Syytinki ja irtaimiston tyhjentäminen kuoleman jälkeen
Hei!
Onko jollain osaamista maatilan syytinki eli elinikäiseen asumisoikeuteen. Tilanne on se, että isäni osti sukupolvenvaihdoksessa vanhempiensa maatilan ja heille sovittiin elinikäinen syytinkioikeus tilalle. Mummo kuoli jo muutaman vuoden päästä. Sen jälkeen kuoli isäni ja perin kokonaan hänen maatilan. Minulla ei ollut mahdollisuutta itse jatkaa tilaa vaan myin sen kokonaisuudessaan ulkopuoliselle ostajalle ja vaarin syytinki siirtyi myös kaupassa. Sovimme, että maksan syytingistä vaarin elinajan kuukausittain vuokraa, eli korvausta syytingistä 700 euroa kuukaudessa. Nyt vaari kuoli. Ongelma on se, että isällä oli sisaruksia ja nämä muut osakkaat eivät suostu tyhjentämään kiinteistöä irtaimistosta ennen perinnönjakoa, mihin voi mennä pahimmillaan vielä useita kuukausia. Ostaja pyytää jatkamaan korvauksen maksamista kunnes saa kiinteistön kokonaisuudessaan hallintaansa. Muiden osakkaiden mielestä maksuvelvollisuus kuuluu yhä minulle. Minun mielestä se kuuluu kuolinpesälle, mikäli he haluavat kiinteistöä käyttää irtaimistovarastona. Itse olisin ollut valmis tyhjentämään sen heti kuoleman jälkeen. Tietääkö siis joku, kenen vastuulle tämä korvauksen maksaminen uudelle omistajalle kuuluu siihen asti että kiinteistö on saanut tyhjennettyä?
Kommentit (72)
Siis se on suun kokonaisuudessaankin olet isältäsi perinyt. Ei se muille kuulu.
Ota yhteyttä juristiin, suosittelen
Luultavasti isäsi on ostanut maatilan irtaimistoineen. Eli siellä on ainoastaan vaarisi vaatteita ja henkilökohtaisia esineitä. Pyynikin loppui siihen kun vaarisi kuoli. Älä maksa enää vuokraa. Tilaan uusi omistaja ilmoittaa perikunnalle, että se on talo on tyhjennettävä kahdessa viikossa.
Lue se isäsi ja isovanhempiesi tekemä kauppakirja jos talo on siirtynyt irtaimistoineen niin kaikki siellä silloin olleet kamat on sinun.
Ei kannata monimutkaistaa yksinkertaisista asiaa.
Kaikki nämä perintöaloitukset ovat trolleja. Luultavasti tämäkin ketju jatkuu ja jatkuu ja siihen tulee lisää vaikeusasteita koko ajan.
Mutta jos tämä olisi totta! Vie omat tavarasi pois. Jos perikunta ei saa taloa tyhjäksi niin perikunta maksaa vuokran.
Hei! Kiitos vastauksista! Tila on aikanaan ostettu irtaimistoineen. Itse en halua sieltä mitään ja olen pyytänyt muita osakkaita viemään haluamansa vaarin tavarat pois pikaisesti mutta eivät suostu. Onko tuo 2 viikkoa jokin yleinen aika jonka voi vaatia että asunto tyhjennetään, kuinka on esim. vuokra-asuntojen kanssa vastaavassa tilanteessa, onkohan tämä siihen verrattavissa? Käsittääkseni vuokranmaksuvelvollisuus siirtyy kuolinpesälle. Toki tässä tuo syytinki. Mutta syytinki ei kuitenkaan ymmärtääkseni periydy. Vaikea tilanne, todennäköisesti tarvitsen juristia mutta pelottaa että selvittäminen vie kuukausia eikä kukaan uskalla koskea irtaimistoon ja pahimmillaan sitten korvausvelvollisuus uudelle omistajalle tuleekin minulle ja hirmuiset kulut jos siis jollain varmaa tietoa otan mielelläni vastaan kiitos! :)
Minulla on yli 30 vuoden kokemus syytingistä joka jatkuu edelleen. Ja olen joutunut useampaan kertaan näitä selvittämään.
Syytinkejä on monenlaisia, mutta jos syytinkiläinen on kuollut, on syytinki tietenkin rauennnut. En ymmärtänyt mitä sinun pitää siis maksaa, kun kerran syytinki on rauennut?
Ja jos ja kun sinä omistat kiinteistön tavarat, teet niillä mitä tahdot. Elleivät sukulaiset hae haluamiaan tavaroita, on viisainta sopia ostajan kanssa, että hän pitää haluamansa ja viedä loput kierrätyskeskukseen tms.
En ymmärrä miten syytinki asiaan liittyy ja mistä maksusta oikein puhut? Jos isäsi on testamentannut omaisuutta sisaruksille, kyseiset tavarat on säilytettävä, mutta siitä et maininnut mitään.
Olen ainoa perillinen (isäni) mutta hänellä oli sisaruksia 3kpl joten vaarin perillisiä on 4kpl.
Kyllä minäkin sitä perheoikeuteen erikoistunutta juristia nyt konsultoisin, mutta jos tosiaan on noin kun sinä sanot, niin eihän siellä talossa ole vaarisi perikunnalle kuuluvaa kuin vaarisin ihan henkilökohtaiset tavarat (käytännössä vaatteet ja joku rannekello tms) ja tavarat, jotka vaarisi on sinne taloon hankkinut tuon sukupolvenvaihdoken jälkeen. Kaikki muu on sinun. Jos haluat olla ystävällinen ja antaa perikunnalle mahdollisuuden hakea itselleen tärkeitä muistoja sieltä SUN talosta, anna se 2vkoa aikaa ja sit se on siinä. Tuskinpa sä tällä paljoakaan kavereita sieltä sukulaisten keskuudesta keräät, mutta eivät hekään nyt kovin yhteistyöhaluisilta kuullosta.
Kiitos! Isälläni ei ollut testamenttia eli kaikki irtaimisto siirtyi minulle. Kyse on tosiaan vain vaarin henkilökohtaisesta irtaimistosta jota vaarin muut osakkaat eivät suostu tyhjentämään tai eivät vaihtoehtoisesti suostu maksamaan irtaimiston säilyttämisestä. Olen tarjonnut heille avokätisesti molempia vaihtoehtoja mutta kumpaakaan eivät kuulemma suostu tekemään ennen perunkirjoitusta ja omaisuuden jakoa ja itseäni vituttaa kun kulut juoksee toisten saamattomuuden vuoksi. Vai voinko vaatia näitä kuluja perunkirjoituksessa korvattavaksi minulle?
Käsittääkseni syytinki ei periydy?
Tässä ainoa haaste että talo ei ole enää minun vaan uuden omistajan kun se on myyty. Itse en näe minulla tässä osaa enkä arpaa vaan asia olisi uuden omistajan ja kuolinpesän asia (jossa minä toki osakkaana). Vaikea tilanne kun eivät suostu tyhjentämään tavaroitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Isälläni ei ollut testamenttia eli kaikki irtaimisto siirtyi minulle. Kyse on tosiaan vain vaarin henkilökohtaisesta irtaimistosta jota vaarin muut osakkaat eivät suostu tyhjentämään tai eivät vaihtoehtoisesti suostu maksamaan irtaimiston säilyttämisestä. Olen tarjonnut heille avokätisesti molempia vaihtoehtoja mutta kumpaakaan eivät kuulemma suostu tekemään ennen perunkirjoitusta ja omaisuuden jakoa ja itseäni vituttaa kun kulut juoksee toisten saamattomuuden vuoksi. Vai voinko vaatia näitä kuluja perunkirjoituksessa korvattavaksi minulle?
Voit vaatia korvausta kaikista kuolinpesän kuluista, ne maksetaan sitten kuolinpesän omaisuudesta. Ilmoita se kuolinpesän osakkaille, tosin vaarin irtaimisto ei varmaankaan kata kuluja.
En vieläkään ymmärtänyt mistä sinä oikein maksat? Talon lämmittämisestä ja kiinteistön muista kuluista? Eikö uusi omistaja ole päässyt taloon vielä asumaan? Koska talo irtaimistoineen on sinun, voit sopia ostajan muuttavan sinne ja samalla kulut siirtyvät hänen kontolleen. Kun perunkirjoitus on tehty, siirtyy vaarin irtaimisto uuden omistajan ongelmaksi eli älä rahtaa tavaroita mihinkään. Kun kyseessä on vieras ihminen, hän voi saada omaiset toimimaan rivakammin. Hänellä kun ei ole moraaliselta tuntuvaa velvoitetta säilytellä muiden tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kiitos vastauksista! Tila on aikanaan ostettu irtaimistoineen. Itse en halua sieltä mitään ja olen pyytänyt muita osakkaita viemään haluamansa vaarin tavarat pois pikaisesti mutta eivät suostu. Onko tuo 2 viikkoa jokin yleinen aika jonka voi vaatia että asunto tyhjennetään, kuinka on esim. vuokra-asuntojen kanssa vastaavassa tilanteessa, onkohan tämä siihen verrattavissa? Käsittääkseni vuokranmaksuvelvollisuus siirtyy kuolinpesälle. Toki tässä tuo syytinki. Mutta syytinki ei kuitenkaan ymmärtääkseni periydy. Vaikea tilanne, todennäköisesti tarvitsen juristia mutta pelottaa että selvittäminen vie kuukausia eikä kukaan uskalla koskea irtaimistoon ja pahimmillaan sitten korvausvelvollisuus uudelle omistajalle tuleekin minulle ja hirmuiset kulut jos siis jollain varmaa tietoa otan mielelläni vastaan kiitos! :)
Kyllä vuokra-asuntokin heti tyhjennetään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ainoa haaste että talo ei ole enää minun vaan uuden omistajan kun se on myyty. Itse en näe minulla tässä osaa enkä arpaa vaan asia olisi uuden omistajan ja kuolinpesän asia (jossa minä toki osakkaana). Vaikea tilanne kun eivät suostu tyhjentämään tavaroitaan.
Jos talo on jo myyty, niin asia tosiaan on uuden omistajan ongelma, sinähän olet vain kuolinpesän yksi osakas.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis sopinut irtaimiston säilyttämisestä maksua vastaan kauppakirjassa? Jos näin on, niin joudut kyllä maksamaan sitä, kunnes kiinteistö on tyhjennetty. Kuolinpesä ei tuosta sopimuksesta ole vastuussa.
Uusi omistaja maksaa lämmityksen ja sähköt, ne kuului syytinkiin ja siirtyi myynnin yhteydessä hänelle. Kauppahinnasta vähennettiin laskennalinen vuokran ja muiden kulujen osuus. Kauppahinnasta sovittiin laskennallinen palautus mikäli vaari kuolee ja syytinki päättyy ennen kuin hän täytttää 100 vuotta. Hän kuoli 95 vuotiaana joten kauppahintaa olisi tulossa takaisin 5 vuoden ajan laskennallinen vuokra + kulut. Käytännössä en siis maksa mitään mutta en saa palautusta ennen kuin vaarin henkilökohtainen irtaimisto on siirretty ja hallinta avaimineen siirretty uudelle omistajalle. Eli kulut juoksevat niin kauan minulle epäedullisesti. Siksi ostajalla ei ole kiire ajaa heitä pois. Vaikeaa
Olen kauppakirjassa sopinut ainoastaan elinikäisestä syytingistä ostajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voit, sähän olet sen kuolinpesän osakas myös. Saatko niitä on toinen juttu.
Suosittelen neuvon kysymistä juristilta, koska tuo on hankala ja aika epätavallinen tilanne. Minusta ei ole mitenkään selvää, että velvollisuus korvauksen maksamisesta kuuluisi vaarin kuolinpesälle, koska syytinki oli isäsi (ja hänen jälkeensä sinun) sitoumus eikä vaarin.
Mutta ihan käytännön järjellä ajatellen voisi hyvinkin tulla edullisemmaksi vuokrata vaarin tavaroille jokin muu varastotila kuin säilyttää niitä vaarin entisessä asunnossa.