Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kilteille tytöille oikeasti käy:

Vierailija
27.03.2007 |

Taidan olla oikea hyväuskoinen hölmö ja muutenkin " kiltin tytön" perikuva. Töissä mukavana pitämäni läheinen kollega on puukottanut tosi pahasti selkään ja saanut junailtua mun töitäni itselleen. Minä en ole tajunnut että työpaikoilla oikeasti pelataan tosi kovaa peliä, olen naivisti ollut kaikille ystävällinen ja kuvitellut, että se riittää kun hommansa hoitaa hyvin. Tuntuu jotenkin hölmöltä opettaa lapsille, että toisia kohtaan pitää toimia reilusti kun oikeasti se terävimmät kyynärpäät omaaava pärjää.

Muussakin elämässä ajattelen ilmeisesti aivan liikaa muita ihmisiä. Jos jollakulla on vaikeaa yritän vilpittömästi auttaa ja kuunnella ja aina kannustan muita. Nyt kun itsellä on siipi maassa saan huomata ettei tämä niin vain toimikaan toisin päin. Eli itse saan itseni tästä pettymyksestä nostaa.

Pitäisikö siis lopultakin lopettaa kiltteys? Alkaa ajatella vain omaa itseä ja perhettä ja vähät välittää esim. työkavereista, vaan tuuppia heikompia tieltä aina kun mahdollista?

Tunnen itseni oikeasti ihan idiootiksi, harmittaa kun lapsuuden kodissa minulle on opetettu kaikkea jonninjoutavaa esim.

-Kyllä työ tekijäänsä kiittää

-kohtele toisia niinkuin haluaisit itseäsi kohdeltavan

-ole reilu

Onneksi minulla ei ole tyttöjä, voisin toistaa kasvatusvirheet ihan tiedostamatta.. Pojista ei kai pyritäkään tekemään liian kilttejä vaan omillaan pärjääviä ja reippaita??

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini yritti kasvattaa minusta hiljaista, alistuvaa ja kilttiä, heh.

Noh, sitä olinkin ja superkoulukiusattu myös, ensimmäiset 18 vuotta elämästäni.

Kun olen aikuistunut on oma itse päässyt luikertelemaan jostain esiin ja huh mikä raivopää oman reviirin ja mielipiteiden puolustaja musta onkaan tullut!

Joskus ehkä vähän överiksi asti ajattelen, että mun ei todellakaan tarvitse välittää kenenkään ihmisen mielipiteistä, siksi olenkin tänä päivän tylyn ihmisen maineessa.

tiedän, ei sekään rakentavaa ole...

Vierailija
22/26 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan että saan usein sellaista hyväksikäyttävää päähänpotkimista, kunnes löydän toisen kiltin. Silmänurkka kostuen teemme asioita toistemme puolesta, myös sillä tasolla ja laajuudella, jota kukaan ei odottaisi. Me emme vain voi tehdä vähempää, jos meillä on mahdollisuus autta enemmän.

Olen opetellut olemaan välinpitämätön. Aiemmin jos joku harmitteli huonoa majoitustilannetta kaupungissa X, aloin heti miettiä, onko siellä joku sukulainen tai tuttava, jolle voisin soittaa ja kysyä tälle kolmannelle yöpaikkaa. Nyt osaan vain sanoa että no onpas ikävä tilanne, mutta toivottavasti yöpaikka vielä löytyy.

En osaa sanoa muuta kuin että itse olisin halunnut lapsena oppia, että tällainen kiltteys on erityinen arvo, jota voi osoittaa sen arvoisia ihmisiä kohtaan. Minulle opetettiin että se on vähintä mitä voin tehdä, ja aina ja ehdoton velvollisuuteni on alistua muiden palvelemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu olemaan oikeudenmukainen, rehellinen, avoin, puhumaan aina totta (sillä pärjää pitkälle), rohkea ja kohtelias. Olen myös empaattinen ja melko helläsydäminen. Mutta kiltti en ole.

Olen päässyt työssäni aika hyvään asemaan. Vastaan isoista kansainvälisistä projekteista ja niiden hoitamisessa on meidän herroiltakin mennyt vellit housuun. Mutta se johtuu siitä, että minä en pelkää. Ai mita en pelkää?

No en pelkää, että suututan paikallisen toimarin kun menen kertomaan miten asiat pitää tehdä. Minulla on vahva asiantuntemus, ja yleensä(!) viisas johtaja arvostaa sitä.

En pelkää, että puhuisin ristiiin aikaisemmin sanomaani nähden, koska puhun aina totta enkä koskaan sorru kieroilun tielle.

En pelkää, koska en tee työtäni urannousu sillmissä kiiluen. Haluan vain tehdä parhaani tässä työssä. En siis taktikoi ja sitä kautta tee isoja virheitä.

En pelkää suuriakaan johtajia, koska omaan hyvät sosiaaliset taidot ja osaan selviytyä tilanteista hyvin. Osaan small talkin ja osaan olla kiinnostunut työkavereista. Minä en tukehdu siihen omaan pullisteluuni, kuten miespuoliset kollegat tekevät.

Olen rohkeasti noussut myös esimiestäni vastaan, koska hän alkoi tehdä minun töitäni ja sai paljon tuhoa aikaiseksi, koska hänellä ei ole ammattitaitoa. Otin yhteyttä henkilöstöpäällikköön ja esimieheni esimieheen. Ilmoitin, että tämä pelleily saa nyt loppua. Nyt esimieheni sanoi, ettei tule edes samaan maahan ellen häntä erikseen sinne pyydä. Se kiltistä tytöstä.

Olen myös rohkeasti vaatinut itselleni samoja asioita kuin miespuoliset kollegat. Vaatinut. Olematta silti hankala, koska tapoja, joilla asiat hoidetaan, on monenlaisia. En uhittele, en kiukuttele, en pullistele, Perustan asiani vain faktoihin. Ja sosiaalisiin kykyihin.

Olen tällä käytökselläni saanut huimasti lisää vastuuta ja yllätyksekseni palkankorotuksen, pyytämättä. Viime jouluna sain hyvin tehdystä työstä lisäksi bonuksen (puolen kuun palkka). Näitä bonareita ei ennen ole konsernissamme naisille jaeltu.

Mutta suurin kiitos tästä luonteestani ja asenteestani kuuluu vanhemmilleni. He ovat aina kehuneet ja kannustaneet minua. He ovat kasvattaneet minulle terveen itsetunnon. Siis nimenomaan terveen, riittävästi nöyryyttä ja harkintakykyä, mutta myös itseluottamusta. Minua on kannustettu, opetettu häviämään, annettu epäonnistua ja kiukutella. Koskaan ei ole sanottu, " ole nyt kiltti tyttö ja olen hiljaa" , ei. On sanottu, että huuda niin paljon kuin haluat, raivoa sydämesi kyllyydestä, mutta asiat ovat nyt näin kun vanhemmat sanovat. Sitten kun pystyn perustelemaan asiani paremmin ja kantamaan niistä päätöksistä vastuun, voin tehdä toisenlaisia päätöksiä. On minut heitetty pihalle (ei vakavissaan, mutta matkalaukku kainalossa), sanottu että mene lastenkotiin. En ole mennyt. Olen pohtinut asioita ja marssinut sisälle takaisin.

Minun serkkuni kasvatettiin kilteiksi tytöiksi, ja sillä tarinalla on todella surullinen loppu. Toki nämä ovat myös luonneasioita, mutta kasvatuksella ja itsetunnon rakentamisella vanhempien taholta on myös suuri rooli.

Vierailija
24/26 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuudenkodissasi on opetettu hyviä arvoja, mutta ilmeisesti jätetty kertomatta, että läheskään kaikki ihmiset eivät toimi samoilla periaatteilla ja tämä sinun on nyt aikuisena täytynyt oppia kantapään kautta.

Vierailija
25/26 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiltit tytöt ovat vain niin fiksuja ja sivistyneitä. Ei ole tarvetta pompottaa ketään ja itsetunto on vahva, eikä tarvitse todistella kellekään mitään leikkimällä jotain " olen niin temperamenttinen ja saan muut tanssimaan pillini mukaan" . Kyllä sitä temperamenttia on kilteilläkin tytöillä. On eri asia olla temperamenttinen kuin vain huonosti kasvatettu muita määräilevä päällepäsmäri.

Vierailija
26/26 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosiaan se kympin tyttö koulusta, jonka on vaikeaa ymmärtää ettei elämä menekään niin kuin " kuuluisi" . Eli ahkeruudesta ja hyvästä työstä ei seuraakaan palkinto vaan työt menevätkin sille, joka osaa pelata. Tänään juuri esimies sanoi, ettei minun työssäni ole mitään huomautettavaa, olen tehnyt kaikein oikein hyvin. Siitä huolimatta työni menee tälle toiselle, joka ei edes ole tehtävään yhtä pätevä.

Olo on täysin ylikävelty..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän