Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"

Vierailija
23.06.2025 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html

"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."

Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa. 

Kommentit (499)

Vierailija
141/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömällä olisi rahaa viedä lasta reissuun?

Hallitus just leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta ja porrasti ansiosidonnaisen. 

Että aiemmin oli rahaa työttömänä reissata? 

Vierailija
142/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään puhutaan komero sukupolvesta. 

En itsekään työttömänä käy missään. Ei ole rahaa linja-autoon, vaikka jotain ilmaista tapaturmaa olisikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni taas kommentoi lukematta linkin artikkelia. Kyse oli siitä, että mitä jos lasta ei kiinnosta muu kuin roikkua kotona kännykässä? Vaikka olisi muutakin tekemistä. 

Edelleenkin lomalla saa löhötä tylsistymiseen asti, jos haluaa. (En kylläkään päässyt lukemaan itse juttua, koska se on maksullinen.)

"Ei kiinnosta lähteä sukuloimaan, rannalle tai oikeastaan mihinkään. Ja jos lähdetäänkin, alkaa ruudun mankuminen jo matkalla sinne.

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?"

En minäkään päässyt lukemaan, mutta eiköhän se tullut selväksi jo tästä?

Vierailija
144/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään työttömänä käy missään. Ei ole rahaa linja-autoon, vaikka jotain ilmaista tapaturmaa olisikin. 

Oho, siis tapahtumaa

Vierailija
145/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen taas yksi esimerkki miten nuori on täysin addiktoitunut puhelimeen. Jokirannassa oli ulkoiluttamassa tappajakoiraa(rotua en tunnista), katse puhelimessa koko ajan ja ei mitään tajua mitä koira tekee. Ranta täynnä pikkulapsia ja muita koiria. Moni ohikulkija päivitteli tilannetta.

Niin siis mitä pahojaan se koira sitten teki? Vai ei mitään? Tuosta nyt ei ihan käy ilmi mitä päiviteltävää tilanteessa oli.

Se että jos hyökkää toisen koiran tai lapsen kimppuun niin tämä idi ootti ei kerkeisi reagoida mitenkään. 

Eli siis ei tehnyt mitään väärää. Eikä muuten omistajakaan. Et voi tietää miten omistaja on huomionsa jakanut, vaikka olisi kännykkä kädessä ja kuulokkeet korvilla.

Tästä kyllä myös tietää et olet todennäköisesti syntynyt 50-luvulla ja rakkain harrastuksesi on nuorison ja etenkin nykyvanhmpien parjaaminen.

Vierailija
146/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus just leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta ja porrasti ansiosidonnaisen. 

Ansiosidonnaisesta leikattiin 400 kuukaudessa pois. 

Ennen tehtiin yksi kahden päivän reissu vuodessa. 

Vierailija
147/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lomaa, koska olen vaihtanut työpaikkaa, isällä alkaa loma elokuussa, koska kiertävät lomat. Lapset "mädäntyy" kotona, eli viettävät samanlaista lomaa kuin itse on kasarilla/ysärillä vietetty: hengailua kavereiden kanssa, kotona makoilua ja pelailua. Mummolaan maalle pääsevät pian. Kai ne nyt menee piloille? 

Vierailija
148/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun te mummot ja tantat olitte nuoria, teillä ei ollut tietoa mitä kaikkea hienoa ja mahtavaa maailma on täynnä, teillä ei ollut sellaisia ambitioita kuin nuorilla on, jotka näkevät somesta mitä huimaavan hienoa on olemassa.  Teille riitti uiminen ja kirjaston paskaiset kirjat, kun ette paremmasta tienneet.  

Vierailija
149/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni taas kommentoi lukematta linkin artikkelia. Kyse oli siitä, että mitä jos lasta ei kiinnosta muu kuin roikkua kotona kännykässä? Vaikka olisi muutakin tekemistä. 

Aloituksessa kysyttiinkin, mitä maksumuurin takana oleva juttu tarkoittaa mätänemisellä. Olit varmaan eka, joka tähän vastasi. Kiitos! 

Vierailija
150/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin vanhempana minäkin mätänen kotona mielelläni. Viime yönä mentiin muksun kanssa nukkumaan yöllä yhdeltä. Hän katsoi jotain tubettajia, minä kuuntelin äänikirjaa ja pelasin kännykkäpeliä. Heräsimme päivällä kahdelta. Ulkona sataa ja on kylmä, mutta nyt muksu lähti kuitenkin kaverin kanssa uimarannalle. Minä keitin kahvia ja valuin Vauvalle. Lykkään siivoamisen huomiseen.

Vierailija
151/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Olisin halunnut kanssa ostaa vähän käytetyn linja-auton ja rakentaa siitä hienon matkailupelin, mutta ovat aika pirun kalliitta. Lisäksi laadukas raakapuutavara maksaa nykyään paljon, eikä mistään ihan kierosta karvap*rselankusta viitsi alkaa sisustusta tekemään.

Pitää tyytyä tuohon reissupakuun edelleen.

Vierailija
152/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah. Mä jo ysärillä "mätänin" pelkästään sisällä koko lomat, koodailin ja pelasin tietokoneella. Eipä ollut. mitään haittaa tästä mätänemisestä. Koodaushommista tuli sittemmin ihan ammatti.

Vierailija
153/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

Ei minukaan 80- ja 90-luvulla muu kiinnostanut. Nykyään alalla töissä

Vierailija
154/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisesta leikattiin 400 kuukaudessa pois. 

Ennen tehtiin yksi kahden päivän reissu vuodessa. 

Koskaan ei olla oltu viikkoa reissussa. Toinen lapsi jo 18.

Vierailija
155/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä vuokra kerrostalo kaksioissa ja kolmioissa ole omaa pihaakaan mitä voisi laittaa ja missä olla. 

Vierailija
156/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin vanhempana minäkin mätänen kotona mielelläni. Viime yönä mentiin muksun kanssa nukkumaan yöllä yhdeltä. Hän katsoi jotain tubettajia, minä kuuntelin äänikirjaa ja pelasin kännykkäpeliä. Heräsimme päivällä kahdelta. Ulkona sataa ja on kylmä, mutta nyt muksu lähti kuitenkin kaverin kanssa uimarannalle. Minä keitin kahvia ja valuin Vauvalle. Lykkään siivoamisen huomiseen.

Kuulostaa ihan järkyltä touhulta

Vierailija
157/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun te mummot ja tantat olitte nuoria, teillä ei ollut tietoa mitä kaikkea hienoa ja mahtavaa maailma on täynnä, teillä ei ollut sellaisia ambitioita kuin nuorilla on, jotka näkevät somesta mitä huimaavan hienoa on olemassa.  Teille riitti uiminen ja kirjaston paskaiset kirjat, kun ette paremmasta tienneet.  

Ai että somesta näkee, mitä hienoa on olemassa?!  Ai saakeli. Menit kahvit näppikselle. 

Somesta näkee, mitä tyhjätaskut yrittävät esittää maailmassa olevan. Fiksut ymmärtää, että hienoja asioita kyllä saa mm. opiskelemalla, kunnostaan huolehtimalla jne. Somessa ei näe muuta kuin feikkip*skaa luusereilta, jotka parin vuoden päästä näyttävät samalta kuin nämä muut "ex BB-sejatuo" -hahmot; turvonneita ja rahattomia talliaisia. 

Vierailija
158/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut lentokoneessa enkä viikon reissussa. Olen 53-vuotta. 

Vierailija
159/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.

Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.

Eli taas tuli todistettu että te naiset nautitte siivoamisesta ja pesemisestä. Lopettakaa nyt jo sen nalkuttaminen että miesten pitäisi tehdä asiat joista tekemisestä teille itselle tulee hyvä mieli!

En todellakaan nauti. Taas kotityöt odottaa, kun olen niitä siirrellyt - koska ei vaan kiinnosta niiden tekeminen yhtään.

En kylläkään olisi miehen kanssa, jolle joutuu nalkuttamaan mistään. Mutta siis ikinä en kuluttaisi hetkeäkään mieheen, joka ei tee kotitöitä. Miksi kuluttaisinkaan, sillä sehän olisi aivan omituista elää tuollaisessa tilanteessa jossa toinen aikuinen ei huolehdi kodistaan :D Eri asia jos se toinen aikuinen MAKSAA yksin kaiken. Muuten on outoa ja luusereita naisia jotka tollasta katselee.

Vierailija
160/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

Jossain on vikaa jos ei lapsella ole kavereita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi