Te, jotka olette omasta mielestänne paljon nuoremmannäköisiä kuin ikänne, niin kysykääpä chatGPT:ltä.
Muutama naamakuva ja simppeli kysymys: Arvioi ikä? Tulokset voi yllättää.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaa ihmistä, kun pitää tekoälyltä kysyä minkä ikäiseltä näyttää? Ikäkriisi. Ottakaa huomioon, että tekoäly on oppinut, että tuon kysymyksen esittäjä odottaa vain yhdenlaista vastausta eli näytät nuoremmalta. Ihan sama mitä me ihmiset teemme. Kun joku kysyy minkä ikäiseksi hänet arvioit, tietää että kysyjä toivoo alakanttiin arviota. Te, jotka luulette näyttävänne nuoremmalta, uskokaa pois, ette näytä.
Et ole tainnut huomata mikä multimiljarditeollisuus pyörii (naisten) ikääntymisen merkkien minimoimisen saralla?
Luulisi, että tämän toiminnan tulokset kiinnostavat asianosaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin antaa oma pärstäkuvansa tekoälyn treenaamiseen. Seuraavaksi sen näkee ties missä kuvissa.
No ei tällaista vaaraa kyllä ChatGPT:n kanssa ole. Hyvin luotettava firma on kyseessä.
Itse olen tietojenkäsittelytieteen ammattilainen, ja silti voisin laittaa hyvin pärstäkuvani tekoälylle, ja olen laittanutkin, saadakseni iho-ongelmiini sopivan ihonhoitorutiinin tekoälyltä. Sinne ei voi laittaa esim. työnantajansa yrityssalaisuuksia, ellei firman tekoälyohje erityisesti salli juuri ChatGPT:n käyttöä työssä, mutta ei nyt joku kasvokuva ole sellaista tietoa jota itse epäröisin laittaa luotettavaan länsimaiseen tekoälypalveluun. Onhan niitä naamakuvia ainakin meikäläisestä muuallakin, LinkedInissä, Instassa jne. LinkedInissä jopa ihan nimeen ja ammattihistoriaan yhdistettynä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaa ihmistä, kun pitää tekoälyltä kysyä minkä ikäiseltä näyttää? Ikäkriisi. Ottakaa huomioon, että tekoäly on oppinut, että tuon kysymyksen esittäjä odottaa vain yhdenlaista vastausta eli näytät nuoremmalta. Ihan sama mitä me ihmiset teemme. Kun joku kysyy minkä ikäiseksi hänet arvioit, tietää että kysyjä toivoo alakanttiin arviota. Te, jotka luulette näyttävänne nuoremmalta, uskokaa pois, ette näytä.
Jotkut myös huijaa tavallaan niissä kuvissa, eli vaikka ei käyttäisi filttereitä, otttaa kuvan mahdollisimman imartelevassa valossa, jolloin visuaalisesti juonteet joko häviää tai näyttää matalammilta. Ja kun sillä tekoälyllä ei ole kuin se kuva minkä perusteella arvioida, niin se voi arvioida väärin. Tai sitten kuvassa voi olla meikkiä, joka ei toki ryppyjä peitä, mutta myös ikämuutoksiin kuuluvia pigmenttimuutoksia.
Varmasti kiinnostaa, mutta ei se tekoäly, ystävä yms rehellistä vastausta anna. Miksikö? No siksi, että oikean iän arvaus on suurinpiirtein loukkaus. Epätoivoinen nuoruuden tavoittelu ja ikääntymisen estäminen on mahdotonta. Kirurgiaan, täytteisiin, botoxiin yms turvautuvat eivät näytä nuoremmilta. Näyttävät siltä, että ko toimia on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole tajunnut, miksi joku edes haluaa näyttää 10v nuoremmalta kuin on. Ymmärrän enemmän, jos haluaa olla kaunis.
Jep. Ei nuoren näköinen ole automaattisesti hyvän näköinen. Ne oikeasti huomattavasti nuoremman näköiset on usein vähän sellaisia lapsekkaan ja täysin epäseksikkään oloisia taikinanaamoja, usein autisteja. Ja luulisi että sellainen 10 vuoden heitto olisi myös käytännössä aika hankalaa jos esimerkiksi työelämässä jo olevaa luultaisiin säännöstään alaikäiseksi. Itse näytän ihan mielelläni nelikymppiseltä. Ei mulla ole minkään valtakunnan tarvetta kilpailla yhtään mistään nuorempien kanssa.
Päivän naurut tästä ketjusta. Reilusti yli 40-vuotiaat palstamammat uskoo, kun robotti sanoo, että ne näyttää 20-vuotiaalta. :DD
Vierailija kirjoitti:
Hah. Arvioi, että 30-45-vuotias. Olen 40.
Lisään vielä, että en kuvittele olevani nuoremman näköinen. Ehkä chatgp meni sekaisin, kun on punakka iho, tummat silmänaluset, mutta ei juurikaan juonteita.
Minä olen 40 ja näytän 50-vuotiaalta. En tarvi edes tekoälyä siihen, valokuvat ja peilit riittävät. Harkitsen botoxia otsaan.
Näytän -5v ikääni pois ilman meikkiä ja kaiken lisäksi kasvojeni muoto on kuulema ovaali / timanttikasvot, korkeat poskipäät tekee timanttivaikutelman. Kehuja tili kasvojenmuodosta, hihi!!
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta kuka hullu pistää vapaaehtoisesti naamakuvaansa tekoälyn aina vaan paisuvaan kuva-arkistoon jota käytetään ties mihin.
laittaahan ihmiset naamakuvia ympäri somea. Miten se siitä eroaa?
Vierailija kirjoitti:
Päivän naurut tästä ketjusta. Reilusti yli 40-vuotiaat palstamammat uskoo, kun robotti sanoo, että ne näyttää 20-vuotiaalta. :DD
Ai, oliko tässä ketjussa joku sellainenkin? Olin huomaavinani että useimmat nimenomaan pitävät koko ajatusta typeränä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta kuka hullu pistää vapaaehtoisesti naamakuvaansa tekoälyn aina vaan paisuvaan kuva-arkistoon jota käytetään ties mihin.
laittaahan ihmiset naamakuvia ympäri somea. Miten se siitä eroaa?
Ei se nykyään mainittavasti eroakaan. Ainoastaan hyvin yksinkertainen ihminen käyttää enää mitään Metan palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Ketä julkisuuden henkilöä pidetään erityisesti nuoren näköisenä suhteessa ikään? Voisi tuon ihmisen kuvan laittaa testiksi. Jos löytyy ilman vahvaa muokkausta.
Musta on kans sanalla sanoen kiinnostavaa että vauvapalstalta löytyy aina pilvin pimein anonyymeja mammoja, jotka ovat kuulemma ikäistään nuoremman näköisiä, mutta silti tämä ilmiö ei ole esimerkiksi julkkisten keskuudessa kovinkaan yleinen. Edes leikkelemällä niitä elettyjä vuosia ei oikein saa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole tajunnut, miksi joku edes haluaa näyttää 10v nuoremmalta kuin on. Ymmärrän enemmän, jos haluaa olla kaunis.
Jep. Ei nuoren näköinen ole automaattisesti hyvän näköinen. Ne oikeasti huomattavasti nuoremman näköiset on usein vähän sellaisia lapsekkaan ja täysin epäseksikkään oloisia taikinanaamoja, usein autisteja. Ja luulisi että sellainen 10 vuoden heitto olisi myös käytännössä aika hankalaa jos esimerkiksi työelämässä jo olevaa luultaisiin säännöstään alaikäiseksi. Itse näytän ihan mielelläni nelikymppiseltä. Ei mulla ole minkään valtakunnan tarvetta kilpailla yhtään mistään nuorempien kanssa.
Olen juuri tuollainen kuvailemasi taikinaama, ja voin allekirjoittaa täysin, että lapsenomaisesta ulkonäöstäni on ollut lähinnä pelkkää haittaa. Ihmiset ovat usein suhtautuneet minuun vähän alentuvan holhoavasti, on oletettu automaattisesti ulkonäköni perusteella, että olen naiivi ja osaamaton tytönheitukka jne. Parikymppisenä minusta kiinnostuivat vain alaikäiset nulikat ja teinien perään läähättävät perverssit. Nyt, kun ihoni on saanut jo vähän ajan patinaa, näytän vieläkin kummallisemmalta - eli rupsahtaneelta tissiposkelta :D Vähän kirvelee, etten koskaan saanut tilaisuutta näyttää naiselliselta aikuiselta naiselta, mutta näillä korteilla on pärjättävä.
Mä olen pari kertaa tavannut ihmisen, jonka iän olen arvioinut reilusti alakanttiin. Koskaan ei ole ollut kyse siitä, että tämä henkilö olisi näyttänyt varsinaisesti hyvältä. Yleensä jo pukeutuminen, käytös ja konteksti vaikuttaa aika paljon siihen, minkä ikäiseksi oletetaan, ja sitten jos on vielä sellainen pyöreänaamainen ja pötkylävartaloinen niin ikä voi olla esim. 25 tai 35. Mua toisaalta ei luultu alaikäiseksi edes alaikäisenä, koska olin jo yläasteella yli 170 senttiä pitkä. Baariin pääsemiseksi riitti että meikkasi ja laittoi bleiserin päälle.
Meikittä ja tukka hapsottaen veikkaus 40-48, kevyesti meikattuna (en oikeasti edes osaa meikata kunnolla) ja tukka arkisesti laitettuna (mutta harmaat juurikasvut eivät näkyneet kuvassa) 35-42.
Olen 46. En kyllä edes kuvittele näyttäväni itseäni nuoremmalta, jos kohta en kovin paljon vanhemmaltakaan. Suupielien nostaminen ylöspäin pudottaa iästä kymmenen vuotta.
Ne käyttää sinne ladattuja kasvokuvia tulevaisuudessa mm. Kiinan tyyliseen kansalaisten valvontaan yms.