Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

akupunktio ja IVF

26.03.2007 |

Hei,

onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa akupunktiosta IVF-hoidon tukena? Olen aloittamassa nenäsumuttelua viikon päästä. Kyseessä on ensimmäinen IVF-hoitoni. Tietääkö joku esim. asiaan erikoistuneita akupunktiohoitajia pääkaupunkiseudulla?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!

olen itse kaynyt akupunktiossa nyt jo muutamana kuukautena inssien tukemiseksi ja myos hoitotauolla ollessani. oma hoitajani sanoi etta akupunktio on todettu hyvaksi tueksi seka inssien etta ivf:n kanssa. olen itse googlannu paljon asiasta ja paljon on positiivista tutkimustulosta loytynyt. harmi etten osaa antaa mitaan sivua, mutta koetapa googlata niin varmasti jotain loytyy. itsellani hoitotaukokuukausien aikana akupunktio on selvasti pidentanyt kiertoa (hormoonihoitojen kanssa todella lyhyt kierto!!) ja tykkaan kovasti siella kayda -rentouttaa kovasti!

suosittelen vaikkei tietysti loppujenlopuksi tiedeta mita se tekee, mutta kokeile. ja jos tykkaat niin eikos sekin jo riita syyksi jatkaa. kaikke itse ainakin haluan yrittaa ja kyn tuntuu hyvalta niin mika ettei!

onnea yritykseenne!!!!!!!!!!!!!!!!+++++++++++++++++++++

Vierailija
2/5 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kiitos vastauksesta annu73!

Osaatko sanoa, missä vaiheessa hoitoa akupunktioon kannattaisi mennä? Oletko itse käynyt siellä ennen inssiä vai sen jälkeen vai kenties molempia? Olen saanut akupunktiosta apua muihin vaivoihin, mutta tässä huolestuttaa vähän se, että jos siitä voikin olla jotakin haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, itellanikin oli samanlainen pelko alussa....mutta, seka sairaalassa ' inssi-laakari' etta mun akupunktio rouva molemmat sanoivat etta itse akupunktiosta ei ole mitaan haittaa missaan hoidon vaiheessa. ainut mita laakari sanoi oli yrttiteet mita ne joskus maaraa, etta niita ei kannata ottaa hormoonihoidon kanssa samaan aikaan. mene ja tieda! olen saanut jotain kiinalaisia pillereita ja olen kylla ottanu niita kokoajan (lieko siksi ei ole tarpanny...) uskon etta akupunktio rouva (miksa sita nyt sanotaan?) tietaa mita tekee. en usko etta han antais tieten tahtoen yrtteja jotka tekis huonoa! eix vaan?!

ajotuksesta...ma kayn talla hetkella just ennen ovista ja sen jalkeen, vaan 2-3 kertaa kuussa. kun tehtiin insseja kavin jopa samana paivana ja sitten luteaalivaiheessa.

auttoko sulla muuten muihin vaivoihin?

onnea!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
4/5 |
01.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

pieni varoituksen sana yrteistä. Ilmeisesti syy miksi lääkärit suhtautuvat varovaisesti yrttiteehen ja muihin valmisteisiin on se, että niissä sen vaikuttavan aineen pitoisuus voi olla todella suuri ja yhteisvaikutuksia voimakkaiden hormonilääkitysten tai alkavan raskauden kanssa on hyvin vähän tutkittu. Siis sinällään valmiste voi olla hyvä, mutta juuri tuo yhteisvaikutus voi olla hankala.

Mä selvittelin asiaa, kun tykkään taas käydä rentoutushoidoissa day spa' ssa ja kyselin noista aromaterapioista. Toki siellä hoitolassa ne sanovat, että kaikki ok, mutta tosiaan tuota yhteisvaikutusta ei ole tutkittu.

Vierailija
5/5 |
01.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistumpa nyt vielä tuohon akupunktio keskusteluun, kun itsellä on asiasta hieman erilaisia kokemuksia. Olen siis käynyt sekä vyöhyketerapiassa että akupunktiossa, mutta kummastakaan ei ole vielä tähän lapsettomuuteen ollut apua. Migreeneihin ym. vaivoihin olen kyllä paljonkin helpotusta saanut. En siis väitä, että kyseiset hoidot olisivat humpuukkia, niistä vaan ei ole ollut juuri meille apua.

Minun akupunktiohoitajani on antanut seuraavanlaisia ohjeita. Inseminaatiossa akupunktio ennen ovulaatio on hyväksi, koska sillä voidaan tukea hormonitoimintaa eli akupunktiota voidaan käyttää apuna vaikka inssi olisi hormoneilla tuettu. Ovulaation jälkeen akupunktiota ei siis voida antaa.

IVF:ssä akupunktiota voidaan käyttää lyhyessä kaavassa ennen alkionsiirtoa tukemaan piikityksiä, mutta ei missään nimessä enää sen jälkeen kun raskaus on jo mahdollisesti alkanut. Pitkällä kaavalla tehtäessä akupunktiota ei hormonien osalta tehdä, koska siinä ensin vedetään oma hormonitoiminta alas ja sitten nostetaan piikeillä huippuunsa. Eli itse olin viimeksi viime viikolla akupunktiossa, mutta hoitaja ei pistellyt neuloja " hormonialueille" .

Vyöhyketerapiassa sama juttu, ennen ovulaatiota/alkion siirtoa on hyväksi, mutta ei tehdä lainkaan jos raskaus on mahdollinen, koska voi aiheuttaa keskenmenon. Raskaus kun ei ole normaali tila ja vyöhyketerapia pyrkii normalisoimaan kehon tilan. IVF:ssä (pitkässä kaavassa) vyöhyketerapeuttini ei suostunut terapiaa tekemään samaisista syistä.

Mikä sitten lienee lopullinen totuus, näyttää riippuvan hoitajasta, mutta näillä ohjeilla olen itse toiminut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi