Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpaine keskimäärin 159/100. Kuinka paha?

Vierailija
23.06.2025 |

Ikää on 57 vuotta ja reippaasti vyötärölihavuutta. En nuku säännöllisesti, vaan silloin kun ehdin ja väsyttää. Yleensä siis mukkumasn vasta kuolemanväsyneenä. Saatan valvoa 2 vuorokautta ja sitten nukkua 12 tuntia. Keskimäärin unta tulee alle 5 tunyia vuorokaudessa, koska työt vaativat huomiota myöhään yöhön asti. Nyt lomalla, joten ehdin nukkumaan enemmän. Mutta aina ei viitsi. 

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys ja elintapojen muutos.

Vierailija
2/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paha. Itse olen vanhempi ja jouduin lääkitykselle, kun oli keskimäärin 86/135

Vierailija
4/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän- ja verisuonisairaudet houkuttaa sinua puoleensa?

Vierailija
5/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai vastaavilla paineilla lievän aivoverevuodon.

Vierailija
6/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht normaali, kova kuntoinen olet kun pystyt 12 tuntiakin nukkunaan

Vierailija
8/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo jotakin toimia vaatisi. Jos suolaa pystyy reippaasti vähentämään niin se ainakin ensi alkuun. Jos sattuu lakuista pitämään niin nekin pois. Ehkä olisi lääkityskin paikallaan.

Vierailija
9/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paha. Itse olen vanhempi ja jouduin lääkitykselle, kun oli keskimäärin 86/135

Just. Ja mulle sanottiin tavoitearvoksi 85/130.

Vierailija
10/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa.  Eikös tuo ole sika normaali?

Vierailija
11/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa nuo numerot oikein päin, 130/85. Noin päin tuo on täysin mahdotonta.

Vierailija
12/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lääkäriin ASAP ja elämäntapamuutos, muuten äkkikuoleman vaara ihan jo lähivuosina.

Vierailija
13/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa nuo numerot oikein päin, 130/85. Noin päin tuo on täysin mahdotonta.

Niin, ihan ok lukemat. Oliko joku muu sairaus syynä, että noita lääkittiin?.

Vierailija
14/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä voit nyt itse heti tehdä on nukkua järkevästi, ei lakritsia, salmiakkia, alkoholia. 

Mutta lääkärille sun olisi aika varattava ellet aio korjata elintapojasi, liikkua ja laihtua ja nukkua.

Vierailija
15/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huvittaisi hankkia lääkitystä, koska kokemus sanoo etten pysty syömään mitään pillereitä säännöllisesti. En ole varmaan yhtään yhtä päivää pidempää antibioottikuuriakaan saanut syötyä säällisesti. 30 vuotta sitten sain kilpirsuhaslääkityksen, mutta lopetin sen muutaman vuoden kuluttua kuunneltuani tarpeeksi lääkäreiden valitusta epäsäännöllisestä syömisestä. Hyvin oon pärjännyt ilmankin.

- ap

Vierailija
16/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat kuntoon. Usein paineet laskee jo kun ottaa päivittäisen 30 min kävelylenkin käyttöön, vähentää suolaa ja juo tarpeeksi vettä. Jos sinulla on oma verenpainemittari niin on helppo kokeilla.

Käy nyt 30 min kävelylenkki ja mittaa verenpaine 30 min kuluttua siitä. Lisää myös tuota veden juontia ja seuraa miten verenpaine muuttuu. Yleensä muuttuu jo päivässä, kun juo 2 litraa vettä. Kannattaa itse tehdä toimia ennen kuin turvautuu terveydenhuoltoon. Uni on tärkeää.

Tietty, jos sinulla on salakavalasti jo tullut verenpainetauti niin lääkityskin on tarpeen. Omahoito on kuitenkin tärkeää. 

Vierailija
17/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla mahdoton asia ottaa pari pilleriä joka päivä. Vaikka olet pärjännyt tähän asti, ei se tarkoita että aina jatkossakin pärjäisit. Jos sulla on joku keskittymishäiriö tms etkä pysty toimimaan normaalisti niin siihenkin kai lääkitystä saa.

Vierailija
18/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla mahdoton asia ottaa pari pilleriä joka päivä. Vaikka olet pärjännyt tähän asti, ei se tarkoita että aina jatkossakin pärjäisit. Jos sulla on joku keskittymishäiriö tms etkä pysty toimimaan normaalisti niin siihenkin kai lääkitystä saa.

Ei todellakaan ole syytä alkaa lääkitykselle ennen kuin itse yrittää tehdä asialle jotain. Voi selvitä pitkään ilman lääkitystä. Jos ap alkaa itseään hoitamaan niin voi olla, että ylä ja alapaine putoavat 20 mmhg ilman lääkitystä. 

Vierailija
19/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vähän on. Koska en elä muutenkaan säännöllisesti. Olen esim. Yrittänyt syödä vitsmiinipillereitä aamiaisella. Mutta kun en läheskään aina ehdi/viitsi/muista syödä aamiaista. Tai vaikka söisin, niin pää on niin täynnä muita ajatuksia, että unohdan ne pillerit siitä. Ehkä pari kertaa viikossa tulee oikeasti syötyä. Nyt söin aamiaisen ja muistin ne pilleritkin, mutta kello on jo 14 😂

Vierailija
20/70 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitattu heti aamulla noustua?  Onko mitattu, että syömisestä on vähintään puoli tuntia?  onko ensimmäinen vai toinen mittaus?

Ap: mittaa verenpaine ekana aina aamulla herättyäsi ja kaksi kertaa ( mittausväli 1 min) ja illalla, kun olet rahoittumassa nukkumaan. Merkitse paperille päivä, klo-aika ja aina se toinen mittaus viikon ajan.  Mittaushetken pitää olla rauhallinen eikä minkään rasituksen jälkeen.

Tämän ohjeen sain kokeneelta sydäntautien lääkäriltä.

Jos edelleen keskim. yli 135 / 85 mittaustulosten kanssa lääkäriin.  Mittaustulokset auttavat lääkäriä arvioimaan lääkeannoksen määrää, kunhan on osaava lääkäri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi