutaman vuoden..tai no yks täällä jo myönsi sen, mut muita? Kaikki vaan paasaa ja puolustelee itseään.