Haittaako isovanhempia/sukulaisia joutua ilmaiseksi lastenvahdiksi?
Eli jos perhe tuo lapset säännöllisesti vaikka isovanhemmille vahdittavaksi palkatta niin haittaako heitä tyypillisesti?
Kommentit (57)
Kun on neljä lasta ja 10 alle 9-vuotiasta lastenlasta ja pitkiä päivystyksiä vaativa työ, ei jaksaisi hoitaa lapsenlapsia, vaikka asuisivat samalla paikkakunnalla. Lapset oerheineen asuvat 400kmn päässä.
Tavataan loma-aikaan mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Kun on neljä lasta ja 10 alle 9-vuotiasta lastenlasta ja pitkiä päivystyksiä vaativa työ, ei jaksaisi hoitaa lapsenlapsia, vaikka asuisivat samalla paikkakunnalla. Lapset oerheineen asuvat 400kmn päässä.
Tavataan loma-aikaan mökillä.
Varmasti hyvä ratkaisu. Teillähän olisi aina joku hoidossa.
Ensimmäistä lapsenlasta jaksaa hoitaa työn ohessakin, mutta kun niitä tulee lisää joka vuosi, niin huomaa, ettei vain voimat riitä. Itse ikääntyy ja työstä palautuminen vaatii enemmän lepoa.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä lapsenlasta jaksaa hoitaa työn ohessakin, mutta kun niitä tulee lisää joka vuosi, niin huomaa, ettei vain voimat riitä. Itse ikääntyy ja työstä palautuminen vaatii enemmän lepoa.
Varsinkin yöuni alkaa olla vanheneville tärkeää. Jos yö/yöt menee valvoessa, alkaa jaksaminen olla kovilla.
Vierailija kirjoitti:
Mielellään hoidamme, mutta ei koko ajan.
Ja esim nyt vaimoni ilmoitti, että hän on aivan poikki töistä ja perjantain työpäivän jälkeen alkaa kesäloma ja lauantaina-sunnuntaina emme ota lapsia hoitoon, vaan pakko saada vähän vetää henkeä ja romahtaa lomalle. Kyselivät näes lapset, milloin lomamme alkaa ja lapsenlapset voi kipata hoitoon, notta pääsee terassille ja pizzalle jne.
Aika pikkumaista, jos ette muutamaa tuntia hoida lapsenlapsia. Kohta ette näe heitä ollenkaan, jos niuhotatte.
Useat isovanhemmat käyvät töissä ja se voi jo yksinään olla aika raskasta 65-vuoiiaalle, ja sitten jotkut ilkeävät ehdottaa, että teeskentell sairasta ja ota lomaa, niin voit tulla hoitamaan lapsenlapsia tai lapsenlapsenlapsia.
Täysipäiväisen työn jälkeen on kyllä vapaansa ansainnut. Isommat lapset on ihan ok hoidossa, mutta 1-2 -vuotiaiden perässä konttaaminen voi olla liian raskasta.
Joissain tapauksissa keski-iän ohittaneet hoitavat omia vanhempiaan ja lapsenlapsiaan. Ja käyvät vielä töissä päälle. Huh huh.
Me otetaan tunnit ylös ja lapsenlapset sitten vaihtaa meille kohta vaippoja vuorostaan. Ei sitä rahaa tarvitse aina liikutella.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä olen kuullut miten lapset tuodaan hoitoon ennalta ilmoittamatta usein. He hoitavat mielellään, mutta on heillä omakin elämä elettävänä.
Tämä on törkeää. Mun vanhemmat hoitaa jonkin verran, mutta ihan joka kerta asiasta sovitaan etukäteen. Eivät he kotonaan istu odottamassa, että koskahan lapsenlapset tulee. Rahaa olen kulujen kattamiseksi tarjonnut, sitä ei ole otettu vastaan.
Mie oon ihan ite pyytänyt että siskontyttö tulisi meille kerran kuussa vähintään päiväksi tai jopa yöksi. Minusta on ihan huikeaa olla täti ja rakastan siskontyttöä liki yhtä paljon kuin omia lapsiani. Omat lapset on jo yläkoululaisia, niin he mielellään osallistuvat pienen serkkunsa hoitamiseen ja joskus jopa peruvat omia menojaan kun kuulevat, että serkku on tulossa kylään. Minusta on vaan ihanaa, että lapsella on elämässään paljon rakastavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tedän nyt jo kuolleen mummin joka otti maksua lastenlasten kaitsimisesta. Ja kaitseminen oli tyyliä muutama tunti harvoin.
Mutta sehän on vain hyvä, että edes rahalla saa luotettavaa hoitoapua ja edes vähäksi aikaa. Minulla useampi lapsi syntyi 80-luvulla ja kertaakaan ei ollut mahdollista saada hoitoapua.(poislukien päivähoito). Miehen vanhemmat mullan alla, minun isäni asui ulkomailla ja äitini oli iäkäs ja monisairas ja asui 200 km päässä. Mikä teitä vaivaa, hoitakaa lapsenne itse, niin ei tarvitse arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään hoidamme, mutta ei koko ajan.
Ja esim nyt vaimoni ilmoitti, että hän on aivan poikki töistä ja perjantain työpäivän jälkeen alkaa kesäloma ja lauantaina-sunnuntaina emme ota lapsia hoitoon, vaan pakko saada vähän vetää henkeä ja romahtaa lomalle. Kyselivät näes lapset, milloin lomamme alkaa ja lapsenlapset voi kipata hoitoon, notta pääsee terassille ja pizzalle jne.Aika pikkumaista, jos ette muutamaa tuntia hoida lapsenlapsia. Kohta ette näe heitä ollenkaan, jos niuhotatte.
Haluaisin olla kärpäsenä katossa näkemässä, on miten nämä nykyiset vanhemmat sitten tulevaisuudessa hoitavat lastenlapsiaan. Villi veikkaus on, että eivät mitenkään. Ja minua ei tartte sitte toooosi vanhana hoitaa sukulaisten, menen hoivakotiin.
Haittaa, koska ihmisillä on omakin elämä. Muutakin tekemistä.
Lapset (lisääntyminen) ovat toisen ihmisen valinta. Ihmisen pitää kantaa vastuu niistä ITSE.
Miksei haluta maksaa lapsenvahdille palkkaa? Siitähän tässä kiikastaa. Eli yritetään nyhtää ilmaistyötä sukulaisilta ja ystäviltä. Se on väärin. Työstä (varhaiskasvatuksesta) kuuluu maksaa palkkaa ja lastenhoito (varhaiskasvatus) on oikea ammatti. Mitä tämä käytös kertoo vanhemmista?
Mitähän tuo haittaako tyypillisesti mahtaa tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Ns. normaalit isovanhemmat ottavat ja jopa haluavat lapsenlapsiaan hoitoon. Väestössä on myös erilaisia persoonallisuushäiriöisiä ja muita mt-erikoisuuksia. Eli tietenkään jokainen väestössä ei halua lapsenlapsia hoitaa.
No olipa asiaton kommentti.
Tunnen yhden pariskunnan, joka möi OK-talonsa ja muutti kaksioon kerrostaloon.
Yhtenä vaikuttimena juuri se, ettei heille tulla yökylään, eikä tuoda lapsenlapsia jatkuvalla syötöllä lapsiparkkiin, koska on niin ahtaa tilat.