Verenpaine keskimäärin 159/100. Kuinka paha?
Ikää on 57 vuotta ja reippaasti vyötärölihavuutta. En nuku säännöllisesti, vaan silloin kun ehdin ja väsyttää. Yleensä siis mukkumasn vasta kuolemanväsyneenä. Saatan valvoa 2 vuorokautta ja sitten nukkua 12 tuntia. Keskimäärin unta tulee alle 5 tunyia vuorokaudessa, koska työt vaativat huomiota myöhään yöhön asti. Nyt lomalla, joten ehdin nukkumaan enemmän. Mutta aina ei viitsi.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tiekarttasi johtaa hautuumaalle, mutta jokainen tekee omat valintansa. Ei ainakaan tarvitse kärvistellä pitkäaikaispotilaana vuodeosastolla, kun viisissäkymmenissä lähtee tästä maailmasta.
Noh, minähän alan olla jo kuusissakymmenissä. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
"En kysellyt ohjeita vaan kartoitan mielipiteitä. Ei tule mieleenkään tanssia toisten ihmisten ohjeiden mukaan. Luen ne, teen itselleni tiekartat ja kuljen sinne minne itse haluat."
Vaikutat yhtä tärähtäneeltä kuin eräs tuttavani, joka selitti samanlaista soopaa. Lopputulema olikin sitten aika ikävä.
Mulle tulee mieleen yksi tyyppi, joka väitti ettei se haittaa, että hänen yläpaine on 200, on kuulemma sukuvika, liekö myös äkkikuolema. joka hänelle tuli viisikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei huvittaisi hankkia lääkitystä, koska kokemus sanoo etten pysty syömään mitään pillereitä säännöllisesti. En ole varmaan yhtään yhtä päivää pidempää antibioottikuuriakaan saanut syötyä säällisesti. 30 vuotta sitten sain kilpirsuhaslääkityksen, mutta lopetin sen muutaman vuoden kuluttua kuunneltuani tarpeeksi lääkäreiden valitusta epäsäännöllisestä syömisestä. Hyvin oon pärjännyt ilmankin.
- ap
No, ihan vastaavilla elintavoilla ja lääkitysten skippaamisella eräs mieheni entinen työkaveri kuoli 60- vuotiaana. Oma on valintasi.
On kiva maata halvaantuneena sairaalassa ja yrittää opetella uudelleen puhumaan/ kävelemään.
Päässäsi napsahtaa lähiaikoina ja joudut elämään avustettuna lopun ikää.
Painoa voi pudottaa ilman nälkää, kun valitsee ruoka-aineet oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen laittaa elämänsä tärkeysjärjestykseen. Toisille sen on terveys ja toisille työ...
Totta. Mutta ei ole minulle työkään tärkeää. Tärkeintä olisi mukavuus. Mutta valitettavasti ilman rahaa ei ole mukavuutta, joten töitäkin on tehtävä.
Niinpä, mutta kun elinpäivien määrää ei kukaan tiedä, niin kannattaa miettiä missä se raja menee. Ei sekään ole kivaa, jos nitkahtaa ennen aikojaan tili täynnä rahaa, jota ei ehtinyt käyttää.
Hyvin osaat kuvata ongelmakohdat.
Ikää on jo jonkin verran, verenpaineet korkealla, vyötärölihavuutta on eli elimistössä jatkuva matala-asteinen tulehdustila, epäsäännöllinen ja riittämätön nukkuminen. Työstäsi ehkä pidät, mutta aiheuttaa stressiä etkä pääse siitä helpolla vapaalle. Onhan tuo aika hevi paketti. Siihen vielä voimattomuus muutosten tekemiseen ja haluttomuus kuunnella ohjeita.
Meitä on täällä aika paljon, jotka ovat painineet samojen kysymysten kanssa. Sinulla tilanne on sikäli hankalampi, että terveydenhuolto on kriisissä etkä välttämättä saa tarvitsemaasi hoitoa, kun sen aika tulee. Siksi olisi tärkeää, että ymmärtäisit, että olet itse vastuussa itsestäsi. Puhut mukavuudesta ja helposta elämästä, mutta onko tuo sitä, jos työ pitää sinut kiinni myöhään yöhön?
Miksi leikit hengelläsi? Noilla elintavoilla ja paineilla äkkikuolema voi olla nurkan takana. Toki se voi olla meillä kaikilla, mutta miksi tietoisesti rankaista itseä noin?
Jos haluat ottaa vastuun elämästäsi ja sen jatkumisesta niiltä osin, mihin voit itse vaikuttaa niin aloita vaikka näin;
-Mene nukkumaan joka ilta viimeistään klo 22:00-23:00
-Syö vähintään 5 ateriaa päivässä, joista jokainen sisältää proteiineja, kasviksia, hedelmiä tai marjoja
-Syö täysjyvähiilareita, pähkinöitä, siemeniä sekä kasviöljyjä joka päivä
-Herkuttele maltillisesti, karsi turhat sokerit
-Juo riittävästi
- ulkoile ja liiku vähintään 4-5 päivänä viikossa
-Pyri rentoutumaan edes hetki joka päivä
-Pidä kiinni hyvistä ihmissuhteista
-Harrasta mieluisia juttuja
-Pidä kiinni työajoista ja erota vapaa-aika
Liika lisäproteiini esim kehonrakentajilla voi aiheuttaa munuaisvaurion.