Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirat omistajien kanssa kaupassa

Vierailija
26.06.2025 |

Häiritseekö vai onko ok?

Kommentit (296)

Vierailija
81/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melkein aina ollut koiria, ja olen tarkka lain noudattamisen suhteen, ja lisäksi sen suhteen ettei koirani aiheuta sotkua tai meteliä. Eivät käyttäydy huonosti, häiritse naapureita haukunnalla jne. Siivoan jätökset ja niin edelleen. En siis ole mikään minä-minä-koiranomistaja.

Reissataan paljon ympäri Suomen, koska asutaan kaukana sukulaisista, omista lapsistamme ym. Koirat ovat aina mukana. En ole koskaan käynyt koirien kanssa ruokakaupassa, mutta joskus se tarve olisi, kuten helteellä. Koiraa ei voi jättää autoon, eikä sitä siis voi viedä kotiin jos ollaan 900 km päässä kotoa. Nyt pelastus on yleensä ollut se että meitä on kaksi aikuista, eli toinen jää autoon ja ilmastointi on päällä. Jos olen ollut yksin, sitten en ole käynyt kaupassa. Ja se ei pidemmän päälle toimi. Varmasti vien enemmän rahaa kauppaan jos sitten teen siellä rauhassa ostokset, kun ei tarvitse murehtia autossa olevasta koirasta.

Samahan se on ravintolassakin. Aiemmin, jos ei ravintolaan saanut viedä koiria, emme ole menneet ravintolaan vaan Hesburgerille ja syöneet autossa. Viime kesän helteillä syötiin reissussa ravintoloissa satojen eurojen edestä, kun koirat sai olla varjossa terassilla mukana. Sen Hesburger-aterian sijaan kun otimme usein alkuruuat, pääruuat ja jälkiruoat juomineen, ja käynti oli oikein nautinnollinen kun taaskaan ei tarvinnut koirista murehtia, vaan sai olla ja syödä ihan ajan kanssa. Koirat loikoili siinä pöydän alla, ja vesikuppikin niille aina tarjoilijan toimesta tuotiin.

Ja vielä yksi esimerkki. Isot rautakaupat, Ikea tms joihin joskus tulee tarve mennä ja joissa menee aikaa esimerkiksi laattoja valitessa, mutta joihin meillä on matkaa 2-3 tuntia. Koirat tulee tietysti matkaan mukaan.

Se näissä keskusteluissa hämmentää miksi niin moni ajattelee että se kauppa on aina kodin lähellä ja kotoa sinne kauppaan aina lähdetään ja kotiin palataan 😅 Eikö ihmiset käy koskaan kauempana kotoa?

Vierailija
82/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei häiritse, mutta en keksi yhtäkään hyvää syytä miksi koira sinne kauppaan pitäisi ottaa? Itselläni on ollut koiria viimeiset 26 vuotta ja koskaan ei ole tullut tilannetta vastaan, että koira olisi tarvinnut ottaa kauppaan mukaan.

No esim tilanteet, että käyt kaupassa, kun olet koiran kanssa menossa ja ainoa paikka jättää koira on joku tolppa en minä ainakaan jätä koiraani tällaiseen paikkaan. Tokihan voi aina sitten ensin kävellä takaisin kotiin ja kävellä takaisin kauppaan, mutta jos matkaa on vaikka parikin kilsaa, niin tulee käveltyä 4km ylimääräistä 2km kotiin viemään koira, 2km takaisin kauppaan, 2km takaisin kotiin kun voi samalla vaikka hakea sen maidon kaupasta kun ohi kulkee

Miks

Mutta kotiin olisi voinut jättää. 

Koiran omistajana olen sitä mieltä, että se ettei kykene järjestämään menojaan ja tekemisiään niin, että koira pitäisi raahata mukaan kauppareissulle, ei ole mikään syy ottaa koiria kauppaan mukaan saati tukehduttaa niitä kuumaan autoon. 

Etkö sä käy KOSKAAN kaupassa muualla kuin kotipaikkakunnallasi? Ikinä? Ohoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei häiritse, mutta en keksi yhtäkään hyvää syytä miksi koira sinne kauppaan pitäisi ottaa? Itselläni on ollut koiria viimeiset 26 vuotta ja koskaan ei ole tullut tilannetta vastaan, että koira olisi tarvinnut ottaa kauppaan mukaan.

Mulla on koiranpentu jonka kanssa yksinolon opettelu on ollut vähän hidasta, ja kun itse olen talouden ainut ihminen, niin kyllä se tekisi elämästä helpompaa kun voisi mennä koiran kanssa tekemään ruokaostokset. Toisaalta olen itse muille asioille allerginen, joten ymmärrän hyvin sen argumenttina miksi koiria ei pidä sinne kauppaan viedä.

Mitä yleiseen hygieniaan tulee, niin enemmän nyppii ne lapset joita välillä näkee istumassa kengät jalassa siellä ostoskärryssä (ei siis siinä lapsipenkissä missä "kuuluu" istua).

Vierailija
84/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa tehdä ihan mitä haluaa.

Vierailija
85/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim tilanteet, että käyt kaupassa, kun olet koiran kanssa menossa ja ainoa paikka jättää koira on joku tolppa en minä ainakaan jätä koiraani tällaiseen paikkaan. Tokihan voi aina sitten ensin kävellä takaisin kotiin ja kävellä takaisin kauppaan, mutta jos matkaa on vaikka parikin kilsaa, niin tulee käveltyä 4km ylimääräistä 2km kotiin viemään koira, 2km takaisin kauppaan, 2km takaisin kotiin kun voi samalla vaikka hakea sen maidon k

Etkö sä käy KOSKAAN kaupassa muualla kuin kotipaikkakunnallasi? Ikinä? Ohoh.

Toki käyn, mutta koskaan ei ole siltikään tullut tarvetta raahata koiraa kauppaan tai jättää kuumaan autoon. Järjestelykysymyksiä. 

Vierailija
86/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koiranpentu jonka kanssa yksinolon opettelu on ollut vähän hidasta, ja kun itse olen talouden ainut ihminen, niin kyllä se tekisi elämästä helpompaa kun voisi mennä koiran kanssa tekemään ruokaostokset. Toisaalta olen itse muille asioille allerginen, joten ymmärrän hyvin sen argumenttina miksi koiria ei pidä sinne kauppaan viedä.

Mitä yleiseen hygieniaan tulee, niin enemmän nyppii ne lapset joita välillä näkee istumassa kengät jalassa siellä ostoskärryssä (ei siis siinä lapsipenkissä missä "kuuluu" istua).

Kauppareissuthan ovat mitä parhaimpia yksinolotreenejä pennulle. Silloinhan koira nimenomaa ei opi, jos se aina otetaan mukaan.

Vierailija
87/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ovat arvaamattomia. Minulla on syvä epäluottamus koiria kohtaan. Naapurin koira puri lapsena, ilman mitään syytä. En ollut aiemmin ollut missään tekemisissä ko. otuksen kanssa, niille, ketkä nyt huutaa kuorossa, sä kiusasit sitä koiraa. Ihminen ei ole koskaan purrut ja ihmisen kanssa voi aina kommunikoida edes jotenkuten.

Vierailija
88/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat ovat arvaamattomia. Minulla on syvä epäluottamus koiria kohtaan. Naapurin koira puri lapsena, ilman mitään syytä. En ollut aiemmin ollut missään tekemisissä ko. otuksen kanssa, niille, ketkä nyt huutaa kuorossa, sä kiusasit sitä koiraa. Ihminen ei ole koskaan purrut ja ihmisen kanssa voi aina kommunikoida edes jotenkuten.

Hyvää siedätyshoitoa siis sinullekin huomata että on myös kivoja koiria.

Vierailija
89/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki käyn, mutta koskaan ei ole siltikään tullut tarvetta raahata koiraa kauppaan tai jättää kuumaan autoon. Järjestelykysymyksiä. 

No joskus se tulee vielä sinullekin hellepäivä eteen 😊

Vierailija
90/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en allergisena voi mennä siihen kauppaan kohta enää ollenkaan, sillä eläinpöly ei häviä kaupasta mihinkään, vaan sitä kertyy sinne aina vain enemmän. En aiemmin edes tajunnut tätä ongelmaa, ennen kuin aloin reagoida myös tuohon eläimistä jääneeseen pölyyn, kun sitä oli kertynyt tarpeeksi paljon eri kauppakeskuksiin.

Eli mieluummin vain ihmiset (ja avustajakoirat) kauppoihin. Muut eläimet voivat odottaa sen aikaa kotona.

Eikös tuohon allergiaan ole nykyään kelpo lääkkeitä saatavilla mitkä helpottavat elämistä ja tekemisiä. Tai sitten tilaa kotiin tuotteet.

Lääkkeet eivät estä eivätkä poista allergista reaktiota. Siedätyskään ei paranna allergiaa, vaikka moni niin luuleekin.

Tuo, että käsket tilata tuotteet kotiin on sama kuin sanoisit r-sistisesta väkivallasta valittavalle, että no pysy kotonasi, niin et joudu väkivallan kohteeksi. Kyllä meillä kaikilla ihmisillä pitäisi olla oikeus päästä sinne, missä muutkin ihmiset ovat.

Vierailija
91/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en allergisena voi mennä siihen kauppaan kohta enää ollenkaan, sillä eläinpöly ei häviä kaupasta mihinkään, vaan sitä kertyy sinne aina vain enemmän. En aiemmin edes tajunnut tätä ongelmaa, ennen kuin aloin reagoida myös tuohon eläimistä jääneeseen pölyyn, kun sitä oli kertynyt tarpeeksi paljon eri kauppakeskuksiin.

Eli mieluummin vain ihmiset (ja avustajakoirat) kauppoihin. Muut eläimet voivat odottaa sen aikaa kotona.

Eikös tuohon allergiaan ole nykyään kelpo lääkkeitä saatavilla mitkä helpottavat elämistä ja tekemisiä. Tai sitten tilaa kotiin tuotteet.

Lääkkeet eivät estä eivätkä poista allergista reaktiota. Siedätyskään ei paranna allergiaa, vaikka moni niin luuleekin.

Tuo, että käsket tilata tuotteet kotiin on sama kuin sanoisit r-sistisesta väkivallasta valit

Jos koiran tuominen kauppaan on sallittua, ei sitä voi mihinkään väkivaltaan verrata. Haloo nyt.

Vierailija
92/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä koiranomistajana voin sanoa, että siinä ohikulkevassa koirassa oli varmaan vähemmän tippuilevia karvoja ja eläinpölyä, kuin minussa lenkkarit oli vuorattu aina irtokarvoilla ja vaatteista tippuili karvoja ympäriinsä 😁 jos allergikko ei saanut minusta hengenahdistusta julkisessa, niin ihmettelen kun saa sen hengenahdistuksen, kun käytävän toisella puolen kävelee koira ohi 

tuntuu välillä, että aika pienestä ihmiset saa oireita.. pitäisi joskus tehdä sokkotesti mustat lasit päähän, koira kulkee ohi käytävällä ja leikkikoira polyesteristä valmistettuna kulkee ohi käytävällä kuinka monta hengenahdistusta tulee kummassakin tilanteessa 

sen ymmärrä jos alkaa silittelee koiraa tai on niin ahtaassa tilassa, että pöly pääsee leijailemaan, jolle altistuu mut että ohikulkeva koira 

Tuo oletuksesi perustuu luuloon. Sinun vaatteistasi ei irtoa yhtä paljon eläinpölyä kuin itse eläimestä. Tiedän tämän kokemuksesta, koska olen allerginen.

eli siis ihmisitkin irtoaa.. mietipä paljonko ihmisiä on siellä kaupassa asioi päivän aikana, joilla on koira ja jonka vaatteet tiputtaa eläinpölyä? Jos et saa allergiaoireita kaupassa ihmisten keskuudessa, niin miten ihmeessä saisit oireet  ohi kulkevasta koirasta? 

suomessa on reippaasi yli 500 000 koirataloutta. Joten näiden ihmisten mukana kulkeutuva eläinpöly julkisiin tiloihin on varmasti suurempi kuin käytävällä ohikulkevan koiran. 

Sotket nyt asioita. Ihmisestä irtoava kuollut ihosolukko ei allergisoi toisia ihmisiä.

Toiseksi, kuten sanottu, eläimenomistajan mukana tulee vain vähän eläinpölyä ja suurin osa siitä pysyy koko ajan kiinni tuon ihmisen vaatteissa, ei sitä ainakaan oman kokemukseni mukaan irtoa läheskään yhtä paljon kuin itse eläimestä. Pystyn oikein hyvin asioimaan kaupoissa, joihin ei saa viedä muita kuin avustajakoiria, kun taas paikat, joihin on viety muitakin koiria, ovat minulle aivan myrkkyä, siis koko sisäilma on, vaikkei eläimiä näkyisi missään. Psykologista tuo ei ole, sillä en yleensä edes tiedä, että johonkin on saanut viedä eläimiä, ennen kuin olen saanut siellä oireita. Sitten, kun kysyn asiaa, käy ilmi, että joo, tänne on saanut tuoda eläimiä jo pari vuotta. 

Vierailija
93/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, kiitos! Piti ihan selvittää ja hyvin kävi, eli kahteenkin lähikauppaani saa viedä koiran. Otan siis seuraavalla kerralla koirani mukaan. Kiitos vinkistä, en tiennyt tätä aiemmin!

Vierailija
94/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli siis ihmisitkin irtoaa.. mietipä paljonko ihmisiä on siellä kaupassa asioi päivän aikana, joilla on koira ja jonka vaatteet tiputtaa eläinpölyä? Jos et saa allergiaoireita kaupassa ihmisten keskuudessa, niin miten ihmeessä saisit oireet  ohi kulkevasta koirasta? 

suomessa on reippaasi yli 500 000 koirataloutta. Joten näiden ihmisten mukana kulkeutuva eläinpöly julkisiin tiloihin on varmasti suurempi kuin käytävällä ohikulkevan koiran. 

Olisi parempi, etteivät ihmiset julistaisi näitä täysin virheellisiä, luuloon perustuvia mielipiteitään ympäriinsä. Tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Omistajan mukana ei kulkeudu eläinpölyä läheskään niin paljon kuin itse eläimen mukana tulee.

Vierailija
95/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat on iljettäviä paskaperseitä!

Eikä ole, ne voi nuolla sen, voiko sinä ?

Vierailija
96/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse. Nehän pitää olla niissä ostoskärryissä, eivät juokse vapaana kaupassa. Monet lapset käyttäytyvät paaaljon huonommin kuin ne koirat; räkivät pitkin käytäviä, kaivavat nenää ja sitten koskettelevat irtokarkkeja, hedelmiä, yms. rääkyvät kuin hullut ja vanhemmat eivät tietenkään halua ojentaa, helpompi vaan kun koko kauppa saa kuunnella niitä itkupotkuraivareita. Mutta joo, totta kai siististi istuva koira ostoskärryssä on se ongelma. Ymmärrän niiden huolen, joilla on allergioita, mutta samalla on kiva että Suomeenkin on vihdoin saatu tämä käytäntö ettei koiraa tarvitse jättää kaupan ulkopuolelle odottamaan. 

Suomeenkin on vihdoin saatu tämä käytäntö, että allergiset jätetään aina kaupan ulkopuolelle odottamaan? Oikeastiko joku on tuota mieltä, että nykyinen, syrjivä käytäntö on jotenkin hyvä? Me olemme ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin. Jäisitkö itse aina ulos vain siksi, että se on toisista kivaa?

Vierailija
97/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään ole häirinneet 

Vierailija
98/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim tilanteet, että käyt kaupassa, kun olet koiran kanssa menossa ja ainoa paikka jättää koira on joku tolppa en minä ainakaan jätä koiraani tällaiseen paikkaan. Tokihan voi aina sitten ensin kävellä takaisin kotiin ja kävellä takaisin kauppaan, mutta jos matkaa on vaikka parikin kilsaa, niin tulee käveltyä 4km ylimääräistä 2km kotiin viemään koira, 2km takaisin kauppaan, 2km takaisin kotiin kun voi samalla vaikka hakea sen maidon kaupasta kun ohi kulkee

Miksi tämä ei koskaan ollut ongelma yhdellekään koir

Joka kesähän tästä on artikkeleita ja vihakirjoituksia, kun kaupan pihalle on jätetty koira kuumaan autoon. Tai joku on jättänyt koiran kaupan ulkopuolelle ja se on purrut jotain, päässyt karkuun tai joku on varastanut sen. Ja aina ihmetellään että miksi on jätetty. No, koska kauppaankaan ei ole voinut ottaa.

Jos ei pysty jättämään koiraa kotiin siksi aikaa, kun käy kaupassa, sitten on parempi olla hankkimatta koiraa.

Vierailija
99/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse. Nehän pitää olla niissä ostoskärryissä, eivät juokse vapaana kaupassa. Monet lapset käyttäytyvät paaaljon huonommin kuin ne koirat; räkivät pitkin käytäviä, kaivavat nenää ja sitten koskettelevat irtokarkkeja, hedelmiä, yms. rääkyvät kuin hullut ja vanhemmat eivät tietenkään halua ojentaa, helpompi vaan kun koko kauppa saa kuunnella niitä itkupotkuraivareita. Mutta joo, totta kai siististi istuva koira ostoskärryssä on se ongelma. Ymmärrän niiden huolen, joilla on allergioita, mutta samalla on kiva että Suomeenkin on vihdoin saatu tämä käytäntö ettei koiraa tarvitse jättää kaupan ulkopuolelle odottamaan. 

Suomeenkin on vihdoin saatu tämä käytäntö, että allergiset jätetään aina kaupan ulkopuolelle odottamaan? Oikeastiko joku on tuota mieltä, että nykyinen, syrjivä käytäntö on jotenkin hyvä? Me olemme ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinä

Kaupoissa on aika iso ilmatila, ilmanvaihto hyvä, joten aika marginaalista  on ongelmat.  Allergikot ja muka " allergikot " mesoavat, kärpäsetä härkänen tyyliin. Ei se koiraallergia  ole tyyliin  pähkinäallergia 

Vierailija
100/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks

Jos ei pysty jättämään koiraa kotiin siksi aikaa, kun käy kaupassa, sitten on parempi olla hankkimatta koiraa.

Edelleen. Mitä jos se sun kotisi on vaikka 500 km päässä sinusta, koirasta ja kaupasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan