Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä pyörän ostosta ( Niille joilla on pyörä)

Vierailija
24.06.2025 |

1. Kannattaako ostaa käytetty vai uusi jos tarkoitus on "kaupunki ajella" melkein päivittäin?

2. Pitääkö liikkeestä ostettu pyörä huoltaa? Esim jos ostan Prismasta yms. Onko niissä kaikki toimivaa, esim kumit valmiiksi pumpattu yms?

3. Mitä muuta pyörän ostoon liittyvää tulee huomioida?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti paras pyöräni oli käytetty. Suomessa valmistettu laatumerkki. Kyllä hyväkuntoinen käytetty laatumerkki päihittää halpispyörät. Polkupyörien välillä on suuria laatueroja joten painottaisin laatumerkkejä.

Ei niitä ole mikään pakko huoltaa. Voi suoraan ajaa. Välillä rasvaa ketjun, vaijerit, tarkistaa ilmat jne.

Ostin kierrätyksestä pyörän ja makso 30e mutta alkoi 3 kuukauden ajamisen jälkeen naksaa ja rutista. En mä sille olisi osannut mitään tehdä niin viskasin mäkeen.

Vierailija
22/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkipyöränä minulle on riittänyt 3 vaihteinen 28 tuuman renkailla. Jos ajat talvella, osta leveärenkainen. Itse saan huollettua ja renkaat vaihdettua. Osta varastoon uudet sisäkumit ja pumppu, minulla on renkaat puhkottu aina oman oven edessä eli rikollinen on omassa taloyhtiössä, tiedän kuka se on, jonain päivänä jää kiinni, taatusti. Osta lamppu jonka saat ladattua ja irrotettua helposti yöksi. Nekin lähtee varkaan tai muuten sairaan ihmisen mukaan. Kunnon lukko pitää olla myös. Merkitse pyörä jotenkin ja ota kuvia talteen että voit todistaa, ja tarkistaa mallin ja merkin (itse en ainakaan muista omaani).

Muista koeajaa kunnolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se noin mene että kilautat kelloa tunnelissa ja oletat että tunnelin ulkopuolella olevat ymmärtää/kuulee että sieltä on pyöräilijä tulossa miljoonaa."

enpä noin väittänytkään

Väität ettet väitö ja varmaan luuletkin niin. Mutta tosiasia on, että jos et kuvittele kilautustesi aiheuttavan kuulijoissa jotain reaktioita, vaanettä on tosiaan ainoastaan sun tehtävä väistää muu liikenne, sun ei tarvi kilautella mitään. Kilautuksen ainoa tarkoitus on, että joku muu tekee sen takia jotain.

Älä reagoi toisten viesteihin harhaisilla oletuksilla siitä mitä sinä luulet toisen viestin rivienvälissä olevan, vaan ihan siihen mitä kirjoitin. En kirjoittanut mitään sellaista, mitä sinä väitit minun kirjoittaneen. 

Vierailija
24/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta käytettynä torista joku perus mummopyörä, ajokunnossa oleva tietysti, Max 100e, pyöriä varastetaan niin paljon, että en todellakaan itse oo noihin valmis paljon rahaa laittamaan. 

Mitä jos siihen alkaa tulla vikoja...? mistä tietää käytetystä pyörästä onko se miten hyvässä kunnossa?

älä osta käytettyä torista. siellä myydään aka paljon myös varastettuja pyöriä ja ostajan velvolisuus on selvittää, että pyörä on sen henkilön omaisuutta, joka sen myy. Se on usein aika vaikeaa. 

käytettyjä voi ostaa liikkeistä, jotka huoltavat pyöriä, niitä löytyy aika varmasti jokaisesta kaupungista. Saat sitten kuitinkin pyörään ja ehkä takuunkin. Ne ovat huollettuja. 

Vierailija
25/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta käytettynä torista joku perus mummopyörä, ajokunnossa oleva tietysti, Max 100e, pyöriä varastetaan niin paljon, että en todellakaan itse oo noihin valmis paljon rahaa laittamaan. 

Mitä jos siihen alkaa tulla vikoja...? mistä tietää käytetystä pyörästä onko se miten hyvässä kunnossa?

älä osta käytettyä torista. siellä myydään aka paljon myös varastettuja pyöriä ja ostajan velvolisuus on selvittää, että pyörä on sen henkilön omaisuutta, joka sen myy. Se on usein aika vaikeaa. 

käytettyjä voi ostaa liikkeistä, jotka huoltavat pyöriä, niitä löytyy aika varmasti jokaisesta kaupungista. Saat sitten kuitinkin pyörään ja ehkä takuunkin. Ne ovat huollettuja. 

Paljon sellaisesta maksaa??

Vierailija
26/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan on oikea rungon koko niin kaikki muu menettelee. 

Vierailija
27/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kannattaako ostaa käytetty vai uusi jos tarkoitus on "kaupunki ajella" melkein päivittäin?

2. Pitääkö liikkeestä ostettu pyörä huoltaa? Esim jos ostan Prismasta yms. Onko niissä kaikki toimivaa, esim kumit valmiiksi pumpattu yms?

3. Mitä muuta pyörän ostoon liittyvää tulee huomioida?

1. Jos ei ole mitään käsitystä pyöräilystä, niin suosittelen aloittamaan käytetystä. On olemassa liikkeitä, jotka ostavat ihmisiltä vanhoja pyöriä, kunnostavat ne ja myyvät sitten eteenpän. Suosittelen etsimään sellaisen ja sieltä voi sitten saada neuvojakin, että millainen pyörä kannattaa valita.

2. kaikkia pyröiä pitää huoltaa. Mitä luultavimmin kumit on valmiiksi pumpattu, ellei sitten pyörää toimiteta pahvipaketissa. Silloin ehkä pyörän joutuu kokoamaankin itse. Urheilukaupoista voi saada valmiiksi koottuja pyöriä, prismasta yms. kaupastakin. 

3. mieti millaise

Ja sitten pitää opetella myös ne tilanteet, mussä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Esim. suojatien ei sinänsä anna etuajo-oikeutta pyöräilijälle, vaan siihen vaikuttaa muut seikat (kääntyykö auto, onko autolle väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä)

Vierailija
28/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 & 2: Käytetyn osto on hyvä vaihtoehto jos sä tiedät mitä haluat ja osaat tarvittaessa itse myös jonkun verran huoltaa pyörää.

Jos sä et tiedä mitä sä haluat, niin sitten kannattaa todennäköisesti mennä pyöräliikkeeseen ja siellä he voivat auttaa sua katsomaan sekä valitsemaan minkä kokoisen ja millaisen pyörän sä haluat.

Uutena ostetut pyörät myydään normaalisti osapakettina joka sun pitää itse koota. On myös sellaisia että liike myy pyörää valmiiksi koottuna ja käyttökunnossa, mutta ne on harvinaisempia. Lähes kaikissa pyöriin erikoistuneissa liikkeissä on kuitenkin aina pyörähuolto, ja normaalisti jos sä ostat sellaisesta liikkeestä jonkun pyörän niin ne voi oston yhteydessä myydä hyvään hintaan palvelun että kokoavat sen sulle sekä laittavat ajokuntoon.

Jos sä ostat uuden pyörän netistä, niin kaikki kuljetusyrityksen tuomat pyörät on normaalisti osina paketissa niin että ne pitää koota itse.

Jos sä ostat kunnostetun tai hyväkuntoisen käytetyn pyörän, niin ne on monesti heti ajovalmiita.

3: Huomio että sä tarvitset myös kypärän, jos pyörässä ei ole valmiina valoja niin sä tarvitset pimeitä varten etuvalon ja takavalon, ja sä tarvitset siihen polkupyörään lukon.

Vaikka sä et aikoisi koskaan huoltaa pyörää itse vaan aina viedä sen ammattilaisen huoltoon niin sä tarvitset pumpun että sä voit tarvittaessa pumpata renkaisiin lisää ilmaa. Pumppua ostaessa ei kannata ostaa pikkupumppua jota voisi pitää pyöräillessä mukana, vaan vähäsen isompi pumppu jota sä pidät tallessa kotona on paljon helpompi ja mukavampi käyttää. Esim. tämä pumppu on hyvä: https://www.biltema.fi/polkupyorat/pyoran-huolto/polkupyoran-pumput/jal…

Jos sä aiot ajaa talvella niin sitten huomioi että talven tullen kuluja tulee nastarenkaiden ostamisesta.

Jos sä aiot ja osaat hoitaa pyörää itse, niin silloin pyörän hoito ja varaosat on halpoja. Jos sä et osaa/halua tehdä sellaista, niin silloin kannattaa jo pyörää ostaessa laskea että siitä kun pyörää vie huoltoliikkeeseen kerran tai kaksi vuodessa tulee kuluja.

Vierailija
29/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi pyörä kannattaa ostaa. 500 eurolla saa hyvän pyörän kaupunki ajoon. Niissä on kaikki valmiina yleensä ja kumeissa ilmaa. Ketjuja kannattaa öljytä 2 kk välein ja putsata muutenkin pyörä harjalla ja vedellä, varsinkin rattaat. Käytetyt pyörä voi maksaa 200 euroa hyvä pyörä joten osta uusi. Itse poljen vuodessa 5000 km kesät ja talvet joten huollan pyörää usein itse koska olen 40 v pyöräillyt. Liikkeessä ne huoltaa pyörän. Sanoisin että 2000 km jälkeen kannattaa huoltaa pyörä kunnolla.

Vierailija
30/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut prismasta jupiter pyörän ja ajanut sillä 20000 km 5 vuoden aikana. Mutta ajankin päivittäin ja kovaa. Pyörää pitää huoltaaa ihan kuin autojakin vaikka. Pyörä tarvii öljyä jotta se aina toimii. Ei pyörä kovin helposti hajoa normaalissa käytössä.

Vierailija
31/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

sehän riippuu ihan pyörästä. Saa niitä varmaan alle satasellakin. Itse ajan usein yhden polkupyöräkorjaamon ohi ja heillä on aina kausien loppuvaiheessa ikkunassa alennusmyyntkyltit tyyliiin -50 %. 

Vierailija
32/32 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi kovin hienoa fillaria koska varastetaan

Joutuu kotona säilyttämään ja ajot oltava pelkkiä lenkkiajoja, että lähdetään kotoa, ajetaan lenkki ja tullaan kotiin. Ei jätetä mihinkään kaupungille parkkiin, koska sieltä se varastetaan heti kun on ollut poissa pyörän luota yli 5 sekuntia. Kaupunkiajoihin joku kierrätyskeskukselta muutamalla kympillä ostettu vanha romu, mikä ei kiinnosta varkaita. Sitä voi sitten huoletta pitää pihalla lukittuna, ei tartte kotiin kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän