Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsen muistitesteihin, mutta minulla ei ole omaisia, jotka voisivat täyttää kyselylomakkeen

Vierailija
23.06.2025 |

Olen siis keski-ikäinen ja kärsin selvästi heikentyneestä muistista. Pääsin monen vuoden vaatimisen jälkeen muistitesteihin, kun työkykynikin on heikentynyt selvästi. Nyt ongelmana on se, että siinä omaisen pitäisi myös täyttää kyselylomake, mutta minulla ei ole yhtään omaista. Asun yksin. Mitä tehdä? Työterveyslääkäri sanoi, ettei sitten voida epäillä muistisairautta, kun ei ole ketään omaista vahvistamassa asiaa. Tuntuu tosi epäreilulta, että tähänkö tämä tyssää! En voi siis saada hoitoa, joka auttaisi minua pärjäämään töissä vaan ajaudun väistämättä työkyvyttömyyseläkkeelle 20 vuotta liian aikaisin. Yksinäisyys myös lisää dementian riskiä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin neuropsykologiseen tutkimukseen. Se meni vaihtelevasti, en muistanut mitään teksteistä, jotka piti toistaa tauon jälkeen, Sen sijaan kuvat muistin melkein kaikki. Ei tullut diagnoosia muistisairaudesta, mitä en itsekään epäillyt, mutta todettiin että en pysty hoitamaan nykyistä työtäni. Minua vaivaa muistikatkokset, joiden syy ei ole selvillä. 

Vierailija
42/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko mahdollista, että sinä et muista että sinulla on omaisia?

lol, ei kaikilla ole. Minulla on enää äiti elossa ja jos hän tuosta kupsahtaa, niin ei yksinkertaisesti ole ketään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta et sinä tule pääsemään millekään työkyvyttömyyseläkkeelle 20 vuotta ennen eläkeikää. Ei nykySuomessa.

Se on kyllä todella vaikeaa.

No sitten kollegat saavat kärsiä heikosta työpanoksestani vielä pitkään, kun en muista mitään, kyselen samoja kysymyksiä kuulemma uudelleen, en edisty tehtävissä, teen huolimattomuusvirheitä ja minua pidetään ihan idioottina, ei edes pyydetä mukaan syömään tai kahville! 

Ap

On erittäin todennäköistä, että lääkäri tulee antamaan sinulle sairauslomaa sairausloman perään joten töissä sinun ei tarvitse käydä. Työkyvyttömyyseläkettä tuskin tulet saamaan vielä pitkään aikaan jos koskaan. Kelan ja Kevan ihmeparantajalääkärit pystyvät nimittäin para

Olen jo saanut maksimit 300 pv saikkua eikä muisti ole parantunut yhtään. Nyt olen 50% kuntoutustuella määräaikaisesti. Mitä seuraavaksi vai jatkuuko nämä kuntoutustuet ikuisesti? Työantaja sanoi jo, ettei ole tarjota tämän jälkeen 50% työtä. Kortistoon sitten? 

Ap 

Vierailija
44/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydessä työnantaja antaa lausunnon tarvittaessa.  Siellähän sitä muistiskin tarvitaan.

Vierailija
45/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä pointti nyt unohtuu, jos todetaan muistisairaus sitä käsittääkseni voidaan lääkitä hidastamaan sairautta. 

Vain Alzheimerin tautiin on lääke

Eikö aivoinfarktista johtuvaan muistisairauteen ole mitään hoitoa?

Ei ainakaan lääkehoitoa. Erilaisia kuntoutuksia on.

Tämä kiinnostaa. Minkä tyyppisiä kuntoutuksia on?

Riippuu todella paljon oireiden asteesta ja monesta muusta tekijästä. Esim tuolta löytyy tietoa: https://www.aivoliitto.fi/aivoverenkiertohairio/sairastumisen-jalkeen/k…

Ennalleen muisti enää tuskin palautuu millään keinolla.

Vierailija
46/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksityisellä töissä? 

Vierailija
47/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta et sinä tule pääsemään millekään työkyvyttömyyseläkkeelle 20 vuotta ennen eläkeikää. Ei nykySuomessa.

No sitten kollegat saavat kärsiä heikosta työpanoksestani vielä pitkään, kun en muista mitään, kyselen samoja kysymyksiä kuulemma uudelleen, en edisty tehtävissä, teen huolimattomuusvirheitä ja minua pidetään ihan idioottina, ei edes pyydetä mukaan syömään tai kahville! 

Ap

On erittäin todennäköistä, että lääkäri tulee antamaan sinulle sairauslomaa sairausloman perään joten töissä sinun ei tarvitse käydä. Työkyvyttömyyseläkettä tuskin tulet saamaan vielä pitkään aikaan jos koskaan. Kelan ja Kevan ihmeparantajalääkärit pystyvät nimittäin parantamaan kenet tahansa näkemättä heitä.

Olen jo saanut maksimit 300 pv saikkua eikä muisti ole parantunut yhtään. Nyt olen 50% kuntoutustuella määräaikaisesti. Mitä seuraavaksi vai jatkuuko nämä kuntoutustuet ikuisesti? Työantaja sanoi jo, ettei ole tarjota tämän jälkeen 50% työtä. Kortistoon sitten? 

Ap 

Kuntoutustuki loppuu todennäköisesti jossain vaiheessa mutta samalla todennäköisesti sairauslomasi kuitenkin jatkuu vielä pitkään. Kuntoutustuen loputtua joudut ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jos rahaa jostain haluat, mutta jos/kun olet silloin sairuaslomalla niin ei työkkäri alka kiusaamaan sinua. Ne eivät saa vaikka joku tantta haluaisikin hiukan härnätä.

Vierailija
48/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lääkärille, että en muista, että minulla olisi sukulaisia. 

Vierailija
49/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On erittäin todennäköistä, että lääkäri tulee antamaan sinulle sairauslomaa sairausloman perään joten töissä sinun ei tarvitse käydä. Työkyvyttömyyseläkettä tuskin tulet saamaan vielä pitkään aikaan jos koskaan. Kelan ja Kevan ihmeparantajalääkärit pystyvät nimittäin parantamaan kenet tahansa näkemättä heitä.

Ap

Kuntoutustuki loppuu todennäköisesti jossain vaiheessa mutta samalla todennäköisesti sairauslomasi kuitenkin jatkuu vielä pitkään. Kuntoutustuen loputtua joudut ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jos rahaa jostain haluat, mutta jos/kun olet silloin sairuaslomalla niin ei työkkäri alka kiusaamaan sinua. Ne eivät saa vaikka joku tantta haluaisikin hiukan härnätä.

Tosin voi työkkäri alkaa ehdottelemaan kuntouttavaa työtoimintaa tai vastaavaa mutta ei todellakaan heti.

Vierailija
50/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin neuropsykologiseen tutkimukseen. Se meni vaihtelevasti, en muistanut mitään teksteistä, jotka piti toistaa tauon jälkeen, Sen sijaan kuvat muistin melkein kaikki. Ei tullut diagnoosia muistisairaudesta, mitä en itsekään epäillyt, mutta todettiin että en pysty hoitamaan nykyistä työtäni. Minua vaivaa muistikatkokset, joiden syy ei ole selvillä. 

Vaskulaarinen dementia on verenkiertohäiriöstä johtuvaa muistin häiriötä, ja oireet voivat vaihdella päivittäin.

Vierailija
51/51 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sulla olla varastoraudanpuute? Mulla oli juuri kuvailemiasi oireita ja ferritiini 11, eli käytännössä ei yhtään rautaa varastossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi