Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.

Vierailija
25.06.2025 |

Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?

Kommentit (265)

Vierailija
21/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi halusit julistaa tämän palstalla, ap?

Koska oikeasti ketään ei kiinnosta, niin ap yritti tällä tavalla saada edes jotain huomiota asialle. 

Vierailija
22/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaavat lapsettomuudesta? Se on varmasti ollut Haisuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsettomat kaveripariskuntani ovat todenneet, että pitävät lapsista, mutteivät halua omia. Jos joku sen jälkeen on alkanut jankuttaa niin nainen on napakasti todennut että asia ei kuulu jankuttajalle ja että on törkeää arvostella muiden elämänvalintoja. Jankutus on loppunut siihen.

Jostain syystä pariskuntien miehelle kukaan ei käy jankkaamassa asiasta.

Vierailija
24/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko aiheesta itse paljon? Vai millaisissa tilanteissa törmäät tähän, että päätöstänne kyseenalaistetaan? Voisitko vaan lakata itse puhumasta aiheesta ja sitten jos joku puuttuu tilanteeseen, niin sanoa ihan suoraan, että on yksityisasia tai ei kuulu sille toiselle? Tai vaan, että kiitos näkemyksestä, tämä ei ole aihe, josta haluaisin keskustella.

Vierailija
25/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähä älyiset jotka eivät edes kortonkia osaa käyttää jatkavat sukua. m64 tein testamentin siskon juristi pojalle ainoa suvun täyspäinen.

Vierailija
26/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi pitää lapsista, mutta ei halua omia lapsia? Ei mene ymmärrykseen.

Vierailija
27/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta se on vaan todella luonnotonta, että nainen ei halua lapsia eikä tulla äidiksi. En osaa suhtautua yhtään tällaisiin ihmisiin, musta heissä on jotain kummallista ja epäilyttävää.

Kautta ihmishistorian on ollut naisia ja miehiä jotka ovat jääneet lapsettomiksi, se ei ole mitenkään luonnotonta. Sinä se kummallinen olet.

Vierailija
28/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko aiheesta itse paljon? Vai millaisissa tilanteissa törmäät tähän, että päätöstänne kyseenalaistetaan? Voisitko vaan lakata itse puhumasta aiheesta ja sitten jos joku puuttuu tilanteeseen, niin sanoa ihan suoraan, että on yksityisasia tai ei kuulu sille toiselle? Tai vaan, että kiitos näkemyksestä, tämä ei ole aihe, josta haluaisin keskustella.

Luuletko että ap itse mainostaa jossain valintaansa. Tuskinpa. Kyllä noita oman näkemyksensä tyrkyttäjiä riittää ihan pyytämättäkin.

T.lapseton

Vierailija
29/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pitää lapsista, mutta ei halua omia lapsia? Ei mene ymmärrykseen.

Miten ei mene ymmärrykseen? Pitää lapsista, mutta ei halua vastuulleen sellaisia? Pitää lapsista, mutta ei halua olla kenenkään vanhempi? Onhan noin nyt ihan eri asioita. 

Vierailija
30/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta se on vaan todella luonnotonta, että nainen ei halua lapsia eikä tulla äidiksi. En osaa suhtautua yhtään tällaisiin ihmisiin, musta heissä on jotain kummallista ja epäilyttävää.

Kautta ihmishistorian on ollut naisia ja miehiä jotka ovat jääneet lapsettomiksi, se ei ole mitenkään luonnotonta. Sinä se kummallinen olet.

Niin, JÄÄNEET lapsettomiksi nimenomaan. On hieman eri asia jäädä lapsettomaksi jos ei pysty lisääntymään, kuin tehdä se ihan vaan omasta halustaan. 

Mulle tulee vapaaehtoisesti lapsettomista aina mieleen, että sellaisen ihmisen on pakko olla tosi mukavuudenhaluinen ja vastuuta välttelevä ihminen. Ei osaa katsoa yhtään pidemmälle omaa elämäänsä.

Vierailija
31/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenkähän lääkärissä on kyseenalaistettu?

Olen kuullut lääkärin suusta vaikka mitä asiatonta. En ihmettelisi yhtään. 

Vierailija
32/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että ap itse mainostaa jossain valintaansa. Tuskinpa. Kyllä noita oman näkemyksensä tyrkyttäjiä riittää ihan pyytämättäkin.

T.lapseton

Jossakin perähikiällä ehkä, missä vielä odotetaan tilan siirtyvän jälkipolville. 

Vierailija
33/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.lapseton

No mut niissä tilanteissa voi hyvin sanoa, että tämä on yksityisasia tai että tästä on asiatonta kysellä. Ei pidä hyväksyä kyselyä, utelua, huomauttelua, siihen pitää puuttua ja tarvittaessa vaikka kysyä siltä ihmiseltä suoraan, että miten asia häneen liittyy. Olen itsekin ollut lapseton 36-vuotiaaksi asti, jotain tästä aiheesta myös tiedän. 

Vierailija
34/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on neljä lasta ja lasteni iän puolesta minusta saattaisi hyvinkin tulla ihan lähivuosina mummu... Miehen kanssa on keskusteltu aiheesta jonnin verran ja ollaan molemmat aika lailla sitä mieltä, että jos oltaisiin nyt perhettä perustamassa, niin lapset jäisivät varmaan tekemättä. Ei suinkaan siksi, etteikö omiamme valtavasti rakastettaisi, mutta kuka tähän maailmaan haluaa enää lapsia lisää tehdä. Omillemme ei kyllä vihjailla jälkikasvusta sanallakaan.

On sitä sellaistakin että äidin tyttärellä on jo lapsi(a) kun tämä isoäiti saa vielä lapsen, siis ei vain mamuperheissä. 

Vierailija
35/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykää sterilisaatiossa niin loppuu ne sukulaisten mankumiset

Vierailija
36/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, että tosielämässä kaltaisiasi naisia ei koskaan tapaa. 

Näet muiden katseessa sääliä etkä ymmärrä, että kyseessä on oma tunteesi, sinä jostain syystä säälit itseäsi. Et lapsettomuuden takia etkä valinnan takia, mutta joku syy sinulla siihen on, että heijastat omia tunteitasi muista.

Sinulle lapsettomuus on hyvä valinta! Nauti hetkestä, nauti elämästäsi äläkä koskaan päästä mieleesi sitä ikävää faktaa, että miehestäsi voi tulla isä, vaikka sinusta ei tulisi äitiä.

Vierailija
37/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua enemmänkin ihmetyttää miksi moni juuri m.35v vela kokee automaattisesti asiakseen kertoa että hänelle ei sitten ole lapsia tulossa. Näin on käynyt esim töissä, vaikka en ole asiaa kysellyt. Viimeksi kun totesin työkaverille että teen enää muutaman viikon ennen äitiyslomaa niin sain kuulla pitkät pätkät juttua miten he ovat yhteisymmärryksessä puolison kanssa valinneet lapsettoman elämän. Ok, ei minua kiinnosta, en minäkään perustele miksi olen päättänyt lisääntyä :D

Joutuuko tätä lapsettomuusasiaa tosiaan selittelemään niin paljon että se tulee jo automaationa kysymättä.

Vierailija
38/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, JÄÄNEET lapsettomiksi nimenomaan. On hieman eri asia jäädä lapsettomaksi jos ei pysty lisääntymään, kuin tehdä se ihan vaan omasta halustaan. 

Mulle tulee vapaaehtoisesti lapsettomista aina mieleen, että sellaisen ihmisen on pakko olla tosi mukavuudenhaluinen ja vastuuta välttelevä ihminen. Ei osaa katsoa yhtään pidemmälle omaa elämäänsä.

Mä taas ajattelen, että on todella vastuuntuntoinen valinta uskaltaa ymmärtää, että ei halua lapsia. Vaikka sosiaalista painetta siihen suuntaan riittää.

Vierailija
39/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ketään ei kiinnosta muiden ihmisten lisääntyminen. Joku isovanhemmuudesta uneksiva hölösuu saattaa mainita asiasta, mut kuultuaan ettei lapsi ole suunnitteilla, unohtaa asian.

Vierailija
40/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuuntelet muiden höpinöitä, mitä väliä.

t. toinen vela jota ei kiinnosta pätkääkään muiden mielipiteet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi