Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tulossa ja lapsi on alle yksivuotias, en vain jaksa tätä

Vierailija
26.06.2025 |

Niin paljon pitäisi osata järjestellä asioita ja olen niin järkyttynyt etten osaa edes aloittaa. Osaatteko auttaa? Mitä kaikkea minun tulisi nyt ottaa huomioon.

Taustatietona: Olen lapsen äiti ja käytännössä menetin määräaikaisen työpaikkani kun vauvauutiset tupsahtivat. Olen siis nyt työtön, lapsi on alle yksivuotias ja maailma on tavallaan auki. Lapsen isä haluaa eron.

Pitäisi lähteä rakentamaan hyvää elämää lapselle. Varmaan valita asuinpaikkakin niin, että jos joutuu aloittamaan ankeasti niin alue pysyisi kuitenkin suunnilleen samana sitten kun on varaa parempaan. Töiden löytymiseen ei voi luottaa tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa, yleensä niitä olen löytänyt aika helposti. Juuri nyt "vähän" haastavampaa..

Pitääkö minun nyt varautua siihenkin, että on olemassa mahdollisuus että kasvatan lapsen työttömänä, tukiverkottomana yksinhuoltajana? Miten järjestellä asiat niin että tilanne on mahdollisimman vähän kuormittava? Onko Suomessa joku kunta joka tarjoaa erityisen hyvää tukea tällaisessa tilanteessa, mutta alueella olisi myös töitä? Olen valmis muuttamaan. Olen valmis jäämään. Nyt asun pk-seudulla ja tämä alue on minulle aivan liian kallis jos töitä ei ole.

Normaalisti olen hyvä tekemään suunnitelmia, aktiivinen. Tilanne on vain niin raskas että olen jotenkin ihan jumissa, mitä tehdä. Onko joku täällä käynyt läpi saman tilanteen?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko seurustelitte ja kauanko olitte kihloissa ja avioliitossa ennen lapsen saantia?

Tärkeämpi kysymys miten kouluttautui ennen lapsen saantia. Ilmeisesti amiksesta kyse eli ei minkäänlaista koulutusta.

Mitä höpötät, kyllä amistutkinto on ammattitutkinto, joka myös työllistää. Nyt on vain huono työllisyystilanne. 

Oikeassa elämässä tarvitaan muitakin kuin korkeakoulututkintoja.

Vierailija
22/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua olla ilkeä, mutta kaikki varmaan ovat huomanneet kuinka naiset kehuvat kuinka hyvä "intuitio" heillä on ja kuinka he tunnistavat sen ja sen varoittavan piirteen ihmisissä ja sitten todellisuus on mitä on ja tehdään lapsi todella usein täysin vääräksi osoittautuvan ihmisen kanssa ja päädytään yksinhuoltajiksi. Tämä kuuluisa "intuitionne" taitaa olla pahasti rikki. 

Miehethän ne kehuu, miten he yhdellä silmäyksellä pystyvät sanomaan ihan kenestä tahansa miehestä millainen puoliso tai isä siitä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko seurustelitte ja kauanko olitte kihloissa ja avioliitossa ennen lapsen saantia?

Mitä väliä sillä on?

Sillä on hyvinkin väliä. Ihan varoitukseksi kaikille naisille ,jotka alkaa pykäämään lapsia siinä rakauden huumassa. Monet miehet tahtoo vaan kyntää vakoa ja nauttia,muttei nähdä mitään vaivaa perheen eteen. Eiku uuteen vakoon vaan menossa.

Vierailija
24/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ken hiiltä polttaa siitä maksaa.

Olisiko kannattanut valita se kumppani jonka kanssa lisääntyä hieman paremmin?  No, nyt joudut kantamaan vastuun omista valinnoistasi, ei siinä sen kummempaa.  Miksi itket muilta apua, kun itse olet tilanteen aiheuttanut? 

"Yhy yhy suomalaiset naiset on itsekkäitä eikä enää hanki lapsia ja maa ajautuu kaaokseen eikä miehet pääse isiksi vaikka se on miesten hartain toive."

Vierailija
25/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kannattanut valita se kumppani jonka kanssa lisääntyä hieman paremmin?  No, nyt joudut kantamaan vastuun omista valinnoistasi, ei siinä sen kummempaa.  Miksi itket muilta apua, kun itse olet tilanteen aiheuttanut? 

Nyt nuo sinun "viisaat" neuvosi eivät auta, lapsi on olemassa ja nyt pitää katsoa eteenpäin.

Turvaverkkojen saaminen on tärkeää, että ap pystyy rauhassa suunnittelemaan tulevaa. Omat vanhemmat, miehen vanhemmat, sisarukset, ystävät.

Itse miettisin jopa muuttoa sen mukaan, mistä ne turvaverkot ( esim sukulaiset) löytyy.

Vierailija
26/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille sanoisin, jotka lällättelevät ap:lle, että olisi pitänyt valita paremmin, seuraava tosi tarina.

Yksi ystäväni, jonka mies rakastui toiseen, jäi kahden pienen lapsen yksinhuoltajaksi. Nuorempi oli n 1 vuotias miehen lähtiessä.

Tämä pariskunta oli seurustellut pitkään, heillä oli isot häät ja tulevaisuus näytti loistavalta, kummallakin oli hyvä koulutus ja työpaikat.

Naisella oli onneksi tukiverkosto, oli lähisukulaisia ja ystäviä, joiden avulla selvisi pahimmasta. 

Tuosta jättämisestä sisuuntuneena, ystäväni opiskeli lisää ja sai myöhemmin hyväpalkkaisen työpaikan ja selvisi lastensa kanssa.

Ap, tutki mahdollisuutesi esim opiskeluun.

Vierailija
27/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa onneksi saa kelasta aika hyvät tuet ja lapsen isä on elatusvelvollinen. Rahasta voi varmasti olla tiukkaa, mutta pärjäätte kyllä. Pieni vauva ei paljoa tarvitse. 

Onko sulla muualla tukiverkostoja? Onko lapsen isä valmis olemaan lapsen elämässä jatkossa? Nämä aika oleellisia asumista mietittäessä. Ota alkuun edullinen asunto. Vaikka oliskin pieni. Vauva ei neliöitä tarvitse. 

Ja varaa heti aika lastenvalvojalle. Siellä kuntoon viralliset sopimukset lapsen huoltajuudesta, elatuksesta ja tapaamisista. Ne on sinun ja vauvan turva jos tulee riitaisaa. 

Tämä on aika JÄNNÄ että lastenvalvojat on NAISEN turva ja tuki erotilanteissa. Ihanasti valtion laskuun. Mies ei mitään tukea saa, ainoastaan tuollaisia naistuomiolautakuntia nakuttamaan ja pilkkumaan tilin sisältöä jotta voidaan määrittää

Olisit edes naisvihassasi lukenut aloituksen. Mies on se joka haluaa erota.  Ja yhtälailla isä voi ruveta lapsen lähivanhemman tai hoitaa vuoroviikoin. Ja yhtälailla lapsen isä saa ne suuret edut, jos lähivanhempi. 

Vierailija
28/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa muinoin olleena antaisin sellaisen vinkin, että ole avoin tilanteestasi. Jos mahdollista, niin säilytä jonkinlaiset välit esim. lapsen isän äitiin. Tarvitset joskus lastenhoitoapua ja on korvaamatonta kun vaikka ex anoppi ottaa lapset yöksi tai kahdeksi. Koita kestää vaikka hänen hoitotyylinsä ei vastaisi omaasi. Tukiverkostoja olen itse löytänyt lasten päiväkoti ja koulukavereiden perheistä. Vastavuoroisesti olen itse ottanut lasten kavereita hoitoon ja yökylään. 

Vierailija
29/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tässä tapauksessa ole vastuuton lapsen isä. Hän haluaa erota ja jättää lapsen ap. hoidettavaksi. 

Jos mies olisi vastuullinen mies, hän kantaisi vastuun lapsesta ja hoitasi vuoroviikoin ja maksaisi elarit. 

Vierailija
30/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on?

Onko tehnyt lapsen puolituntemattoman kanssa? Ei kukaan yhtäkkiä muutu niin, että haluaa erota kun lapsi on alle vuoden ikäinen. 

Vierailija
31/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla ilkeä, mutta kaikki varmaan ovat huomanneet kuinka naiset kehuvat kuinka hyvä "intuitio" heillä on ja kuinka he tunnistavat sen ja sen varoittavan piirteen ihmisissä ja sitten todellisuus on mitä on ja tehdään lapsi todella usein täysin vääräksi osoittautuvan ihmisen kanssa ja päädytään yksinhuoltajiksi. Tämä kuuluisa "intuitionne" taitaa olla pahasti rikki. 

Siihen vaikuttaa vahvasti alkoholi ja hetken huuma.

Eli miesten looginen siirto on naisten intuitiota parempi. Olla juomatta ja pitää järki päässä tunteiden ollessa tarkkailussa sen pienen hetken.

Vierailija
32/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, kaikki järjestyy. Kelan tuilla pääset kyllä alkuun, sen jälkeen voit miettiä mahdollisia työ- tai esim opiskelukuvioita. Yhden lapsen kanssa pärjää kyllä, kysy kaupungilta kämppää, pääset luultavasti jonon ohi kun sinulla on pieni lapsi. 

Vierailija
33/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta valitus ja pysykää yhdessä. Vastuunkantoa kiitos.

Mutta mieshän tässä haluaa erota. Mikä on hänen vastuunsa?

Vierailija
34/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on?

Onko tehnyt lapsen puolituntemattoman kanssa? Ei kukaan yhtäkkiä muutu niin, että haluaa erota kun lapsi on alle vuoden ikäinen. 

Tiedän parikin tuollaista tapausta, jossa on tunnettu vuosia ja käynyt noin.

Toisessa tapauksessa nainen käytti hormonaalista ehkäisyä kaikki ne vuodet ja myös silloin kun ihastui mieheen, eli raskaus alkoi ehkäisystä huolimatta. Raskauden myötä jätti hormonaalisen ehkäisyn, ja "selvinpäin" ei voinut enää sietää miehen hajua tai mitään. Sinnitteli sinne asti kun lapsi oli vuoden, mutta eihän siitä mitään tullut kun kemiaa ei vaan ollut. Mies oli ja on hyvä mies ja isä, mutta biologisesti väärä tuolle naiselle. Hormonaalinen ehkäisy vain turrutti tuon naisen aistit jotenkin niin, että pariutui väärän kanssa. Hoitaneet sitten yhdessä lapsen, mutta seksuaalista vetovoimaa ei ole ollut tippaakaan ja miehen haju tosiaan inhottanut naista aina sen jälkeen kun jätti sen hormonaalisen ehkäisyn.

Toisessa tapauksessa kaksi parisuhdekelvotonta säätäjää sai lapsen, huolehtivat siitä hyvin. Molemmat itsekkäitä, naisella prinsessasyndrooma ja aina joku mies kierroksessa, mies sellainen että aina kuikuilemassa naisia ja omat menot ykkönen. Kumpikaan ei sovi perheellisen rooliin, mutta hoitavat lapsen 50/50 hyvin ja pystyvät elämään myös itselleen.

Vierailija
35/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dumppaa ä pärälapsi miehelle ja kieltäydy huoltajuudesta. Tuo ei enää yksinkertaisesti vetele että miehet laittavat paksuksi ja heivaavat naiset ja lapset kadulle. Jatka elämääsi sinkkuna.

Vierailija
36/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat pelkkää puhetta 

Vierailija
37/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen neuvo oli hyvä! Sinulla ei ole hätää, jos osaat tyytyä vähään. Yhden ihmisen tuloilla on aina vaatimattomampi elää kuin kaksilla tuloilla. Asu pienesti, elä rauhallisesti ja syö viisaasti. Erosin itsekin lapsen ollessa vajaa kaksi vuotias, eikä tukiverkkoja ollut. Sinäkin pärjäät, jos vietät tavallista elämää.

Onko kituuttaminen tavallista elämää? Vaatimatonta sanoisin.

Aplle sanoisin, opiskele ammatti, jossa tienaat hyvin, pieni lapsi ei tosiaan paljon tarvitse, mutta kun hän kasvaa menot myös kasvaa, nyt voit muutaman vuoden hänen kanssan kituuttaa opiskelijana ja sitten alkaa elämään taloudellisesti turvatumpaa. Ja lapselle isältä kunnon elatusmaksu, etkä tyydy mihinkään kelan maksua pienempään, korotusta isän maksamaan tuskin saat. 

Vierailija
38/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit kiristää miestä vanhalla konstilla pamahtamalla paksuksi. Ei vain toimi tänä päivänä. Huti sulle.

Vierailija
39/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta miehestä kuoriutuu vammainen mieslapsi siinä vaiheessa kun lapsi syntyy, eikä nainen pystykään olemaan koko ajan pillu pystyssä miestä miellyttämässä. 

Jos lisääntyisi sellaisen miehen kanssa joka on kelvollinen isäksi, tämän pitäisi elättää naista ja paritella tämän kanssa kerran kolmessa vuodessa. Kaikki muut ovat kelvottomia parisuhteisiin/perheisiin, pelkkiä alhaisia kuhnureita, joiden kannattaa antaa käydä luovuttamassa siemenensä suoraan lääkärille juridisista velvoitteistaan ja oikeuksistaan lapsia kohtaan luopuen. 

Vierailija
40/108 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisit kiristää miestä vanhalla konstilla pamahtamalla paksuksi. Ei vain toimi tänä päivänä. Huti sulle.

Yleensä nämä menevät kyllä niin, että mies haulaa lapsen, mutta onkin täysin kyvytön isän/aviomiehen rooliin ja käyttäytyy kuin se kummelin saasta, joka on ennemminkin haittaeläin kuin hyödyksi perheessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan