Yle: Nykyään 8 000 € kuussa ei enää riitä - Hyvätuloinenkin kituuttaa ja lapselta otetaan lainaa
Kaksi perhettä, yksi yhteinen ongelma: raha ei riitä, vaikka palkat ovat nousseet. Ylen artikkelissa muotoilujohtaja Vesa Hack, joka tienaa 8 000 € kuussa, ja henkilökohtainen avustaja Riitta Sulavuori, jonka perheen yhteenlasketut tulot ovat 4 680 €, kertovat molemmat joutuvansa säästämään. Hack perheineen jättää väliin ravintolat ja ostaa kaupan omia merkkejä. Sulavuoren perhe taas jättää lääkkeitä ostamatta ja ottaa lainaa lapsilta. Molempien kohdalla arkiset kulut ovat karanneet käsistä. Erityisesti ruoka, asuminen ja sähköt kallistuvat nopeammin kuin tulot kasvavat.
Artikkelissa piirtyy kuva Suomesta, jossa säästetään mieluummin kuin kulutetaan. Palkankorotukset eivät riitä elinkustannusten nousuun, ja epävarmuus tulevasta saa ihmiset varuilleen. Vaikka tilastoissa ostovoima on nousussa, perheiden arjessa se ei näy. Samalla ravintolat ja kivijalkakaupat kaatuvat, kun raha ei liiku.
Tämä on juuri se keskustelu, jota Suomessa ei haluta käydä ääneen. Että hyväpalkkainen mies perheineen pihistelee, eikä silti koe saavansa rahalleen vastinetta. Että nelilapsinen perhe ottaa lainaa omalta lapseltaan ja jättää lääkkeet ostamatta. Ja että molempien ratkaisu on "säästäminen", ei kapina. Missä kohtaa me hyväksyttiin se, että säästäminen on järkevää mutta lapsen hyvinvointi tai oma terveys ei ole?
Samaan aikaan Helsingissä nostetaan asumiskuluja, leikataan tukia ja sanellaan, että ihmisillä pitäisi olla varaa kuluttaa enemmän. Tekeekö tämä vielä jostain "onnellisesta kansasta"? Onko oikeasti oikein, että molemmat, sekä 8 000 euroa tienaava että 1 200 euroa kuussa elävä, joutuvat elämään jatkuvassa kriisissä?
Kommentit (926)
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen lapseton ja todellakin huolissani ostovoimasta. Inflaatio on muka matalaa mutta silti tuntuu, että joka kerta kun menen kauppaan ruuan hinta on kallistunut. Juuri yksi tuttu seniori sanoi, että ennen meni 200e/kk ruokaan mutta nyt menee jo 400e/kk. Eli vaikka kaikki ei ole kallistunut, niin pakolliset kustannukset on ja siihen ylimääräiseen kuluttamiseen ei jää paljoa yli.
No ne valehtelee tietenkin. Jokainen huomaa että kaikki on kallistunut paitsi ehkä sellaiset (eli monet) joiden ymmärrys on kadonnut kokonaan muutenkin post 2020 ja se kaikki propaganda valehtelevan valtion toimesta, kun luottivat medioihin ja menivät tuhoamaan temppelinsä MOTB CV -injektioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen lapseton ja todellakin huolissani ostovoimasta. Inflaatio on muka matalaa mutta silti tuntuu, että joka kerta kun menen kauppaan ruuan hinta on kallistunut. Juuri yksi tuttu seniori sanoi, että ennen meni 200e/kk ruokaan mutta nyt menee jo 400e/kk. Eli vaikka kaikki ei ole kallistunut, niin pakolliset kustannukset on ja siihen ylimääräiseen kuluttamiseen ei jää paljoa yli.
No ne valehtelee tietenkin. Jokainen huomaa että kaikki on kallistunut paitsi ehkä sellaiset (eli monet) joiden ymmärrys on kadonnut kokonaan muutenkin post 2020 ja se kaikki propaganda valehtelevan valtion toimesta, kun luottivat medioihin ja menivät tuhoamaan temppelinsä MOTB CV -injektioilla.
Salaliittohörhöltä sen sijaan kuulee totuuden! 😂
Pistetään perinnöt verottomiksi niin saadaan hinnat nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole kallistunut siinä määrin, että maksukykyinen henkilö sitä erityisesti huomaisi.
Ostovoima ei kasva yhteiskunnallisessa mittakaavassa lisäämällä tilkkutöitä, jotka eivät tuota kenellekään mitään lisäarvoa, vaan yksinkertaisesti levittävät rahaa kuten Kelakin tekee. Psykologisesti voi toki tuntua paremmalta, että maksaa jollekin kuin että hän saa vakkarisumman elämiseen joka kuukausi tilille tekemättä mitään. Ostovoima kasvaa vain lisäämällä tuottavaa työtä. Eikä kenelläkään ole edes 20 vuoden matalakiidon jälkeen kunnollista suunnitelmaa miten tässä taikatempussa onnistuttaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on suomessa 590 euroa kuussa.
Eihän tuo ole kuin 1 työttömän noin 5-10 tuesta, tämäkin yksinhuoltaja saa 5500e/kk ja moni saa vieläkin enemmän.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Vierailija kirjoitti:
8000 netto vai brutto?
Olipa nettona tai bruttona, niin tulot on isot. Ei puhuttu perheen koosta mitään, mutta puoliso on ilmeisesti tuloton, mikä on hyvin harvinaista Suomessa. Aina jotain tuloa löytyy: eläke, opintotuki, työttömyyskorvaus, sairauspäiväraha, kodinhoitotuki, kuntoustutuki jne. Itse sain eläkettä nettona 1260 e/kk ( jouduin eläkkeelle 53-v). Maksoin siitä asuntolainani, jonka olin kerennyt vuosia aikaisemmin ottaa. Asumistukea en saanut. Tämä rikas mies ei pihistele pakon edessä, kuten moni muu joutuu tekemään. Hän on tyypillinen rikas, joka on nyt huolissaan, kun ei jää yhtä paljon säästöön, kuten aikaisemmin jäi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on suomessa 590 euroa kuussa.
Työmarkkinatuki
Yksinhuoltajakorotus
Asumistuki
Toimeentulotuki
Hoitoraha
Hoitolisä
Kuntalisä
Elatustuki
Lapsilisät
Vanhempainpäiväraha
Kotihoidon tuki
Yksittäisen hoidon tuki
Työttömyystuki
Ansiosidonnainen päiväraha
Ansiopäiväraha
Kotoutumisraha
Kotoutumistuki
Vastaanottoraha
Käyttöraha
Vammaistuki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8000 netto vai brutto?
Olipa nettona tai bruttona, niin tulot on isot. Ei puhuttu perheen koosta mitään, mutta puoliso on ilmeisesti tuloton, mikä on hyvin harvinaista Suomessa. Aina jotain tuloa löytyy: eläke, opintotuki, työttömyyskorvaus, sairauspäiväraha, kodinhoitotuki, kuntoustutuki jne. Itse sain eläkettä nettona 1260 e/kk ( jouduin eläkkeelle 53-v). Maksoin siitä asuntolainani, jonka olin kerennyt vuosia aikaisemmin ottaa. Asumistukea en saanut. Tämä rikas mies ei pihistele pakon edessä, kuten moni muu joutuu tekemään. Hän on tyypillinen rikas, joka on nyt huolissaan, kun ei jää yhtä paljon säästöön, kuten aikaisemmin jäi.
Juuri näin. Kertoisi ihan rehellisesti paljonko menee kuukausittain rahastoihin tai muihin sijoituksiin. TAKAAN ettei se ole lähelläkään nollaa euroa, vaikka muka nyt joutuu kaikesta niin tinkimään, byääääh! 😭
Omat kuluni ovat vain laskeneet. Rahaa jää paljon enemmän käteen kuin aiemmin. Palkat ovat nousseet, polttoaine ja sähkö on ollut selvästi aiempaa halvempaa, lainakulut laskivat tuntuvasti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8000 netto vai brutto?
Juuri näin. Kertoisi ihan rehellisesti paljonko menee kuukausittain rahastoihin tai muihin sijoituksiin. TAKAAN ettei se ole lähelläkään nollaa euroa, vaikka mu
Mutta kun pointti oli juuri siinä, että rahaa ei mene kulutukseen. Ei se sitä parturia tai ravintoloitsijaa lämmitä, vaikka mä laittasin 2k/kk säästöön ja samalla lopetan käyttämästä heidän palvelujaan.
Voit tehdä mielessäsi sellaisen pienen ajatusleikin, milloin vaikkapa ravintola laittaa lapun luukulle. Onko se silloin kuin asiakkaat lakkaa ostamasta vai silloin, kun asiakkaat lakkaa säästämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne valehtelee tietenkin. Jokainen huomaa että kaikki on kallistunut paitsi ehkä sellaiset (eli monet) joiden ymmärrys on kadonnut kokonaan muutenkin post 2020 ja se kaikki propaganda valehtelevan valtion toimesta, kun luottivat medioihin ja menivät tuhoamaan temppelinsä MOTB CV -injektioilla.Mikään ei ole kallistunut siinä määrin, että maksukykyinen henkilö sitä erityisesti huomaisi.
No tossahan juuri 8kk tienaava itki etttä huomaa. Ja fakta on fakta vaikka voissa paistaisi, vai milloin olet Suomessa paitsi viime sotien aikana maksanut normi kahvipaketista hintaa joka ollut 10e, et koskaan. Varmaan simuloivat sotataloutta näin että on sitten pehmeä lasku hölmöläisille kun ensin oikein provosoivat Venäjän kimppuun ja asap itsd luikkivat bunkkereihinsa/ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Omat kuluni ovat vain laskeneet. Rahaa jää paljon enemmän käteen kuin aiemmin. Palkat ovat nousseet, polttoaine ja sähkö on ollut selvästi aiempaa halvempaa, lainakulut laskivat tuntuvasti jne.
Riippuu toki siitä minkä laskee "aiemmaksi". Kyllä mullakin parin vuoden takainen aiempi oli tiukempaa, mutta 5 vuoden ei.
Vierailija kirjoitti:
1200€/kk elävä voi elää taloudellisessa ahdingossa. Sen sijaan 8000€/kk ansaitseva on aivan itse aiheuttanut kriisinsä.
Asia ei aina ole ihan mustavalkoinen. Esimerkiksi voi olla, että perhe asuu Porissa, mutta kovapalkkaisen puolison työ on Helsingissä. Tämän myötä on sitten hankittu vuokra-asunto Helsingistä à 1000€/kk. Näin ollen 8000€/kk palkka Helsingissä vastaakin "vain" 6000€/kk palkkaa Porissa. Sitten jos toinen puolisi on pienempituloinen (<3000€/kk) ja on vaikka 4 lasta ja sen mukainen "pääasunto", niin ollaan hyvin samalla elintasolla kuin 2 keskituloisen ja 2 lapsen talous, jossa työt lähellä asuinpaikkaa.
Mikäli ei tuollaisilla tuloilla pärjää, niin kannattaisi pohtia omaa rahan käyttöään. Itse en ole ikinä tienannut tuollaisia summia, tainnut suurin summa nettona olla 3700€. Tuostakin laitoin suurimman osan säästöön, pakollisten menojen jälkeen. Itse ostan uusia tavaroita vain tarpeesta, en huvikseni.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne perintörahat menee yksityisille ja ulkomaille kun perintöä saavat ihmiset alkaa kuluttaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ei tuollaisilla tuloilla pärjää, niin kannattaisi pohtia omaa rahan käyttöään. Itse en ole ikinä tienannut tuollaisia summia, tainnut suurin summa nettona olla 3700€. Tuostakin laitoin suurimman osan säästöön, pakollisten menojen jälkeen. Itse ostan uusia tavaroita vain tarpeesta, en huvikseni.
Saat kuitenki pian perinnön.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun pointti oli juuri siinä, että rahaa ei mene kulutukseen. Ei se sitä parturia tai ravintoloitsijaa lämmitä, vaikka mä laittasin 2k/kk säästöön ja samalla lopetan käyttämästä heidän palvelujaan.
Voit tehdä mielessäsi sellaisen pienen ajatusleikin, milloin vaikkapa ravintola laittaa lapun luukulle. Onko se silloin kuin asiakkaat lakkaa ostamasta vai silloin, kun asiakkaat lakkaa säästämästä?
Ei, vaan pointti oli siinä, että kaikki on muka niin paljon kallistunut ettei 9000€ kuukausitulotkaan meinaa enää riittää elämiseen, joka on tietysti aivan täyttä hevonpaskaa. Partureita ja ravintoloita on joka kulman takana edelleenkin, vaikka maailmanlopun manaajat yrittävätkin väittää, ettei niissä kukaan käy. Vähintään puolet partureista joutaisi kiinni, sillä niitä on aivan liikaa. Pk-seudulla ei ole koskaan ollut niin laajaa ravintolatarjontaa kuin nyt, niissäkin kilpailua on ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtio jää nuolemaan näppejään.
Olen aina todennut etten haluaisi voittaa arpajaisten päävoittona 50000 euron arvoista autoa. Ottaisin mieluummin 20000 euron arvoisen auton ja sillä lopulla rahalla oikeuden kustantaa sitä autoa ne seuraavat vuodet (huollot, bensat jne.) Jatkuva omistaminen ja uusien kuluerien haaliminen on pitemmän päälle kuopan kaivamista ihan itselleen.
Ja P.S. Ihan turha kartuttaa nyt turhaan maallista omaisuutta. Jeesus hakee pian omansa pois ja sen jälkeen maan päällä ei ole enää järjestystä ja järkeä omistaa mitään. Kutsu tulla Jumalan omaksi on vielä vähän aikaa voimassa. Tervetuloa mukaan voittajien joukkoon.