Miksi joillekin kasvikset pitää 'piilottaa' ruuan sekaan tai muuten kikkailla?
Kommentit (15)
Joo, suomalaiset reseptit: upotetaan ja piilotetaan kasvikset. Muualla sensijaan syödään ihan julkisesti vihannekset, juurekset ja salaatit.
Veikkaan itse että täällä ei vaan osata kummemmin valmistaa kasviksia. Keitetään vaan muhjuksi tai tarjotaan muhjusta kehitettyä esim. joulun laatikot.
Ihan jo tavan pakastevihanneksista saa hyvää kun heittää pannulle pienen määrän öljyä kanssa, että saa vähän väriä ja maustaa tilkalla soijakastiketta ja haluamaasi etikkaa ja sekoittelee hetken.
Minä taas en ymmärrä, että miksi ne vihanneksen ja kasvikset pitää olla jotenkin erikseen siitä *varsinaisesta ruoasta*. Miksei ne voi olla ihan normaali osa sitä? Ettekö te muuten tiedä syövänne niitä?
Osalla vaikuttanee puoluekanta, jolloin kasvikset ja niiden maku täytyy kätkeä huomaamattomaksi. Mieluiten söisivät varmasti eläimiä jotka syövät toisia eläimiä. Kaatoihan se eräskin mahdollisesti karhun juhannuslounaaksi, kun ei nälkä lähde muuten.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan itse että täällä ei vaan osata kummemmin valmistaa kasviksia. Keitetään vaan muhjuksi tai tarjotaan muhjusta kehitettyä esim. joulun laatikot.
Ihan jo tavan pakastevihanneksista saa hyvää kun heittää pannulle pienen määrän öljyä kanssa, että saa vähän väriä ja maustaa tilkalla soijakastiketta ja haluamaasi etikkaa ja sekoittelee hetken.
Minä taas luulen, että jollei joku valmiiksi vihaa kasviksia, niin sinun keitoksiesi jälkeen vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo tarpeeksi maustasi, että kuvailet pakastevihanneksia hyviksi :D meillä oli kotona arkena (vain arkena) paljon kaikkia pakastevihannessekoitusruokia ja luulin niiden takia inhoavani kasviksia ja vihanneksia. Nykyään aikuisena en edelleenkään voi sietää suurinta osaa pakastevihanneskasvissekoituksista. Sen sijaan tuoreena menee melkein mikä tahansa. Kurkku, porkkana, tomaatti, paprika.... kaalikin on hyvää sellaisenaan, mutta ilmavaivojen ja suuhun jäävän pahan maun takia en syö raakana. Tai yritän olla syömättä, vaikka mieli tekisi rouskutella.
Syön kasviksia: raakoja, paahdettuja, keitettyjä, paistettuja, kuivattuja, soseutettuja, piilotettuja, alkuruokana, pääruokana, lisukkeina, välipalana, jopa jälkiruokana.
Nirso, kasviksia muuten syömätön lapsi ahmii mm. porkkana- ja pinaattiletut, porkkana-, kesäkurpitsasämpylät, lantturieskat, mitä erilaisemmat kasvisraastepihvit, kasvissosekeitot ja kasvismuhennokset. Tortillojen sisään piilotettuna rakastaa myös salaattia ja raakaa tomaattia.
Hölmöhän olisin, jos en mukelolle tarjosisi joka päivä jotain edellisestä listasta. Unohtamatta toki niitä kasviksia muussakin muodossa. Kaipa hän jonkin päivänä niitä ihan tavallisesti syö.
Moni perinteinen ruoka piilottaa esim. pinaattikeitto.
Vierailija kirjoitti:
Moni perinteinen ruoka piilottaa esim. pinaattikeitto.
Mihin ne kasvikset pinaattikeitossa piilotetaan?
Miksi ne pitäisi syödä erikseen, kun ne on parempia siinä ruuassa? En mä halua syödä munakoisoa sellaisenaan, mutta briam tai imam bayild on ihan taivaallisen hyvää. Myös pinaatti letuissa tai keitossa on huomattavasti maukkaampaa kuin sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitäisi syödä erikseen, kun ne on parempia siinä ruuassa? En mä halua syödä munakoisoa sellaisenaan, mutta briam tai imam bayild on ihan taivaallisen hyvää. Myös pinaatti letuissa tai keitossa on huomattavasti maukkaampaa kuin sellaisenaan.
Ap on hiukan hönö tai ei ole koskaan valmistanut ruokaa. Kaiken lisäksi hän on provo.
Jos ruoassa on näkyvää sipulia ja/tai varsiselleriä, niin meidän perheessä se syödään pitkin hampain. Kun teen niistä mahdollisimman pientä silppua, niin ettei niitä erota ruoasta, niin ruoka uppoaa hyvällä halulla. Kesäkurpitsa kuuluu myös piilotettavien joukkoon. Muuten kyllä kasvis kuin kasvis kelpaa missä muodossa tahansa. Kesäkurpitsaa kyllä hämmästelen, kun eihän se maistu yhtään miltään. Raakana viipaleina syövät kyllä sitä kuin kurkkua. Outoja nämä miessukupuolen edustajat tässä sukuhaarassa.
Meillä lapset ovat aina syöneet hyvin kasviksia siihen asti kunnes ovat päässeet siihen laadukkaaseen varhaiskasvatukseen tai viimeistään peruskoululaitoksen vaikutuspiiriin. Silloin alkaa se, hyi kasviksia yök en syö tätä. Tieten nirsoilta lapsilta oppineet, että on hienoa vieroksua kasviksia. Vaan kyllä meillä niitä silti tarjotaan ja syödään, koska meidän ruokapöydässä on aina vain kaksi vaihtoehtoa; ota tai jätä, mutta muutakaan ei tule.
Ovat jäänet lapsen tasolle