Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairastuneen opiskelijan kokemus: Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio

Vierailija
27.06.2025 |

Sairastuin noin vuosi sitten ensin fyysisesti ja sen siivittämänä myös henkisesti (/burn out) ja on ollut suorastaan traumaattista huomata tämän prosessin yhteydessä, miten vaikea ja hidas prosessi avun saaminen ja kuntoutuminen voi Suomessa olla.

Minua on palloteltu paikasta toiseen, annettu odottaa jo pelkkää jatkoarviosoittoa kohtuuton aika ja lääkärille tuntuu olevan jotenkin aivan ylivoimaisen hankala päästä, vaikka tilanne olisi ihan oikeasti jo hälyttävän huono. 

Tämän sanominen ääneen jopa satuttaa, sillä olen aina rakastanut kotimaatani, sen kaunista luontoa, ahkeraa rehellistä kansaa ja ainutlaatuista kulttuuria ja historiaa, ja olen pitänyt myös aina selvänä sitäkin, että tarpeen tullen puolustan sitä kirjaimellisesti henkenikin uhalla -

mutta en pysty enää itse kutsumaan Suomea hyvinvointivaltioksi. 

Se teki kipeää kirjoittaa taas auki tähän, mutta sanani tulivat syvältä sydämestä. 

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa vielä:

Vaikka minulla tulisi joskus olemaan nykyistä helpompi ja nopeampi tapa saada apua, kuten rahaa käydä yksityisellä tai mahdollisuus sitten työelämässä päästä työterveyslääkärille jne., aion tulla muistamaan tämän kokemuksen ikuisesti.

Lupaan teille muille, jotka joudutte jopa itse sairaina kirjaimellisesti taistelemaan avun eteen, että aion myöhemmin elämässäni pyrkiä vaikuttamaan tähän asiaan (vaikka en lähtökohtaisesti ole edes alalla, jolla vaikuttamismahdollisuus olisi kovin suora. Lähden sitten vaikka politiikkaan mukaan, vaikka minulla ei ole koskaan edes ollut hirveää paloa sinne).

Tämä yksinkertaisesti ei voi enää jatkua näin. En käsitä, miten Suomi valitaan vähän väliä maailman onnellisimmaksi maaksi. En enää usko tuohonkaan kartoitukseen pätkän vertaa. 

Vierailija
2/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa vielä vähän avautumistaan teille, ilmaiset nettiterapeuttini, lukekaa jos jaksatte, 

Mutta siis - tämä satuttaa myös siksi, että vaikka olen usein huono kehumaan itseäni, voin nyt kuitenkin ihan neutraalisti ja kuin faktan todeten, että olen yksi ihmisistä, joista yhteiskunnan olisi oikeasti järkeväkin huolehtia.

Olen sivistynyt, kunnollinen ihminen, joka toki on saanut yhteiskunnalta paljon lapsesta asti, mutta on myös maksanut sille jo tähän mennessä veroja takaisin teini-ikäisestä lähtien kesät töissä ollen, ahkerasti opiskellen ja niissä ihan hyvin menestyen, ja on kaiken lisäksi vielä raitis, en riehu, rellestä tai aiheuta mitään häiriötä yhteiskunnassa.

Yksinkertaisesti, yhteiskunta vain menettää kun se ei pysty hoitamaan kansalaisiaan tehokkaasti ja järkevästi organisoiden. Jonkin täytyy myös olla pahasti pielessä terveydenhuollon rakenteissa, kun tilanne voi olla tällainen. Jokin suuri muutos pitäisi tehdä. On pakko tehdä.

Ps. Sekin on ollut kipeä asia huomata, että avun saamiseksi on ollut pakko opetella kovuutta, kylmyyttä ja vaativaa asennetta. Tuntuu, että kiltteydellä, kärsivällisyydellä ja rauhallisuudella ei pärjää.

Kun olen jaksanut olla tiukka, vaativa ja jopa kova, olen saanut asioita etenemään yleensä ainakin vähän nopeammin.

Mutta mielestäni on väärin, että asia on näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käynyt kuuteen vuoteen kroonisen sairauteni vuoksi lääkärissä. Ei ole lääkkeitä, hoitoa, tutkimuksia. Olen työssäkäyvä ja sinua sentään pompotellaan siellä koneistossa. Itse elätän myös sinutkin loinen

Vierailija
4/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitoksen terveydenhuolto? YTHS?

Vierailija
5/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen puoli on hirveä kun pääset lähinnä terv aseman yleislääkärille joka voi olla nuori harjoittelija suoraan korkeakoulusta. Eivätkä kuitenkaan myönnä virheitään. 

Yksityinen taas rahastaa minkä kerkiää 

Vierailija
6/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule niin se menee tässä kafkalaisessa systeemissä. Jostain syystä ihminen pettyy omiin odotuksiinsa. 

Suomea saa ja pitää silti rakastaa. Kuka sen homman muukaan tekisi. Kyllä se sitten lopulta on ihan hyvää se hoito, kun sen byrokratian ja sääntöjen yli pääsee.

Tsemppiä vaan. Yritä keskittyä olennaiseen siihen hetkeen mikä on juuri nyt. Älä pohdi ikäviä asioita, kun ei psyyke nyt kestä sitä.

Uskon, että olet hiomaton timantti.

Valakka

Vierailija
7/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen puoli on hirveä kun pääset lähinnä terv aseman yleislääkärille joka voi olla nuori harjoittelija suoraan korkeakoulusta. Eivätkä kuitenkaan myönnä virheitään. 

Yksityinen taas rahastaa minkä kerkiää 

Vaikka olisi kuinka osaava lääkäri siellä terveyskeskuksessa, ei hän kaikkea pysty hoitamaan. Lähetteen voi laittaa spesialistille, mutta se voidaan hylätä ilman perusteluja. Sitten taas alusta uudestaan tk-lääkärille aikaa varaamaan.

Vierailija
8/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP jatkaa vielä vähän avautumistaan teille, ilmaiset nettiterapeuttini, lukekaa jos jaksatte, 

Mutta siis - tämä satuttaa myös siksi, että vaikka olen usein huono kehumaan itseäni, voin nyt kuitenkin ihan neutraalisti ja kuin faktan todeten, että olen yksi ihmisistä, joista yhteiskunnan olisi oikeasti järkeväkin huolehtia.

Olen sivistynyt, kunnollinen ihminen, joka toki on saanut yhteiskunnalta paljon lapsesta asti, mutta on myös maksanut sille jo tähän mennessä veroja takaisin teini-ikäisestä lähtien kesät töissä ollen, ahkerasti opiskellen ja niissä ihan hyvin menestyen, ja on kaiken lisäksi vielä raitis, en riehu, rellestä tai aiheuta mitään häiriötä yhteiskunnassa.

Yksinkertaisesti, yhteiskunta vain menettää kun se ei pysty hoitamaan kansalaisiaan tehokkaasti ja järkevästi organisoiden. Jonkin täytyy myös olla pahasti pielessä terveydenhuollon rakenteissa, kun tilanne voi olla tällainen. Jokin suuri muutos

Tarkennus aikaisempaan viestiini: en siis tarkoittanut, että ajattelisin että kenen tahansa hoitaminen ei olisi järkevää, mutta siis sitä, että sellainen henkilö, jolla ei ole elintapojensa puolesta suurta todennäköisyyttä olla pitkäaikainen terveydenhuollon hoidettava (ei esim. käytä päihteitä ja retkahtele sitten niihin yhä uudestaan), olisi ihan yhteiskunnan itsensä kannalta kaikista järkevin pyrkiä hoitamaan kuntoon mahdollisimman nopeasti.

(Ja siis, en tarkoittanut myöskään sitä, että esim. päihderiippuvaiset eivät sitten ansaitsisi hyvää hoitoa! Päinvastoin, mielestäni se on yksi terveydenhuollon osa-alue, joka kaiken muun ohella kaipaisi isoja uudistuksia.)

Vierailija
9/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti demarit ja erikoisesti soten väkisin rustannut Katja Kiuru lukevat tämän opiskelijan tapauksen. Ehkä huomaavat, mitä tuli tehtyä,

Vierailija
10/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun siellä poliittiikassa olet, niin mistä otat rahat palveluihin, jotka vastaavat sinun ja muiden kriteereitä? 

Nostetaanko veroja? Mistä kiristetään?

Vierailija
11/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaitoksen terveydenhuolto? YTHS?

YTHS on nykyään yhtä tukossa kuin muukin julkinen terveydenhuolto

Vierailija
12/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi perustulo.

Vierailija
13/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin veroja melkein 30v ennen kuin terveys meni. Kiitoksena minulta vietiin kaikki. Aion muistaa auttamalla niitä joilta sain apua, yht kuntaa pyrin sabotoimaan.

Vierailija
14/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ongelma on juuri se, mikä on ap:nkin. Jokainen kuvittelee olevansa "hyvinvointivaltion" tukipilari ja maksaja, vaikka saamapuolella onkin. Antajilta ei riitä enää annettavaa (raskaimmin verotettuja maita!!!) ja saajat ovat tyytymättömiä siihen mitä annetaan. Lopputulos: kukaan ei ole tyytyväinen. 

Vierailija
15/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käynyt kuuteen vuoteen kroonisen sairauteni vuoksi lääkärissä. Ei ole lääkkeitä, hoitoa, tutkimuksia. Olen työssäkäyvä ja sinua sentään pompotellaan siellä koneistossa. Itse elätän myös sinutkin loinen

Ehkä olisi aika käydä. Työterveyslääkäri? 

Vierailija
16/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on erityisasemassa, jos pääsi lääkärin pakeille. Minun syöpäni on sairaanhoitajan diagnoosin perusteella stressin aiheuttama tensiopäänsärky. Parannuskeinona tyynyn vaihto!

Vierailija
17/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisiin sairauksiin ei välttämättä tule parannusta , vaikka vuosikymmenet kävisi kaikki mahdolliset hoitopolut läpi.  Mahdotonta ei voi vaatia.

Vierailija
18/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MENE  T  Ö  I  H  I  N   ! ! ! ! 

Muuta neuvoa EI tule!

Ja lopeta valitus, ulina ja kitinä. 

Mene sinä hautaan, niin loppuu tuo saatananmoinen turha ulina ja ikinä! 

Muuta neuvoa EI tule! 

Vierailija
19/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vikaa on kyllä myös kansalaisissa, jos ensimmäinen burnout out saadaan jo ennen työelämän aloittamista...

Vierailija
20/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule niin se menee tässä kafkalaisessa systeemissä. Jostain syystä ihminen pettyy omiin odotuksiinsa. 

Suomea saa ja pitää silti rakastaa. Kuka sen homman muukaan tekisi. Kyllä se sitten lopulta on ihan hyvää se hoito, kun sen byrokratian ja sääntöjen yli pääsee.

Tsemppiä vaan. Yritä keskittyä olennaiseen siihen hetkeen mikä on juuri nyt. Älä pohdi ikäviä asioita, kun ei psyyke nyt kestä sitä.

Uskon, että olet hiomaton timantti.

Valakka

Lämmin kiitos!

En jaksa vastata kaikkiin muihin viesteihin, mutta töihin patistelijoille kommentoisin, että olen koko opintojeni ajan esim. kesäisin ja välillä myös lukuvuoden aikanakin tehnyt myös töitä.

Olen tehnyt liikaa töitä ja siksi olen tässä tilanteessa. Jaksaminen ei riittänyt enää. 

-AP

(ps. Kiitos myös kaikille muillekin ymmärtäväisille viesteille. En ehkä selviä kommentoimaan jokaiseen, mutta luen kaikki viestit huolella läpi ja myönteiset ja kannustavat sananne ihan oikeasti auttavat. Kiitos niistä ja että käytitte aikaanne vastatakseni minulle.)