Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirat omistajien kanssa kaupassa

Vierailija
26.06.2025 |

Häiritseekö vai onko ok?

Kommentit (296)

Vierailija
41/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei häiritse, mutta en keksi yhtäkään hyvää syytä miksi koira sinne kauppaan pitäisi ottaa? Itselläni on ollut koiria viimeiset 26 vuotta ja koskaan ei ole tullut tilannetta vastaan, että koira olisi tarvinnut ottaa kauppaan mukaan.

Vierailija
42/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä koiranomistajana voin sanoa, että siinä ohikulkevassa koirassa oli varmaan vähemmän tippuilevia karvoja ja eläinpölyä, kuin minussa lenkkarit oli vuorattu aina irtokarvoilla ja vaatteista tippuili karvoja ympäriinsä 😁 jos allergikko ei saanut minusta hengenahdistusta julkisessa, niin ihmettelen kun saa sen hengenahdistuksen, kun käytävän toisella puolen kävelee koira ohi 

tuntuu välillä, että aika pienestä ihmiset saa oireita.. pitäisi joskus tehdä sokkotesti mustat lasit päähän, koira kulkee ohi käytävällä ja leikkikoira polyesteristä valmistettuna kulkee ohi käytävällä kuinka monta hengenahdistusta tulee kummassakin tilanteessa 

sen ymmärrä jos alkaa silittelee koiraa tai on niin ahtaassa tilassa, että pöly pääsee leijailemaan, jolle altistuu mut että ohikulkeva koira 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isotädillä on traumaturvakoira. Pieni rotukoira joka haisee. Harva yrittää mitään.

Saisi pysyä siellä kotikopperossa traumaisen ja haisevan isotädin kanssa.

Vierailija
44/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee ja todella paljon. Miettikää jos joku toisi vasikan ruokakauppaan tai linnun? 

Vierailija
45/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee ja todella paljon. Miettikää jos joku toisi vasikan ruokakauppaan tai linnun? 

Mä tarvitsisin mun emotionaalisen tukirottalauman mukaan kaikkialle, mutta mua syrjitään joka paikassa.

Vierailija
46/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei häiritse, mutta en keksi yhtäkään hyvää syytä miksi koira sinne kauppaan pitäisi ottaa? Itselläni on ollut koiria viimeiset 26 vuotta ja koskaan ei ole tullut tilannetta vastaan, että koira olisi tarvinnut ottaa kauppaan mukaan.

No esim tilanteet, että käyt kaupassa, kun olet koiran kanssa menossa ja ainoa paikka jättää koira on joku tolppa en minä ainakaan jätä koiraani tällaiseen paikkaan. Tokihan voi aina sitten ensin kävellä takaisin kotiin ja kävellä takaisin kauppaan, mutta jos matkaa on vaikka parikin kilsaa, niin tulee käveltyä 4km ylimääräistä 2km kotiin viemään koira, 2km takaisin kauppaan, 2km takaisin kotiin kun voi samalla vaikka hakea sen maidon kaupasta kun ohi kulkee

Vierailija
47/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koiranomistajana ymmärrä, miksi koira otetaan mukaan kauppaan tai kauppareissulle ylipäätään. Ainut tilanne, jossa ei ole oikein muuta vaihtoehtoa, on jos omistaja on yksin koirien kanssa autoreissulla sellaisella säällä, että autossa tulee nopean kaupassa kipaisunkin aikana liian kuuma. Joidenkin kauppojen edessä on "koiraparkkeja", lukollisia häkkejä, joihin voi jättää, muttei kaikkien, eikä sellaiseenkaan voi jättää, jos se ei ole varjossa.

Sitä en tajua yhtään, että yhdistetään koiran lenkitys ja ostosreissu. Koira ei nauti vähääkään kaupoissa kiertämisestä, vaan stressaantuu vain. Jos ihminen on niin kiireinen, ettei ehdi käydä erikseen koiran kanssa lenkillä ja kaupassa, pitää jättää koira hankkimatta.

Vierailija
48/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira ei ole vasikka eikä lintu, kuten ihminenkään ei ole karsinassa pyörinyt possu. 

Vierailija
49/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä häiritsisi? Moni ihmisryhmä on häiritsevämpiä. 

Vaikka siksi, että allergialääkkeistä huolimatta kärsin loppupäivän ja seuraavan yönkin kutinasta, kirvelystä, aivastelusta ja hengenahdistuksesta. En muista, että kenestäkään ihmisestä olisi koskaan tullut yhtä pahoja oireita. Paitsi koulukiusaajista, jotka löivät ja potkivat, mutta he eivät enää käy samoissa kaupoissa.

Ettei olisi psykosomaattista? Eiköhän teidän kerrostalossa asu koiria ja muita eläimiä, joille altistut koko ajan kuin ohikulkevan koiran ilmeisesti et julkisiakaan käytä, koska siellä suljetussa tilassa altistut koirille koko ajan. 

Voi luoja! 

Olen eri, kenelle vastasit. Ei todellakaan ole psykosomaattisia. Oir

Sillehän ei voi kukaan mitään, että joudut asumaan 24h eristyksistä muista.. 

Vierailija
50/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä koiranomistajana voin sanoa, että siinä ohikulkevassa koirassa oli varmaan vähemmän tippuilevia karvoja ja eläinpölyä, kuin minussa lenkkarit oli vuorattu aina irtokarvoilla ja vaatteista tippuili karvoja ympäriinsä 😁 jos allergikko ei saanut minusta hengenahdistusta julkisessa, niin ihmettelen kun saa sen hengenahdistuksen, kun käytävän toisella puolen kävelee koira ohi 

tuntuu välillä, että aika pienestä ihmiset saa oireita.. pitäisi joskus tehdä sokkotesti mustat lasit päähän, koira kulkee ohi käytävällä ja leikkikoira polyesteristä valmistettuna kulkee ohi käytävällä kuinka monta hengenahdistusta tulee kummassakin tilanteessa 

sen ymmärrä jos alkaa silittelee koiraa tai on niin ahtaassa tilassa, että pöly pääsee leijailemaan, jolle altistuu mut että ohikulkeva koira 

Tuo oletuksesi perustuu luuloon. Sinun vaatteistasi ei irtoa yhtä paljon eläinpölyä kuin itse eläimestä. Tiedän tämän kokemuksesta, koska olen allerginen.

Sokkotestejä on tehtykin. Olen joskus ihmetellyt, mistä oikein saan allergiaoireita, kunnes on käynyt ilmi, että jossakin vieressä oli koko ajan koira piilossa. Eli oireet ovat tulleet ensin ja koira on havaittu vasta sen jälkeen. Ei siis voi olla kyse mistään psykosomaattisesta.

Vierailija
51/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rahaa mitä kuluttaa. En käytä mitään palveluja, mihin saa viedä näitä takku- punkki- ja paskaperseitä. Vien rahani vain palveluihin, mihin näitä ei saa tuoda. 

En pidä koirista, en halua törmätä niihin missään, en rappukäytävässä, en taloni pihassa, en kaupassa, en kahvilassa, en lenkkipolulla jne. Ja minulla on siihen oikeus, aivan sama oikeus kun nämä kirppukasat tunkevat nykyään joka paikkaan ja niiden typerät omistajat. 

Vierailija
52/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim tilanteet, että käyt kaupassa, kun olet koiran kanssa menossa ja ainoa paikka jättää koira on joku tolppa en minä ainakaan jätä koiraani tällaiseen paikkaan. Tokihan voi aina sitten ensin kävellä takaisin kotiin ja kävellä takaisin kauppaan, mutta jos matkaa on vaikka parikin kilsaa, niin tulee käveltyä 4km ylimääräistä 2km kotiin viemään koira, 2km takaisin kauppaan, 2km takaisin kotiin kun voi samalla vaikka hakea sen maidon kaupasta kun ohi kulkee

Miksi tämä ei koskaan ollut ongelma yhdellekään koiranomistajalle viimeisiin 40 vuoteen, ja nyt sitten on?

Vierailija
53/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse ollenkaan. Tykkään enemmänkin. Omaa jo edesmennyttä koiraa ei olisi voinut kauppaan ottaa, sellainen innostunut häslääjä oli, vaikka osasi totellakin. 

Vierailija
54/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva Helsingissäkin on kahviloita ja ravintoloita, pubeja, joihin saa viedä koiran. 

Vierailija
55/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en allergisena voi mennä siihen kauppaan kohta enää ollenkaan, sillä eläinpöly ei häviä kaupasta mihinkään, vaan sitä kertyy sinne aina vain enemmän. En aiemmin edes tajunnut tätä ongelmaa, ennen kuin aloin reagoida myös tuohon eläimistä jääneeseen pölyyn, kun sitä oli kertynyt tarpeeksi paljon eri kauppakeskuksiin.

Eli mieluummin vain ihmiset (ja avustajakoirat) kauppoihin. Muut eläimet voivat odottaa sen aikaa kotona.

Mites koiraihmisten mukana tuomat karvat ja eläinpöly vaatteiden mukana? 

Karvat eivät aiheuta allergiaa, vaan eläinpöly eli kuollut ihosolukko. Sitä tulee vaatteiden mukana hyvin vähän. Toki jos joutuu istumaan tiiviisti kuin sillit suolassa sellaisen henkilön vieressä, niin tulee siitäkin oireita.

Itse en koskaan huomannut, että vaatteiden eläinpöly aiheuttaisi oireita. Monella työkaverilla on eläimiä. Jos menen jonkun kotiin, jossa on vaikka kissa, niin aika nopeasti alkaa ensimmäiset oireet. Nenä kutisee ja vuotaa, silmät alkavat kutista ja pahimmassa altistuksessa astmaatikkona käy hengitykseen. Eli saan voimakkaimmat oireet tilasta missä eläin on oleskellut. Jos ajatellaan, että kaupassa käy päivän aikana monta koiraa, ehkä sitä pölyäkin alkaa kertymään. Saati sitten se koira ravistelemassa turkkiaan siinä vieressä.

Vierailija
56/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin omistan koiria, mutten haluaisi koiria ruokakauppaan.  Pienet koirat on sinänsä helpompia ottaa mukaan ja kuljettaa vaikka niissä koirakärryissä tai koirien omissa kantokasseissa, eivätkä ole häiriöksi, mutta jos sallitaan pienet niin pitäisi tasa-arvon nimissä sallia isotkin. Ja miten koiramäärää voisi muka rajoittaa kapassa? Jo nyt kaduilla monilla on vaikeuksia ohittaa ja kohdata toisia koiria, saati sitten sisätiloissa. Ruokakaupat ovat kuitenkin ihmisiä ja ruokaostoksia varten, koiran voi ulkoiluttaa erikseen niin koirakin hyötyy siitä. Toki jos on autolla koiran kanssa liikkeellä ja käy samalla reissulla kaupassa, niin kuumalla koiran jättäminen yksin kuumaan autoon ei onnistu. Ulkomailla näin kunnollisia ilmastoituja koiranhäkkejä kaupan ulkopuolella, olisivat tervetullut lisä Suomeenkin (nykyisiin Suomessa näkyviin heppoisiin ja pieniin koirankoppeihin joihin muutkin pääsevät käs

Muuten olen samaa mieltä, mutta miksi koiraa pitäisi totuttaa rautakaupassa olemiseen? Eikö koiraa voi totuttaa ihmisiin ulkona kävelytiellä.

Pennun on hyvä kohdata mahdollisimman monia outoja tilanteita sen lyhyen sosiaalistamiskauden aikana. Rautakauppaan toki koiran kanssa ei yleensä ole varsinaista tarvetta, ellei niissä ole lemmikkiotarvikeosastoa, mutta se on hyvä ympäristö nähdä "outoja" ihmisiä (vaikken ihmisten luo usutakaan) esim. työvaatteissa, siellä kuuluu epätavallisia ääniä, kulkee ihmisiä ja ihmisiä kärryjen ja isojen tavaroiden kanssa, kaupan liukuovet ja kaikuva tilakin jo hämmentää pentua. Siellä on helpompi kohdata pennulle uusia asioita.

Vierailija
57/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä itselleni tällaista tilannetta tullut vastaan, vaikka autottomana asunkin sen 3 km päässä ruokakaupasta.

Haluan pitää koirien lenkit mahdollisimman mukavina ja rentouttavina koirille, joten en todellakaan yhdistä lenkkiä mihinkään omien asioiden hoitamiseen, vaan teen sen erikseen. Koiralenkillä suunnataan rauhallisille paikoille, jossa on paljon hajuja ja tutkittavaa koiralle, keskitytään yhdessä oloon jne, eikä se ole ollut koskaan mulle mikään viitsimiskysymys. Mutta kukin toki tavallaan.

Vierailija
58/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira ei ole vasikka eikä lintu, kuten ihminenkään ei ole karsinassa pyörinyt possu. 

Koira on eläin, jonka ei tarvitse asioida kaupassa. Kaupat ovat ihmisiä varten. Koira pärjää, vaikkei koskaan kävisi yhdessäkään kaupassa.

Vierailija
59/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne karvat ei niinkään allergisoi, vaan eläinpöly.

Vierailija
60/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä häiritsisi? Moni ihmisryhmä on häiritsevämpiä. 

Vaikka siksi, että allergialääkkeistä huolimatta kärsin loppupäivän ja seuraavan yönkin kutinasta, kirvelystä, aivastelusta ja hengenahdistuksesta. En muista, että kenestäkään ihmisestä olisi koskaan tullut yhtä pahoja oireita. Paitsi koulukiusaajista, jotka löivät ja potkivat, mutta he eivät enää käy samoissa kaupoissa.

Ettei olisi psykosomaattista? Eiköhän teidän kerrostalossa asu koiria ja muita eläimiä, joille altistut koko ajan kuin ohikulkevan koiran ilmeisesti et julkisiakaan käytä, koska siellä suljetussa tilassa altistut koirille koko ajan. 

Voi luoja! 

Olen eri, kenell

Sillehän ei voi kukaan mitään, että joudut asumaan 24h eristyksistä muista.. 

Voihan. Sinä koiranomistajana voit ottaa toiset huomioon. Siten me allergisetkin voimme asua ja elää normaalisti myös sinun lähelläsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi