Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tuhoaa mielenterveyteni mutta mies vain puolustelee äitiään. Ero edessä?

Vierailija
25.06.2025 |

Olen niin lopussa, että pakko kirjoittaa tänne anonyymisti. Olenko minä tulossa hulluksi vai onko tämä oikeasti niin sietämätöntä kuin miltä se tuntuu? Saimme esikoisemme puoli vuotta sitten, ja sen jälkeen anoppini on tehnyt elämästämme helvettiä.

Hän tulee kylään ilmoittamatta, omilla avaimillaan, ja ensimmäinen kommentti on aina joko sotkusta, väsymyksestäni tai vauvan "oudosta" vaatetuksesta. Hän jatkuvasti kyseenalaistaa kaiken, mitä teen: imetän "väärin", vauvan maito ei kuulemma riitä, ja kun vauva itkee, se on aina minun syytäni. Viime viikolla hän syötti vauvalle salaa sokerista mehua, vaikka olemme satakertaa sanoneet, että emme halua sitä.

Pahinta on, että mieheni ei näe tässä mitään ongelmaa. Kun yritän puhua asiasta, hän sanoo, että "äiti tarkoittaa vain hyvää" ja että olen "herkkä ja ylireagoin hormonien takia". Hänen mielestään minun pitäisi olla kiitollinen, että anoppi on niin "kiinnostunut" lapsenlapsestaan. Tuntuu, että olen yksin tässä taistelussa ja mieheni on valinnut puolensa.

Eilen anoppi julkaisi Facebookiin kuvan vauvasta, vaikka olemme selvästi kieltäneet sen. Kun raivostuin, mieheni sanoi, että minun pitäisi pyytää anopilta anteeksi, koska pahoitin hänen mielensä. Olen pisteessä, jossa vihaan anoppiani niin paljon, että se alkaa heijastua jo parisuhteeseemme. Onko ainoa vaihtoehto laittaa miehelle uhkavaatimus: joko minä ja meidän perheemme säännöt, tai äitisi? Pelkään, että menetän kaiken.

Kommentit (484)

Vierailija
101/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun anoppi on vähän samaa kaliiperia kuin apn, ja oma isä tuollainen jonkun mainitsema rojun kerääjä. Mitä anoppiin tulee niin vähät puhumiset, eikä juuri näe sitä niin on paras, sille kun mikään ei kelpaa ja ole oikein tehty. Mitä isääni tulee sille piti kahdesti sanoa etten halua tavaroita nurkkiini, niitä kun saatiin kaatopaikalle asti kantaa. Myös minun mies on vatula ainesta, ei se äidilleen saa mitään sanottua kun äitinsä on sen jo lapsena liiskannut tahtoonsa. Siispä otin ite etäisyyttä enkä enkä aijo enää olla paikalla silloin kun esim hakee lapset yökylään, niin jäätävä sirkus se tuppaa olemaan.

Minäkin neuvoisin että avain pois, vaikka jollain keksityllä verukkeella. Sitten jos miehes haluaa äitiään nähdä niin menköön vaikka käymään sen luona mutta teille sitä ei tarte laskea. Kun vauva vähän kasvaa voit poistua kotoas anopin vierailun ajaksi jos vaiku

Näissä tarinoissa anopit ovat niitä epäkohteliaita ja perseileviä tyyppejä, jotka eivät ymmärrä olevansa oman aikuisen lapsen elämässä sivuosassa. Vaikka täällä niin mielellään huudetaan provoa, niin oikeasti näitä anoppeja on olemassa. Voitte hakea vanhoja keskusteluita näistä hirviöanopeista, jotka ovat jopa yrittäneet omia itselleen lapsenlapsensa, ja ovat menneet täysin sekaisin, kun ovat joutuneet antamaan vauvan takaisin vanhemmilleen.

Oma anoppini sekosi myös, mutta onneksi oli välimatkaa sen verran, että säästyin suurimmaksi osaksi pahimmalta. Pari kertaa kyllä tuli käytyä sen verran reunalla, että olisin saattanut sanoa pahasti, mutta mies huomasi ajoissa ja korjasi tilanteen. Kyllä anoppi siitä lopulta rauhoittui, mutta vierailut siellä eivät tuntuneet mukavilta.

Mitä muuten tulee 90- luvun vauvanhoitokäytäntöihin, niin muistetaan nyt, että siitä on vähintään 30 vuotta aikaa. Ei silloin ohjeistettu mitään sokeria antamaan, vaan pelkkää vettä, jos oli tarvis antaa juotavaa. Jopa sellainenkin asia tiedettiin, että kiinteää ruokaa syötettäessä lusikkaa ei käytetä omassa suussa. Jotkut eivät käsitä sitä vielä nykyäänkään.

Vierailija
102/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tarinat on täällä totta.  Minäkin olen kirjoittanut pari aloitusta joista pitkä keskustelu. Ja aloituksessa ei  totta siteeksikään,  erilaisista jutuista koottu muka kertomus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avain pois ensimmäiseksi, jos anoppi ei siltikään lue rivien välistä, niin sitten sinä näytät kaapin paikan ja laitat anopin ruotuun. Muuten hän saa luvan kohdella sinua huonosti. Ja kun tulee tahtoikä ja oikeasti pitää alkaa kasvattamaan lasta, eikä vain hoitaa, niin sitten anoppi vasta pääseekin piikittelemään ja alleviivaamaan omaa erinomaisuuttaan.

Napakka keskustelu anopin kanssa, että lapsen kanssa ollaan teidän säännöillä ja jos ei hänen käytös muutu, niin sitten hyvästi! 

Miestäsi et saa kanssasi samaan rintamaan. Siksi sinun pitää tämä taistelu käydä yksin. 

Eroa en suosita vauvavuotena, jos muuten asiat on ok. Ota nyt etäisyyttä ja mietit miten etenet asiassa. Ero tuskin auttaisi tähän anoppiongelmaan. Silloinhan isäviikolla lapsi oli anopilla hoidossa ja tunkisi kaikki karkit lapsen kurkusta alas, kun et ole kieltämässä. 

Mietin myös yrittääkö anoppi tahallaan savustaa sinut pois nyt kun hän on saanut lapsenlapsen. Silloin teidän ero olisi hänelle kuin taivaan lahja!

Vierailija
104/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon teille raivottarille oikein häijyä ja itsetietoista miniää sitten joskus. Ette millään mutkalla heille kelpaa ja poikanne saa heitellyistä  esineistä  vammoja.

Miksi ihmeessä tuollaista toivot? Opettele itse käyttäytymään ihmisen lailla, niin sinulle ei kenenkään tarvitse osoittaa ovea.

Vierailija
105/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon teille raivottarille oikein häijyä ja itsetietoista miniää sitten joskus. Ette millään mutkalla heille kelpaa ja poikanne saa heitellyistä  esineistä  vammoja.

Miksi ihmeessä tuollaista toivot? Opettele itse käyttäytymään ihmisen lailla, niin sinulle ei kenenkään tarvitse osoittaa ovea.

Niin, miniäsi aikanaan ajattelee sinusta noin.  Ei osaa anoppi olla minun mieleiseni.

Vierailija
106/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä olla hysteerinen, mutta oikeasti, kuinka vaikeaa on sanoa Nyt riittää!! Aivan käsittämättömiä uikutuksia aivan yksinkertaisista ja päivänselvistä asioista.

Vierailija
107/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri oli juoppo mies ja joskus kuului kovaa riitaa ja taisi vaimo sada nyrkistäkin.

Vaimonsa sitten puhui että pentti on juovuksissa sellainen että teki niin tai näin, meni miten päin mutkalle tahansa, aina kaikki on väärin sanottu, väärin tehty, väärä ilme.

Nämä vauvaalsta miniät onntämmöisiä penttejä. Anopit on aina väärin päin vaikka olisivat miten päin.

Vierailija
108/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun anoppi on vähän samaa kaliiperia kuin apn, ja oma isä tuollainen jonkun mainitsema rojun kerääjä. Mitä anoppiin tulee niin vähät puhumiset, eikä juuri näe sitä niin on paras, sille kun mikään ei kelpaa ja ole oikein tehty. Mitä isääni tulee sille piti kahdesti sanoa etten halua tavaroita nurkkiini, niitä kun saatiin kaatopaikalle asti kantaa. Myös minun mies on vatula ainesta, ei se äidilleen saa mitään sanottua kun äitinsä on sen jo lapsena liiskannut tahtoonsa. Siispä otin ite etäisyyttä enkä enkä aijo enää olla paikalla silloin kun esim hakee lapset yökylään, niin jäätävä sirkus se tuppaa olemaan.

Minäkin neuvoisin että avain pois, vaikka jollain keksityllä verukkeella. Sitten jos miehes haluaa äitiään nähdä niin menköön vaikka käymään sen luona mutta teille sitä ei tarte laskea. Kun vauva vähän kasvaa v

Kävin kansalaiskoulun, oisko ollu 1960.  Silloin jo tiedettiin karies, keitettyä vettä vauvalle janoon. Enää ei edes opetettu neljän tunnin sääntöä vaan vauvan hätä on katsottava.

Äitini, 1900-luvun alussa syntynyt, monen lapsen äiti sanoi ettei hän vauvoja huudattanut. Aina oli aikaa kuivittaa ja ruokkia jotta pääsi takaisin työlleen, sai jätettyä rauhallisen vauvan kun lähti navettaan.

Vierailija
109/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo avaimia lasten koteihin.  Ja onneks on täyspäiset miniät kuin omatkin lapset.   Minusta ei oo ollut haittaakaan kun on  kuitenkin parin tunnin matka koputtelemaan rouvien oville.

Vierailija
110/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näistä asioista keskustelemalla selviydy.  Heikoilla on miniän mielenterveys, jos pelkästä sokeriliemestä sekoaa.  Avaimia en kyllä kenellekään sukulaiselle olisi antanut.  Vara-avain voi olla kivalla naapurilla tai luotettavalla ystävällä.  Minusta vaikutti siltä kuin anoppi olisi nuoresta perheestä tosi huolissaan.  Koeta tulla toimeen anoppisi kanssa, kunnioita häntä, siis siksi, että hän on miehesi äiti 

Vierailija
111/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö lähtemään vaikka omien vanhempiesi luokse joksikin aikaa pois kotoa ja anopin läheisyydestä? Ehkä etäisyys sekä mieheesi että anoppiin voisi tehdä hyvää.

Jossain vaiheessa sinun pitää varmaan ottaa asiat anopin kanssa puheeksi ja yrittää mahdollisimman asiallisesti selvittää hänelle sinun rajat. Mutta sinun pitäisi saada sitä ennen asiat selväksi myös miehesi kanssa. Ymmärrän, että sekä miehesi ja anoppisi periaatteessa tarkoittavat hyvää, mutta eivät ymmärrä miltä sinusta todella tuntuu.

Toki on myös anoppeja, jotka eivät aina tarkoita vain hyvää eivätkä osaa olla sotkeutumatta nuoren perheen arkeen.

Jos olisin sinä, niin yrittäisin lähteä ainakin vähäksi aikaa pois kuvioista, jotta saat vähän etäisyyttä tilanteeseen ja mielen rahaa. Ymmärrän, että kertomasi asiat raivostuttava.

Suosittelen vähän pidempää taukoa jos voit muuttaa vanhempiesi luo. Tai ota asia puheeksi neuvolassa. 

Vierailija
112/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö lähtemään vaikka omien vanhempiesi luokse joksikin aikaa pois kotoa ja anopin läheisyydestä? Ehkä etäisyys sekä mieheesi että anoppiin voisi tehdä hyvää.

Jossain vaiheessa sinun pitää varmaan ottaa asiat anopin kanssa puheeksi ja yrittää mahdollisimman asiallisesti selvittää hänelle sinun rajat. Mutta sinun pitäisi saada sitä ennen asiat selväksi myös miehesi kanssa. Ymmärrän, että sekä miehesi ja anoppisi periaatteessa tarkoittavat hyvää, mutta eivät ymmärrä miltä sinusta todella tuntuu.

Toki on myös anoppeja, jotka eivät aina tarkoita vain hyvää eivätkä osaa olla sotkeutumatta nuoren perheen arkeen.

Jos olisin sinä, niin yrittäisin lähteä ainakin vähäksi aikaa pois kuvioista, jotta saat vähän etäisyyttä tilanteeseen ja mielen rahaa. Ymmärrän, että kertomasi asiat raivostuttava.

Suosittelen vähän pidempää tauk

Eikö se nyt parempi ole jos mies muuttaaa kaverin luo ja äiti voi vauvan kanssa asua kodissa?   Tuo on kuin jostain romaanista, äidin luokse asumaan ja äidin neuvojen alle.  Jos äiti vaikka asuu kaksiossa.  Kerrostaloissa, ainakin meillä, äkkiä tulisi vesimaksut ja talon kirjoilla oleminen pidemmillä vierailuilla esiin taloyhtiössä.

Vierailija
113/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on oikeassa. Ap:lla vanne kiristää ja hormoonit heittelee.

Vierailija
114/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoititko tämän tekoälyn avulla? 

Tämä on provo jota kirjoitetaan tänne aina uudestaan

Anoppi tulee omilla avaimilla -avaukset ansaitsisivat oman osaston palstalle 🥳

Vierailija
115/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi se vara-avain on aina miehen äidillä, ei rouvan äidillä?  

Vierailija
116/484 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Vastauksena kysymykseesi ap.

Vierailija
117/484 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäät, että menetät kaiken - eli terrorisoivan anopin ja äitinsä tossun alla olevan miehen. Kissa  pöydälle miehesi kanssa ja jos mitään muutosta ei tule, niin sulla on kaksi vaihtoehtoa eli jatkaa samaa rataa tai ottaa ritolat.

Vierailija
118/484 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri oli juoppo mies ja joskus kuului kovaa riitaa ja taisi vaimo sada nyrkistäkin.

Vaimonsa sitten puhui että pentti on juovuksissa sellainen että teki niin tai näin, meni miten päin mutkalle tahansa, aina kaikki on väärin sanottu, väärin tehty, väärä ilme.

Nämä vauvaalsta miniät onntämmöisiä penttejä. Anopit on aina väärin päin vaikka olisivat miten päin.

Aloituksessa kerrotaan, että miehen äiti tulee omilla avaimilla kutsumatta kylään, haukkuu, juottaa pikkulapselle salaa sokerivettä (!!!) jne.

Että mitenkä päin se anoppi nyt on? Ihan sairas tapaus. Avaimet pois ja sassiin ja lasta ei saa jättää valvomatta tuollaiseen seuraan. Ties mitä saa seuraavaksi päähänsä, kun "tarkoittaa hyvää". 

Vierailija
119/484 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin anopilla on vara avain meille. Mieheni sen hänelle antoi silmieni alla ja en saanut sanaa suustani, kun sellaisesta ei ollut mitään puhetta etukäteen! Olin ensin hämmentynyt ja raivoissani, mutta ajattelin etten tästä ala tappelemaan. Ei ole anoppi sisään tullut kutsumatta, jos sen tekee kerrankin on tappelun aika. Taitaa ne äidit vaan olla tärkeimpiä pojilleen.

Vierailija
120/484 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi 80v ja miehen neuvolakortissa lukee 1975 että annettu tuoremehua ( ja porkkanaraastetta)  ja ikää lapsella sillloin muutama kuukausi, että ainakin jossakin päin suomea on näitä ohjattu neuvolassakin antamaan.Tosin fiksu mummo tajuaa, että ajat ja suositukset muuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi