Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"

Vierailija
23.06.2025 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html

"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."

Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa. 

Kommentit (499)

Vierailija
161/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään perheessä mihinkään maksulliseen ollut varaa mutta ulkona oltiin joka päivä. Veli leikki kavereitten kanssa ja mää makoilin keinussa tai terassin sohvalla ja lueskelin. Happea ja aurinkoa sai.

Vierailija
162/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

Jossain on vikaa jos ei lapsella ole kavereita...

Ne on ulkomaanmatkoilla, leireillä ja kesämökeille mihin köyhillä ei ole rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut lentokoneessa enkä viikon reissussa. Olen 53-vuotta. 

Menen kyllä sitten joskus, kun saan vakituisen työpaikan. 

Vierailija
164/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun te mummot ja tantat olitte nuoria, teillä ei ollut tietoa mitä kaikkea hienoa ja mahtavaa maailma on täynnä, teillä ei ollut sellaisia ambitioita kuin nuorilla on, jotka näkevät somesta mitä huimaavan hienoa on olemassa.  Teille riitti uiminen ja kirjaston paskaiset kirjat, kun ette paremmasta tienneet.  

Niin ja mikä se "ambitio" on, kun maataan katsomassa somesta, mitä muut tekevät?

Hakemalla kirjastosta se kirja ja lukemalla se, ollaan edes pari sivua lähempänä sitä "ambitiota". 

Vai tarkoittaako se vain sellaista taivaanrannan haavailua, että aiotaan "influenceriksi" tienaamaan? Ysärillä pikkupojat haaveilivat NHL-tähteydestä, mutta valtaosa ymmärsi itsekin sen olevan pelkkä hassutteluhaave eikä mikään "ambitio", vaikka olisi miten paljon pelannut kiekkoa paikallisjoukkueessa talvisin. 

Vierailija
165/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut lentokoneessa enkä viikon reissussa. Olen 53-vuotta. 

Minulla ei ole koskaan ollut matkalaukkua, ne on tosi kalliita kaupoissa. 

Vierailija
166/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni taas kommentoi lukematta linkin artikkelia. Kyse oli siitä, että mitä jos lasta ei kiinnosta muu kuin roikkua kotona kännykässä? Vaikka olisi muutakin tekemistä. 

Koskaan ei nuoret lähteneet vanhempien kanssa esimerkiksi mökille, miksi lähtisivät nytkään ? 

Vierailija
167/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni taas kommentoi lukematta linkin artikkelia. Kyse oli siitä, että mitä jos lasta ei kiinnosta muu kuin roikkua kotona kännykässä? Vaikka olisi muutakin tekemistä. 

Koskaan ei nuoret lähteneet vanhempien kanssa esimerkiksi mökille, miksi lähtisivät nytkään ? 

Ei nykyään ole mitään kesämökkiä, ei edes omistusasuntoa. 

Vierailija
168/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

Ei mitään. Olen itse nörtännyt PCn edessä 90-luvun lopulta lähtien. Ei ole mitään ongelmia. SAma kuin joku ravaisi koko ajan salilla, kirjastossa tai jonkun muun harrastuksen parissa. Tietokone yhdistää radion, puhelimen, television, näköradion ja kirjaston + pelit päälle.

Vierailija
169/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juhannuksena yksin kotona vuokra-asunnossa sisällä.

Se on sitä työttömän elämää mitä moni kadehtii. 

Vierailija
170/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaa vaan nettiyhteyden pois päältä kotona ja puhelin käteen max pari tuntia päivässä.

Miksi pitää lapsia kiusata lomalla? Miksei saa rentoutua ja ladata akkuja?

On ihan todistettua, että puhelimen räplääminen ei ole rentouttavaa vaan aivoille ihan oikeaa työtä vaikka tuntuisikin, että siinä ei mitään tapahdu. Nimenomaan on hyvä, jos lomalla lapsi käyttää aivojaan muuhunkin kuin vaan peleihin ja puhelimeen, niitä kyllä ehtii aina.

Vierailija
171/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin juhannuksena yksin kotona vuokra-asunnossa sisällä.

Se on sitä työttömän elämää mitä moni kadehtii. 

On mulla kahvinkeitin ja suihku. 

Saunavuoroa ei ole. 

Vierailija
172/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa kysyttiinkin, mitä maksumuurin takana oleva juttu tarkoittaa mätänemisellä. Olit varmaan eka, joka tähän vastasi. Kiitos! 

Se tulee ilmi kyllä ihan ilmaisversionkin tekstissä, ap edes kysynyt mitä sillä "mätänemisellä" tarkoitetaan. Miten voi olla näin lukutaidotonta porukkaa?

Vierailija
173/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan syksyllä sitten kiva havahtua siihen hajuun, että lapsi on mätääntynyt. "Joo, ei se nyt ole tulossa kouluun, kun se mätäni kesän aikana huoneeseensa." Ja opettaja ihmettelee wilma-viestiä, eikä uskalla kysyä enempää.

No vakavasti puhuen minulla on oppilaita, jotka kesäloman jälkeen näyttävät kalpeilta ja pöhöttyneiltä, koska ovat pelanneet sisällä koko kesän. Luokkakaverit näyttävät pirteiltä, ruskettuneilta ja eloisilta, he väsyneiltä taikinanaamoilta. Sääliksi käy. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
174/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää

Ei kai kalliit asiat ole ainoa vaihtoehto kotona mätänemiselle.

Ei tietenkään. Aina voi ehdottaa, että köyhä syö linssikeittoa, telttailee kerrostaloasuntonsa pihalla, käy kirjastossa hakemassa luettavaa tai pesee kotona vessaa. 

Vierailija
175/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan syksyllä sitten kiva havahtua siihen hajuun, että lapsi on mätääntynyt. "Joo, ei se nyt ole tulossa kouluun, kun se mätäni kesän aikana huoneeseensa." Ja opettaja ihmettelee wilma-viestiä, eikä uskalla kysyä enempää.

No vakavasti puhuen minulla on oppilaita, jotka kesäloman jälkeen näyttävät kalpeilta ja pöhöttyneiltä, koska ovat pelanneet sisällä koko kesän. Luokkakaverit näyttävät pirteiltä, ruskettuneilta ja eloisilta, he väsyneiltä taikinanaamoilta. Sääliksi käy. 

T. Yläkoulun opettaja 

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. 

Mutta itse asiassa opettajia irtisanotaan vielä työttömien sakkomaksujen takia. 

Vierailija
176/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret kyllä jossain iässä saivat jäädä kotiin, mutta kyllä lapset pakattiin mukaan ennenkin.

Vierailija
177/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä mätänen kotona kun en pääse hoitoon ja leikkaukseen. Ulostekin haisee kun syön lääkkeitä, vahvoja.

Vierailija
178/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yläkoulun opettaja 

Jos tämän kesän jäljiltä on ruskettunut, perheellä on ollut varaa lomailla ulkomailla. Rannallakin voi muuten tuijottaa kännyä vaikka kuinka monta tuntia. 

Vierailija
179/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää

Ei kai kalliit asiat ole ainoa vaihtoehto kotona mätänemiselle.

Ei tietenkään. Aina voi ehdottaa, että köyhä syö linssikeittoa, telttailee kerrostaloasuntonsa pihalla, käy kirjastossa hakemassa luettavaa tai pesee kotona vessaa. 

Kerrostalon pihalla ei saa telttailla eikä pelata mitään. Eläkeläiset tulee huutamaan. 

Vierailija
180/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä köyhällä edes telttaa. 

Mutta eikö pihalla ole punkkeja nykyään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän