Yle: "Muistisairaita on meillä jo niin paljon, että muistisairaan kohtaaminen pitäisi olla jo kansalaistaito"
Vuonna 2040 muistisairaita on THL:n arvion mukaan Suomessa jo lähes neljännesmiljoona. Tutkijan mielestä suomalaisilla on työnsarkaa muistisairaiden oikeanlaisessa kohtaamisessa.
Ja samaan aikaan aikuisia lihavia suomalaisia on jo yli miljoona. Muistisairaus ja kehopositiivisuus on hyvin pelottava yhdistelmä: semmoinen aggressiivinen pohjoismainen sumopainija kiertelemässä naapurustossa etsimässä roskaruokaa ja uhkaa murskata alleen kaikki vastaan asettuvat : (
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti puhutaan koko ajan ongelmista ja niitä löydetään vain lisää mutta kuka tekee asioille jotakin? Ja miksi jo kaikki hehkutettu terveysalan työ ei tuota tulosta? Hoitajatkin ovat jo kuormittuneet sairaiksi vuosia sitten. Eikö ketään ihmetytä nämä jutut?
Ihmisten pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa sipsien ja suklaalevyjen ahminen. Ylös, ulos ja lenkille!
Ei siitä nyt muistisairaaksi tule. Ei välttämättä lihavaksikaan.
Sanoo kehopositiivinen ihrakasa.
Kehopositiivinen kyllä mutta pitkä ja hoikka. Vähän meni taas pieleen.
Oikeasti tursuavan ihrainen löllykkä 🤭
Ap:ta ahdistaa kun täällä alettiinkin puhua muistisairauksista eikä lihavuudesta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti puhutaan koko ajan ongelmista ja niitä löydetään vain lisää mutta kuka tekee asioille jotakin? Ja miksi jo kaikki hehkutettu terveysalan työ ei tuota tulosta? Hoitajatkin ovat jo kuormittuneet sairaiksi vuosia sitten. Eikö ketään ihmetytä nämä jutut?
Ihmisten pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa sipsien ja suklaalevyjen ahminen. Ylös, ulos ja lenkille!
Oikeasti tursuavan ihrainen löllykk
No sovitaan sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan oikeasti peittää se tiekoneen ruudun yläpuolella oleva kameran linssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivinen kyllä mutta pi
Okei eli tässä ne ketjun kiinnostavimmat jutut olivatkin. Kiitos tästäkin tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää saada nyt se eutanasia Suomeen, jos mekin tullaan joskus vanhaksi. Kaikilla ei ole omaisia pitämässä huolta kipulääkityksestä sun muusta.
Olet vastenmielinen ihminen.
Tämä on pirtsakka hyvän mielen ketju : )
Vierailija kirjoitti:
Hoitotahto mahdolliseksi, niin asia ratkaistu. Minä annan luvan, että minut saa sulkea laitokseen kun alan höperöimään. Mutta tällä hetkellä en voi sellaista paperia valmiiksi kirjoittaa.
Ja mitä tulee lihaviin niin he eivät ole palvelukotien tukkeena, kyllä ne on hoikat ja korkeintaan lievästi ylipainoiset, jotka täyttävät hoitopaikat. Kyllähän lihavat tilastollisesti elävät lyhyemmän elämän ja se on ihan hyvä ja ookoo. Eivät ole viemässä resursseja.
Voit käydä vaikka heti tekemässä hoitotahdon OmaKannassa. Voit muokata sitä myöhemmin tai vaikka poistaa kokonaan jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Hoitotahto mahdolliseksi, niin asia ratkaistu. Minä annan luvan, että minut saa sulkea laitokseen kun alan höperöimään. Mutta tällä hetkellä en voi sellaista paperia valmiiksi kirjoittaa.
Ja mitä tulee lihaviin niin he eivät ole palvelukotien tukkeena, kyllä ne on hoikat ja korkeintaan lievästi ylipainoiset, jotka täyttävät hoitopaikat. Kyllähän lihavat tilastollisesti elävät lyhyemmän elämän ja se on ihan hyvä ja ookoo. Eivät ole viemässä resursseja.
Miksi et voi tehdä hoitotahtoa? Nythän sen nimenomaan voi tehdä, ei enää sitten, kun olet jo muistisairas. Mä olen äidin kuoleman jälkeen selvitellyt tuota hoitotahtoasiaa ja se on kuin onkin juridisesti sitova. Lääkärit ja hoitajat eivät saa hoitaa potilasta tämän hoitotahdon vastaisesti. Lääkäreiden näkökulmasta ongelma on se, että hoitotahdot on tehty aivan liian ympäripyöreästi. Ts niihin jää niin paljon tulkinnanvaraa, että lääkäri joutuu toimimaan ikäänkuin mitään hoitotahtoa ei olisi. Meillä hoiti perintö-, testamentti-, edunvalvontavaltuutus - yms asioita ihan juristi ja hänenkin ehdotuksensa mulle hoitotahdoksi olisi ollut yhtä tyhjän kanssa. Niin ympäripyöreästi ilmaistu kaikki, ettei sellaisella paperilla olisi ollut mitään virkaa tosipaikan tullen. Sen vuoksi jouduin itse miettimään hyvin tarkasti ja monelta kantilta punniten, millaisen hoitotahdon ja millaisin sanamuodoin teen itselleni. Ja sen hoitotahdon voi lkaittaa myös Omakantaan, jolloin on nähtävissä ihan missä päin Suomea tahansa. Mulla on omassa hoitotahdossani mm kohta, että mikäli on tiedossa tai edes syytä olettaa, että aivoni ovat olleet yli 4 minuuttia hapettomassa tilassa, mua ei saa elvyttää tai jos elvytys onkin aloitettu, se pitää välittömästi lopettaa. Myöskin monessa eri kohtaa olen kertonut, että multa pitää lopettaa kaikki muut lääkitykset paitsi kipulääkitys. Tämä mm muistisairauden kohdalla. Lisäksi edunvalvontavaltuutuksessani on kohta, jossa kerron, että mikäli se valtuutus joudutaan joskus ottamaan käyttöön eli hakemaan mulle edunvalvojaa, sillä samaisella hetkellä multa pitää lopettaa kaikki muu lääkitys paitsi kipulääkitys. Mä räätälöin hoitotahtoani kuukauden verran miettien kaikenlaisia erilaisia skenaarioita. Sairaanhoitajataustani auttoi miettimään näitä ja varsin tarkkaankin. Hoitotahdon tekeminen ei ole mikään yksinkertainen juttu, jos haluaa, ettei se jätä tulkinnanvaraa.
Työssä käyvät kuormittuvat kun multitaskaavat ja pahimmillaan tekevät työt kahden edestä. Mieli ja muisti kuormittuvat liikaa ja pitkäkestoisella kuormittumisella on vakavat seuraukset. Työtä tulisi jakaa ja työaikaa lyhentää niin ihmiset voisivat paremmin.
Muistisairauksien hoito ja muistisairaista huolehtiminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvät kuormittuvat kun multitaskaavat ja pahimmillaan tekevät työt kahden edestä. Mieli ja muisti kuormittuvat liikaa ja pitkäkestoisella kuormittumisella on vakavat seuraukset. Työtä tulisi jakaa ja työaikaa lyhentää niin ihmiset voisivat paremmin.
Muistisairauksien hoito ja muistisairaista huolehtiminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
Jatkuva ylitöiden tekeminen ja tietokoneen ääressä istuminen on myös ergonomisesti huono juttu. Ihmisillä pitäisi olla enemmän aikaa harrastaa liikuntaa. Jos työpäivä lohkaisee päivästä jatkuvasti matkoineen 10-12 tuntia ja nukkua pitäisi 8 tuntia, aikaa muulle elämälle, saati liikunnalle, ei jää tarpeeksi.
Tuo Ylen juttu on oikeasti ihan älytön. Inhimillistä toki, jos jokainen meistä alkaisi laittaa jonkin vanhustyön lakin päähänsä. Mutta sittenhän meidän pitäisi paapoa kaikki narkkarit ja juopotkin. Olen itse aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja myös työskennellut aikoinaan niin kotihoidossa kuin vanhainkodissakin, mutta mun mielestä on aika kohtuuton vaatimus maalikolle alkaa käyttäytymään kuin koulutuksen saanut hoitaja. Jokainen voi toki halutessaan ja ihan vapaaehtoisesti käyttää vaikka tuntikausia etsien metsästä jonkun muistisairaan jo 30 vuotta sitten kuollutta kissaa, mutta ei tämän pitäisi olla oletus, että kaikki niin tekisivät. Tiedän kyllä muistisairauksista ihan riittävästi, En vain koulutukseni ja työkokemukseni vuoksi vaan myös ihan muistisairaan vanhuksen tyttären roolissa. Ihan hienoja lepertelyohjeita tuossa jutussa, mutta jos et tunne sitä muistisairasta, yksikin väärä sana voi saada sen käyttäytymään aggressiivisesti.
Hupsista, siis taisi lähteä jo käsistä.