Kuinka usein puhdistatte mikronne?
Itse puhdistan vähintään kerran viikossa (mikron ulko- ja sisäpuolen pyyhintä ja mikrokuvun/lautasen puhdistus myöskin). Tietty tarvittaessa useammin.
Aihe tuli mieleeni siitä, että olimme juhannuksen vietossa tuttavaperheemme luona. En koe olevani mitenkään ylisiisti ihminen, mutta kun avasin mikron ekaa kertaa niin oli kyllä lievästi sanottuna järkyttävä näky. Kuivuneita ruokaroiskeita oli ympäri mikroa, siis ihan joka paikassa. Lisäksi siinä mikron lautasella oli joku epämääräinen pieni lammikko (ehkä jotain keittoa tms.). Ja se haju oli oikeasti kuvottava kun avasi mikron.
Kun meidän "isäntäperheen" silmä vältti niin kyllä, minä yritin jynssätä mikroa puhtaaksi kun ei ole kiva lämmittää siinä ruokaa jos on ties kuinka monet vanhat ruoat seinissä kiinni.
Kommentit (22)
Yleensä käytön jälkeen. Pesen mikrokuvun, lautasen ja pyyhin mikron sekä raikastam sen joko mikrottamalla sitruunaa tai ruokasoodaa. Tosin en käytä mikroa kovin usein, ehkä 4 kertaa vuodessa.
En tykkää mikron luukun äänestä ja suojakupu hankala käsitellä, sitä pyörivää levyä on vaikea saada kohdilleen. Ehkä sitten.
Silloin kun se on likainen. Minulla on vapaa-ajalla muutakin tekemistä kuin kulkea koko ajan rätti kådessä kuin teillä edellisillä kommentoijilla.
Tarpeen mukaa joka päivä jos jotain ruoka-tai lika tahroja on annosta lämmitettäessä tullut.
Puhtaus "puoliruokaa " tässäkin asiasta.En pidä sotkuisesta keittiöstä!!!!
Mikro ja uuni on samassa, joten putsaan molemmat silloin kun on näkyviä roiskeita.
Annoin mikron pois kun sain lahjaksi enkä keksinyt käyttöä.
Olen 50v, kokkaan ja leivon päivittäin useampaan otteeseen enkä ole omistanut mikroa kuin pari päivää.
Pohdin vastauksia lukiessa että olenko outo.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v, kokkaan ja leivon päivittäin useampaan otteeseen enkä ole omistanut mikroa kuin pari päivää.
Miksi sä et käy töissä? Käyttäisit tonkin ajan johonkin kehittävään, vaikka opiskeluun tai työnhakuun.
Puhdistan mikron, jos se on likainen.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se elämä sitten menikin. :D
Kuka hitto leipoo useampaan otteeseen päivässä, ellei tee sitä työnsä vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun se on likainen. Minulla on vapaa-ajalla muutakin tekemistä kuin kulkea koko ajan rätti kådessä kuin teillä edellisillä kommentoijilla.
Meni jostain syystä tunteisiin. 🤔
Ei siinä mene kuin vartti, kun putsaan keittiön tiskaamisen jälkeen. Se on vain pikkiriikkinen osa vapaa-aikaa. Mihin muuhun tärkeämpään minun tulisi se vartti laittaa tämän kiire-joonaksen mukaan? Puhelimen kanssa räpläämiseenkö?
Tarpeen vaatiessa. Mikrokupu suojaa hyvin roiskeilta ja muulta. Sisältä ei tarvitse kovin usein siivota. Oven pyyhin useinkin, siihen varsinkin lapset lähmää sormenjälkiä paljonkin. Meillä on musta integroitu mikro niin ne jäljet kyllä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mene kuin vartti, kun putsaan keittiön tiskaamisen jälkeen. Se on vain pikkiriikkinen osa vapaa-aikaa. Mihin muuhun tärkeämpään minun tulisi se vartti laittaa tämän kiire-joonaksen mukaan? Puhelimen kanssa räpläämiseenkö?
Sanotaan nyt vaikka näin, että huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se elämä sitten menikin. :D
Kuka hitto leipoo useampaan otteeseen päivässä, ellei tee sitä työnsä vuoksi?
Sellainen, joka tykkää leipomisesta?
Jessus, mutta sinä olet aggressiivinen. Työpaikallako ahdistaa? Vai viileä kesäkö mättää? Jokin vihanhallintakurssi voisi nyt olla paikallaan.
Kun olen käyttänyt sitruunaa, raastanut sen kuorta tai puristanut mehua. Laitan sitruunan mikroon noin puoleksi minuutiksi ja sen jälkeen pyyhin pinnat, lopuksi vielä hinkkaan sillä sitruunanraadolla tiskialtaan ja sitten vasta raatoparka kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä et käy töissä? Käyttäisit tonkin ajan johonkin kehittävään, vaikka opiskeluun tai työnhakuun.
Se on mun työ. Ja vapaa-aika samaa hommaa. Sellasta on yrittäjän elämä.
Ehkä sun kannattaisi ottaa omasta neuvostasi vaari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan nyt vaikka näin, että huvinsa kullakin.
Ei se ole huvia, se on sitä, kun tykkää puhtaasta elämisestä. Huvit ovat minulla ihan muualla. Mutta meitä on tosiaan moneen junaan. 🙄
Monet nuoret mikron käyttäjät eivät ole kuulleetkaan mikrokuvusta. Ja sen huomaa.
En osaa sanoa kuinka usein. Sillon kun joskus sen avaan ja katson,ohhoh, täytyypä pyyhkiä mikro. Meitä on taloudessa useampi henkilö, en ole ainut joka käyttää mikroa, enkä itse välttämättä käytä kun vaan kerran viikossa. Pesen sen kun huomaan, et tarvii puhdistusta. Esim. voileipägrilliä minä en pese. Toinen teini on ainut joka sitä käyttää ja saa pestä itse tai olla pesemättä. Jos se valittaa et se grilli on likanen, kehotan pesemään sen. Siinä on hänen omat sotkut.
Putsaan mikron joka kerta kun tiskaan. Tiskaan näet käsin ja tiskaamisen jälkeen putsaan kaikki pöytäpinnat, ovien kahvat ja myös ovet tiskipöydän ympäristössä, jääkaappipakastimen ovet, uuninluukun sisältä ja ulkoa, uumin sisältä ja mikron sisältä ja ulkoa. Tiskaamme miehen kanssa vuorotellen, mutta hän vain kuivaa vuorollaan pöytätasot, minä käyn tiskaamisen jälkeen kaikki nuo edellämainitut läpi suihkutettavan keittiö-Tolun kanssa.