Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirat omistajien kanssa kaupassa

Vierailija
26.06.2025 |

Häiritseekö vai onko ok?

Kommentit (296)

Vierailija
21/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koirat pääsevät kauppaan,niin minä vaihdan kauppaa.Kauppias toki tekee juuri niin kuin haluaa.

Suomessa on yli 800 000 koiraa eli lähes yhtä monta koiranomistajaa. Koiranomistajat kuluttavat kaupassa enemmän rahaa. Koira-allergikkoja tai -vihaajia on murto-osa ja muutenkin ovat pihejä nillittäjiä.

Niinhän markkinatalous toimii, että jaloillaan saa äänestää.

Vierailija
22/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ratsastan pikku ponin kanssa isoimmissa marketeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä häiritsisi? Moni ihmisryhmä on häiritsevämpiä. 

Vaikka siksi, että allergialääkkeistä huolimatta kärsin loppupäivän ja seuraavan yönkin kutinasta, kirvelystä, aivastelusta ja hengenahdistuksesta. En muista, että kenestäkään ihmisestä olisi koskaan tullut yhtä pahoja oireita. Paitsi koulukiusaajista, jotka löivät ja potkivat, mutta he eivät enää käy samoissa kaupoissa.

Eihän tässä aloituksessa nyt pelkästään susta ollut kyse?? Ei esim. mulla mitään allergiaa ole, joten miksi kuvittelet muilla olevan tuollaisia oireita??

Vastasin kommenttiin, jossa kysyttiin "Miksi ihmeessä häiritsisi?" Kerroin, miksi minua ja joitakin muitakin voi häiritä koira kaupassa.

Vierailija
24/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mieluummin vain ihmiset (ja avustajakoirat) kauppoihin. Muut eläimet voivat odottaa sen aikaa kotona.

Me ei olla oltu kotona kolmeen viikkoon, mutta kaupassa on reissun aikana pitänyt käydä parin päivän välein. Kyllä olis koirat jo kuolleet jos olisi pitänyt kotiin jättää.

Vierailija
25/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siksi, että allergialääkkeistä huolimatta kärsin loppupäivän ja seuraavan yönkin kutinasta, kirvelystä, aivastelusta ja hengenahdistuksesta. En muista, että kenestäkään ihmisestä olisi koskaan tullut yhtä pahoja oireita. Paitsi koulukiusaajista, jotka löivät ja potkivat, mutta he eivät enää käy samoissa kaupoissa.

Eihän tässä aloituksessa nyt pelkästään susta ollut kyse?? Ei esim. mulla mitään allergiaa ole, joten miksi kuvittelet muilla olevan tuollaisia oireita??

Vastasin kommenttiin, jossa kysyttiin "Miksi ihmeessä häiritsisi?" Kerroin, miksi minua ja joitakin muitakin voi häiritä koira kaupassa.

Niin, vastaaja ei nähnyt mitään syytä miksi HÄNTÄ häiritsisi. Jestas.

Vierailija
26/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista koska olisin nähnyt koiraa kaupassa. Asutteko jossain Jällivaarassa?

Enemmän näitä kaupungeissa on. En tosin tiedä miten Ruotsissa. 

Vierailija
27/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä se taitaa olla niin että suurin osa kaupoista on käyttänyt oikeuttaan kieltää koirat kaupassa.

Ja hyvä niin. En ole koira vihaaja, mutta pitääkö se koira olla joka paikassa mukana? Käyttäkää nyt vähän järkeänne!

Vierailija
28/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei olisi psykosomaattista? Eiköhän teidän kerrostalossa asu koiria ja muita eläimiä, joille altistut koko ajan kuin ohikulkevan koiran ilmeisesti et julkisiakaan käytä, koska siellä suljetussa tilassa altistut koirille koko ajan. 

Voi luoja! 

Vierailija
29/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koirat pääsevät kauppaan,niin minä vaihdan kauppaa.Kauppias toki tekee juuri niin kuin haluaa.

Suomessa on yli 800 000 koiraa eli lähes yhtä monta koiranomistajaa. Koiranomistajat kuluttavat kaupassa enemmän rahaa. Koira-allergikkoja tai -vihaajia on murto-osa ja muutenkin ovat pihejä nillittäjiä.

Tuolla logiikalla voisi perustella vaikka minkälaista syrjintää. Mieti, jos sinut aina jätettäisiin ulos synnynnäisen sairauden vuoksi. Miltä se tuntuisi? Etenkin, kun kaikki toimivat samoin, niin et saa edes tarvitsemiasi palveluja. Esim. näöntarkastuksessa ei oikein voi käydä etänä, vaan pitää mennä paikan päälle. Sinne ei kuitenkaan pääse, jos kauppakeskus on täynnä eläinpölyä ja satut saamaan siitä voimakkaita oireita lääkkeistä huolimatta.

Tähän ei nyt perusteluksi kelpaa, että "teitä on niin vähän" eikä että "enemmistö päättää". Eihän mitään muutakaan ihmisryhmää saa jättää ulos sairauden tai vamman tai vaikka etnisen alkuperän perusteella.

Vierailija
30/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en allergisena voi mennä siihen kauppaan kohta enää ollenkaan, sillä eläinpöly ei häviä kaupasta mihinkään, vaan sitä kertyy sinne aina vain enemmän. En aiemmin edes tajunnut tätä ongelmaa, ennen kuin aloin reagoida myös tuohon eläimistä jääneeseen pölyyn, kun sitä oli kertynyt tarpeeksi paljon eri kauppakeskuksiin.

Eli mieluummin vain ihmiset (ja avustajakoirat) kauppoihin. Muut eläimet voivat odottaa sen aikaa kotona.

"Avustajakoira", rotu jolle ei sit yllättäen (kehdata) ollakaan allergisia... 

Vierailija
31/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista koska olisin nähnyt koiraa kaupassa. Asutteko jossain Jällivaarassa?

Mä oon nähnyt kirppiksillä muutaman kerran että pikkukoira istuu ostoskärryissä, ruokakaupassa en ole nähnyt paitsi opaskoiran kerran.

Jaa että ruotsissa viedään koirat kauppaan.

Vierailija
32/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en allergisena voi mennä siihen kauppaan kohta enää ollenkaan, sillä eläinpöly ei häviä kaupasta mihinkään, vaan sitä kertyy sinne aina vain enemmän. En aiemmin edes tajunnut tätä ongelmaa, ennen kuin aloin reagoida myös tuohon eläimistä jääneeseen pölyyn, kun sitä oli kertynyt tarpeeksi paljon eri kauppakeskuksiin.

Eli mieluummin vain ihmiset (ja avustajakoirat) kauppoihin. Muut eläimet voivat odottaa sen aikaa kotona.

Mites koiraihmisten mukana tuomat karvat ja eläinpöly vaatteiden mukana? 

Vierailija
33/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei olisi psykosomaattista? Eiköhän teidän kerrostalossa asu koiria ja muita eläimiä, joille altistut koko ajan kuin ohikulkevan koiran ilmeisesti et julkisiakaan käytä, koska siellä suljetussa tilassa altistut koirille koko ajan. 

Voi luoja! 

Asun luhtitalossa, joten ei ole mitään rappukäytävää, johon eläinpölyä kertyisi.

Kävelyllä pitää vähän katsoa, ettei jää kulkemaan koiran takana, jottei tule oireita. Ulkona tuo eläinpöly kuitenkin sataa maahan, joten sitä ei kerry ilmaan samoin kuin sisätiloissa.

Julkisten käytön jouduin lopettamaan hiljattain, koska niihin alkoi ilmeistyä niin paljon koiria. En oikein ymmärrä, mikä nyt on muuttunut, sillä kyllähän ihmiset ennenkin pystyivät kulkemaan bussilla ilman koiraansa. Miksi eivät nyt pysty? Aiemmin otettiin muutkin huomioon, nyt tuo tapa näkyy hävinneen.

Vierailija
34/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin omistan koiria, mutten haluaisi koiria ruokakauppaan.  Pienet koirat on sinänsä helpompia ottaa mukaan ja kuljettaa vaikka niissä koirakärryissä tai koirien omissa kantokasseissa, eivätkä ole häiriöksi, mutta jos sallitaan pienet niin pitäisi tasa-arvon nimissä sallia isotkin. Ja miten koiramäärää voisi muka rajoittaa kapassa? Jo nyt kaduilla monilla on vaikeuksia ohittaa ja kohdata toisia koiria, saati sitten sisätiloissa. Ruokakaupat ovat kuitenkin ihmisiä ja ruokaostoksia varten, koiran voi ulkoiluttaa erikseen niin koirakin hyötyy siitä. Toki jos on autolla koiran kanssa liikkeellä ja käy samalla reissulla kaupassa, niin kuumalla koiran jättäminen yksin kuumaan autoon ei onnistu. Ulkomailla näin kunnollisia ilmastoituja koiranhäkkejä kaupan ulkopuolella, olisivat tervetullut lisä Suomeenkin (nykyisiin Suomessa näkyviin heppoisiin ja pieniin koirankoppeihin joihin muutkin pääsevät käsiksi tai koiraani häiritsemään, en omaa koiraani jättäisi. Käyn kaupassa ilman koiraa. Torilla käyminen koiran kanssa on mielestäni ok, mutta taitaa olla monin paikoin kielletty.  Muut kaupatkin on mielestäni ok, jos ei erikseen kielletty, ja esim. rautakauppa on ihan hyvä paikka (kun ei paljoa väkeä) totuttaa pentuja erilaisiin paikkoihin. Hankalaahan sitä on koiraa totuttaa jos sen kanssa ei pääse minnekään harjoittelemaan ihmisten ilmoilla olemista.

Vierailija
35/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Avustajakoira", rotu jolle ei sit yllättäen (kehdata) ollakaan allergisia... 

Ollaan me sillekin allergisia. Avustajaa tarvitseva ihminen vain ei pääse mihinkään ilman koiraansa. Olisi julmaa jättää hänet aina ulos.

Vierailija
36/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi löytyä faktaa tuon väitteen perustaksi, että koiranomistajat kuluttavat kaupassa enemmän rahaa. Meidän lähi k-kaupassa on koirakärryt. Harvakseltaan siellä asioin ja lähes joka kerta nähnyt siellä koiran. Todella pieniä ostoksia näyttävät tekevän. Koiran viereen kärryyn ei hirveästi mahdukkaan. Itse asioin lähinnä Prismassa, koska iso perhe ja ostoksiin tarvitsee jo auton. Lähi koosta haen vain yksittäisiä tuotteita harvemmin. Meillä ei ole koiraa ja allergisena en pidä koirista kaupassa. En vihaa koiria ja olen joskus ulkoiluttanut naapurin koiraa, kun hän tarvitsi apua. Ulkona kun tuo allergia ei niin haittaa. Silti välttelen oman terveyteni kannalta koiria.

Vierailija
37/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites koiraihmisten mukana tuomat karvat ja eläinpöly vaatteiden mukana? 

Karvat eivät aiheuta allergiaa, vaan eläinpöly eli kuollut ihosolukko. Sitä tulee vaatteiden mukana hyvin vähän. Toki jos joutuu istumaan tiiviisti kuin sillit suolassa sellaisen henkilön vieressä, niin tulee siitäkin oireita.

Vierailija
38/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap sama joka kyselee häiritseekö pyllytrikoot kaupassa?  Jättäkää pyllytrikoot siihen eteiseen? 

Vierailija
39/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin omistan koiria, mutten haluaisi koiria ruokakauppaan.  Pienet koirat on sinänsä helpompia ottaa mukaan ja kuljettaa vaikka niissä koirakärryissä tai koirien omissa kantokasseissa, eivätkä ole häiriöksi, mutta jos sallitaan pienet niin pitäisi tasa-arvon nimissä sallia isotkin. Ja miten koiramäärää voisi muka rajoittaa kapassa? Jo nyt kaduilla monilla on vaikeuksia ohittaa ja kohdata toisia koiria, saati sitten sisätiloissa. Ruokakaupat ovat kuitenkin ihmisiä ja ruokaostoksia varten, koiran voi ulkoiluttaa erikseen niin koirakin hyötyy siitä. Toki jos on autolla koiran kanssa liikkeellä ja käy samalla reissulla kaupassa, niin kuumalla koiran jättäminen yksin kuumaan autoon ei onnistu. Ulkomailla näin kunnollisia ilmastoituja koiranhäkkejä kaupan ulkopuolella, olisivat tervetullut lisä Suomeenkin (nykyisiin Suomessa näkyviin heppoisiin ja pieniin koirankoppeihin joihin muutkin pääsevät käsiksi tai koiraani häiritsemään, en omaa koiraani

Muuten olen samaa mieltä, mutta miksi koiraa pitäisi totuttaa rautakaupassa olemiseen? Eikö koiraa voi totuttaa ihmisiin ulkona kävelytiellä?

Vierailija
40/296 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! 

Olen eri, kenelle vastasit. Ei todellakaan ole psykosomaattisia. Oireet ovat ihan hirveät. Itse en tämän takia voi edes asua kerrostalossa, käyttää julkisia tai käydä oikein missään. Käyn aamuyöstä lenkillä, kun ei ole vielä koiranulkoiluttajia. Allergialääkkeet auttavat tähän tosi huonosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi