Anoppi tuhoaa mielenterveyteni mutta mies vain puolustelee äitiään. Ero edessä?
Olen niin lopussa, että pakko kirjoittaa tänne anonyymisti. Olenko minä tulossa hulluksi vai onko tämä oikeasti niin sietämätöntä kuin miltä se tuntuu? Saimme esikoisemme puoli vuotta sitten, ja sen jälkeen anoppini on tehnyt elämästämme helvettiä.
Hän tulee kylään ilmoittamatta, omilla avaimillaan, ja ensimmäinen kommentti on aina joko sotkusta, väsymyksestäni tai vauvan "oudosta" vaatetuksesta. Hän jatkuvasti kyseenalaistaa kaiken, mitä teen: imetän "väärin", vauvan maito ei kuulemma riitä, ja kun vauva itkee, se on aina minun syytäni. Viime viikolla hän syötti vauvalle salaa sokerista mehua, vaikka olemme satakertaa sanoneet, että emme halua sitä.
Pahinta on, että mieheni ei näe tässä mitään ongelmaa. Kun yritän puhua asiasta, hän sanoo, että "äiti tarkoittaa vain hyvää" ja että olen "herkkä ja ylireagoin hormonien takia". Hänen mielestään minun pitäisi olla kiitollinen, että anoppi on niin "kiinnostunut" lapsenlapsestaan. Tuntuu, että olen yksin tässä taistelussa ja mieheni on valinnut puolensa.
Eilen anoppi julkaisi Facebookiin kuvan vauvasta, vaikka olemme selvästi kieltäneet sen. Kun raivostuin, mieheni sanoi, että minun pitäisi pyytää anopilta anteeksi, koska pahoitin hänen mielensä. Olen pisteessä, jossa vihaan anoppiani niin paljon, että se alkaa heijastua jo parisuhteeseemme. Onko ainoa vaihtoehto laittaa miehelle uhkavaatimus: joko minä ja meidän perheemme säännöt, tai äitisi? Pelkään, että menetän kaiken.
Kommentit (485)
Tuki sulle ! Nyt rajat Jos eroatte, vie hän lasta/vauvaa sinne äippänsä tykö, eli tarkoitan sitten vaaville juotetaan sokeria!!! Olet varmasti nyt tuskastunut ja ihan aiheesta. Nyt äippä muijalle rajat. Tuossa punnitaan se völittääkö sinusta ja pikkuisesta mitään, nyt näyttää, että EI- jos tuon esittämäsi seikan vuoksi käskee pyytämään anteeksi oikein. Sill' anopilla ole mitään oikeuksia julakista yhtään mitään ( muuten miten kuva oli julkaisti? eli oliko lapsen kasvot ja nimi mm näkyvillä. Jonkin ns tunnistamattoman selkäkuvan voisi vielä ymmärtää. Mua risoo toi sokerijuoman juottaminen, se on ihan not.
Nyt mimmi koveta ites ja heti lyöt pöytään suorat sanat. Ota tai jätä, jos jatkat anoppi moistakäytöstä tänne ei ole asiaa niin kauan kuin minä asun täällä . Ja ukolles samoin. Sä et oo mikään nahjus mimmi, nyt kova vastaan jookos. ja kivaa kesää sen minkä nyt voit ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan kaikki kun pojat tuo tyttöystäviä. Olemme heille se paha anoppi. Jos olemme ystävällisiä sekin on heidän mielestään vain silmänlummetta.
Itse olen tavannut poikieni tyttöystävistä muutaman. Ihan mukavia he ovat olleet eikä meillä ollut ongelmia. Nyt pojat ovat vakiintuneet eikä minulla ole edelleenkään miniöiden kanssa mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan kaikki kun pojat tuo tyttöystäviä. Olemme heille se paha anoppi. Jos olemme ystävällisiä sekin on heidän mielestään vain silmänlummetta.
Itse olen tavannut poikieni tyttöystävistä muutaman. Ihan mukavia he ovat olleet eikä meillä ollut ongelmia. Nyt pojat ovat vakiintuneet eikä minulla ole edelleenkään miniöiden kanssa mitään ongelmia.
Mistä tiedät mitä he puhuvat kavereilleen? Käykö poika yksin vai onko miniällä kiireitä?
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi osoittaa, että juuri sellainen paha aiot ollakin.
Terveisin hyvä anoppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät mitä he puhuvat kavereilleen? Käykö poika yksin vai onko miniällä kiireitä?
Miksi miniällä ei saisi olla kiireitä? Miksi ei voisi olla ihan hyvä juttu, että poika tapaa vanhempiaan välillä ihan itse, ja miniä tekee omia juttujaan silloin? Eikö se poika kuitenkin ole se vanhempiensa oma lapsi, joka ensisijaisesti halutaan nähdä? Aika moni nainen osaa tavata omia vanhempiaan ilman miestään. Toki joskus on kiva tavata koko porukalla.
Ensinnäkin sä et ole hullu vaan anoppi on. Ja miehesi roikkuu äitinsä tississä eikä ole kasvanut aikuiseksi. Ota ero ja vauva kainaloon ja pelasta itsesi ja lapsesi.
Rajaton käytös on oire narsismista. MIehesi on totaalinen lapatossu. Toivottavasti olet puhunut tästä ystävillesi, sukulaisillesi tai neuvolassa. Nimittäin tuollainen on yksinhuoltajuuden peruste.
Oon kuusi vuosikymmentä ollut aikuinen.
Enemmän olen nähnyt näitä mattoja, ikkunoita peseviä ja lapsenlapsiaan hoitavia anoppeja kuin anoppinsa kotia hoitavia miniöitä. Mutta siis ovat olleet rajattomia kun ovat työssäkäyviä lastensa perheitä auttaneet.
Ja olen aika kriittinen tarinaniskentää lukemaan, myös pahanpuhuja antaa tietyn kuvan itsestää
Kyllä. Rajattomuutta on mennä siivoilemaan toisen ihmisen kotia. Anoppini teki tätä myös joskus, ja kyllä se minua loukkasi. Kilttinä ihmisenä en pystynyt ikinä sanomaan mitään, mutta oli yksi niistä syistä, miksi hänen kanssaan on ollut vaikea olla. Minä en koskaan menisi huseeraamaan anopin kotona, koska olen aina kunnioittanut hänen tapaansa hoitaa kotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. On aika helppoa olla normaali ei-paha anoppi.
-Kohtele poikaasi hyvin. Älä suosi esim tytärtäsi, vaan ole yhtä kiinnostunut pojastasi kuin tyttärestäsi.
-Älä hauku äläkä arvostele poikasi kotia koskaan. Ei, vaikka se olisi aivan hirvittävän likainen ihan oikeasti. Älä myöskään auta siivoamalla tai järjestelemällä, jos sinua ei erikseen pyydetä.
-Ole ystävällinen ja kohtelias. Toimi kuten normaaleilla käytöstavoilla varustetut toimivat. Ensisijaisesti soittele oman poikasi kanssa, älä vaadi miniää olemaan mikään viestinviejä. Mutta juttele miniälle ystävällisesti ja kiinnostu myös hänen asioistaan. Älä ikinä tule kutsumatta kylään, ja kun tulet, soita ovikelloa, ja odota, että ovi avataan.
-Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Niin moni miniä päivittäin täällä vauvalla kertoo ettei suostu anoppiaan näkemään vaikkei ois ainutta lasta. Osoittavat siten rakkauttaan miehelleen.
Mä suostun näkemään anoppiani mieheni vuoksi pari kertaa vuodessa. Mä suojelen itseäni pitämällä anopin mahdollisimman kaukana. Ehtona on, että mies ei jätä mua hetkeksikään kahdestaan anopin kanssa. Rakkautta osoitan miehelleni ihan muilla tavoilla.
Säästäähän siinä jos ei itse ehdi/jaksa/ osaa siivoilla jos kommankumman äiti sen tekee,samoin matot ja ikkunanpesut. Aina ilmainen työvoima on halvempaa kuin siivousliikkeestä ostettu jos on vaikka kuitenkin hyväkuntoinen kuuskymppinen äiti jommallakummalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tosi outo tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Säästäähän siinä jos ei itse ehdi/jaksa/ osaa siivoilla jos kommankumman äiti sen tekee,samoin matot ja ikkunanpesut. Aina ilmainen työvoima on halvempaa kuin siivousliikkeestä ostettu jos on vaikka kuitenkin hyväkuntoinen kuuskymppinen äiti jommallakummalla.
Anopin tai äidin asia ei ole miettiä, osaako vai jaksaako joku siivota. Eikä apen. Ei niin että sinun maailmassasi miehet siivoaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Monet kysyivät anopin iästä ja siitä sokerimehusta. Anoppi on 65-vuotias, eli ei mikään ikäloppu, joka ei ymmärtäisi maailman menosta. Hänen selityksensä mehulle oli, että se on "vanhan kansan konsti vatsanväänteisiin" ja että "kyllä teillekin on annettu eikä mitään ole tullut". Kun yritin sanoa vastaan, hän vain nauroi ja sanoi minun lukevan liikaa "höpöhöpö-oppaita netistä".
Ap
Pöhöpöhö. Olen 60 enkä tod juottaisi sokerivettä vauvalle. keksitty stoori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on vähän väliä. Löytyy haulla vaikka kuinka monta samaa vanhaa aloitusta.
Joku mukaelma 50-luvulta kun nuoret parit asettui anopin tai äidin rintamamiestalon yläkertaan asumaan.
Vanhimmat anopit nyt noin 80-vuotiaita, ei enää 60-luvulla eikä etenkään 70-luvulla annettu sokerivettä vauvoille.
Annettiin
Käsittääkseni sitä sokerivettä on annettu koliikista kärsiville vauvoille teeluusikallinen tai pari, eikä pullokaupalla juotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon teille raivottarille oikein häijyä ja itsetietoista miniää sitten joskus. Ette millään mutkalla heille kelpaa ja poikanne saa heitellyistä esineistä vammoja.
Miksi ihmeessä tuollaista toivot? Opettele itse käyttäytymään ihmisen lailla, niin sinulle ei kenenkään tarvitse osoittaa ovea.
Niin, miniäsi aikanaan ajattelee sinusta noin. Ei osaa anoppi olla minun mieleiseni.
No jos niin käy, niin sillehän en sitten voi mitään. Minulla kun ei ole tapana päsmäröidä lasteni kodeissa, saati tunkea väkisin. Autan, jos pyydetään, ja pystyn toteuttamaan pyynnöt. Jos miniöitä ilmestyy kuvioihin, suhtaudun heihin, kuten aikuisen ihmisen kuuluu suhtautua toisten parisu
Ei ole tapana puuttua jälkikasvun perhekuvioihin, enkä ole edes vieraillut vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin moni miniä päivittäin täällä vauvalla kertoo ettei suostu anoppiaan näkemään vaikkei ois ainutta lasta. Osoittavat siten rakkauttaan miehelleen.
Minä näkisin anoppia ihan mieluusti, jos hän kohtelisi minua kuin normaalia ihmistä, puhuisi minulle, eikä kuin jotain kyökkipiikaa joka on tulossa työhön kun tulen kylään... :D Ei kauheasti huvita jos on joku ihme oletus että minun tulisi luututa lattioita kun muut juttelevat hauskoja. Tämän takia minä olen tietysti ihan laiska ja kamala, vaikka teen kyllä kaikki kotityöt meidän.kodissamme kyllä-
Joo, joo, maalaistalon miniä? Tai anoppi on vanhus? En ikinä, en ikinä ole kuullut että terve
"Oon kuusi vuosikymmentä ollut aikuinen.
Enemmän olen nähnyt näitä mattoja, ikkunoita peseviä ja lapsenlapsiaan hoitavia anoppeja kuin anoppinsa kotia hoitavia miniöitä. Mutta siis ovat olleet rajattomia kun ovat työssäkäyviä lastensa perheitä auttaneet.
Ja olen aika kriittinen tarinaniskentää lukemaan, myös pahanpuhuja antaa tietyn kuvan itsestään."
"Oon kuusi vuosikymmentä ollut aikuinen.
Ja olen aika kriittinen tarinaniskentää lukemaan, myös pahanpuhuja antaa tietyn kuvan itsestään."
Ahaa. Olet siis lähes 80 v. Olen samaa ikäluokkaa, enkä tunne lastensa kotona ainakaan pyytämättä huushollaavia anoppeja. Itse en ole sellainen, mutta lapsenlapsia olen aina hoitanut mielelläni ja saanut sitä myös tehdä. Kerran olen siivonnut kun oli joulu lähellä ja lapsenlapsi syntyi reippaasti etuajassa.
Oma anoppini oli tyyppiä "voin tulla auttamaan ja siivoamaan". Olimme juuri muuttaneet pienestä asunnosta omakotitaloon. Hän kävi ihmettelemässä miksen ollut kerennyt vielä astiakaappeja järjestää - oli vastasyntynyt vauvakin.
No, enpä tarvinnut siivous- enkä muutakaan apua. Hänen apunsa olisi sisältänyt ennen muuta runsaasti sisustus- ym. kritiikkiä yleisten elämänohjeiden ohessa. Sain sitä lajia riittävästi jo lyhyiden vierailujen yhteydessä.
--
Oot kuusi vuosikymmentä ollut aikuinen. Et kuitenkaan näytä ymmärtävän eroa siinä, että joku käy sovitusti pesemässä ikkunat ja siinä, että joku tehokas anoppi käy pesemässä omin luvin ikkunat ja vielä marttyyrinä kertoilee tuttavilleen, että kuinka ei jaksaisi, mutta kun ei se lapsi perheineen osaa/kykene/jaksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen aika kriittinen tarinaniskentää lukemaan, myös pahanpuhuja antaa tietyn kuvan itsestää
Kyllä. Rajattomuutta on mennä siivoilemaan toisen ihmisen kotia. Anoppini teki tätä myös joskus, ja kyllä se minua loukkasi. Kilttinä ihmisenä en pystynyt ikinä sanomaan mitään, mutta oli yksi niistä syistä, miksi hänen kanssaan on ollut vaikea olla. Minä en koskaan menisi huseeraamaan anopin kotona, koska olen aina kunnioittanut hänen tapaansa hoitaa kotiaan.
No niin monihan valittaa kun pitää anopilla siivota. Sivuston vakioteemoja, tässäkin keskustelussa. Ja niin moni työkaveri aikoinaankin oli kiitollinen kun äiti/anoppi siivosi. Pesi ikkunat ja matot ja katsoi lapsia.
Itselle nää on niin kiehtovia, aikoinaan itse me sisarukset lähdettiin kauas pois äitykän luota ja omat lapseni tehneet saman, isompiin ympyröihin. Joten ei ole kokemusta anoppinakaan kuin muodollisista vierailuista. Ja miniät ovat ne jotka osaavat, itse olen tumpelo
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on vähän väliä. Löytyy haulla vaikka kuinka monta samaa vanhaa aloitusta.
Joku mukaelma 50-luvulta kun nuoret parit asettui anopin tai äidin rintamamiestalon yläkertaan asumaan.
Vanhimmat anopit nyt noin 80-vuotiaita, ei enää 60-luvulla eikä etenkään 70-luvulla annettu sokerivettä vauvoille.
Mun neuvolavihossa suositellaan mehuja 2 viikon iästä alkaen. Synnyin - 74.
Niin hyvä on kun pojilla oli siivet lähteä sinne missä on koulutusta vastaavaa työtä ja liksat. Samoin miniät. Ei pyöri kenenkään anopit heidän huusholleissaan.