Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Nykyään 8 000 € kuussa ei enää riitä - Hyvätuloinenkin kituuttaa ja lapselta otetaan lainaa

Vierailija
23.06.2025 |

Kaksi perhettä, yksi yhteinen ongelma: raha ei riitä, vaikka palkat ovat nousseet. Ylen artikkelissa muotoilujohtaja Vesa Hack, joka tienaa 8 000 € kuussa, ja henkilökohtainen avustaja Riitta Sulavuori, jonka perheen yhteenlasketut tulot ovat 4 680 €, kertovat molemmat joutuvansa säästämään. Hack perheineen jättää väliin ravintolat ja ostaa kaupan omia merkkejä. Sulavuoren perhe taas jättää lääkkeitä ostamatta ja ottaa lainaa lapsilta. Molempien kohdalla arkiset kulut ovat karanneet käsistä. Erityisesti ruoka, asuminen ja sähköt kallistuvat nopeammin kuin tulot kasvavat.

Artikkelissa piirtyy kuva Suomesta, jossa säästetään mieluummin kuin kulutetaan. Palkankorotukset eivät riitä elinkustannusten nousuun, ja epävarmuus tulevasta saa ihmiset varuilleen. Vaikka tilastoissa ostovoima on nousussa, perheiden arjessa se ei näy. Samalla ravintolat ja kivijalkakaupat kaatuvat, kun raha ei liiku.

Tämä on juuri se keskustelu, jota Suomessa ei haluta käydä ääneen. Että hyväpalkkainen mies perheineen pihistelee, eikä silti koe saavansa rahalleen vastinetta. Että nelilapsinen perhe ottaa lainaa omalta lapseltaan ja jättää lääkkeet ostamatta. Ja että molempien ratkaisu on "säästäminen", ei kapina. Missä kohtaa me hyväksyttiin se, että säästäminen on järkevää mutta lapsen hyvinvointi tai oma terveys ei ole?

Samaan aikaan Helsingissä nostetaan asumiskuluja, leikataan tukia ja sanellaan, että ihmisillä pitäisi olla varaa kuluttaa enemmän. Tekeekö tämä vielä jostain "onnellisesta kansasta"? Onko oikeasti oikein, että molemmat, sekä 8 000 euroa tienaava että 1 200 euroa kuussa elävä, joutuvat elämään jatkuvassa kriisissä?

Kommentit (926)

Vierailija
881/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa elää mukavasti? Sori, teidän elämä ei kuulosta yhtään kurjalta.

Kerro kaikki tulosi ja menosi, niin voidaan arvioida, puhutko edes totta. Muuten tuo on pelkkää lässytystä ja provoilua.

Niin, jos luit sen lauseen loppuun, niin siinä oli vielä tuon lainaamasi lisäksi kaksi sanaa perässä: miettimättä asiaa. Meillä menee ihan hyvin ja osataan kyllä huolehtia tulojen ja menojen sopivuudesta. Mutta ollaan nelikymppisiä, meillä on kouluikäiset lapset, ja tosiaan asutaan alle 80 neliön kerrostaloasunnossa. Se on vähän neliöitä neljälle, kun ei siis ole mitään vauvoja enää talossa. Kyllä mä ajattelen, että tässä elämänvaiheessa olisi syytä jo voida vaikka matkustaa vähän vapaammin. Meillä ei ole mökkiä, auto on pieni ja vanha, ei olla mitään kerskakuluttajia ja tosiaan osataan kyllä huolehtia menoista. Mut Helsingissä asuminen alkaa olla vaan aivan liian kallista, ja se on hullua! 

Vierailija
882/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutusta jäi epäselväksi paljonko tuo 8000 e/kk tienaava mies oikeasti ansaitsee verojen jälkeen, ottaen vielä huomioon hänen vuokratulot. Ymmärrän ettei se 

Itse tienaan nykyään hyvin ja en omista lapsia ja asuntolainan olen mitoittanuy niin, että se on mahdollista maksaa vaikka tulot tippuisi merkittävästi. Siksi en ymmärrä elä

Niin. Tässä vastaus, miksi et ymmärrä :D Ne lapset tekee ensin ison loven ansiotuloihin ja jokunen vuosi sen jälkeen kasvattavat menoja aika reippaasti. Ja ihan asunnosta alkaen kaikki on vaan aika paljon kalliimpaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markka-aikana, jos oli tuloja 500000 markkaa, pystyi ostamaan yhden asunnon vuodessa Helsingistä ja elämään herroiksi. 

Vierailija
884/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 70000 euroa vuodessa. Pitäisi tienata 140000 euroa, niin alkaisi riittämään. Tällä alalla maksimi on 100000 euroa, ellei sitten ole esimiesasemassa.

Vierailija
885/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun katsoo parkkipaikkoja ja näkee kalliit autot siinä, tietää, ettei kaikilla ole niihin oikeasti varaa, vaikka mikä leasing olisikaan hankittu.

Vierailija
886/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ansaitsen 2700 nettona, ja ihan hyvin riittää. Ihmettelen tuota artikkelia. On melko uusi mutta edullinen Fiat 500 ja maksettu asunto Helsingin Marjaniemessä.

Vierailija
887/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on suomessa 590 euroa kuussa.

Ei se siihen jää. Muita tukia saa siihen päälle vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
888/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleinta oli ennen asuminen. Sen hinta on romahtanut etenkin Etelä-Helsingissä ja Espoon arvoalueilla. Kyllä sitä kahdeksalla tuhannella eurolla (brutto) kaksi ihmistä elää, mutta jos on enemmän lapsia, niin voi tehdä tiukkaa. Pitää sitten pyytää vanhempia maksamaan lasten kuluja, jos sellaiset on elossa ja heillä on rahaa. Sain itse tässä kuussa noin 8000 euroa palkkaa, ja perhe on sen jo melkein käyttänyt. Lääkärikulut olivat suurimpia menoeriä.

Vierailija
889/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta jäi epäselväksi paljonko tuo 8000 e/kk tienaava mies oikeasti ansaitsee verojen jälkeen, ottaen vielä huomioon hänen vuokratulot. Ymmärrän ettei se 

Itse tienaan nykyään hyvin ja en omista lapsia ja asuntolainan olen mitoittanuy niin, että se on mahdollista maksaa vaikka tulot tippuisi merkittävästi. Siksi en ymmärrä elä

Niin. Tässä vastaus, miksi et ymmärrä :D Ne lapset tekee ensin ison loven ansiotuloihin ja jokunen vuosi sen jälkeen kasvattavat menoja aika reippaasti. Ja ihan asunnosta alkaen kaikki on vaan aika paljon kalliimpaa

Minä nimenomaan painotin, että lapset on oma valinta mutta niin myös se rahankäyttö muutenkin ja puolison kotiäitiys. Jos rahaa on vähemmän, sitten pitää karsia vaikka siitä onko kaikilla lapsilla omat huoneet tai sisustus muotoilunjohtajalla ikeaa vaiko designia. Tosiaan itse asun nyt melko leveästi, tähän tönöön mahtuisi lapsiakin jos haluaisi ja autokin on iso ja mahtuisi lastenrattaat jne. Mutta jos olisi lapsia, asuttaisiin kyllä suhteessa ahtaammin tai siis ei olisi mielessä ottaa heti isompaa lainaa, jotta olisi edelleen 45 neliötä per ihminen asunnossa tilaa.

Vierailija
890/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nimenomaan painotin, että lapset on oma valinta mutta niin myös se rahankäyttö muutenkin ja puolison kotiäitiys. Jos rahaa on vähemmän, sitten pitää karsia vaikka siitä onko kaikilla lapsilla omat huoneet tai sisu

Ja vielä rautalangasta vääntäen: se että nyt minulla ja puolisolla on nyt hyvät liksat, ei tarkoita että me elettäisiin kuin kuninkaat. Eletään järkevästi, kulutetaan järkevästi ja varaudutaan siihen, että joskus saattaa työpaikka mennä alta tai käy jotain, minkä takia tulot tippuu. Siksi on valittu meidän tuloihin nähden edullinen asunto, joskin tilava kahdelle. En ymmärrä miksi lasten takia pitäisi edelleen larpata hyvätuloista ja olla kaikkeen varaa - pitäisi sitä suuremmalla syyllä osata suhteuttaa ne omat menot kun tiedossa on ettei ne lapset ole ilmaisia. Näistä syistä minun on vaikea ymmärtää, miten hyvätuloinen ihminen on päätynyt voivottelemaan tilannettaan ylelle. Jotenkin nyt tuntuu, että muotoilunjohtaja on tottunut ylellisyyteen ja kummastelee kun kaikki hinnat nousseet ja ei rahat riitä enää kaviaariin ja uusiin sisustuselementteihin. 

Vierailija
891/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8000€:sta maksetaan jo paljon veroja. En tiedä, mutta veikkaan 40-45%.

Helsingistä asunto ja asuntolaina, perheen ainoa tulonhankkija, lapsia huollettavana. 

Ei se pitkälle riitä.

Vierailija
892/926 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään keskituloisella on varaa elää Mad Max -elämää.

Vierailija
893/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menojen pitää olla suhteessa tuloihin. Vaikka tienaisin 10 000 euroa kuukaudessa, niin en voi kuluttaa kuin tienaisin 15 000 euroa kuukaudessa. Vaikka tienaisin 15 000 euroa kuukaudessa, niin en voi kuluttaa kuin tienaisin 20 000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
894/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätulonen ja tienaan noin 12000 euroa kuukaudessa. Siitä lähtee veroja ja muita maksuja 45 prosenttia eli käteen tai tilille tulee noin 6600 euroa.

Asumiseen menee 2000 euroa kuukaudessa, auton lyhennys kustantaa 1000 euroa, vaatteita ja muuta kodin tarviketta ostan noin 1000 eurolla, ruokaan menee 1000 euroa kun käyn ulkona paljon syömässä ja harrastuksiin vielä palaa 1000 euroa kuukaudessa (mm. veneily).

Säästöön jää vain 600 euroa kuukaudessa eli ei ole helppoa olla nykyaikana hyväpalkkainen duunari.

Vierailija
895/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi miettiä myös minkälaista työtä pitää tehdä että tienaa sen 8000€/kk. Yleensä ollaan vaativassa asiantuntijatyössä tai esimies/johtotehtävissä ja koulutustakin pitää olla melkoinen määrä. Tarkoittaa siis sitä, että ensin on opiskeltu sinne +25v asti vähintään, kun taas alemmalla koulutuksella töissä on voitu olla jo 20v asti.

Ja se alkupalkka ei ole sille 25v aloittelijalle 8000€/kk missään kohtaa vaan sekin vaatii vuosia että sille tasolle pääsee. Eli helposti ollaan siinä +35v kun ollaan 8000€/kk palkalla, jolloin ennen kuin korkeammin koulutettu kirii palkkatuloeron kiinni on aika paljon työvuosia takana. Ja mitä se työ sitten on? 9-10h työpäiviä, jolloin pitää olla aina tavoitettavissa, viikonlopputöitä ilman erilliskorvausta ja lyhyitä lomia, kun ei voi olla pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti pois töistä. Eli vähemmän aikaa perheelle ja läheisille, kun taas monilla matalapalkka-aloilla lomapäiviä on huomattavasti enemmän, jolla kompensoidaan alempaa palkkaa ja työn vaativuus ja henkinen kuormittavuus on eri tasolla.

Elämä on valintoja. Itse valitsin näiden välimaastosta.

Vierailija
896/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on suomessa 590 euroa kuussa.

Ei se siihen jää. Muita tukia saa siihen päälle vaikka kuinka paljon. 

Kuinka paljosi on keskimäärin 110e toimeentulotukea ja 300e asumistukea mistä puhut. Jaksatte olla kateellisia ihmisille mitä koittaa tulla toimeen hieman päälle 1000 eurolla kuukausi.

Vierailija
897/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä, etteikö Suomessa olisi tällä hetkellä kaikki pielessä, mutta... jos 8000 e/kk tienaava joutuu kituuttamaan ja lainaamaan rahaa pärjätäkseen, vika on kyllä omassa rahankäytössä eikä yhteiskunnassa.

Voit tienata vaikka miljardin päivässä, mutta ellet hallitse menoja/tuloja, niin lopputulos on aina sama= kuzez ollaan!

Vierailija
898/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä, etteikö Suomessa olisi tällä hetkellä kaikki pielessä, mutta... jos 8000 e/kk tienaava joutuu kituuttamaan ja lainaamaan rahaa pärjätäkseen, vika on kyllä omassa rahankäytössä eikä yhteiskunnassa.

Juuri näin. En tajua, miten joku noin paljon tienaava kehtaa omalla nimellään ja naamallaan valittaa tuollaisesta. No, nykyäänhän tunnetusti kehdataan vaikka mitä. Terveisin eräs ihan tavallinen palkansaaja, joka tienaa reilusti alle puolet tuosta, ja on itsekin joutunut laskemaan kulutustaan, mutta pärjää eikä ikinä puhuisi noin julkisuudessa. 

Vierailija
899/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markka-aikana, jos oli tuloja 500000 markkaa, pystyi ostamaan yhden asunnon vuodessa Helsingistä ja elämään herroiksi. 

Markka-aikana kaksio Keravalta maksoi 500 000 mk. 

Vierailija
900/926 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sain itse tässä kuussa noin 8000 euroa palkkaa, ja perhe on sen jo melkein käyttänyt. Lääkärikulut olivat suurimpia menoeriä."

Niinpä niin, mRna-piikitetty ei tervettä päivää näe. Joko olette alkaneet säästämään hautajaisiin ja ruumisarkkuihin?

PS Ne lääkärit eivät kykene teitä auttamaan, mutta laskuttavat kyllä rajusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme