Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Nykyään 8 000 € kuussa ei enää riitä - Hyvätuloinenkin kituuttaa ja lapselta otetaan lainaa

Vierailija
23.06.2025 |

Kaksi perhettä, yksi yhteinen ongelma: raha ei riitä, vaikka palkat ovat nousseet. Ylen artikkelissa muotoilujohtaja Vesa Hack, joka tienaa 8 000 € kuussa, ja henkilökohtainen avustaja Riitta Sulavuori, jonka perheen yhteenlasketut tulot ovat 4 680 €, kertovat molemmat joutuvansa säästämään. Hack perheineen jättää väliin ravintolat ja ostaa kaupan omia merkkejä. Sulavuoren perhe taas jättää lääkkeitä ostamatta ja ottaa lainaa lapsilta. Molempien kohdalla arkiset kulut ovat karanneet käsistä. Erityisesti ruoka, asuminen ja sähköt kallistuvat nopeammin kuin tulot kasvavat.

Artikkelissa piirtyy kuva Suomesta, jossa säästetään mieluummin kuin kulutetaan. Palkankorotukset eivät riitä elinkustannusten nousuun, ja epävarmuus tulevasta saa ihmiset varuilleen. Vaikka tilastoissa ostovoima on nousussa, perheiden arjessa se ei näy. Samalla ravintolat ja kivijalkakaupat kaatuvat, kun raha ei liiku.

Tämä on juuri se keskustelu, jota Suomessa ei haluta käydä ääneen. Että hyväpalkkainen mies perheineen pihistelee, eikä silti koe saavansa rahalleen vastinetta. Että nelilapsinen perhe ottaa lainaa omalta lapseltaan ja jättää lääkkeet ostamatta. Ja että molempien ratkaisu on "säästäminen", ei kapina. Missä kohtaa me hyväksyttiin se, että säästäminen on järkevää mutta lapsen hyvinvointi tai oma terveys ei ole?

Samaan aikaan Helsingissä nostetaan asumiskuluja, leikataan tukia ja sanellaan, että ihmisillä pitäisi olla varaa kuluttaa enemmän. Tekeekö tämä vielä jostain "onnellisesta kansasta"? Onko oikeasti oikein, että molemmat, sekä 8 000 euroa tienaava että 1 200 euroa kuussa elävä, joutuvat elämään jatkuvassa kriisissä?

Kommentit (926)

Vierailija
701/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin vain vähän aihetta sivuten, olen ns. keskituloinen, palkka 4000e/kk.

Jos mun palkka nousisi 4000 euroa, eli tuplaantuisi, mun nettotulot nousisi vain 1750 euroa. Jonnekin siis häviäisi mun palkankorotuksesta 56% (lähteenä veroprosenttilaskuri.fi en sen kummemmin jaksanut alkaa tarkistamaan, pitääkö se paikkaansa)

Moni hyväpalkkainen, joka valittaa veroista, ei ota huomioon sitä että eläkettä ja sairaispäivärahaa jne maksetaan sen hyvän palkan mukaan. En ole ikinä kuullut, että siinä tilanteessa kukaan olisi enää pahoillaan hyvän palkkansa tai verojensa vuoksi.

Hei älypää, jos eläkkeet sais säästää ja sijottaa ite niin ne ois ainaki kolminkertasesti isompia. Valtion eläkefirmat vetää välistä 70% niistä. Ja sijottaa suomalaisiin osakkeisiin jotka ei tuota mitään.

Hei älypää, tottakai ne olisi suuremmat, koska säästäisit niitä pelkästään itsellesi ja niillä olisi enemmän aikaa kasvaa korkoa korolle. Mutta mistähän niitä rahoja nykyisille eläkeläisille sitten saataisiin? Koko järjestelmän ajatus on alusta alkaen ollut, että osa kerätystä eläkkeestä menee jo eläkkeellä olevien eläkkeiden kustannuksiin.

Vierailija
702/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa oli, että jatkossa tekoäly tekee  sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Mutta eikös noi älylattiatkin ole vaan hyvä? Älylattia tunnistaa hetkessä potilaan liikkeet ja kaatumiset. Hoitaja tunnistaa vasta sitten, kun menee käymään siinä huoneessa. 

On, ei tarvitse olla niin paljon hoitajia. Valtio säästää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus haluaa lisätä kelan tiedonsaantioikeuksia eli että kela pääsee näkemään ihmisten pankkitilit. Sillä säästetään kuulemma 5 miljoonaa euroa väärinkäytöksiä. 

Vierailija
704/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus haluaa lisätä kelan tiedonsaantioikeuksia eli että kela pääsee näkemään ihmisten pankkitilit. Sillä säästetään kuulemma 5 miljoonaa euroa väärinkäytöksiä. 

Eikös tuo ole hyvä asia. Yrittäjilläkin on sitä sun tätä vilppiä. 

Vierailija
705/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haen ainakin thl hommia.ennenkuin tekoäly lopettaa ne.kaikki hehkuttaa kuinka siellä voi viettää lokoisaaaikaa.t. Lähäriksi opiskeleva

Vierailija
706/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in Finland ylempi keskiluokka kadehtii toimeentulotukiasiakkaita.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa oli, että jatkossa tekoäly tekee  sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Mutta eikös noi älylattiatkin ole vaan hyvä? Älylattia tunnistaa hetkessä potilaan liikkeet ja kaatumiset. Hoitaja tunnistaa vasta sitten, kun menee käymään siinä huoneessa. 

Juuri näin. Ei kasarillakaan vanhainkodeissa juostu edes varttin välein asukkaiden huoneissa. Aamupesut, iltapesut, siinä välissä lääkkeidenjaot (joillain oli lääkkeet vain aamuisin) sekä sapuskat. Ei ollut mitään hälytystä, että se mummo tai pappa oli maannut siellä lattialla jo pari tuntia ennekuin lounasta vietiin.Itse entisenä hoitsuna pidän vaan hyvänä asiana sitä, että lattia sentään hälyttää, jos vanhus kaatuu. Myös se on hyvä, että lattia hälyttää, jos vanhus alkaa hiippailla huoneessaan klo 4 . Silloin hoitaja voi käydä katsomassa, mitä se siellä oikein touhuaa. 

Vierailija
708/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Only in Finland ylempi keskiluokka kadehtii toimeentulotukiasiakkaita.

No, eihän meillä edes päättävät poliitikot tiedä kuinka paljon niitä tukia saa eikä paljon muutakaan. 

Siksi Suomi on nyt konkurssi tilassa. 

Vierailija
709/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei kasarillakaan vanhainkodeissa juostu edes varttin välein asukkaiden huoneissa. Aamupesut, iltapesut, siinä välissä lääkkeidenjaot (joillain oli lääkkeet vain aamuisin) sekä sapuskat. Ei ollut mitään hälytystä, että se mummo tai pappa oli maannut siellä lattialla jo pari tuntia ennekuin lounasta

Kun minä olin auttamassa osastonsihteeriä niin hoitajilla oli kaikki tauot tunnin. 

Että joillakin osastoilla kyllä vähennettävää riittää, ei tietenkään kaikilla. 

Vierailija
710/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin vain vähän aihetta sivuten, olen ns. keskituloinen, palkka 4000e/kk.

Jos mun palkka nousisi 4000 euroa, eli tuplaantuisi, mun nettotulot nousisi vain 1750 euroa. Jonnekin siis häviäisi mun palkankorotuksesta 56% (lähteenä veroprosenttilaskuri.fi en sen kummemmin jaksanut alkaa tarkistamaan, pitääkö se paikkaansa)

Moni hyväpalkkainen, joka valittaa veroista, ei ota huomioon sitä että eläkettä ja sairaispäivärahaa jne maksetaan sen hyvän palkan mukaan. En ole ikinä kuullut, että siinä tilanteessa kukaan olisi enää pahoillaan hyvän palkkansa tai verojensa vuoksi.

Hei älypää, jos eläkkeet sais säästää ja sijottaa ite niin ne ois ainaki kolminkertasesti isompia. Valtion eläkefirmat vetää välistä 70% niistä. Ja sijottaa s

Kukaan ei estä sijoittamasta indeksiin omatoimisesti. Se on hyvä bonus eläkkeen päälle. Eläke on vain turvana jos sijoittaminen ei mene putkeen, kuten huomaa nyt kuin amerikkalaisten 401K:t sulaa joka kerta kun miljardöörit päättää, että taviksilla on liikaa varallisuutta. Suurissa satojen miljardien rahastoissa on rahat suhteellisen turvassa.

Vierailija
711/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200€/kk elävä voi elää taloudellisessa ahdingossa. Sen sijaan 8000€/kk ansaitseva on aivan itse aiheuttanut kriisinsä.

Minullakin on tuttavaperhe, jolla on tuollaiset tulot. On kuitenkin monta lasta, iso omakotitalo Helsingissä, kaksi autoa, että pääsevät töihin jne. Lasten kalliit harrastukset ja yleiset kulutustottumukset ovat kuitenkin niin kalliita, ettei rahat riitä vaan luottokorttivelka sen kun kasvaa.

Vaan onko kyse silloin ylimitoitetusta elämästä vai todellisesta yhteiskunnallisesta ongemasta?

Tämä on se ydinkysymys. On helppo vastata että on ylimitoitettu, jos rahat ei kerran riitä em. elämään. Mutta on siinä kyllä se toinen puoli myös. On opiskeltu, pyritty eteenpäin uralla, tehty paljon töitä juuri mahdollistamaan talo, perhe,  harrastukset jne.

