Toimeentulotukipäätöstä viivytetään, koska käsittelijä "ei ollut huomannut liitteitä"
Selvitin tätä Kelan asiakaspalvelussa ja minulle sanottiin vaan, että "joudut nyt odottamaan pitempään, koska käsittelijä ei ollut huomannut liitteitä". Tosi huonoa asiakaspalvelua eikä tämä nyt edes lailliselta vaikuta. Onko kellään muilla ollut ongelmia Kelassa viime aikoina?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukihullu taas vauhdissa. En voi sanoa muuta kuin, että sinulla tulisi olla aina puskuria tilillä, jos tuet viivästyy. Sinun tulee itse maksaa menosi käsittelyn viivästyessä, sossu ei voi tässä tilanteessa sinua auttaa.
niin siitä koviksen larppaamisesta?
En ole näyttelijä. Olen totuuden rakastaja, ja trollien vihaaja.. Sinä, aloittaja, olet selkeästi tehtaillut näitä eri toimeentulotukiprovoja viime viikkoina. Et ole edes lukenut lakia toimeentulotuesta.
Toimeentulotuki on lainopillisesti väliaikainen tukimuoto - jokaisella ihmisellä on velvollisuus elättää itse itsensä ja maksaa omat laskut.
Tarkennan vielä tätä kömmellystä kun tässä tapahtui siis kaksi virhettä. Ensinnäkin sain lisäselvityspyynnössä ohjeeksi antaa liitteitä mitkä olin liittänyt jo edelliseen päätökseen eli niitä ei ilmeisesti oltu katsottu. Sitten siinä luki, että lähetä liitteet viimeistään 25.6, mutta sain kuitenkin jo 23.6 jonkun viestin puuttuvista liitteistä, ja että lähetäkin nyt viimeistään 1.7. Lähetin liitteet 24.6, jotta ne ehtisivät käsittelyyn silloin 26.6 eli seitsemännen arkipäivän päähän hakemuksen lähettämisestä. Nyt hakemustani ei siis olla käsitelty vaikka lähetin liitteet ajoissa. Chatissa tänään asiakaspalvelja ei oikeen vastannut tähän mitään vaan jankkasi, että kun käsittelijä ei huomannut liitteitä niin 7 arkipäivän odotusaika alkaa alusta. En sitten tiedä mikseivät ne katsoneet niitä liitteitä/hakemusta silloin 25. pv niinkuin piti. Lisätietoihin olin kirjoittanut silloin 24. pv, että heidän pyytämät liitteet on liitetty siihen edelliseen hakemukseen + liitin tämän kuun tiliotteen. Ap
"puskuria tilillä" - ja kela katsoo että ahaa, eipä tarvi fyrkkaa kun on ennestäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukihullu taas vauhdissa. En voi sanoa muuta kuin, että sinulla tulisi olla aina puskuria tilillä, jos tuet viivästyy. Sinun tulee itse maksaa menosi käsittelyn viivästyessä, sossu ei voi tässä tilanteessa sinua auttaa.
En ole näyttelijä. Olen totuuden rakastaja, ja trollien vihaaja.. Sinä, aloittaja, olet selkeästi tehtaillut näitä eri toimeentulotukiprovoja viime viikkoina. Et ole edes lukenut lakia toimeentulotuesta.
Toimeentulotuki on lainopillisesti väliaikainen tukimuoto - jokaisella ihmisellä on velvollisuus elättää itse itsensä ja maksaa omat laskut.
Älä vielä laita meedion papruja vetämään, en ole ap. Ja köyhien vihaajalta vaikuttaa tekstisi puolesta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
"puskuria tilillä" - ja kela katsoo että ahaa, eipä tarvi fyrkkaa kun on ennestäänkin.
Ei kela huomioi mitään muutamaa satasta tilillä kauan makailluita rahoja. Vain tulot (kaikki tulot) ja verotettava varallisuus huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kela huomioi mitään muutamaa satasta tilillä kauan makailluita rahoja. Vain tulot (kaikki tulot) ja verotettava varallisuus huomioidaan.
Huomioipas.
Vierailija kirjoitti:
Oikeuskanslerille vaan kantelua jokaisesta tapauksesta. On huomauttanut kelaa ennenkin vastaavasta toiminnasta
Ja sama meno jatkuu. Eli mitä hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Tuhlaa rahasi, saat toimeentulotukea. Hieno systeemi Suomessa!
Mitä helvettiä sinä sekoilet??
Olitko muistanut laittaa liitteet itse hakemuksen yhteyteen? Ne tulee olla hakemuksen mukana, muuten niitä ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos liitteet on "liitetty väärin" eli lähetetty erikseen tai väärässä muodossa, ei niitä huomaa, jos ei käy erikseen etsimässä.
Liitin ne siihen hakemukseen missä lukee mihin ne halutaan ja tuo asiakaspalvelija löysi ne sitten, sanoi että oikeassa olet, mutta joudut nyt odottamaan.
Oliko tiedostomuoto oikea?
Tämä selitys uppoaa varmasti laillisuusvalvojiin.
Toimeentulotukihakemusta täyttävä puolestaan tietää, että väärän tiedostomuodon lähettäminen ei onnistu - ohjelma heittää niin sanotusti herjaa. Lisäksi ohjelma kuittaa toimitetut liitteet vastaanotetuksi ja ne myös näkyvät toimitetun hakemuksen tiedoissa, jotka kannattaa aina tarkistaa.
Kannattaa ottaa kuvakaappaus, jossa näkyy, että liitteet on toimitettu. Ja ihan kaikesta muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh... nyt o taas se aika vuodesta että tuurilla käsittelevät hakemuksesi oikein.
Mulla kävi tuuri. Vuosi sitten ei.
Minua ärsyttää kun virheistä syytetään kesätyöntekijää. Kyllähän kesätyöntekijäkin tekee virheitä, mutta Kelassa niitä tehdään ympäri vuoden.
No ketähän siitä virheestä pitäisi syyttää, jos ei sen virheen tekijää?
Tekijää ja ennen kaikkea sitä, joka käskee tehdä virheitä.
Vierailija kirjoitti:
"Onko kukaan miettinyt, mihin Kelan työntekijältä menee toimeentulotuen jatkohakemuksen käsittelyyn tunti työaikaa kun aikoinaan sosiaalitoimen toimistotyöntekijältä meni alkeellisemmalla tietojenkäsittelyohjelmalla muutama minuutti."
Et voisi enemmän väärässä olla. Sosiaalitoimessa oli tavoite tehdä 7 toimeentulotukipäätöstä päivässä. Kelassa tavoite on kaksinkertainen.
Minun ainakin piti käydä joka kerta sosiaalityöntekijän luona, kun päätöstä tehtiin. Siinä siis keskusteltiin samalla tilanteesta, mahdollisesta muusta tuen tarpeesta yms. Ei siihen itse päätöksentekoon tuntia mennyt. Kelassa vaikuttaa olevan huono järjestelmä ja siihen lisäksi epäpätevät usein vaihtuvat työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
"Kelassa on tehdään vain kuukauden toimeentulotukipäätöksiä, vaikka tilanne on jatkunut pitkään samana. Ainoa tarkoitus voi olla ainoastaan pitää köyhää löyhässä hirressä."
Pitkät päätökset osoittautui ongelmalliseksi, kun ihmiset ei ilmoittaneet muutoksista. Kaikki joutuu kärsimään joidenkin epärehellisyydestä. Ikävä kyllä.
Eikös Kela saa verottajalta tiedot tuloista? Onko tuo oikeasti niin suuri ongelma? Kuluja tulee siitäkin, kun tehdään vain kuukaudeksi päätös.
Raivo Raisa kirjoitti:
No kyllä perkele on . Olen odotellut sitä helvetin päätöksen korjausta 2 viikkoa. Saatanan apinat teki tyhjästä 350€ tulot ja heinäkuu hylätty. Luuleeko ne jumalauta että ihan ilmaiseksi asun.
Kelan motto: koditon asiakas, halvempi asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Hep täällä kans! Verrattain tuoreena ilmiönä alkanut mennä niin, että kun laitan liitteeksi (paperisena) tiliotteen johon kääräisen sähkölaskun mukaan, niin se tiliotteen sisällä ollut sähkölasku "huomataan" paljon aiemmin kuin tiliote.
Tämä vaikka kirjoitan vielä tiliotteen näkyvälle puolelle mitä paketti sisältää.
Hittoako tällainen ja miksi?
Kun tehdään päätökset erikseen, saadaan kaksi työsuoritetta yhden sijaan. Ja noita siis seurataan Kelassa ja on joku tavoite monta pitää tehdä päivässä. Tämä on vain arvaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa säästää ja harva pystyykään.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä tätä kömmellystä kun tässä tapahtui siis kaksi virhettä. Ensinnäkin sain lisäselvityspyynnössä ohjeeksi antaa liitteitä mitkä olin liittänyt jo edelliseen päätökseen eli niitä ei ilmeisesti oltu katsottu. Sitten siinä luki, että lähetä liitteet viimeistään 25.6, mutta sain kuitenkin jo 23.6 jonkun viestin puuttuvista liitteistä, ja että lähetäkin nyt viimeistään 1.7. Lähetin liitteet 24.6, jotta ne ehtisivät käsittelyyn silloin 26.6 eli seitsemännen arkipäivän päähän hakemuksen lähettämisestä. Nyt hakemustani ei siis olla käsitelty vaikka lähetin liitteet ajoissa. Chatissa tänään asiakaspalvelja ei oikeen vastannut tähän mitään vaan jankkasi, että kun käsittelijä ei huomannut liitteitä niin 7 arkipäivän odotusaika alkaa alusta. En sitten tiedä mikseivät ne katsoneet niitä liitteitä/hakemusta silloin 25. pv niinkuin piti. Lisätietoihin olin kirjoittanut silloin 24. pv, että heidän pyytämät liitteet on
Ei voi mennä noin. Muutenhan tuota voitaisiin jatkaa vuosikausia. Hups, en taaskaan huomannut ja uudet 7 päivää jne. Eri asia, jos vika olisi ollut asiakkaan.