Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa töitä mistään

Vierailija
27.06.2025 |

Olen 42 v nainen ja yh,,lapsella eräs sairaus jonka vuoksi olen hoitanut häntä viimeiset 2 v. Nyt sain siihen apua ja tukikuviot selvillä koulun kanssa joten etsin kokopäivätyötä. Opinnot jäivät kesken ammattikorkeakoulussa lapsen sairauden vuoksi, sitä ennen asuin ulkomailla 15 v jossa olin töissä kansainvälisessä yrityksessä myyntihallinnossa. 

Suomessa olen työskennellyt sosiaalialalla opiskelun aikana ja välivuonna kun lapsen isä hoiti lasta 2 vuotta. Nyt olemme eronneet ja lapsi minulla pelkästään. 

Olen hakenut töitä vaikka mistä, mutta en saa kutsua edes haastatteluun. Opintoja ei ole mahdollista tehdä enää loppuun se on selvitetty jo koulun kanssa. Toki jos haen uudestaan kouluun mutta en usko pääseväni enää ensikertalaisuuskiintiön takia. Jäi vain opinnäytetyö ja pari kurssia vaille.

Asumme pk seudulla ja paikkakunnan vaihto ei ole nyt mahdollista lapsen tukikuvioiden vuoksi. Lähihoitajan tms tutkinto ei ole mahdollinen sillä minulla on kammo verta ja haavoja jne kohtaan, en pysty edes oman lapsen haavaa hoitamaan pyörtymättä. 

Koulunkäyntiavustajaa olen miettinyt mutta palkka on niin huono ( n 1700 e nettona) etten tiedä miten sillä tulisimme toimeen lapsen kanssa, vaikka saamme lapsilisää ja elatustukea mutta vuokra on 980 e kk. Keikkatyötä en voi tehdä kun se sekoittaa tuet moneksi kuukaudeksi eikä ole ketään keneltä lainata rahaa hätätapauksessa. 

Olisiko täällä vinkkejä mistä hakea töitä? Mikä vaan opiskelu ei ole mahdollista siihen tarvitsen te toimiston hyväksynnän. Kauppaan tms on turha haaveilla pääsevänsä, hakemuksia lähetetty vuosia eri ketjuihin. Vuorotyö ei nyt vielä muutaman vuoteen vielä käy, lapsen pitäisi olla illra yksin eikä se onnistu.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoapulaisena olen työskennellyt palvelukodeissa ilman alan koulutusta, olen kampaaja ammatiltan. Työ on ihan mukavaa arkista työtä, ruuan jakelua, pyykkäystä, ei hoitotyötä. Netissä helppoja työn hakusivuja, katso lähialueesi paikat.

Joo se voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, jos ei tarvitse mitään veri tms muita juttuja siivota. 

Kyllä siihen pitää tuossa työssä varautua. Noita paikkoja on tosi vähän, tällä kaupungilla ne ovat ainakin kaikki palkkatuettuja, eli ihmisten hyväksikäyttöä lähinnä. Yksi palkkatuella muutamaksi kuukaudeksi sisään, sitten se potkitaan pellolle ja uutta palkkatuettua tilalle taas muutamaksi kuukaudeksi. Vakituista ei oteta ikinä. 

Itsekin etsinyt tuota työtä, mutta eipä niitä juuri ole. Hoiva-avustajan nimikkeellä haetaan usein, mutta siinä pitää olla hoiva-avustajan koulutus. 

Vierailija
42/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ensikertailaisuuskiintiö estä sinua hakemasta uudelleen sisään. Aikuinen ihminen ja noin velvostunut! Tuolla asenteella olet ikuisesti työtön ja vailla valmistuspaperia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on surkea palkka, mutta henkilökohtaisen avustajan töitä on varmaan helpoin saada ja itsekin olen saanut vaikka en oikein muuhun tunnu kelpaavan. Mutta jos päätät hakea sitä työtä, niin ÄLÄ hae työtä, jota tehdään työnantajamallilla vaan hae firman kautta. Työnantajamallissa voi käydä niin, että olet käytännössä ympäri vuorokauden kiinni työssä kun avustettava ei pärjää yksin ja sijaisten järjestäminen on hänen vastuullaan, mitkään työajat eivät päde ja koko ajan on oltava valmiina tulemaan töihin. Jos olet firman kautta töissä niin firma on työnantaja. Työnantajamallissa avustettava on työnantaja ja siinä työntekijän asema on todella huono. 

Ei se muutenkaan ole mitään kivaa työtä, mutta siitä voi yrittää ainakin aloittaa.

Si

Siirtymiset menevät hankaliksi jos joutuu julkisia käyttämään. Ehkä kannattaisi kysellä firmoista olisiko samalle asiakkaalle kokopäiväistä tarjolla. Kyllä niitä on, mutta tosiaan paljon vähemmän kuin osa-aikaista.

Vierailija
44/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ensikertailaisuuskiintiö estä sinua hakemasta uudelleen sisään. Aikuinen ihminen ja noin velvostunut! Tuolla asenteella olet ikuisesti työtön ja vailla valmistuspaperia.

En pääse enää sisälle, tässä välissä on ollut niin rankat vuodet valvomisisineen ettei omat älynlahjat ole enää kummoiset. En pärjää enää opinnoissa. Edelleen  oma masennus myös päällä joten opinnot ei nyt onnistu. 

T: ap

Vierailija
45/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaako hoiva avustajan tms työtä tehdä eläkeikään asti? 

Vierailija
46/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu omasta terveydentilasta. Ihmisten nostamista ja siirtämistä, voi olla hyvinkin rankkaa. Mutta riippuu kyllä siitäkin millaisia apuvälineitä paikassa on käytössä. 

Vierailija
47/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja nyt keksii tekosyitä miksi ei voisi töitä tehdä.

Vierailija
48/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on. Itsekin töitä yrittänyt hakea n.puoli vuotta pk-seudulla, ei mihinkään pääse kun hakijoita on satoja pelkkiin kaupan kassatöihin.

Vierailija
49/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se nyt oo jo työn alla että työttömyyskorvaus ois vasteellista, että kun oot tietyn ajan työtön, niin sen jälkeen sun pitää osallistua johonkin työtoimintaan, erittäin hyvä, vaikka vessoja pesemään joutaisivat....

Vierailija
50/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja nyt keksii tekosyitä miksi ei voisi töitä tehdä.

Mikä tekosyy tässä on tullut esiin? 

Ap kertoi mielestäni selkeästi ettei voi tehdä vuorotyötä tai provisiopalkkaista työtä. On ehdotettu avustajan ja hoitoapulaisen työtä ja molemmat käyvät ap: lle. 

Toki jos ei ole ajokorttia se vaikuttaa asioita mutta ei se ole mikään tekosyy. 

Vierailija
51/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se nyt oo jo työn alla että työttömyyskorvaus ois vasteellista, että kun oot tietyn ajan työtön, niin sen jälkeen sun pitää osallistua johonkin työtoimintaan, erittäin hyvä, vaikka vessoja pesemään joutaisivat....

Joo sohin vähän kahvikuppeja samalla harjalla kun hankaan pönttöä. 

Vierailija
52/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan mä en saa koskaan pitkään töitä, kun parin päivän jälkeen sanotaan että toivoivat vähän nopeampaa työntekijää. Teen ihan normaalilla tahdilla. Oon joskus heittänyt että jos haluatte että teen kahden ihmisen edestä töitä, niin se on kaksinkertainen tuntipalkka.

Oon kyllä kehunut että kykenen tekemään koko viikkoa neljänkin ihmisen tahdilla ja näyttänyt ilmaisnäytteen. 

Just sitä nopeutta toivoivat, mutta en kyllä ala itteäni hajotamaan puoli-ilmaiseksi.

Vierailija
53/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkamaille kaipailivat juuri poimijoita uutisissa. Siinä ois kesälle hommaa jos muu ei tärppää.

nim.kesätöissä mansikkamaalla ollut

Vierailija
54/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mansikkamaille kaipailivat juuri poimijoita uutisissa. Siinä ois kesälle hommaa jos muu ei tärppää.

Oho on siis on mansikkatila pääkaupunkiseudulla niin että ap ehtii aina illaksi kotiin lapsen takia?! Kerro lisää.

Vierailija
55/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kk työstä menee tukikuviot sekaisin moneksi kuukaudeksi. Selvitin juuri asiaa Kelan kanssa. Emme tiedä miksi on ihmisiä jotka eivät ymmärrä etten voi makssa vuokraa tai ostaa ruokaa jos tuet ovat tauolla? Ei ole säästöjä eikä ketään keneltä lainata rahaa. 

Vierailija
56/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntityöhön pääsee ja saat vielä koulutuksen, mutta eihän työ kelpaa, kun et halua töitä.

Hae sinä itse kyseistä "työtä", jossa palkansaanti perustuu käytännössä sattumaan. Sillä ei tienaa kuin korkeintaan nuorison taskurahoja, ainoat jotka sillä voivat edes vuokransa maksaa ovat muistisairaille vanhuksille pakkomyyvät huijarit. 

Provisiopalkkainen puhelinhäirintä ei ole mitään työtä ja siihen ei ketään tule velvoittaa. Sinäkin todennäköisesti vihaat puhelinmyyjän soittoa etkä ikinä osta puhelimen kautta mitään ja silti olet ajamassa aloittajaa tuohon paskahommaan.

Muakin työvoimaneuvoja varoitti puhelinmyynnistä.

Vierailija
57/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ollut mansikkamaalla 25 v sitten suunnilleen kesätöissä kaksi kesää. Samoin rahaa kioskilla, jäätelökiskilla, lipunmyynnissä jne kesätöissä  ja monissa muissa paikoissa.

T: ap

Vierailija
58/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi keksiä lisää selityksiä miksi työ ei kelpaa, mutta sitten kun ilmainen raha katkaistaan tai tehdään täysin vastikkeelliseksi, loppuu ulina ja toimeliaisuus yllättää.

Vierailija
59/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Min tein, määräaikaisina sopimuksinA, olin välillä ansiosidonnaisella päivärahalla. Ei ole kovin raskasta, hoitajat hoitavat asukkaita. 

Vierailija
60/63 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä ilkeitä ihmisiä taas. Aika vähän aloittaja tarvitsee; tavallisen työpaikan, joita ei vain enää ole kun töitä ei vain enää riitä kaikille. Arvostelijat voisivat tosiaan yrittäjänä tarjota työtä tai olla hiljaa. Itse yrittäisin markkinoida itseäni just sen vieraan kielen osaajana sekä Back office ammattilaisena. Vähän on Lapin lisää kehiin. Niin kaikki tekevät...