Työkaveri haluaisi aina kyydin kotiin ja että käyttäisin häntä välillä kaupassa
Olen aloittanut uudet työt vieraassa kaupungissa ja ollut nyt muutamia kuukausia uudessa työssä.
Olen aika etäinen ihminen, lähipiiriini kuuluu vain pieni osa ihmisiä ja työpaikalla pyrin olemaan kaikille ystävällinen ja riittävän etäinen, koska en halua kavereita lisää, kun en vanhoihinkaan aina jaksaa pitää yhteyttä. Työ on vaan työ, enkä halua hengailla työkavereiden kanssa vapaa-ajalla.
Työyhteisööni kuuluu tietenkin "pummi", joka on äärettömän sanavalmis ja voimakastahtoinen ihminen, josta myös huokuu suuria rahankäytön ja elämänhallinnan ongelmia.
Yhden kerran kyseli, missä päin kotini on, ja hän huomasi, että hänen koti on myös samoilla suunnilla. Nyt haluaa kyydin joka ikinen kerta.
Jos menen suoraan kotiin, matkani autolla on 10 minuuttia. Jos ajan hänet kotiin, matkani on noin 18 minuuttia. Hän ei välttämättä myös edes kysele, saattaa vaan olettaa, että heitän ja tyyliin kulkee kannoillani koko ajan, etten varmasti häntä unohda.
Nyt on alkanut kyselemään jo työpäivän aikana, että "Etkös käytäkin mua tänään kaupassa töiden jälkeen ja heitä mut kotiin." Sanon tähän ei, mutta seuraavana päivänä kysyy uudestaan.
On alkanut myös pummaamaan rahaa, johon olen sanonut, että en voi lainata.
Koska olen kiltti, rauhallinen ja hän kaikkea muuta, mulle on tosi vaikea laittaa stoppi tälle hänen pummailulleen. En ole kertonut omasta elämästäni hänelle mitään, hän on taas kaiken ja hänellä onkin ihmeellinen taito kuvitella, että olen hänen hyväkin kaveri ja muutenkin tulee töissä koko ajan bondaamaan ja taputtelemaan selkään, että "Sinä oot sitten mahtava tyyppi, eikös mennäkin yhdessä kohta kahville, minäpäs tulen sinua nyt auttamaan siinä työtehtävässä, tules tonne nii minäpä kerron sulle pari juttua, mitä kuulin." Suhtaudun siis kaikkeen kovin etäisesti ja en edelleenkään kerro hänelle elämästäni mitään.
Miten oikein toimia?
Kommentit (180)
Jos mikään jo ehdotetuista ei käy, niin ehdota että hän ajaisi joka toinen viikko?
Ihmiset osaa oli kyllä törkeitä. En ikinä kehtaisi jatkuvasti pyytää keneltäkään kyytiä. Maksaisin matkoista ihan varmasti.
Kerran itse kuskasin yhtä tyyppiä ja hän oletti, että lopetan työt samaan aikaan kuin hän ja sen jälkeen vien junalle 🙄.
Mun mielestä tuollaista voi pyytää hyvältä kaverilta, ei keneltäkään tuttavalta. Tai oikeastaan hän ei edes pyytänyt, vaan oletti, että noin tulee tapahtumaan.
No, en vienyt.
Minutkin kasvatettiin sellaiseksi, etten osannut sitten nuorena koskaan sanoa ei. Tämä johti siihen, että jopa päädyin harrastamaan seksiä vastoin tahtoani joa alaikäisenä, ja myöhemmin siihen, että minua alettiin pitää outona tai epäluotettavana, kun jätin tekemättä asioita jotka olin luvannut.
Nämä parasiitti-ihmiset tunnistavat kiltit helposti. Paras strategia heidän kanssaan on suora ja selittelemätön kielto heti ekasta kerrasta. Sulta se taisi jo mennä ohi, joten joudut ehkä keksimään tekosyitä ennen kuin saat kerättyä rohkeutta sanoa suoraan ettei käy. Se on kuitenkin edessä, ja onneksi voin kertoa, että kieltäytyminen käy aina vaan helpommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täällä ohjeita voidaan antaa. Mutta ne on kaikki teoriaa. Käytäntö on toisenlaista. Vaikeampaa, hankalaa. Koko työhyvinvointi voi tuhoutua jos teet väärän liikkeen. Sama kuin koulukiusaamisessa; tee sitä ja tätä. Joo, kuinka moni tekee kun on todellisesta elämästä kyse? Ei monikaan. Kun tietää että voi tulla kymmenkertaisesti ongelmia.
Jutun juju on tajuta, että tällaisten lokkien kanssa ei vaan voi voittaa. Ovat pers.häröisiä useimmiten tai muuten sekaisin. Konflikti tulee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Joten parempi ennemmin kun vielä on itsellä vähän energiaa jäljellä puolustaa oikeuksiaan, eikä lokki ole alkanut pitää mitään saavutettuna etuna.
Omg. Sano sille että jos joskus on bussilakko niin silloin voit viedä, muulloin menköön bussilla tai miten ikinä töihin kulkee. Ja poistu kuuntelematta mitä/miten vastaa. Vaikka olisi kuin sama suunta niin ei ole sinun harteilla hänen kotiinpääsykeinonsa. Se pääsi sinne jo ennekuin menit sinne töihin niin jatkakoon samalla tapaa. Voi muutenkin työkaverille sanoa että hyvä että tullaan toimeen työpaikalla mutta kun ovi menee kiinni niin sun elämä on siitä kollegasta erillään, työmatkoineen kaikkineen.
Ota etäisyyttä.
Noin röyhkeitä on!
Älä vaan ota enää kyytiin!
Älä ole missään tekemisissä.
Sanot vain jämäkästi että sinä ajelet motaria koska se sopii sulle parhaiten, etkä siis muuta reittiä sen takia että kuskailet muita.
Ehdotukset maksaa puolet bensakuluista on typeriä. Ensin pitää maksaa auto, sitten vakuutukset, sitten ajoneuvoverot, sitten katsastukset, huollot renkaat ym. jotta pääsee vaiheeseen jossa voi alkaa maksamaan bensaa, joten bensakulut ovat murto-osa auton käyttökuluista.
Kun maksan kaiken tämän päästäkseni kulkemaan omia reittejä oman aikataulun mukaisesti, en todellakaan ottaisi ketään kyytiin vaikka maksaisi kaikki työmatkabensat.
Sanot vain jämäkästi että sinä ajelet motaria koska se sopii sulle parhaiten, etkä siis muuta reittiä sen takia että kuskailet muita
Tämä on hyvin sanottu. Ajat näin, koska sulle se sopii parhaiten. Et ole kyytejä velkaa kenellekään. Auton pitäminen on todella kallista. Se on sinun luksusta. Ei kenenkään random työkaverin ilmaista kyyditystä varten hankittu.
Varmasti se yrittää sinua syyllistää, mutta et edelleenkään ole tyypille mitään velkaa.
laittaisin jotain romprtta penkkeihin , sanoisin sori ei mahdu
Onhan hän aiemmin päässyt itsenäisesti töihin. Minä varmaan valehtelisin joku päivä etten olekaan kotiinpäin menossa. Jättäisin matkan varrelle mistä voi kävellä loppumatkan , en hänen takiaan ylimääräistä lenkkiä tekisi. Kimppakyydeissä maksetaan bensarahaa, ainakin meilläpäin. MUISTA ettet kertaakaan lainaa hänelle rahaa, alkaa jatkuvasti lainailee !
Mulla aikoinaan kaveri/ hetken työkaveri, lainaili rahaa, maksoi kyllä takaisin. Ja jos nähtiin baarissa , tuli pummaamaan oluen, varoitin uutta työkaveria, kun menimme baariin pummi alkoi tulla samaan aikaan aina sinne, pummaus jatkui epäkohteliaasti. Onneksi muutti kauemmas joten emme ole tekemisissä enää lainkaan. Kuulin muualta että seuraavassa työpaikassa otti uuden pummaus kohteen ja lainat suureni, kuulemma on maksanut velat, eivätkä ole enää tekemisissä kun toinen jäi eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen sanonut monesti ei, mutta se ei tunnu riittävän aina. Vaikka sanoisin, että mies hakee mut, saattaa kysyä, että no eikös miehes ota häntäkin kyytiin tms.
Miten niin ei riitä? Luuletko että työkaveri väkisin kiipeää kyytiin, jos sanot että ei käy? Jos niin käy, soitat tietysti poliisin.
Opettele sanomaan kunnolla ei. Nyt et tuota taitoa aidosti osaa. Et ole mikään hyväksikäytettävä ilmaistaksi jessus sentään. Tai sano että voit kyyditä, mutta jokainen tuollainen taksikyyti maksaa 20 e ja maksu etukäteen.
Työmatka on vapaa-aikaa, enkä todellakaan viettäisi sitä iilimatopummityökaverin seurassa. Sanoisin suoraan, että haluan olla itsekseni työmatkan. Piste.
Ei tarvitse mitenkään perustella. Jos pyytää kyytiä, sano että et ota kyytiin. Jos pyytää sitä silti uudestaan, sano että niin kuin jo äsken sanoit, ei käy, sun pitää keksiä joku toinen kyyti. Ja sitten lähdet tilanteesta/keskustelusta pois.
Mie en sanoisi mistään ku PORVOO kirjoittelee. Tekstin ulkoasu paljastaa.
Kysyit täällä neuvoja ja olet niitä saanutkin. Selität ne kuitenkin mitättömiksi, esim. En voi pyytää bensrahaa tai pitää keskustella tai vaikuttaa siltä, ettei ko.henkilöllä ole välejä muihinkaan työkavereihin.
Ehdotankin, että istut miettimään,
- miksi selittelet?
- miksi haluat säilyttää hyvät välit: säälistäkö vai pönkitätkö itsetuntoasi?
- haluatko todella lopettaa ko.henkilön kyyditsemisen vai et?
Kannattaa olla tyly ja suora, niin loppuu. Minulta yritti opiskelupaikassa yksi tämmöinen pummi pummata kyytejå,kun kuljin autolla. Sanoin vaan tylysti, että:" En ole mikään ilmainen taksi!" Siihen loppuivat kyselyt. Hyväksikäyttäjät on sellaisia, että ne havaitsee ihmisjoukosta aina sen, jota on helppo käyttää hyväksi.
Millä tämä lokki kulkee aamuisin töihin?
Vierailija kirjoitti:
Sanot vain jämäkästi että sinä ajelet motaria koska se sopii sulle parhaiten, etkä siis muuta reittiä sen takia että kuskailet muita
Tämä on hyvin sanottu. Ajat näin, koska sulle se sopii parhaiten. Et ole kyytejä velkaa kenellekään. Auton pitäminen on todella kallista. Se on sinun luksusta. Ei kenenkään random työkaverin ilmaista kyyditystä varten hankittu.
Varmasti se yrittää sinua syyllistää, mutta et edelleenkään ole tyypille mitään velkaa.
Tämä on hyvä neuvo. Jos hän kysyy kyytiä niin kerro tosiaan että ajat tästä lähtien motaria kun se on nopein. Jos hän ryntää autoosi istumaan niin ilmoita hänelle että ajat tästä lähtien motaria joten ei kannata tulla kyytiin. Jos hän ei nouse autosta vaan jatkaa kinuamista niin lähde vain ajamaan motaria kuten sanoit. Jos hän haluaa jäädä kesken reitin kyydissä niin jätä hänet siihen tai pidät kyydissä koko matkan ja hän saa mennä sinun luoltasi kotiin jotenkin muuten. Eiköhän tuo yhdestä kerrasta opi.
Sinun ei kannata pelätä sitä että tuo tyyppi suuttuu sinulle ja sinusta ei sen jälkeen enää pidetä työpaikalla. Työpaikalla kaikki muut varmasti tietävät millainen tuo tyyppi on koska hän on varmasti koittanut hyötyä siellä kaikista muistakin jollakin tavalla.
On se kumma, jos aikuinen ihminen ei osaa sanoa ei.