Yle: Nykyään 8 000 € kuussa ei enää riitä - Hyvätuloinenkin kituuttaa ja lapselta otetaan lainaa
Kaksi perhettä, yksi yhteinen ongelma: raha ei riitä, vaikka palkat ovat nousseet. Ylen artikkelissa muotoilujohtaja Vesa Hack, joka tienaa 8 000 € kuussa, ja henkilökohtainen avustaja Riitta Sulavuori, jonka perheen yhteenlasketut tulot ovat 4 680 €, kertovat molemmat joutuvansa säästämään. Hack perheineen jättää väliin ravintolat ja ostaa kaupan omia merkkejä. Sulavuoren perhe taas jättää lääkkeitä ostamatta ja ottaa lainaa lapsilta. Molempien kohdalla arkiset kulut ovat karanneet käsistä. Erityisesti ruoka, asuminen ja sähköt kallistuvat nopeammin kuin tulot kasvavat.
Artikkelissa piirtyy kuva Suomesta, jossa säästetään mieluummin kuin kulutetaan. Palkankorotukset eivät riitä elinkustannusten nousuun, ja epävarmuus tulevasta saa ihmiset varuilleen. Vaikka tilastoissa ostovoima on nousussa, perheiden arjessa se ei näy. Samalla ravintolat ja kivijalkakaupat kaatuvat, kun raha ei liiku.
Tämä on juuri se keskustelu, jota Suomessa ei haluta käydä ääneen. Että hyväpalkkainen mies perheineen pihistelee, eikä silti koe saavansa rahalleen vastinetta. Että nelilapsinen perhe ottaa lainaa omalta lapseltaan ja jättää lääkkeet ostamatta. Ja että molempien ratkaisu on "säästäminen", ei kapina. Missä kohtaa me hyväksyttiin se, että säästäminen on järkevää mutta lapsen hyvinvointi tai oma terveys ei ole?
Samaan aikaan Helsingissä nostetaan asumiskuluja, leikataan tukia ja sanellaan, että ihmisillä pitäisi olla varaa kuluttaa enemmän. Tekeekö tämä vielä jostain "onnellisesta kansasta"? Onko oikeasti oikein, että molemmat, sekä 8 000 euroa tienaava että 1 200 euroa kuussa elävä, joutuvat elämään jatkuvassa kriisissä?
Kommentit (926)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on suomessa 590 euroa kuussa.
Eihän tuo ole kuin 1 työttömän noin 5-10 tuesta, tämäkin yksinhuoltaja saa 5500e/kk ja moni saa vieläkin enemmän.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
No kyllä saa, saan itse vain sen 590 enkä mitään muuta. Tämä on tilanne jos asuu omassa tönössä josta velkaa ja puoliso töissä, lapsetkaan ei auta, saman lapsilisän saa kun Wahlroosit. Että näin. Yllättikö?
Suomi hylkinyt minua koko elämäni koska en syntynyt samanlaisena kun muut vaan minulla on ollut tod paha sydänvika, jota puoskaroitu paljon ja josta seurannut muita ongelmia. Sentään yritin, on korkea koulutus yms. mutta (oikeita) töitä ei vaan enää anneta.
Jos 8 tonnin kuukausipalkalla ei pärjää, on kyse holtittomasta rahan käytöstä. Ei siitä että hintojen puolesta tekisi tiukkaa. Itselläni jää 1200€/kk käteen, eikä ole edes tehnyt tiukkaa, kun vähän katsoo että mihin rahansa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
No tossahan juuri 8kk tienaava itki etttä huomaa. Ja fakta on fakta vaikka voissa paistaisi, vai milloin olet Suomessa paitsi viime sotien aikana maksanut normi kahvipaketista hintaa joka ollut 10e, et koskaan. Varmaan simuloivat sotataloutta näin että on sitten pehmeä lasku hölmöläisille kun ensin oikein provosoivat Venäjän kimppuun ja asap itsd luikkivat bunkkereihinsa/ulkomaille.
Minä en huomaa. Ehkä artikkelin 8000€ (+ 1000€ vuokratuloa) kuukaudessa tienaavalla on hieman erilainen kyky suunnitella ja hoitaa talouttaan kuin itselläni. Fakta on fakta, eli se, että ostovoima on ollut nousussa jo parin vuoden ajan. Onnistuitpa taas valikoimaan yhden niistä harvoista hyödykkeistä, joiden hinta on oikeasti noussut merkittävästi, eli kahvin. Ota nyt vielä suklaa toiseksi esimerkiksi. Toki noitakin molempia saa edelleenkin tarjouksissa ihan kohtuulliseenkin hintaan, en ole itse maksanut vielä yhdestäkään kahvipaketista kymmentä euroa vaikka kahvia päivittäin juonkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos 8 tonnin kuukausipalkalla ei pärjää, on kyse holtittomasta rahan käytöstä. Ei siitä että hintojen puolesta tekisi tiukkaa. Itselläni jää 1200€/kk käteen, eikä ole edes tehnyt tiukkaa, kun vähän katsoo että mihin rahansa laittaa.
Tai poliittisesta viestinnästä. Eli ehkä sillä 8000 eurolla pärjääkin ihan hyvin, mutta on jokin insentiivi kertoilla tarinoita ettei muka pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1200€/kk elävä voi elää taloudellisessa ahdingossa. Sen sijaan 8000€/kk ansaitseva on aivan itse aiheuttanut kriisinsä.
Asia ei aina ole ihan mustavalkoinen. Esimerkiksi voi olla, että perhe asuu Porissa, mutta kovapalkkaisen puolison työ on Helsingissä. Tämän myötä on sitten hankittu vuokra-asunto Helsingistä à 1000€/kk. Näin ollen 8000€/kk palkka Helsingissä vastaakin "vain" 6000€/kk palkkaa Porissa. Sitten jos toinen puolisi on pienempituloinen (<3000€/kk) ja on vaikka 4 lasta ja sen mukainen "pääasunto", niin ollaan hyvin samalla elintasolla kuin 2 keskituloisen ja 2 lapsen talous, jossa työt lähellä asuinpaikkaa.
Millä laskukaavalla 8000 - 1000 = 6000???
Peruskoulun matematiikan oppien mukaan 8000 - 1000 = 7000
Ja miksi pitää mennä vuokraamaan tonnin kämppä? Miksei vuokrata halvempaa, jos tekee niin tiukkaa?
Holtitonta rahankäyttöä se on, jos ei noilla summilla saa rahoja riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tossahan juuri 8kk tienaava itki etttä huomaa. Ja fakta on fakta vaikka voissa paistaisi, vai milloin olet Suomessa paitsi viime sotien aikana maksanut normi kahvipaketista hintaa joka ollut 10e, et koskaan. Varmaan simuloivat sotataloutta näin että on sitten pehmeä lasku hölmöläisille kun ensin oikein provosoivat Venäjän kimppuun ja asap itsd luikkivat bunkkereihinsa/ulkomaille.
Minä en huomaa. Ehkä artikkelin 8000€ (+ 1000€ vuokratuloa) kuukaudessa tienaavalla on hieman erilainen kyky suunnitella ja hoitaa talouttaan kuin itselläni. Fakta on fakta, eli se, että ostovoima on ollut nousussa jo parin vuoden ajan. Onnistuitpa taas valikoimaan yhden niistä harvoista hyödykkeistä, joiden hinta on oikeasti noussut merkittävästi, eli kahvin. Ota nyt vielä suklaa toiseksi esimerkiksi. Toki noitakin molempia saa edelleenkin tarjouksissa ihan kohtuulliseen
Kyllä muutkin hinnat on noussut ruoassa, sen huomaa väkisin kun on kaksi kasvavaa nuorta jotka syö paljon. Ja mä olen sitä vähäistä väkeä joka saa henkensä pitimiksi sen 590e/k eli hintoja seuraa tarkemmin kun sellainen jolla on millä mällätä.
Talo vaatii korjauksia ja investointeja, sehän on selvä. Ensimmäinen talo oli 70-luvulta, mutta nykyinen on 90-luvulta. Katto on pitänyt uusia, mutta ei tarvinnut mennä pankkiin ja ilmalämpöpumppu ja panelitkin on tullut hankittua ihan omilla säästöillä. Minun ei ole koskaan tarvinnut mennä pankkiin hakemaan lainaa, aina on ollut puskuria pankkitilillä. Ei suuret tulot merkitse mitään, jos muuten homma ei ole hanskassa. Talon omistajan pitää hallita aikalailla kädentaitoja, jotta ei tarvitse joka ripsaukseen hankkia vierasta. Ruoka on halpaa, jos pysyy peruselintarvikkeissa, kuukaudessa menee n. 150 euroa ja sillä saa terveellistä ruokaa ilman lisäaine pommeja. Ravintoloissa en käy, koska siinä ei ole mitään järkeä. Kahvikupin hinnalla saa koko paketin kahvia ja kahvileipää, jos viitsii leipoa. Viimeisin muoti jää ostamatta, enää vuosiin ei ole ollut kauniita ja hyvin tehtyjä vaatteita. Hinta ei edes takaa laatua, satasen t-paita on samanlainen riepu parin pesun jälkeen kuin parin kympin tuote. Varautuminen minulle tärkeä asia, ei tule hätää, vaikka ei kauppaan pääsisi kuukausiin. Koittakaa nyt repiä tästä ihmettelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä, etteikö Suomessa olisi tällä hetkellä kaikki pielessä, mutta... jos 8000 e/kk tienaava joutuu kituuttamaan ja lainaamaan rahaa pärjätäkseen, vika on kyllä omassa rahankäytössä eikä yhteiskunnassa.
Kyllä se vika on Suiomen riistoverotuksessa. Se köyhempi perhe saa saman melkein käteen kuin tämä hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1200€/kk elävä voi elää taloudellisessa ahdingossa. Sen sijaan 8000€/kk ansaitseva on aivan itse aiheuttanut kriisinsä.
Asia ei aina ole ihan mustavalkoinen. Esimerkiksi voi olla, että perhe asuu Porissa, mutta kovapalkkaisen puolison työ on Helsingissä. Tämän myötä on sitten hankittu vuokra-asunto Helsingistä à 1000€/kk. Näin ollen 8000€/kk palkka Helsingissä vastaakin "vain" 6000€/kk palkkaa Porissa. Sitten jos toinen puolisi on pienempituloinen (<3000€/kk) ja on vaikka 4 lasta ja sen mukainen "pääasunto", niin ollaan hyvin samalla elintasolla kuin 2 keskituloisen ja 2 lapsen talous, jossa työt lähellä asuinpaikkaa.
Millä laskukaavalla 8000 - 1000 = 6000???
Peruskoulun matematiikan oppien mukaan 8000 - 1000 = 7000
Ja miksi pitää mennä vuokraamaan tonnin
Sillä laskukaavalla, että verottaja vie puolet yli 6000e tuloista. Jos tienaat 8000 euroa, saat tonnin enemmän käteen kuin jos tienaat 6000 euroa. Eli jos joudut maksamaan tonnin jota ei saa vähennettyä verotuksessa, niin silloin sun burttotulot on käytännössä 6000, ei 8000.
Ostovoima on noussut jo pari vuotta, mutta on yhä hieman matalammalla tasolla kuin ostovoiman huippuvuonna 2020. Ero on kuitenkin keskitulosella pari kymppiä kuussa, ei edes paria satasta. Joten jotain rajaa näihin valheellisiin itkuvirsiin keski- tai jopa hyvätuloisen ostovoiman romahduksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä, etteikö Suomessa olisi tällä hetkellä kaikki pielessä, mutta... jos 8000 e/kk tienaava joutuu kituuttamaan ja lainaamaan rahaa pärjätäkseen, vika on kyllä omassa rahankäytössä eikä yhteiskunnassa.
Kyllä se vika on Suiomen riistoverotuksessa. Se köyhempi perhe saa saman melkein käteen kuin tämä hyvätuloinen.
MISSÄ näin tapahtuu, meillä ei ole täysin köyhä perhe koska mies töissä, mutta itse saan almuja 590e, jos sitäkään kohta ja sama lapsilisä kun mitä saisi Wahlroos tai Herlinit, eipä tuollaista summaa näkynyt koskaan. Vuosia sitten oltiin molemmat työttöminä, koti ostettu ja siitä oli velkaa, saatiin sossusta yhteensä n. 1100 koko 4h perhe/kk. Ehkä sähkö maksettin pari kertaa tuohon päälle, sekin tuolloin siirtoineen n.satasen tai kaksi. Eipä näkynyt tuollaisia rahoja lähellekään, eli älä valehtele. Joku sijaisperhe voi toki saadakin, kun on vienyt köyhempien lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat kuluni ovat vain laskeneet. Rahaa jää paljon enemmän käteen kuin aiemmin. Palkat ovat nousseet, polttoaine ja sähkö on ollut selvästi aiempaa halvempaa, lainakulut laskivat tuntuvasti jne.
Riippuu toki siitä minkä laskee "aiemmaksi". Kyllä mullakin parin vuoden takainen aiempi oli tiukempaa, mutta 5 vuoden ei.
Mulla taas 5 vuoden takainenkin oli nykyistä tiukempaa.
Sulla tuskin oli 5 vuotta sitten sama työpaikka samalla työajalla ja sama asunto?
Kyllä mullakin on viimeisen 20 vuoden aikana elintaso noussut merkittävästä kun olen kokoajan päässyt parempiin hommiin ja lopettanut opiskelunkin tuollla ajanjaksolla. Ei ole kuitenkaan millään mittarilla järkevää verrata 20v opiskelijan elintasoja ja tuloja tämän hetkiseen tilanteeseen, jossa viimeisin työsuhde on kestänyt jo yhtämittaa reilusti yli 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitten myös hyvätuloisia irtisanotaan esim kauppojen johtajia.
Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Sun pitää myydä siis omaisuutta ja ostaa niillä rahoilla ruokaa lapsille.
Ei mun tarvitse myydä omaisuutta, kun ei mulla ole mitään hiton lapsia!!!!!
Opettele idi ootti käyttämään suomen kielen passiivia!!!
Onko rahaa tehdä lapsia, kun käy töissä? Epävarmalta näyttää.
Meidän taloon sen sijaan muutti ma ahanmuutto-äiti, yksinhuoltajana. Oli kaksi pikkulasta valmiina.
Yksin on asunut vaikka vieraita lappaakin. Mutta sitten ilmestyi lasten isä Ranskasta viime vuonna. Oli lasten kanssa ja toimi niinkuin isät. Lähti pois ja kohta oli naisella uusi vauva. Kotihoidon tuki sen kun jatkuu ja vuokran isoon asuntoon maksaa Kela.
Isällä siis varmaankin perhe myös toisessa, jos ei kolmannessakin maassa. Tämähän on täysin sallittua heille.
Aikaisemmin piti vaan olla varakas ukko, että pystyi pitämään montaa vaimoa ja perhettä.
Nyt kulut maksaa kunkin maan sossu ja meillä Kela - me siis.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muutkin hinnat on noussut ruoassa, sen huomaa väkisin kun on kaksi kasvavaa nuorta jotka syö paljon. Ja mä olen sitä vähäistä väkeä joka saa henkensä pitimiksi sen 590e/k eli hintoja seuraa tarkemmin kun sellainen jolla on millä mällätä.
Kyllä, 590€/kk tuloilla pienikin hintojen nousu (ja samaan aikaan monien tulonlähteiden leikkaukset) varmasti tuntuvat. Itse puhuinkin siitä, kuinka naurettavaa jonkun 9000€ kuussa tienaavan on propagoida, että nyt tekee kyllä jo tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat kuluni ovat vain laskeneet. Rahaa jää paljon enemmän käteen kuin aiemmin. Palkat ovat nousseet, polttoaine ja sähkö on ollut selvästi aiempaa halvempaa, lainakulut laskivat tuntuvasti jne.
Riippuu toki siitä minkä laskee "aiemmaksi". Kyllä mullakin parin vuoden takainen aiempi oli tiukempaa, mutta 5 vuoden ei.
Sulla tuskin oli 5 vuotta sitten sama työpaikka samalla työajalla ja sama asunto?
Kyllä mullakin on viimeisen 20 vuoden aikana elintaso noussut merkittävästä kun olen kokoajan päässyt parempiin hommiin ja lopettanut opiskelunkin tuollla ajanjaksolla. Ei ole kuitenkaan millään mittarilla järkevää verrata 20v opiskelijan elintasoja ja tuloja tämän het
Minulla oli 5 vuotta sitten sama työpaikka samalla työajalla kuin nyt. Asumisen taso sen sijaan on nyt merkittävästi parempi kuin 5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama ongelma. Olemme hyvätuloisia ja kaikki menee, mikä tulee, ei nyt sentään lainailla kuitenkaan. Meidän syy on se, että omaisuus on karttunut. Mitä enemmän omaisuutta, sitä enemmän juoksevia kuluja. Hevoseton mies olisi huoleton mies.
Tiedän, että oma syy jne, mutta en tajunnut tätä etukäteen, paljon kesäpaikan ylläpito maksaa, mitä remontoinnit ja verot maksavat yms.
Meillä kans mies hankkii kokoajan lisää ajoneuvoja, joihin pitää sitten olla vakuutukset ja hankkia jatkuvasti uusia osia ja varusteita. Nyt halus rantasaunan mökille, maksoi 13 000 ja tulee lisää vakuutusmaksuja ja kiinteistöveroa. Kyllä rahat kuitenkin riittää, tiukempaa tulee sotten eläkkeellä. Velaksi on hankittu vain ok talo. Se on maksettu.
Kun kaikki haluais elää varakkaan elämää,niin eihän 8000 riitä mihinkään. Sillä tulee erinomaisesti toimeen, paljonhan se on. Kun yrittää elää rikkaan lailla niin se ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan tuutista pusketaan uutisia, että 600 eurolla elää kuin kuningas ja saa sylkeä kotona kattoon vailla huolen häivää.
Niinpä. Minäkin olen ihmetellyt sitä, että miten joidenkin mielestä 1000-1500 euroa kuussa "tienaava" työtön voi muka matkustella ja ostella mitä haluaa samalla kun tuollaiset tuhansia euroja kuussa tienaavat ovat hätää kärsimässä. Mihin näiden paremmin tienaavien rahat katoavat? Ei verottaja niistä lähellekään kaikkea vie vaikka sellaistakin valhetta jatkuvasti kerrotaan.
Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää? Menot yleensä ihminen mitoittaa tulojen mukaan ja jos menot yhtäkkiä nousevat niin sitten jostain pitää tinkiä.
Hintojen nousu vaikuttaa kaikkiin. Minä pienituloisena pystyn matkustamaan ja ostamaan kaikkea mitä tarvin, mutta olenkin menoni mitoittanut pieniksi muuten.