Mies haluaisi muuttaa uuden naisensa kanssa meidän taloon. Voinko jotenkin estää?
Eroprosessi on alkuvaiheessa enkä ole yhtään miettinyt käytännön asioita. Muutenkin on ollut vaikea pysyä järjissään. Mies on pettänyt minua meidän molempien entisen opiskelukaverin kanssa, muutti kolme viikkoa sitten tämän kotiin. Olen yrittänyt pysyä lasten (10kk ja 3-v.) takia rauhallisena, mutta eilen repesin, kun mies oli hakemassa kamojaan. Mies selitti, että he sitten varmaan muuttavat tähän taloon, kun aikovat perustaa perheen ja mulla ei yksin olisi varaa maksella velkoja. Raivostuin niin, että heittelin miestä tavaroilla lasten nähden.
Jotenkin tuntuu, että kaikesta muusta selviän, mutta en siitä, että se nainen asuu tässä talossa. Onko jotain keinoa, millä voin estää miehen suunnitelman? En ole yhtään jaksanut kelata eron taloudellista puolta. Kokemuksia?
Kommentit (61)
Muutenpa sinulla on aseet aika vähissä. Sori.
Oli vaan pakko kirjottaa ku tuli niin kamala olo tosta viestistä. Voiko tollasia mulkkuja tosiaan olla olemassa?? huoh...koita jaksaa!!!!!!! Tuskimpa sä mitenkään voit estää heidän muuttoa jos et itse pysty lunastamaan koko velkaa itsellesi. Voit tietenkin vaatia talon myymistä.....
Mulla on kyllä työpaikka, mutta palkka vain n. 2500/kk. Olen ollut kotona esikoisen syntymästä lähtien, joten säästöjä ei tosiaankaan ole. Ei siis onnistu multa ja lapsilta tähän jääminen :(
Voinko jotenkin pakottaa erossa talon myymiseen?
Jääkö lapset sulle, paljonko saisit elatusmaksuja/kk?
sivuille ja kysy siellä.
Voit saada jotain faktaa asiaan joka on kyllä tilanteena ihan perceestä. Tsemppiä!
Toi uuden sutturansa vanhempieni yhdessä rakentamaan kotiin.
ja jos miehesi ei pysty puolta hinnasta sinulle maksamaan, menee talo myyntiin.
Eihän tulosi kovin suuret ole, mutta ehkä pystyisit pankin kanssa sopimaan uusista lainajärjestelyistä?
Oikeudessa luulisi kyllä , että jos lapset jäävät sinulle viikolla ja isä tapaa vain joka toinen viikonloppu, olet kyllä aika vahvoilla sen suhteen että voisit jäädä taloon asumaan (perusteluna lapsille tuttu ympäristö, hoitopaikat jne).
Lisäksi miehesi maksaa elatusta lapsista, joka kyllä kiristää HÄNEN talouttaan (talonostoa ajatellen).
joudut kuitenkin johonkin muuttamaan, ja tuon vanhan lainan voi neuvotella uudestaan sun nimille ja sellainen lyhennys jonka pystyt hoitamaan. Vuokraakin joutuisit maksamaan varmasti satoja euroja joten samalla rahalla lyhennät, jos siihen haluat jäädä.
Mutta muista että se on VAIN talo-
keskity omaan ja lapsien hyvinvointiin, yritä nähdä valoisat puolet-
pääset petturista eroon, voit tehdä tästä eteenpäin elämästäsi niin hyvän kuin vain haluat.
stävänsä kanssa. Muuten ei minulla ole tehnyt " pahaa" , kuin vain se, että toivoisin saavani itse joskus yhtä ihanan kodin.
Ei exäni uusi mikään suttura ole, vaikka hän asuu siinä talossa. Ihan totta, erilainen asenne helpottaa elämää kummasti.
sillä rahalla itsellesi kivan osakkeen jostain. Laita se mulkku maksamaan teoistaan, halvalla et sitä ainakaan päästä.
14:
Voithan myydä oman osuutesi kovaan hintaan
Yritän koota itseni ja ryhtyä selvittämään asioita. Miestä eivät tunnu paljon meidän lapset kiinnostavan, joten he ovat kyllä jäämässä minulle. Pakko on heidän takia jaksaa.
- älä ole hyväuskoinen, eli älä suostu miehesi ehdotuksiin " tosta noin vaan" , vaan sanot aina että palaat asiaan, haluat tarkistaa asian tai miettiä
- miehesi ei ajattele sinun hyvinvointiasi tai parastasi, joten se on sinun tehtäväsi pitää teidän puolianne
- soita pankkiin ja sovi tapaaminen. selvitä siihen mennessä maksukykysi ja pyydä lkv paikalle arvioimaan kämpän arvo (nehän tekee niitä ilmaiseksi). nämä asiat voi hoitaa etukäteen vaikka homma menisikin jotenkin muuten.
- asioita näin hoitamalla, oma selkärankasi myös vahvistuu ja tulee fiilis että pärjäät kävi miten kävi.
Piti siis kirjoittamani että kysele ihmeessä pankista mahdollisuuksiasi
saada tuo 110000 euron laina omille nimillesi.
Itse suunnittelen ostavani ison kaksion itselleni ja pojalleni täältä pääkaupunkiseudulta. Toiveideni alueelta kaksioista pyydetään n. 115000-120000 ja olen laskeskellut että pärjäisin kyllä kun lainan korkoihin saa verohelpotuksia jne.
Asumiskulut olisivat itse asiassa nykyisellä korkotasolla vähän pienemmät kuin nykyisessä vuokrakolmiossa.
mutta katuu kyllä muutaman kuukauden kuluttua. Pysy sitten kovana äläkä vaan ota takaisin. Tulee meinaan ihan varmasti itkemään. Omia lapsiaan ei kukaan voi noin vain unohtaa. Uudelle olisi ihan hirveää muuttaa sinun kotiisi. Myymällä talon miehellesi teet kyllä uudesta suhteesta aikamoisen helvetin.
Luin näitä vastauksia ja totesin, että nyt taisi jotakin unohtua. Vaikka lainaa onkin jäljellä reilu 100 000, niin se ei tarkoita, että talon saa omakseen maksamalla tuon osuuden. Talon arvo ratkaisee ja tottakai pitää huomioida myös se, mitä talosta on jo maksettu. Jos talon arvo on 400 000 ja lainaa jäljellä 100 000 niin valitettavasti se ei riitä, että lunastaa lainan. Eli talon arvo on selvitettävä kiinteistövälittäjän avulla ja sen jälkeen katsottava onko kummallakaan varaa lunastaa loppu laina + talon arvosta puolet osa toiselle. Mikäli tämä ei onnistu niin sitten talo myyntiin. Muuten sanoisin, että talo on vain talo ja tärkeintä on pitää huolta itsestään ja lapsistaan.
Ja tuskin miehelläsi on varaa maksaa sinulle puolet talon arvosta + lainat.
En siinä mihin liittyy paljon muistoja. Ja mites ap sitten, jos sinä löydät uuden miehen, onko hänellä oikeus muuttaa taloon, jos sillä miehen sutturalla ei ole ? Joo, ei sulla varmaan uus mies oo heti mielessä, mietin vaan.
Jos minä oisin se uus suttura, en tod haluais muuttaa miehen ex-vaimon sisutamaan taloon, tuntuis jotenkin perverssiltä kattella miehen exän valitsemia tapetteja yms. Ja virnuilla postilaatikolla naapureille, että minä oon tämän talon uus emäntä, exä ja lapset laitettiin mäkeen.
Ilmeisesti siitä on velkaa? Onko sinulla työpaikka? Entä säästöjä tai muuta omaisuutta tms?