Nyt etenkin Helsingissä elinkustannukset ovat todella kovat, ja kyllä itseäkin riipii se, että periaatteessa hyväpalkkaisesta työstä elämisen pakolliset kulut vievät lähes kaiken (asuminen, ruoka, sähkö, auton kulut, vakuutukset jne.). Onko järkeä enää kenenkään pyrkiä eteen päin, jos elämänlaatu ei parane samassa suhteessa, kuin mitä työhön panostaa?

Vierailija
712/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllähän niistä veroja joutuu maksamaan silloin kun ottaa rahoja ulos. Itse myin viime vuonna parilla tonnilla sijoituksia. Veroja niistä piti maksaa kokonaiset 7 euroa. Ei se kovin paljon valtiota hyödyttänyt.

No et sinä sitten niillä paljoa ollut netonnutkaan. 21€. 

Vierailija
713/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8000 netto vai brutto?

Olkoon kummin päin niin hän saa uutisen mukaan lisäksi vuokratuloja 1000e/kk

Vierailija
714/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian iso asuntolaina?

Onko iso asunto ja isot lämmityskulut?

Montako ulkomaanmatkaa vuodessa?

Onko lapsilla kalliita harrastuksia?

Entä millaiset autot?

Ei mitään näistä. Jutun henkilö oli mitoittanut kulunsa esimerkillisesti, säästöönkin vielä jäi joka kuukausi. 

Jutun pointti oli se, että hyvätuloisetkin nyt kuluttavat vähemmän ravintoloihin ja muuhun, ja se näkyy sitten koko kansantaloudessa kun palvelualoille ei riitä asiakkaita. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 709: "Kun minä olin auttamassa osastonsihteeriä niin hoitajilla oli kaikki tauot tunnin. 

Että joillakin osastoilla kyllä vähennettävää riittää, ei tietenkään kaikilla.
"

Nop juu, sä siirryit puhumaan sairaalahoidosta ja mä olen tässä vastaillut ensisijaisesti vanhustenhoitoon, joka on sosiaalipuyolen hommaa eikä terveydenhuollon hommaa. Toki vanhuksiakin on myös sairaaloissa, mutta ne koitetaan heivata asap sosiaalipuolelle. Eli hoivakoteihin. 

Sun iloksesi voin kertoa, että myös osastosihteereiden tarve vähenee. Et enää tulevaisuudessa joudu inhoamiisi "Lifecare-hommiin". Työni puolesta seuraan tätä sote-alan kehitystän ja isoja muutoksia on tulossa 5-10 vuoden sisällä.

Vierailija
716/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa varmaan entistä enemmän juorutaan esimiehelle toisten pitkistä kahvitauoista, kun tulee potkulaki ja vuoden työsopimukset ja kilpailu työpaikoista kovenee. 

Vierailija
717/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200€/kk elävä voi elää taloudellisessa ahdingossa. Sen sijaan 8000€/kk ansaitseva on aivan itse aiheuttanut kriisinsä.

Minullakin on tuttavaperhe, jolla on tuollaiset tulot. On kuitenkin monta lasta, iso omakotitalo Helsingissä, kaksi autoa, että pääsevät töihin jne. Lasten kalliit harrastukset ja yleiset kulutustottumukset ovat kuitenkin niin kalliita, ettei rahat riitä vaan luottokorttivelka sen kun kasvaa.

Vaan onko kyse silloin ylimitoitetusta elämästä vai todellisesta yhteiskunnallisesta ongemasta?

Molemmat ovat aiheuttaneet kriisinsä ihan itse.

1200 kuussa... miksi ei opiskellut? Miksi tekee noin monta lasta?

Vierailija
718/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian iso asuntolaina?

Onko iso asunto ja isot lämmityskulut?

Montako ulkomaanmatkaa vuodessa?

Onko lapsilla kalliita harrastuksia?

Entä millaiset autot?

Ei mitään näistä. Jutun henkilö oli mitoittanut kulunsa esimerkillisesti, säästöönkin vielä jäi joka kuukausi. 

Jutun pointti oli se, että hyvätuloisetkin nyt kuluttavat vähemmän ravintoloihin ja muuhun, ja se näkyy sitten koko kansantaloudessa kun palvelualoille ei riitä asiakkaita. 

Pakko olla, jos rahat ei riitä. 

Vierailija
719/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloissa varmaan entistä enemmän juorutaan esimiehelle toisten pitkistä kahvitauoista, kun tulee potkulaki ja vuoden työsopimukset ja kilpailu työpaikoista kovenee. 

Sitten varmaan tekee töitä eikä pidä ylipitkiä taukoja?

Vierailija
720/926 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varmaan tekee töitä eikä pidä ylipitkiä taukoja?

Jep, eikä voi enää saikuttaa. Pienten lasten hoitaja vanhemmille tulee raskasta. Muut voi levätä vapaa-ajalla kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän