Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu, mitä sanoa huonoksi puolekseen?

Vierailija
23.06.2025 |

MIKÄ olisi se oikea vastaus haastattelijan kysymykseen "mikä on huono puolesi/heikkoutesi/missä sinulla on kehitettävää"? Olen möhlinyt ne harvat työhaastatteluni joihin olen päässyt ja väärä vastaus tähän kysymykseen lienee yksi syistä siihen. 

Tiedän, että tähän neuvotaan kertomaan jokin aito, mutta "viaton" huono puoli, joka ei ole keskeinen haettavasta työstä suoriutumisen kannalta. Mutta en ole keksinyt mitään sellaista mikä ei kuulostaisi todella kummalliselta. Olen siis kertonut aivan aidon negatiivisen luonteenpiirteen ja tämähän taitaa olla kauhea moka. Voisin tietysti sanoa semmoistakin mikä ei ole varsinaisesti mikään luonteenpiirre, mutta jolla on kyllä suuri vaikutus työn tekemiseen. Kuten huono paineensietokyky ja vaikeus tehdä monia asioita yhtä aikaa, nämä ovat aivan aitoja heikkouksiani, mutta en kyllä niitäkään sanomalla saisi töitä. Niitä kun nykyään vaaditaan melkein työssä kuin työssä ja minulla ei muutenkaan ole paljon varaa valita, kouluttamaton kun olen. Haen suorittavia töitä, mutta niissä on nykyään kova työtahti, joten painetta ja monen asian tekemistä on pakko sietää hyvin.

Minä en ymmärrä miksi tuollaista edes kysytään kun kuitenkaan siihen ei haluta rehellistä vastausta. Joten mikä arvo vastauksella sitten on? Mutta kun sitä kuitenkin kysytään, niin mitä siihen pitäisi vastata?

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vastannut, etten koe että mikään on joka tilanteessa huono, enkä siksi halua vastata. Yksi kysyi, että "jos kuitenkin jotain pitäisi keksiä", jotenkin tuli sitten miettimättä, että ai niinkuin ala-asteella joku outo haluatko kuolla tukehtumalla vai hukkumalla, "pakko valita" -juttu, ja haastatteleva purskahti nauramaan ja sanoi, että eipä sitten mennä enempää tähän. Sain paikan. 

Vierailija
102/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa myös kysymys "miksi haluaisit meille töihin?" Koska haluan rahaa, kuten kaikki muutkin. Jos en tarvitsisi rahaa niin luuletteko että istuisin tässä haastateltavana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo vain, että jotain kai olisi voinut tehdä toisin ja paremmin, ettei joutuisi hakemaan töihin tälläiseen lafkaan.

Vierailija
104/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että olen pikkutarkka nipottaja ja minua ärsyttävät monet asiat ja huomautan niistä kyllä.

Pilkku- ja yhdyssanavirheet, auki jätetyt henkilöstön taukotilan astiakaapin ovet, vähän sinne päin olevat tasaukset asiakirjojen sarakkeissa. 

Olen kärttyinen ja vanha, minusta tulisi oikein hyvä esimies.

Vierailija
105/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa myös kysymys "miksi haluaisit meille töihin?" Koska haluan rahaa, kuten kaikki muutkin. Jos en tarvitsisi rahaa niin luuletteko että istuisin tässä haastateltavana. 

Sama kun käydään läpi yrityksen yleviä arvoja ja  blaaablaaaablaa. Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa ja kaikki toiminta, myös se perkeleen pieni palkka, tähtää tähän. Ihme persvaon valkaisua aina.

Vierailija
106/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian iso kulli

Vierailija
107/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian iso kulli

Pomon perseeseen?

Vierailija
108/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juurikin! Eri asia jos on joku intohimoinen ura mielessä jonain tutkijana tai on joku projekti, mutta tyyliin heseen haettaessa en keksi mitä innostavaa on rasvankäryssä, haluaisin vain rahaa millä elää. Tulee olo että pitäisi valehdella mutta en ole sen luonteinen, valitettavasti.

Vierailija
109/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä, laiska ja kova valehtelemaan

Vierailija
110/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku työpsykologi tulla nyt kertomaan, miksi tällaista kysytään? Mitä tässä testataan, mitä tällä haetaan? Onko oikeaa vastausta? 

Eihän tällaiseen kukaan voi vastata rehellisesti, joten mikä on kysymyksen hyöty? Ihan varmasti se työpaikkakiusaaja ei kerro olevansa sellainen. Eikä se paljon puhetta, vähän tekoja -tyyppi kerro olevansa lähinnä hyvä seuramies, mutta töiden edistyminen on niin ja näin. Eikä se hankala jäärä, jolla oli edellisessä työpaikassa sukset ristissä puolen talon kanssa, sitä paljasta. Eikä se vaihdevuosi mirkku, kerro, että hermo palaa sekunnissa ja se sitten kuuluu. Eikä varmasti se sarjasaikuttajakaan kerro, että aika usein ei jaksa tulla maanantaisin töihin ja perjantaisin on usein flunssaa. 

Vierailija
111/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono leikkimään mukana tuollaisissa näytelmissä kuten työnhaku nykyään. 

Vierailija
112/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lempparini on: "Olen välillä liian pikkutarka ja jään viilaamaan asioita, jotka olisivat jo valmiita/tarpeeksi hyvällä tasolla." 

Ei tuossa mitään todellisuus perää ole, mutta se antaa esittää itseään positiivisessa valossa tai ainakaan ei ole mikään mistä rekryäjä ottaa liiasti nokkiinsa.

Vierailija
113/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Please, eikö voisi vastata ihan tosissaan? Ei tämä ole minulle mitään hauskaa vitsailua vaan todellinen ongelma. 

Ja nämä "olen liian tunnollinen" ovat myös juuri niitä, joita ei pidä sanoa, monet niihin sortuvat, mutta "huono puoli" joka on itse asiassa kehu, on sekin rekrytoijaa todella ärsyttävä asia.

Olen joskus vastannut tuohon kärsimättömyys. Selittänyt sen halulla oppia kaikki uudet asiat mahdollisimman nopeasti ja virheitä tekemättä. Myös lisännyt sen, että kaikillahan alkuun opetelessa menee vähän kauemmin ja pieniä virheitä sattuu kaikille. Sain sen työn.

Vierailija
114/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juurikin! Eri asia jos on joku intohimoinen ura mielessä jonain tutkijana tai on joku projekti, mutta tyyliin heseen haettaessa en keksi mitä innostavaa on rasvankäryssä, haluaisin vain rahaa millä elää. Tulee olo että pitäisi valehdella mutta en ole sen luonteinen, valitettavasti.

Luultavasti sanoisin etten oikeastaan haluakaan jonnekin heseen mutta kun paikkoja on auki ja palkkaakin luvataan niin teen sitten työni kuten pitää kun kerran töihin rupean. Tiiä sitten onko rekryporukka niin tärkeilijöitä ettei tuo toimi, vai realisteja joille tuo voisi toimiakin. 

Vierailija
115/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuommoisia kyselee, sanon että paskannan työpaikan vessassa tunnin per päivä. 

Vierailija
116/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä tiedän ettei ole mun paikka ja sanoisin etten oo sosiaalinen ollenkaan vaan tälläinen jörrikkä tuppisuu. 

Vierailija
117/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku työpsykologi tulla nyt kertomaan, miksi tällaista kysytään? Mitä tässä testataan, mitä tällä haetaan? Onko oikeaa vastausta? 

Eihän tällaiseen kukaan voi vastata rehellisesti, joten mikä on kysymyksen hyöty? Ihan varmasti se työpaikkakiusaaja ei kerro olevansa sellainen. Eikä se paljon puhetta, vähän tekoja -tyyppi kerro olevansa lähinnä hyvä seuramies, mutta töiden edistyminen on niin ja näin. Eikä se hankala jäärä, jolla oli edellisessä työpaikassa sukset ristissä puolen talon kanssa, sitä paljasta. Eikä se vaihdevuosi mirkku, kerro, että hermo palaa sekunnissa ja se sitten kuuluu. Eikä varmasti se sarjasaikuttajakaan kerro, että aika usein ei jaksa tulla maanantaisin töihin ja perjantaisin on usein flunssaa. 

Onhan tästä paljon puhuttu. Kysymyksen tarkoitus on saada tietoa siitä, miten vastaat. Oletko tyyppi, jossa ei koskaan ole mitään vikaa, joka ei siis ota vastuuta itsestään (muistw puhumattakaan) ja joka ei siksi myöskään kehity -  vai oletko tyyppi, joka miettii osaamistaan ja sen hyviä ja heikompia puolia ja yrittää thdä niille jotain? Vai oetko tyyppi, joka tietää olevansa huono, muttei osaa ajatella, että sille pitåisi tehdä jotain. 

Kysymykseen voi ja kuuluu vastata rehellisesti - eli kerro joku osaamisesi heikompi osa ja kerro samantien mitä olet jo aloittanut tekemään sen parantamiseksi.  Ja jollet ole ajatellut tehdä sille mitään, kysy itseltäsi  miksi haluaisit työhön, jonka tärkeissä osuuksissa olet surkea. Kurjaahan se olisi.

Vierailija
118/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteessa osaamiseeni tyydyn melko vaatimattomaan kuukausipalkkaan.

Vierailija
119/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kysymyksen taustalla ole ajatus, että näkee onko hakijalla kykyä itsereflektioon ja omien kehityskohteiden tunnistamiseen. 

Tuon voi käsitellä niin, että kääntää sen mielessään kysymykseksi ”mitä työelämässä tarvittavan osaamisen osa-aluetta näkisit että sinun kannattaisi kehittää, ja miten aiot sitä kehitystä tehdä seuraavan 1-3v aikajänteellä”, ja sitten vastaa TUOHON kysymykseen. 

Esimerkki:

Kysymys: mitä huonoja puolia sinussa on työntekijänä”

Vastaus 1: ”no, olen tosi detaljiorientoitunut ja välillä jään kiinni lillukanvarsiin enkä näe kokonaisuutta. ”

Vastaus 2: ”no, haluaisin kehittää kykyäni nähdä isoja kokonaisuuksia ja tarvittaessa zoomata käsillä olevista yksityiskohdista vähän ylemmäksi. Pyrin kehittämään tätä jatkuvasti niin, että koitan aina miettiä mihin isompaan kokonaisuuteen työstämäni asia liittyy, ja mikä siinä on kokonaisuuden kannalta tärkeintä”

Kumman palkkaisit mielummin?

Vierailija
120/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Johtuu siitä että pitää näytellä työnhaussa ja heittää suurinpiirtein kuperkeikkoja. Jännä miten työpaikoilla rehottaa pahoinvointi, eikö ne työnantajat palkanneetkaan niitä "hyväntuulen" Mirvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi