Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustaessa menee iso siivu lomabudjetista ruokaan

Vierailija
24.06.2025 |

Vaikka söisi ihan halvimmissa paikoissa, menee yhteen lounaaseen ja juomaan vähintään 15 euroa per naama. Ja jos otat jonkun jälkkärin tai leivoksen ja kahvin päätteeksi, on se 20 euroa vähintään.

Jos hotellissa saat aamupalan hotellin hintaan, niin joudut silti syömään ulkona lounaan ja myöhemmin päivällisen. Hotellihuoneeseen ostetaan myöhäiseksi illaksi vielä pientä purtavaa ja juotavaa.

Eli lounas 20 e, päivällinen 20 e, joku iltapala kaupasta 5 e. Eli noin 45 e per naama per päivä ruokiin.

Nelihenkisellä perheellä tuo tarkoittaa päivässä ruokiin 180 euroa.

Viikon reissun ruokiin menee silloin 1260 e.

Lisäksi päälle tulee satunnaiset ostokset, nähtävyyksien sisäänpääsymaksut, taksit tai auton vuokra ja bensa.

Tämän lisäksi, että viikon ruokiin uppoaa helposti yli tonni, myös kotimaan asunnosta juoksee yhä ne normaalit kulut.

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan siitä, että monesti lomapaketit maksaa yli tonnin per naama. Eli nelihenkinen perhe pulittaa viikon lomapaketista vähintään 4000 euroa. Eikä siihen sisälly kuin lennot, hotelli ja aamupala.

Vierailija
2/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona syöminen on kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kukakin haluaa rahansa pistää. Mikään ei estä vuokraamasta apartomentosta tai muuta asuntoa, jossa on keittiö, jos haluaa nuukailla ja tehdä ruokansa itse.

Vierailija
4/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö osan perheestä voisi antaa pois niin tulisi halvemmaksi? 

Vierailija
5/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin rahaa menisi ruokaan kotonakin. Jos haluaa, voihan ottaa huoneistohotellin ja kokkailla itse. Toinen vaihtoehto on all inclusive -hotelli, jossa kaikki ruokailut sisältyy hintaan. Näkyy tietysti hinnassa, mutta ei sitten tule yllätyksenä.

Vierailija
6/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, semmosta se on.

Vierailija
7/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se elämä on. Jos haluaa matkustaa ja syödä ulkona, se maksaa. Missään et elä ilmaiseksi.

Vierailija
8/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki loman ajaksi huoneisto jossa keittiö ja käy marketissa ostamassa ainekset ja tee itse kaikki ruuat.

Vierailija
9/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee iso siivu aamupalaksi.

Vierailija
10/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin kukakin haluaa rahansa pistää. Mikään ei estä vuokraamasta apartomentosta tai muuta asuntoa, jossa on keittiö, jos haluaa nuukailla ja tehdä ruokansa itse.

Nämäkin ovat yllättävän kalliita ja onko siinä vitsiä vääntäytyä nähtävyyksistä aina apartomentokseen ruokakaupan kautta vääntämään lounasta, päivällistä ja vielä iltapalaakin? Siinähän suurin osa lomasta kuluu sitten siellä apartomentoksessa ja ruokakaupassa. Aina kesken kaiken kiertelyn jossain linnassa tai kirkossa pitäisi lähteä kauas apartamentokseen kokkaamaan? Ei se ruokakaan käden käänteessä valmistu ja ruokakaupassa kiertelykin vie aikansa, saatikka ruokakassien raahaaminen asuntoon.

Eli onko järkeä lähteä toiseen maahan, jos olet sidottuna siihen kämppään sitten, ku pitäisi nähdä eri paikkoja, kierrellä, nauttia, olla nähtävyyksissä ja rannoilla jne.?

Vierailija
11/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni vedenkeitin aina mukana, murukahvia, pikapuuroa, nuudeleita. Niin ei tarvi koko aikaa hypätä ulkona ruokaa etsimässä. Säästää rahaa mutta varsinkin vaivaa.

Vierailija
12/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse ruokaa, ei ole niin vaikeaa, ei tarvitse mennä ravintolaan syömään.

Vierailija
13/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin rahaa menisi ruokaan kotonakin. Jos haluaa, voihan ottaa huoneistohotellin ja kokkailla itse. Toinen vaihtoehto on all inclusive -hotelli, jossa kaikki ruokailut sisältyy hintaan. Näkyy tietysti hinnassa, mutta ei sitten tule yllätyksenä.

Rahaa menisi ruokaan kotonakin, kyllä. Mutta kotona ollessa yleensä ostetaan se ruoka ruokakaupasta ja 1200 euroa riittää jo kuukaudeksi ruokiin. Kotona ollessa ei olla tien päällä katsomassa nähtävyyksiä, joten kotona kokkailu onnistuu.

Vierailija
14/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollessakin syömme tosi usein kodin ulkopuolella. Ei siihen limaa tarvita. Arkena tietty työpaikkakounas tai koukulounas. Monesti illalla ravintolassa, kaikkien harrastuskuvioiden lomassa. Viikonloppuna sitten vaan rentoutuen valmiiseen pöytään, eli ravintolaan. En ome miettinyt hintaa, maksaisivat se kotonakin. 

Vierailija
15/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu on surkea säästökeino. Minua ärsyttää lähinnä se aika mikä syömisiin kuluu. Se odottamisen määrä! Lapsen kanssa matkustaessa vielä kahdesti päivässä. Tuntuu ettei muuta tehdäkään kun käydään syömässä.

Juu, moni on sitä mieltä että ihanaa istua pitkään ja jutella. Me jutellaan muutenkin ja parasta lomalla on kierrellä paikkoja. Kunpa ravintoloissa voisi maksaa siinä tilaamisen yhteydessä, niin pääsisi pois ilman että istutetaan turhaan. Yhtään enempää en osta sillä että joku tulee pitkän odottelun jälkeen hakemaan lautasia.

Vierailija
16/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamulla hotellissa syö kunnon aamupalan, ei tarvi ruokaa ennen kuin alkuillasta. Halpoja hyviä paikallisravintoloita löytyy joka paikasta pari korttelia turistialueesta, jos viitsii etsiä kartasta.

Vierailija
17/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämäkin ovat yllättävän kalliita ja onko siinä vitsiä vääntäytyä nähtävyyksistä aina apartomentokseen ruokakaupan kautta vääntämään lounasta, päivällistä ja vielä iltapalaakin? Siinähän suurin osa lomasta kuluu sitten siellä apartomentoksessa ja ruokakaupassa. Aina kesken kaiken kiertelyn jossain linnassa tai kirkossa pitäisi lähteä kauas apartamentokseen kokkaamaan? Ei se ruokakaan käden käänteessä valmistu ja ruokakaupassa kiertelykin vie aikansa, saatikka ruokakassien raahaaminen asuntoon.

Eli onko järkeä lähteä toiseen maahan, jos olet sidottuna siihen kämppään sitten, ku pitäisi nähdä eri paikkoja, kierrellä, nauttia, olla nähtävyyksissä ja rannoilla jne.?

Kuule, mikään pakko ei ole lähteä ulkomaille ollenkaan jos ruokailusta saa tuollaiset paineet. Rouva pysyy kotona ja keittelee sitä makaronilaatikkoansa.

Vierailija
18/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina varannut loman hotellissa puolihoidolla. Hidas aamiainen, päivällä espresso ja jäätelö, sillä pärjää mainiosti illalliseen. Lasten kanssa pitänee ruokkia näiden välillä. Päivään jää näin paljon retkeilyaikaa.

Vierailija
19/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona ollessakin syömme tosi usein kodin ulkopuolella. Ei siihen limaa tarvita. Arkena tietty työpaikkakounas tai koukulounas. Monesti illalla ravintolassa, kaikkien harrastuskuvioiden lomassa. Viikonloppuna sitten vaan rentoutuen valmiiseen pöytään, eli ravintolaan. En ome miettinyt hintaa, maksaisivat se kotonakin. 

No mietis hintaa. Paljonko teillä suunnilleen kuluu ulkona syömiseen rahaa kuukaudessa?

Vierailija
20/187 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tehty siten, että on oma pieni keittiönurkkaus ja käydään vain kerran päivässä muualla syömässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän