Saako keskiverto suomalainen aikuinen todella 10 000 askelta päivässä täyteen?
Kommentit (106)
Mulla tulee päivittäin noin 27 000 askelta
Helposti saa. Jopa laiskana päivänä lomalla, jos ei jokaista kilometriä aja autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti jos tekee muutakin kuin istuu sohvalla, käy lenkillä, tekee sellaista työtä missä pitää liikkua tms.
Istumatyöläisen pitää tehdä aika paljon työpäivän ulkopuolella, että saa sen 10000 askelta täyteen. Se kun ei välttämättä täyty 5 km kävelylenkistäkään.
Minulla tulee noin 5000 askelta päivässä
t toimistotyöläinen
Ei tule läheskään.
Niille tulee, jotka pitävät kävelystä.
Mutta esim. minulla ei tule, koska kaupat ja julkinen liikenne ovat lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Helposti jos tekee muutakin kuin istuu sohvalla, käy lenkillä, tekee sellaista työtä missä pitää liikkua tms.
Todellakin helppoa: Työmatkat, töissä liikkumista koko ajan, kotona pihatöitä ja koirien lenkittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istumatyöläiselle vaikeaa, varsinkin jos työmatka on niin pitkä, että sen joutuu kulkemaan autolla.
Ei ole vaikea kun vapaa-ajalla liikkuu. itsellä on koira ja hevonen. Ja iso piha. Koiran lenkeistä, pihatöistä ja tallilla puuhailusta tulee ihan itsestään 10.000 päivässä täyteen vaikka menen metrolla töihin ja on toimistotyö.
Kaikilla ei ole koiraa, hevosta eikä edes isoa pihaa. Moni asuu kerrostalossa. 🏢
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo autojen määrää niin eihän ihmiset kävele edes kauppaan
Tai skuutteja !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istumatyöläiselle vaikeaa, varsinkin jos työmatka on niin pitkä, että sen joutuu kulkemaan autolla.
Ei ole vaikea kun vapaa-ajalla liikkuu. itsellä on koira ja hevonen. Ja iso piha. Koiran lenkeistä, pihatöistä ja tallilla puuhailusta tulee ihan itsestään 10.000 päivässä täyteen vaikka menen metrolla töihin ja on toimistotyö.
No ei tuo kuitenkaan keskimääräisen suomalaisen puuhastelua ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 10k on päästä revitty summa eikä se tee autuaaksi, vaikka toki yleisohjeista on apua.
Minun käsittääkseni on tutkittu, että istumatyö tekee peruuttamatonta vahinkoa, jota mikään liikunnan määrä ei kokonaan kompensoi. Siis toistan vielä: ei mikään liikunnan määrä.
Eikä seisominenkaan ole sen parempaa nykytiedon mukaan.
Voi meitä kurjia.
Entä jos jalat eivät kestä jatkuvaa kävelyä vaan kipeytyvät siitä? Onko silti terveellisempää kävellä?
Jotkut saa, jotkut ei. Kyllä mullekin aluksi teki tiukkaa, mutta nyt olen tottunut kävelemään myös pitempiä matkoja.
tulee helposti... autolla peltomarkettiin ja siellä saa jo yli 2500 askelta, pihalla puutarhan ja kesäkukkaruukkujen hoito tuo n.4000 lisää ja josjotain muuta puuhastelee niin kevyesti tuo täyttyy, ihan ilman niitä kaupassa kävelyjäkin.Omalla pihalla on aina puuhaa senverran että kyllä kertyy huhtikuun alusta syyskuun puoliväliin lähes päivittäin runsaasti ylikin tuon 10 000. Talvella on verkkaisempaa.
Oikein yllätyin miten paljon tulee pihalla käveltyä kun laitoin sen askellaskurin puhelimeen...eikä se puhelin edes kokoaikaa mukana kulje, kun vasta nyt sen sovelluksen jälkeen olen alkanut pihalla mukana pitää ja unohtuu ruokailun jälkeen useinkin sisälle, tai huvimajaan
Helposti, te vaan ootte niin saatanan läskejä :D
Monissa tämän palstan keskusteluissa on tyrmätty pihan ja kasvimaan hoito, niissä ei kuulemma saa liikuntaa. Rannekkeen mukaan tyypillinen mökkipäivä on yli 10 000 askelta. Lisäksi mukana on useimmiten jotain vähän raskaampaa kuten maankääntöä, puiden pilkkomista tai kasteluveden kantoa. Eihän se tietysti ole mitään verrattuna kahden tunnin salirääkkiin tai maratoniin, mutta on se ihan hyvää liikuntaa yli kuusikymppiselle.
Te jotka väitätte, että helposti tulee niin käytättekö askelmittaria? Mä en nimittäin usko hetkeäkään, että ne ranteessa olevat näyttää oikein. 10000 askelta on oikeasti aika paljon. Silloin kun tein aikanaan työtä, jossa käveltiin tuntikaupalla päivittäin, sain tuplavuorossa kerran 17000 askelta. Tänään olen siivoillut, käynyt monessa kaupassa (autolla menin, mutta joku väitti, että kaupassa käynnistä tulee jo 2500 askelta) ja ollut muutenkin suhteellisen paljon jalkojen päällä liikkeessä. Askelia on kännykän mukaan 1900. Joskus vertailtiin miehen kanssa, jolla on älykello niin samoissa hommissa samaan aikaan miehellä askelia oli muka yli 6000 ja minulla alle 2000. Ne älykellot kun mittaa suunnilleen käden heilautuksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo autojen määrää niin eihän ihmiset kävele edes kauppaan
Tai skuutteja !
Lihavat nuoret ajaa skuuteilla.
Mulla reilut 7km on 10 000 askelta. Kyllä siihen kotona työskentelevän istumatyäläisen pitää nähdä jo vaivaa.
Aloitin n. 450 päivää sitten projektin, että 10k on tultava täyteen jokaikinen päivä ja sillä selvä. Olen toistaiseksi onnistunut, enkä ole edes ollut kipeä. Muuten en huomaa huikeaa eroa, toki kaloreita kuluu sohvalla istumiseen verrattuna ja kaikki liikkuminen on hyväksi terveydelle.
Tänä vuonna tähän mennessä keskiarvo on 13k päivässä. Olen tyytyväinen!
Vierailija kirjoitti:
Te jotka väitätte, että helposti tulee niin käytättekö askelmittaria? Mä en nimittäin usko hetkeäkään, että ne ranteessa olevat näyttää oikein. 10000 askelta on oikeasti aika paljon. Silloin kun tein aikanaan työtä, jossa käveltiin tuntikaupalla päivittäin, sain tuplavuorossa kerran 17000 askelta. Tänään olen siivoillut, käynyt monessa kaupassa (autolla menin, mutta joku väitti, että kaupassa käynnistä tulee jo 2500 askelta) ja ollut muutenkin suhteellisen paljon jalkojen päällä liikkeessä. Askelia on kännykän mukaan 1900. Joskus vertailtiin miehen kanssa, jolla on älykello niin samoissa hommissa samaan aikaan miehellä askelia oli muka yli 6000 ja minulla alle 2000. Ne älykellot kun mittaa suunnilleen käden heilautuksetkin.
Ja lisään vielä, että vaikka mittarissa olisi näennäisesti paljonkin askelia niin se ei kerro oikeastaan mitään todellisesta matkasta. Erittäin monessa arjen hommassa otetaan niin lyhyitä askelia (esimerkiksi joku kasvimaan näperrys) että ei ole merkitystä. Itse saatan viettää koko päivän vaikka mökillä tehden yhtä jos toista eikä ikinä ole 10000 askelta. Miehellä sen sijaan on moninkertaisesti "askelia". Minulla on ohjelmoitu askelen mitan mukaan niin ei laske jokaista liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Älykelloissa on eroja siinä, kuinka herkästi ne tulkitsee askelia. Edellinen Polar laski askelia autoa ajaessa, nykyinen Samsung ei. Älykello laskee minulle päivässä tuhat tai pari tuhatta askelta enemmän kuin housun taskussa kulkeva kännykkä. Lukema lienee suurin piirtein oikein, kun kännykkä ei ole taskussa kotona puuhatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, että vaikka mittarissa olisi näennäisesti paljonkin askelia niin se ei kerro oikeastaan mitään todel
Mitä väliä sillä askeleen pituudella on? Tärkeintähän on olla liikkeellä eikä istua tai seistä paikallaan. Ja se kasvimaapuuhastelu sisältää montaa eri liikettä eikä vain yksipuolista kävelyä. On kumartelua ja kantamista, paljon parempaa liikuntaa kuin tasaisella kävely. Myös maastossa kävely on monipuolisempaa liikuntaa kuin kadulla kävely.
Meillä kaikilla ei ole varaa isoon pihaan ja hevostalliin helsingin metroaseman kyljessä.