Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"

Vierailija
23.06.2025 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html

"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."

Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa. 

Kommentit (499)

281/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joissakin perheissä ei ole varaa reissata minnekään mutta kuitenkin on kotona hienoimmat tietokoneet, lapsilla iphonet kourassa... vai onko rahat menneet näihin ettei ole varaa reissata? 

Miksi se reissaaminen on tässä se oleellinen juttu??? Eikö muuta voi kesällä tehdä? 

282/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää

Mikä sen sinun ostovoimasi on nyt vienyt kun korot ovat laskeneet, sähkön hinta laskenut ja bensan hinta laskenut verrattuna parin vuoden takaiseen?

Et ole sattunut kuulemaan konkursseista, lomautuksista ja irtisanomisista? Olet ollut melkoisessa uutispimennossa.

Onko niissä jotain uutta? Niitähän on vähän väliä, ei vain nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

Itse pistin omat teinit vieroitukseen. Tietsikalla pelaaminen tai somen selailu monta tuntia päivässä ei ole normaalia. Aikuisella on vasruu alaiköisten addiktioista. Eka viikko meni kiukutellessa, nyt jo mieli ollut parempi kun ovat touhunneet pihalla uiden, pyöräillen yms. Ottakaa lapsenne haltuun!

Meillä ei ole uimapaikkoja lähellä eikä ole varaa uimahalliin mennä. Meillä teinillä ei ole kavereita välillä on yksin pyöräillyt ja tullut taas kotiin. Netissä saa edes jonkun  yhteyden muihin.

Niinpä. Ihmiset ei näe omia etuoikeuksiaan. Niihin lukeutuu esim. kaveripiiri, uimapaikka kodin lähellä ja kesäloma. Kaikilla vanhemmilla ei ole kesälomaa, millä edes ylipäätään viettää aikaa teinien kanssa ja olla valvomassa laitteiden käyttöä. Moni on pätkätyöläinen yh ja kaikki tienestit menee ihan siihen elämän perusylläpitoon vuoden ympäri, eikä silti rahat meinaa riittää. 

Vierailija
284/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi mennä mökille mutta eipä huvita kun on niin kylmä kesä ja jos uimaan haluaa mennä niin on kuin avantouinnille menisi. En ymmärrä mikä hinku on tosiaan joillakin mennä mökille, varmaan ehkä siksi kun siellä on kaikki mukavuudet. Teini mukana ja sielläkin ajatukset kännykässä. Mikä järki reissata jos sama oleminen jatkuu siellä kuin kotonakin? 

Vierailija
285/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko näitä asioita mitenkään miettiä ennen kuin tehtailee niitä kakaroita? 

Miettiä mitä? Päättää etukäteen millainen luonne ja kiinnostuksen kohteet lapsella on? Miettiä onko minulla kahdeksan vuoden päästä aikaa kesälomalla olla kotona ja rahaa hulppeisiin matkoihin? Kun tämä maailma muuttuu eikä pyöri vain minun perheeni ympärillä. 

Vierailija
286/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.

Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.

No joo joo. Ihmisen mielenterveydelle tekisi silti hyvää päästä pois välillä kotitöiden ääreltä, omasta kotimetsästä ja asuinpaikkakunnalta ylipäätään. Ihme suorittamista sinunkin kesä.

Vierailija
287/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joissakin perheissä ei ole varaa reissata minnekään mutta kuitenkin on kotona hienoimmat tietokoneet, lapsilla iphonet kourassa... vai onko rahat menneet näihin ettei ole varaa reissata? 

Miksi se reissaaminen on tässä se oleellinen juttu??? Eikö muuta voi kesällä tehdä? 

Juuri näin. Kyllä monet varmasti tekevät tietoisesti valinnan. Esim. itse en ole valmis tinkimään perusarjen mukavuudesta, jotta pääsisin matkalle kerran vuodessa. Toiset taas saattavat elää hyvinkin askeettisesti ja tehdä kaukomatkan kuukaudeksi Aasiaan. Nämä on näitä henkilökohtaisia valintoja, jos kaikkea ei ole mahdollista saada. 

Vierailija
288/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pistin omat teinit vieroitukseen. Tietsikalla pelaaminen tai somen selailu monta tuntia päivässä ei ole normaalia. Aikuisella on vasruu alaiköisten addiktioista. Eka viikko meni kiukutellessa, nyt jo mieli ollut parempi kun ovat touhunneet pihalla uiden, pyöräillen yms. Ottakaa lapsenne haltuun!

Meillä ei ole uimapaikkoja lähellä eikä ole varaa uimahalliin mennä. Meillä teinillä ei ole kavereita välillä on yksin pyöräillyt ja tullut taas kotiin. Netissä saa ed

KYllähän yksinkin voi asioita tehdä. 13v luulisi osaavan uida ja olla itsekseen. Ystäviä ei edelleenkään kukaan tule kotia tuomaan. Onhan muitakin aktiviteettia kuin uiminen. Helsingin kokoisessa kaupungissa on virikkeitä ja kaikkialle pääsee vieläpä bussilla jos teiniä laiskottaa. Itse olin usein kesät yksin kunnes oivalsin että asioiden eteen täytyy tehdä jotain

Vierailija
289/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten pitäisi tottua tekemättömyyteenkin. Ei ainakaan tarvitse olla jotain tekemistä. Nykyään muutenkin noi ruudut ylistimuloivat ihmistä niin vielä vahvemmin lapsia. Lomalla pitääkin levätä paljon ja kerätä voimia. Koulu ja työelämä on raakaa.

Tekemättömyys on kyllä hyvästä. Mutta onhan 3kk ilman mitään tekemistä pitkä aika kenelle tahansa. Olen ollut nyt kaksi viikkoa lasten kanssa lomalla ja ei ole saatu tehtyä oikein mitään, kun joka päivä sataa. 

Lasten kaverit ovat mökeillä tai mummoloissa ja kyllä alkaa itselläkin ehtyä ideat kivasta sadepäivätekemisestä, mikä ei vaatisi rahaa loputtoman paljon.

Vierailija
290/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä helvetin pellelandiassa pitäisi elää nykyään? On mennyt surkeaksi elämä kun pitää koko ajan keksiä jotain tekemistä pennuille. Missä on vanhempien vastuu? Kyllä sitä itsekin selvisin kesät ilman mitään huvipuistoja tai lomamatkoja. 

Vierailija
291/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten pitäisi tottua tekemättömyyteenkin. Ei ainakaan tarvitse olla jotain tekemistä. Nykyään muutenkin noi ruudut ylistimuloivat ihmistä niin vielä vahvemmin lapsia. Lomalla pitääkin levätä paljon ja kerätä voimia. Koulu ja työelämä on raakaa.

Tekemättömyys on kyllä hyvästä. Mutta onhan 3kk ilman mitään tekemistä pitkä aika kenelle tahansa. Olen ollut nyt kaksi viikkoa lasten kanssa lomalla ja ei ole saatu tehtyä oikein mitään, kun joka päivä sataa. 

Lasten kaverit ovat mökeillä tai mummoloissa ja kyllä alkaa itselläkin ehtyä ideat kivasta sadepäivätekemisestä, mikä ei vaatisi rahaa loputtoman paljon.

Jos on mielikuvitusrikas mieli niin ei ole ikinä tylsää. 

Vierailija
292/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole uimapaikkoja lähellä eikä ole varaa uimahalliin mennä. Meillä teinillä ei ole kavereita välillä on yksin

Jos teini haluaa olla koneella ja siellä on kaverit, niin anna olla. Ihmeellistä vänkkäämistä. Sinä voit uida 10 asteisessa merivedessä yksinäs ihan niin paljon kuin lystäät.

Vierailija
293/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää

Ei se ostovoimasta ole kiinni, jos jälkikasvu vetää kengät jalkaansa ja suuntaa ulko-ovesta pihalle, ei maksa mitään. Siitä kirjastoon kaverin kanssa tai pihapenkille/puistoon seuraamaan vaikka lintujen puuhailua, eivät pyydä katselupalkkiota eivätkä kysele ostovoimaasi.

Vierailija
294/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kasvaneet älypuhelimiin kiinni niinkuin vanhemmatkin. Vievät voiton 100-0. Mitkään muut tekemiset eivät kiinnosta.

Vierailija
295/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat kasvaneet älypuhelimiin kiinni niinkuin vanhemmatkin. Vievät voiton 100-0. Mitkään muut tekemiset eivät kiinnosta.

T. Kylliki 69v ilman mitään kosketusta lapsiperheiden arkeen.

Vierailija
296/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä samaa ne tekee syksyn talven ja keväänkin, joten ei mitään uutta someilurintamalla, paitsi ainakin jotkut saattavat jopa kouluun köntätä muina vuodenaikoina kun kesällä. 

Vierailija
297/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsuuden perheeni oli vähävarainen ja isä reissutyössä. Hyvin vähän siis käytiin missään reissussa ja ehkä kahdesti huvipuistossa koko lapsuuden aikana, eikä koskaan ulkomailla. Kesät oli silti jatkuvaa uimista, kavereiden kanssa leikkimistä ja hauskanpitoa. En lapsena koskaan kokenut, että kesäni olisi olleet erilaisia kuin muilla tai kokenut kateutta tai varsinkaan mädäntynyt sisällä.

Minunkin 12 v haluaisi ulos kavereiden kanssa mutta kavereita ei ole. Asumme kerrostalossa jossa vain yksiöitä ja kaksioita ja luokkakaverit ei leiki ulkona. 

Omasta lapsuudesta muistan kuinka ulkona näki aina jonkun kaverin jossain. Nyt suurin osa on sisällä. Lasten määrä on muutenkin paljon pienenpi kuin 1980 luvuilla.

Nyt syntyvä ikäluokka on pienempi kuin nälkävuosina joten kaverit tulee entisestään  vähenemään. 

Ehkä tähän vaikuttaa asuinalue. Me asumme lapsiperheiden suosimalla omakotitalo-alueella ja täällä ovat ulkona ihan kaikki lapset. Myös naapurin teinit hyppivät kavereineen päivittäin trampalla. Omat lapset leikkivät naapurin lasten kanssa, mutta ovat vielä vahdittavia, kun ovat päikkyikäisiä. Itse kyllä istuin lasten kanssa taloyhtiön leikkipaikalla myös ennen omakotitalon ostamista.

Vierailija
298/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainokainen ja on tullut täydellinen muutos arkielämään hänen tullessa murrosikään. Vanhemmat ovat noloja buumereita eikä häntä kiinnosta pätkääkään viettää aikaa meidän kanssa ellei mene juuri jonnekin ostoskeskuksiin varsinkin sadepäivinä. Olen ehdottanut kaikenlaista mitä voitais tehdä yhdessä mutta ei häntä vain kiinnosta.

Vierailija
299/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa bussilippuun joten huviajelut vain johonkin teiniltä jäävät väliin yksi matka on kuitenkin sen 1,60 edestakaisin johonkin yli 3 e. Ei ole varaa kuln tarpeen vaatiessa se maksaa. Ei hän halua yksin mennäkään. On ujo, hiljainen ja arka ja haluaa mieluiten minut mukaan jos johonkin  menee. Itse olin lapsena erilainen, meidän perusluonteet on ihan erilaiset. Yksinäinen on ollut aina,,on vaikka mitä yritetty mutta en voi kaveriksi muuttua. Edellisessä taloyhtiössä alkoi kaverisuhde mutta oli taas pakko muutta niin se jäi. Olen työtön ja saamme toimeentulotukea niin pitää aina muuttaa halvempaan asuntoon kun vuokra nousee vuoden välein. 

Vierailija
300/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teini haluaa olla koneella ja siellä on kaverit, niin anna olla. Ihmeellistä vänkkäämistä. Sinä voit uida 10 asteisessa merivedessä yksinäs ihan niin paljon kuin lystäät.

Ei kukaan vängännyt. Sanoi vain kuinka asia on ja mitä tehdä kotona möllöttävälle teinille. Jos teini vain on vain laitteiden päässä, ei se ole terveellistä tai normaalia, mutta sitä saa tehdä tietysti jos kokee sen helpommaksi eikä halua asian eteen mitään tehdä. En ui merivedessä koskaan, liian epäpuhdas minun makuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan