Kaipaako kukaan muu lupiineita?
Ne kun nykyään hävitetty kaikkialta. Minusta lupiinit olivat kauniita. Lapsuuden kesistä muistoissa lupiinipelto joka kesäiltana niin kaunis näky.
Kommentit (57)
https://vieraslajit.fi/lajit/MX.38950
Komealupiini
Lupinus polyphyllus
Vieraslajiluokittelusta
Kansallisesti haitalliseksi säädetty vieraslaji (Kansallinen vieraslajiluettelo).
Komealupiini on säädetty kansallisesti haitalliseksi vieraslajiksi. Haitallista vieraslajia ei saa päästää ympäristöön eikä tuoda Suomeen EU:n ulkopuolelta eikä myöskään toisesta EU-maasta, pitää hallussa, kasvattaa, kuljettaa, saattaa markkinoille, välittää taikka myydä tai muuten luovuttaa.
Komealupiini on luokiteltu haitalliseksi myös Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Tanskassa.
Mieluummin katselisin kissankelloja.
On niitä tienvarret ja pellot pullollaan. Upean näköisiä luonnossa ja kukkakimpuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei niitä kaikkialta ole hävitetty, niistä tuskin koskaan pääsee eroon kokonaa, joten jossain tienvierustalla vähintään niitä tulee ana näkemään. Itse kasvatan lupiineja pihallani. Olen järjestänyt asian niin, että kasvavat isossa ruukussa, joka minimoi leviämisen riskin. Kauniitahan ne ovat, ei ihme, että ranskan hovissakin niistä tykättiin.
Lupiinien kasvatus on laitonta!
kerro se ojanvarsien lupiineille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei niitä kaikkialta ole hävitetty, niistä tuskin koskaan pääsee eroon kokonaa, joten jossain tienvierustalla vähintään niitä tulee ana näkemään. Itse kasvatan lupiineja pihallani. Olen järjestänyt asian niin, että kasvavat isossa ruukussa, joka minimoi leviämisen riskin. Kauniitahan ne ovat, ei ihme, että ranskan hovissakin niistä tykättiin.
Poistetaan ne sitten, kun tulee ihan kirjalliset ohjeet, mustaa valkoisella, postilaatikkoon. Sitä ennen toki heidän tulee löytää lupiiniruukkuni. Ei ne siitä ruukusta mihinkään leviä. On mulla kurtturuusuakin tontin kulmalla. Poistellaan, kun joudetaan ja kun on saatu ruusunmarjahilloa kellari täyteen.
No en kaipaa ja kyllähän noita on joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro se ojanvarsien lupiineille!
Laittakaa Purra leikkaamaan ne!
Vierailija kirjoitti:
Tien laidat pullollaan. Hirvee haloo ja ei niitä kukaan jaksa käydä niittämässä.
Joo tänään ajeltiin yli kaksisataa kilsaa Etelä- Suomessa. Lupiineja oli teiden reunoilla aika paljon. Ei ihan perusniittokoneilla kovin paljon niitä ylety niittämään. Ei niitä niittämällä hävitetä ja miksi pitäisikään. Loputon työmaa ja työllistää ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
https://vieraslajit.fi/lajit/MX.38950
Komealupiini
Lupinus polyphyllus
Vieraslajiluokittelusta
Kansallisesti haitalliseksi säädetty vieraslaji (Kansallinen vieraslajiluettelo).
Komealupiini on säädetty kansallisesti haitalliseksi vieraslajiksi. Haitallista vieraslajia ei saa päästää ympäristöön eikä tuoda Suomeen EU:n ulkopuolelta eikä myöskään toisesta EU-maasta, pitää hallussa, kasvattaa, kuljettaa, saattaa markkinoille, välittää taikka myydä tai muuten luovuttaa.
Komealupiini on luokiteltu haitalliseksi myös Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Tanskassa.
Vietiin lupiineja Viroon tuttujen pihoille ja teiden varsille yli 20 vuotta sitten. Eräät maalaiset tutut pyysivät kun niitä ei siellä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hävitetty, kasvavat kauniina tienpientareilla. Mitä niitä hävittämään, luonnon laki on sopeutua tai kuolla elinkelvottomana pois ympäristön muuttuessa.
Ja mitä siitä että ovat ihmisten tuomia. Ihmisen tuoma se tie ja siinä kulkevat autotkin ovat, eikä kukaan ole niitä hävittämässä vaikka enemmän vahinkoa niistä on.
Lupiini on Suomessa IHMISEN TUOMA kasvi. Totta kai sellainen hävitetään pois, ettei oma luonto kuole.
Meillä tontin vierellä peltotilkku, jonne on karannut satoja lupiineja, violetteja ovat. Ensi kesänä se on näyttävä lupiinimeri, koska ovat kukassa ja siemeniä on miljoonittain.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hävitetty, kasvavat kauniina tienpientareilla. Mitä niitä hävittämään, luonnon laki on sopeutua tai kuolla elinkelvottomana pois ympäristön muuttuessa.
Ja mitä siitä että ovat ihmisten tuomia. Ihmisen tuoma se tie ja siinä kulkevat autotkin ovat, eikä kukaan ole niitä hävittämässä vaikka enemmän vahinkoa niistä on.
Ei se ihan noin mene. Kaikilla ei ole vihollisia tai ne ei leviä alueille luonnollisesti. Ne sekoittaa ekosysteemin alueella. Lupiini tappaa pössiäiset ja vanhat niittykasvit. Paljon erilaisia kauniita kukkia katoaa niiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Lupiinit on tosi kauniita. Ihanat värit.
Kotimaisessa horsmassa, puna-ailakissa, metsäkurjenpolvessaa jne. on paljon kauniimmat värit!
Minä 59 ja lapsuudenkotini pihamaalla oli juhannusruusupensas ja lupiinitarha vierekkäin. Se oli lempipaikkani pihalla, valkoisten ja liilojen syreenien ohella.