Yle: Nykyään 8 000 € kuussa ei enää riitä - Hyvätuloinenkin kituuttaa ja lapselta otetaan lainaa
Kaksi perhettä, yksi yhteinen ongelma: raha ei riitä, vaikka palkat ovat nousseet. Ylen artikkelissa muotoilujohtaja Vesa Hack, joka tienaa 8 000 € kuussa, ja henkilökohtainen avustaja Riitta Sulavuori, jonka perheen yhteenlasketut tulot ovat 4 680 €, kertovat molemmat joutuvansa säästämään. Hack perheineen jättää väliin ravintolat ja ostaa kaupan omia merkkejä. Sulavuoren perhe taas jättää lääkkeitä ostamatta ja ottaa lainaa lapsilta. Molempien kohdalla arkiset kulut ovat karanneet käsistä. Erityisesti ruoka, asuminen ja sähköt kallistuvat nopeammin kuin tulot kasvavat.
Artikkelissa piirtyy kuva Suomesta, jossa säästetään mieluummin kuin kulutetaan. Palkankorotukset eivät riitä elinkustannusten nousuun, ja epävarmuus tulevasta saa ihmiset varuilleen. Vaikka tilastoissa ostovoima on nousussa, perheiden arjessa se ei näy. Samalla ravintolat ja kivijalkakaupat kaatuvat, kun raha ei liiku.
Tämä on juuri se keskustelu, jota Suomessa ei haluta käydä ääneen. Että hyväpalkkainen mies perheineen pihistelee, eikä silti koe saavansa rahalleen vastinetta. Että nelilapsinen perhe ottaa lainaa omalta lapseltaan ja jättää lääkkeet ostamatta. Ja että molempien ratkaisu on "säästäminen", ei kapina. Missä kohtaa me hyväksyttiin se, että säästäminen on järkevää mutta lapsen hyvinvointi tai oma terveys ei ole?
Samaan aikaan Helsingissä nostetaan asumiskuluja, leikataan tukia ja sanellaan, että ihmisillä pitäisi olla varaa kuluttaa enemmän. Tekeekö tämä vielä jostain "onnellisesta kansasta"? Onko oikeasti oikein, että molemmat, sekä 8 000 euroa tienaava että 1 200 euroa kuussa elävä, joutuvat elämään jatkuvassa kriisissä?
Kommentit (926)
Vierailija kirjoitti:
Perheen ainoa tienaaja ja tuo 8000 on brutto niin ei tuo kyllä pitkälle riitä ainakaan pk-seudulla. Verottaja vie tuosta niin, että alle 5000 jää käteen ja ne nyt ei ole kovin kummoiset tulot koko perheelle.
No ei tuosta niin paljon veroja varmaankaan mene vaikka maksaahan se työtönkin 800 e työmarkkinayötuesta niin paljon veroja ett käteen jää vaan 550 e.
Mutta mites sitten jos työttömyys tästä vielä moninkertaistuu ja nämä 8000 tonnin tienaajatkin joutuu kortistoon?? Ja tähän nyt ekaks tulee mieleen tekoäky ja robotisaatio ym. nykyajan ihanuudet.
Nyt jo puhutaan että tekoäly on ottanut melkoisen paljon isompia harppauksia kun vielä 10 vuotta sitten arveltiin. Ja se on todella huolestuttavaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Tuo 8000 euron bruttopalkka on nimittäin 4000 euron nettopalkka
Ei ole. Riippuu toki vähän kaikesta, mutta kyllä se on lähempänä viittä tonnia ihan kaikilla.
Joo. Sitä mutulla valitettavasti eletä. Laittakaa 8000 euroa vero% laskuriin ja katsokaa itse.
Ymmärrätte että hyvätuloiset maksaa kohtuuttoman suuren osan tuloistaan veroihin.
Vasta 12 000 e/kk kuukausipalkalla alkaa erottumaan merkittävät nettotuloilla keskituloisista.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa jos sairastuu syöpään eikä ole yhtä tehokas kuin ennen niin sut irtisanotaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Se on mielestäni aivan oikein. Ei ole työnantajan tehtävä olla hyväntekijänä ja maksaa palkkaa syöpäsairaalle joka ei töitään entiseen tapaan enää saakaan tehtyä. Palkkaa tulisi maksaa sen mukaan kuinka paljon saa töitä tehtyä.
Olen syöpäpotilas itsekin enkä kyllä halua työnantajafirmani taloutta heikentää, sellainen vaarantaa muidenkin työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian iso asuntolaina?
Onko iso asunto ja isot lämmityskulut?
Montako ulkomaanmatkaa vuodessa?
Onko lapsilla kalliita harrastuksia?
Entä millaiset autot?
Ei mitään näistä. Jutun henkilö oli mitoittanut kulunsa esimerkillisesti, säästöönkin vielä jäi joka kuukausi.
Jutun pointti oli se, että hyvätuloisetkin nyt kuluttavat vähemmän ravintoloihin ja muuhun, ja se näkyy sitten koko kansantaloudessa kun palvelualoille ei riitä asiakkaita.
Vielä enemmän Suomessa rajoittaa se, että ravintolassa käynti on oma ohjelmansa mihin pahimmillaan voi matkoineen vierähtää liki pari ellei kolmekin tuntia. Ei mikään joka toisen arki-illan harrastus. Tai ainakin meillä on muutakin elämää kuin syöminen. 30 minuutin ruoanlaitto on yllättävän kilpailukykyinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Riippuu toki vähän kaikesta, mutta kyllä se on lähempänä viittä tonnia ihan kaikilla.
Joo. Sitä mutulla valitettavasti eletä. Laittakaa 8000 euroa vero% laskuriin ja katsokaa itse.
Ymmärrätte että hyvätuloiset maksaa kohtuuttoman suuren osan tuloistaan veroihin.
Vasta 12 000 e/kk kuukausipalkalla alkaa erottumaan merkittävät nettotuloilla keskituloisista.
Ymmärrätkö, että moni tekee sijaisuuksia 6 kuukautta vuoden saaden 1600 netto kuukaudessa ja loput 6 kuukautta 595 työmarkkinatuella.
Vakituista työpaikkaa ei saa. Lisäksi työkkäri laittaa aina uuteen työpaikkaan eli joka kerta pitää kaikki hommat opetella.
Jatkuva stressi rahasta perheessä, kun puoliso matala-palkka alalla.
Itse saatan nyt joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 709: "Kun minä olin auttamassa osastonsihteeriä niin hoitajilla oli kaikki tauot tunnin.
Että joillakin osastoilla kyllä vähennettävää riittää, ei tietenkään kaikilla. "
Nop juu, sä siirryit puhumaan sairaalahoidosta ja mä olen tässä vastaillut ensisijaisesti vanhustenhoitoon, joka on sosiaalipuyolen hommaa eikä terveydenhuollon hommaa. Toki vanhuksiakin on myös sairaaloissa, mutta ne koitetaan heivata asap sosiaalipuolelle. Eli hoivakoteihin.
Sun iloksesi voin kertoa, että myös osastosihteereiden tarve vähenee. Et enää tulevaisuudessa joudu inhoamiisi "Lifecare-hommiin". Työni puolesta seuraan tätä sote-alan kehitystän ja isoja muutoksia on tulossa 5-10 vuoden sisällä.
Kiinnostavaa. Kertoisitko lisää millaisia muutoksia on tulossa? Ilmeisesti työpaikkoja tullaan kovasti karsimaan?
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joten enköhän minäkin työkyvyttömyyseläkkeelle mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joten enköhän minäkin työkyvyttömyyseläkkeelle mahdu.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Hyvin pystyy yhden työkyvyttömyyseläkkeen vielä maksamaan ja joka vuosi jää eläkkeelle lisää porukkaa.
"Ihan oikeaa puuta haukuin. Jos et edes haaveilisi isommasta palkasta, et tulisi vinkumaan kuinka 4000 euron lisäpalkasta jää "vain" 1750 eur. Väität, ettet halua stressiä, mutta kyllähän sinä ottaisit sen stressin, jos saisit tuplapalkan ilman veroja. Ts. ei kyse ole stressistä, vaan rahasta. "
Kyse on tietenkin molemmista. Ei ole mitään järkeä ottaa pientä lisärahaa joka ei ole sen stressin arvoista.
En oikein saa sun pointista kiinni, mutta mulla se on nimenomaan se, ettei kannata hankkia stressiä ja vaikeampaa työnkuvaa kun siitä ei edes makseta niin, että se vaikuttaisi merkittävästi nettotuloihin.
Tietenkin mulle kelpaisi tuon 4000 euron lisäys joka olisi nettona tuon vajaa 2000, mutta realismia se ei ole, vaan puhutaan muutamista satasista joista verottaja vie puolet. Ja kelpaa mikä tahansa palkankorotus tietenkin, jos saan pitää nykyisen työnkuvan, silloin ei haittaa, vaikka verottaja siitä puolet haukkaakin, koska enemmän on silti aina enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen ainoa tienaaja ja tuo 8000 on brutto niin ei tuo kyllä pitkälle riitä ainakaan pk-seudulla. Verottaja vie tuosta niin, että alle 5000 jää käteen ja ne nyt ei ole kovin kummoiset tulot koko perheelle.
Ei monella pariskunnalla ole 8000 e tulot edes yhteenlaskettuna (olkoonkin, että heitä oli 3, mutta niin on lapsia muillakin). Hyvin toimeentulevia nuo ovat, jopa äveriäitä.
Suomen verotuksella kaksi keskituloista (4000e/kk + 4000€/kk) tienaa huomattavasti enemmän kuin yhden tulon mallilla, vaikka tässä esimerkissä herra on erittäin kovapalkkainen 8000e/kk ansioilla. Minä ja puolisoni tienaamme n. 4000€/kk kumpikin, toistaiseksi lapsettomia, ja voin sanoa että äveriäitä ei silläkään olla, ainakaan PK-seudulla. Esimerkiksi: Viimeisen 5 vuoden aikana olemme käyneet viikon matkalla kerran (kotimaassa), ravinolassa voi käydä silloin tällöin ja hiukset voi leikkauttaa kampaajalla. Muuten rahat menee käytännössä asuntosäästämiseen (ostimme nyt keväällä rivitalokolmion Kehä 3 ulkopuolelta) sekä häävalmisteluihin. Ensi vuonna rahat menee todennäköisesti vauvaan.
"Äveriäs" minulle tarkoittaa kyllä ihan muuta kuin se, että kalusteet on ostettu alennuksella Jyskistä tai Ikeasta ja että siivoat kaiken autoa myöten itse kun ei raaski maksaa palvelusta. Minun mielestäni me olemme keskituloisia ja olen kyllä huolissani siitä, että elintasomme on "vain" tämä nyt lapsettomana - mitä se tarkoittaakaan sitten kun muksu(/t) tulee?
Tämä on se ydinkysymys. On helppo vastata että on ylimitoitettu, jos rahat ei kerran riitä em. elämään. Mutta on siinä kyllä se toinen puoli myös. On opiskeltu, pyritty eteenpäin uralla, tehty paljon töitä juuri mahdollistamaan talo, perhe, harrastukset jne.
Nyt etenkin Helsingissä elinkustannukset ovat todella kovat, ja kyllä itseäkin riipii se, että periaatteessa hyväpalkkaisesta työstä elämisen pakolliset kulut vievät lähes kaiken (asuminen, ruoka, sähkö, auton kulut, vakuutukset jne.). Onko järkeä enää kenenkään pyrkiä eteen päin, jos elämänlaatu ei parane samassa suhteessa, kuin mitä työhön panostaa?
Minä tajusin tämän noin 15 vuotta sitten erinäisten mutkien kautta.
Myin omistusasuntoni pilkkahintaan, myin autoni pois ( tuohon saakka ajelin uuden karheilla autoilla eli vaihdoin auton uuteen 3-4 vuoden välein).
Tuosta saakka olen asunut vuokralla huolettomasti, liikkumisen hoidan fillarilla ja julkista liikennettä hyödyntäen.
Minulla ei ole luottoja, ei lainoja eikä velkoja.
Nukun yöni huolettomasti, ei tule paniikki vaikka minut irtisanottaisiin töistä. Sitten eletään yhteiskunnan tukiverkkojen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se ydinkysymys. On helppo vastata että on ylimitoitettu, jos rahat ei kerran riitä em. elämään. Mutta on siinä kyllä se toinen puoli myös. On opiskeltu, pyritty eteenpäin uralla, tehty paljon töitä juuri mahdollistamaan talo, perhe, harrastukset jne.
Nyt etenkin Helsingissä elinkustannukset ovat todella kovat, ja kyllä itseäkin riipii se, että periaatteessa hyväpalkkaisesta työstä elämisen pakolliset kulut vievät lähes kaiken (asuminen, ruoka, sähkö, auton kulut, vakuutukset jne.). Onko järkeä enää kenenkään pyrkiä eteen päin, jos elämänlaatu ei parane samassa suhteessa, kuin mitä työhön panostaa?
Minä tajusin tämän noin 15 vuotta sitten erinäisten mutkien kautta.
Myin omistusasuntoni pilkkahintaan, myin autoni pois ( tuohon saakka ajelin uuden karheilla autoilla eli vaihdoin auton uuteen 3-4 vuoden välein).
Tuosta saakka olen asunut vuokralla huolettomasti, liikkumisen hoidan fillarill
Työttömiä on AMK tutkinnolla työkokeilussa työmarkkinatuella.
Ja moni tekee määräaikaisuuksia eikä saa ikinä mitään. Ei omistusasuntoa eikä edes sitä yhtä ulkomaanmatkaa elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita veroprosenttilaskuriin ja huomaa, että se on lähempänä viittä kuin neljää tonnia lähes kaikilla. Taitaa olla kirkkoon kuulumattomilla paikkakunnasta riippumatta ja kirkkoon kuuluvistakin useimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että moni tekee sijaisuuksia 6 kuukautta vuoden saaden 1600 netto kuukaudessa ja loput 6 kuukautta 595 työmarkkinatuella.
Vakituista työpaikkaa ei saa. Lisäksi työkkäri laittaa aina uuteen työpaikkaan
Tuo ei ollenkaan auta sitä, ettei 8000 bruttopalkalla elätä kolmen hengen perhettä ilman ankaraa pihistelyä. Itselläni bruttopalkka on yli 10 000 ja nettona se on suunnilleen sama kuin kahdella 3500 bruttona tienaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas ulinat. Tienasin yhdessä vaiheessa nettona 2200e/kk ja tuntui sille että voi ostaa mitä vain ja elää leveästi. Jos ei 4 tonnia riitä helposti, on vika henkilössä itsessään.
Jutun pointti valuu ihmisiltä ohi kuin vesi hanhen selästä. Lukutaidotonta ja kateellista porukkaa.
Puolet Suomen kansantaloudesta perustuu yksityisten ihmisten kuluttamiseen. Kyse on merkittävästä taloudellisesta voimasta. Pointti oli siinä, kulut nousevat, ensimmäisenä supistetaan kulutuksesta/ palveluista. Näkyy mrös hyvätuloisten keskuudessa. Iso isku kansantaloudelle. Esim ravintoloita kaatunut kuin heinää.
Vierailija kirjoitti:
Jutun pointti valuu ihmisiltä ohi kuin vesi hanhen selästä. Lukutaidotonta ja kateellista porukkaa.
Puolet Suomen kansantaloudesta perustuu yksityisten ihmisten kuluttamiseen. Kyse on merkittävästä taloudellisesta voimasta. Pointti oli siinä, kulut nousevat, ensimmäisenä supistetaan kulutuksesta/ palveluista. Näkyy mrös hyvätuloisten keskuudessa. Iso isku kansantaloudelle. Esim ravintoloita kaatunut kuin heinää.
Kyllä, mutta myös pienituloiset kuluttaa. Je ovat käyneet parturissa ja joskus vaikka kahvilassa ja pikaravintolassa. Kun tuo kulutus jää sadoilta tuhansilta pois se tekee ison loven. Pienituloiset asuvat yleensä halvoissa vuokra-asunnoissa, mutta eivät matkusta.
Tuo ei ollenkaan auta sitä, ettei 8000 bruttopalkalla elätä kolmen hengen perhettä ilman ankaraa pihistelyä. Itselläni bruttopalkka on yli 10 000 ja nettona se on suunnilleen sama kuin kahdella 3500 bruttona tienaavalla.
Ja mitäköhän ulkosynnytintä nyt taas. Kyllä kaksi keskituloista tai yksi 8000€ tienaava maksaa pk-seudullakin ihan keskiluokkaisen elämän kolmihenkiselle perheelle joutumatta suorastaan köyhäilemään.
Mistään ökyelämästä ei tietenkään ole tietoa vaikka juuri siitä yritettiin jutussa luoda kuvaa hokemalla tuota 8000€ palkkaa mainitsematta että eihän siitä saa kuin puolet käteen.
Jos perhe on yrittänyt ylläpitää yhden tuloilla sellaista elämänlaatua joka kuvitellaan kuuluvan 8k€ palkkaan niin ovat tietenkin aika äkkiä velkasaneerauksessa.
Vierailija kirjoitti:
No helvetti. Pitääkö niitä nyt alkaa säälimään kun ne elää sitä samaa arkea kuin muutkin? Ei tässä ole hiuksia leikattu viiteen vuoteen ja Hesburgeria kummempaa ravintolaa nähty. Ditäkin ehkä kerran vuodessa. Ei ole käyty missään eikä tehty mitään. Siivoa jos aika tulee tylsäksi, sanoi äitini aikoinaan. Ihan hyvä neuvo.
Näinhän se yksityiselläkin on ollut jo vuosikymmeniä.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/