Työhaastattelu, mitä sanoa huonoksi puolekseen?
MIKÄ olisi se oikea vastaus haastattelijan kysymykseen "mikä on huono puolesi/heikkoutesi/missä sinulla on kehitettävää"? Olen möhlinyt ne harvat työhaastatteluni joihin olen päässyt ja väärä vastaus tähän kysymykseen lienee yksi syistä siihen.
Tiedän, että tähän neuvotaan kertomaan jokin aito, mutta "viaton" huono puoli, joka ei ole keskeinen haettavasta työstä suoriutumisen kannalta. Mutta en ole keksinyt mitään sellaista mikä ei kuulostaisi todella kummalliselta. Olen siis kertonut aivan aidon negatiivisen luonteenpiirteen ja tämähän taitaa olla kauhea moka. Voisin tietysti sanoa semmoistakin mikä ei ole varsinaisesti mikään luonteenpiirre, mutta jolla on kyllä suuri vaikutus työn tekemiseen. Kuten huono paineensietokyky ja vaikeus tehdä monia asioita yhtä aikaa, nämä ovat aivan aitoja heikkouksiani, mutta en kyllä niitäkään sanomalla saisi töitä. Niitä kun nykyään vaaditaan melkein työssä kuin työssä ja minulla ei muutenkaan ole paljon varaa valita, kouluttamaton kun olen. Haen suorittavia töitä, mutta niissä on nykyään kova työtahti, joten painetta ja monen asian tekemistä on pakko sietää hyvin.
Minä en ymmärrä miksi tuollaista edes kysytään kun kuitenkaan siihen ei haluta rehellistä vastausta. Joten mikä arvo vastauksella sitten on? Mutta kun sitä kuitenkin kysytään, niin mitä siihen pitäisi vastata?
Kommentit (81)
Mä sanoin joskus, että inhoan olla kuvissa ja todennäköisesti kieltäydyn siitä, että kuvani olisi yrityksen verkkosivulla. Se on asia mistä en jousta enkä perustele, muuten olen hyvin joustava ja teen työni hyvin. Sain paikan ja kuvaa ei otettu.
Tämä on tietysti tosi huono käyttää, jos hakee malliksi :D
Huono puoleni on se etten osaa akrobatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vissiin enemmän ideana pystyä kertomaan, miten olet yrittänyt kehittää tai päästä yli siitä huonosta puolesta. Eli ei vaan sanoa, että en pysty keskittymään töihin ja siinä se.
Mä esimerkiksi sanoin edellisessä työhaastattelussa, että keskittymisessä on välillä haasteita, eli olen keskellä jotain hommaa, kun saan sähköpostin ja se on tietysti heti pakko tarkastaa ja tehdä siihen liittyvä homma ja joskus työpäivän lopulla huomaan, että se alkuperäinen homma jäi kesken. Sitten kerroin, että olen yrittänyt korjata tätä siten, että laitan ilmoitukset pois ja katson ne tiettyyn aikaan.
Sain sen työn, eli en vissiin ihan toivoton ollut.
Mutta jos tarkkoja ollaan, haastattelijahan kysyy ainoastaan heikkouttasi. Jos alat sen lisäksi lavertelemaan pitkät tarinat vielä siitä, miten pyrit pääsemään yli tuosta heikkoudesta, se osoittaa ettet kykene ymmärtämään kysymystä ja pysymään selkeästi rajatussa aiheessa, vaan selität aiheen ohi kuin joku adhd tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Oleellista tähän kysymykseen vastaamisessa ei niinkään ole se, minkä huonon puolen sanot itselläsi olevan, vaan se, mitä heti seuraavaksi sen jälkeen sanot siitä, miten olet jo alkanut kehitttää tätä osaamisaluettasi parempaan suuntaan. Sano tähän jotain konkreettista, joka osoittaa, että et oikeasti pidä itseäsi täydellisenä, vaan kehittymiskelloisena ja valmiina näkemään vaivaa sen kehittymisen eteen.
Kehittymisen ei tarvitse sisältää negatiivista self talkkia. Eivät lapsetkaan ensin hauku itseään ja sen jälkeen ala opettelemaan kävelemistä. Oppiminen ja uteliaisuus ovat luonnollisia asioita. Negatiivisuus on pelkkää väkivaltaa.
-välillä uppoudun töihin niin että minua ei saa lopettamaan
-ylitunnollisuus
-välillä olen niin dynaaminen että minua haukutaan monitaituriksi
jne
Tavoitteena tässä vastauksessa on osoittaa itseymmärrystä, rehellisyyttä ja ennen kaikkea kykyä kehittyä. Eli "heikkous" ei saisi olla jotain ratkaisevan haitallista työlle, vaan jotain inhimillistä ja hallinnassa olevaa.
Tässä muutamia hyviä ja toimivia vaihtoehtoja ja miten ne kannattaa perustella:
🔍 1. Olen toisinaan liian tarkka ja kriittinen omaa työtäni kohtaan.
Miksi toimii: Viestii, että otat vastuuta, pyrit laatuun ja vaadit itseltäsi paljon mutta ymmärrät myös, että täydellisyyden tavoittelu voi joskus hidastaa.
Esimerkkivastaus:
"Olen huomannut, että saatan toisinaan olla turhankin tarkka ja kriittinen omalle työlleni. Pyrin aina tekemään mahdollisimman laadukasta jälkeä, mutta olen opetellut tunnistamaan, milloin hyvä on riittävän hyvä, jotta asiat etenevät sujuvammin."
2. Minulla on ollut tapana ottaa liian paljon vastuuta itselleni.
Miksi toimii: Osoittaa, että olet luotettava ja proaktiivinen, mutta olet oppinut jakamaan vastuuta.
Esimerkkivastaus:
"Aiemmin minulla oli taipumus ottaa vastuuta ehkä liikaakin, vaikka asioita olisi voinut jakaa tiimin kesken. Nykyään keskityn enemmän delegoimiseen ja tiimityöhön, jotta hommat sujuvat tehokkaammin ja kaikkien osaaminen pääsee käyttöön."
💬 3. Julkaisun tai esiintymisen edellä jännittäminen.
Miksi toimii: Inhimillinen ja samaistuttava. Jos roolissa vaaditaan esiintymistä, kerro myös, miten olet kehittynyt.
Esimerkkivastaus:
"Minua on joskus jännittänyt puhua isommalle yleisölle tai esitellä valmiita ideoita. Olen kuitenkin aktiivisesti harjoitellut tätä esimerkiksi osallistumalla työpajoihin ja esittämällä asioita pienemmissä porukoissa. Nykyään se sujuu jo paljon paremmin."
📚 4. Olen niin innostunut uusista ideoista, että välillä haluan aloittaa liikaa kerralla.
Miksi toimii: Kuvaa sinua luovana ja visionäärisenä, mutta kypsänä myös huomaamaan, milloin tarvitset rajausta ja priorisointia.
Esimerkkivastaus:
"Innostun helposti uusista ideoista ja projekteista, ja välillä olen halunnut lähteä tekemään montaa asiaa yhtä aikaa. Olen opetellut priorisoimaan ja keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, jotta saan myös asioita kunnolla valmiiksi."
🔄 Vältettävät vastaukset:
"Olen liian perfektionisti." Tämä on niin klisee, että se kuulostaa helposti väkinäiseltä tai epäaidolta.
"Ei mulla oikein ole heikkouksia." Vaarallinen vastaus antaa vaikutelman, ettet tunne itseäsi tai et osaa ottaa palautetta.
Jotain, mikä on kriittistä tehtävälle. Esim. "En oikein pärjää paineessa" tehtävään, jossa paine on arkea huono idea.
Vinkki: Valitse heikkous, joka ei ole ydintehtävän kannalta kriittinen ja johon voit liittää konkreettisen kehittymisesimerkin.
Haluatko, että räätälöidään vielä sopivin vastaus johonkin tiettyyn rooliin tai alaan?
Vierailija kirjoitti:
Huono puoleni on, etten tunnista huonoja puolia itsestäni. Ja seuraava kysymys, kiitos.
Oikeasti ainoa oikea vastaus tähän on se, että huonot puolet ovat subjetkiivinen kokemus, sillä yhdessä paikassa heikkosu saattaa olla toisessa vahvuus. Typerä kysymys kertakaikkinensa, kaipä sillä on tarkoitus testata onko hakija tarpeeksi typerä tehtävään siis.
Kerro huonoksi puoleksesi kehun ja kannustuksen tarve. Tuo on totta kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Please, eikö voisi vastata ihan tosissaan? Ei tämä ole minulle mitään hauskaa vitsailua vaan todellinen ongelma.
Ja nämä "olen liian tunnollinen" ovat myös juuri niitä, joita ei pidä sanoa, monet niihin sortuvat, mutta "huono puoli" joka on itse asiassa kehu, on sekin rekrytoijaa todella ärsyttävä asia.
Ei tuollaiseen ole mitään järkevää vastausta.
Jos sinulat kysyttiäsiin haastattelussa, mikä on rumin osa itsessäsi ja mitä muuttaisit, niin mitä vastaisit?
Niinpä, kyseessä on asiaton neggaaminen millä testataan kuinka paska itsetunto hakijalla on. Terve yksilö ei edes vastaa tuollaiseen vaan kävelee pois.
Ei kyllä mikään ihme jos sinä olet työtön. Eihän se ole mitään negaamista jos osaa harrastaa tervettä itsetutkiskelua ja tunnistaa itsessään asioita
Onhan. Kehittyä voi missä tahansa asiassa ja mihin tahansa suuntaan. On typeryyttä arvottaa naistä mitään huonoksi - sitä missä on nyt tai mitään mitä on ollut tai mitään mikä on tulevaa. Mutta kaipa työelämä perustuu pitkälti typeryyteen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vissiin enemmän ideana pystyä kertomaan, miten olet yrittänyt kehittää tai päästä yli siitä huonosta puolesta. Eli ei vaan sanoa, että en pysty keskittymään töihin ja siinä se.
Mä esimerkiksi sanoin edellisessä työhaastattelussa, että keskittymisessä on välillä haasteita, eli olen keskellä jotain hommaa, kun saan sähköpostin ja se on tietysti heti pakko tarkastaa ja tehdä siihen liittyvä homma ja joskus työpäivän lopulla huomaan, että se alkuperäinen homma jäi kesken. Sitten kerroin, että olen yrittänyt korjata tätä siten, että laitan ilmoitukset pois ja katson ne tiettyyn aikaan.
Sain sen työn, eli en vissiin ihan toivoton ollut.
Mutta jos tarkkoja ollaan, haastattelijahan kysyy ainoastaan heikkouttasi. Jos alat sen lisäksi lavertelemaan pitkät tarinat vielä siitä, miten pyrit pääsemään yli tuosta heikkoudesta, se osoittaa ettet ky
No mä olen ADHD-tapaus, että ihan aiheellinen huomiohan se olisi... :D
Mutta noi työhaastattelukysymykset on vähän oma maailmansa eikä niihin vastata täsmälleen samalla tavalla kuin normaali maailmassa. Tai jos työhaastattelussa pyydetään kertomaan itsestään, on tarkoitus kertoa siitä työminästä eikä vaikka siitä, että keräilee intohimoisesti My Little Poneja ja suunnittelee just matkaa Malagaan.
Sanon aina kärsimättömyyden. Että kun itse on nopea ja tehokas niin sen kääntöpuoli on kärsimättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin pelkkää kiusantekoa ja "testi". Pitäis sanoa että huonoja puolia minussa ei ole tai huono puoleni on että olen liian tunnollinen/teen ylitöitä hirveästi/en osaa aina sanoa ei/en tunne omia rajojani ku alan töitä tekemään.
Eli ajat itsesi helposti burnoutiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon ole täydellistä vastausta vaan mikä tahansa vastaus voi olla lopulta väärä, mutta harvoin kukaan rekryäjä yhdellä kysymyksellä lopullista päätöstä tekee.
Tuo vinkki pienestä huonosta puolesta on hyvä. Kysymyksellä mitataan mm. paineensietokykyä ja sitä miten realistisesti pystyt arvioimaan itseäsi. Jos et löydä mitään huonoja puolia itsestäsi, herää epäilys kuinka luotettavaa muu kertomasi on.
No enpä tiedä. Esimerkiksi amkin opinnäytteissä yksi arviointikriteeri on suunnitelman luominen ja siinä pysyminen. Mutta välittömästi kun siirryt esim. hakemaan monivuotisia apurahoja, korostetaan sitä, ettei saa tehdä liian tarkkoja suunnitelmia vaan pitää pysyä avoimena muutokselle. Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten kaksi täysin päinvastaista käytösmallia arvotetaan ihan eri tavalla. Jos työnanataja on niin tampio, että arvostaa tuollaista säännönukaisuutta ja subjektiivista "totuutta" niinen ehkä itse kestäisi olla tällaisen pomon alaisuudessa.
Liika vaatimattomuus, itse sanoin tuon oikeasti eli vedin vitsiksi alkuun, sitten kertoilin jonkun kliseen perään. Sain paikan
että viät työt kotiin useesti ja kannat liikaa huolta työelämästä vapaa ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena tässä vastauksessa on osoittaa itseymmärrystä, rehellisyyttä ja ennen kaikkea kykyä kehittyä. Eli "heikkous" ei saisi olla jotain ratkaisevan haitallista työlle, vaan jotain inhimillistä ja hallinnassa olevaa.
Miksi toimii: Viestii, että otat vastuuta, pyrit laatuun ja vaadit itseltäsi paljon mutta ymmärrät myös, että täydellisyyden tavoittelu voi joskus hidastaa.
Esimerkkivastaus:
"Olen huomannut, että saatan toisinaan olla turhankin tarkka ja kriittinen omalle työlleni. Pyrin aina tekemään mahdollisimman laadukasta jälkeä, mutta olen opetellut tunnistamaan, milloin hyvä on riittävän hyvä, jotta asiat etenevät sujuvammin."
2.
Nykyajan työelämä on kyllä iso vitsi. Todennäköisesti haastattelija luonut myös kysymykset tekoälyllä ja haastateltavan tehtävä on antaa niihin tekoälyn tuottamat vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkivastaus:
2.
Joka vuosihan tuota yritetään keksiä kehityskeskusteluissa. Mitä aluetta voisi kehittää tänä vuonna. Jos lähtee siitä suunnasta, voi saada ihan järkevän vastauksen.
Itse sanoin rehellisesti että en siedä isoja muutoksia. Että mua ärsyttää jos järjestelmä vaihtuu, ja pitää opetella se uusi, en millään haluaisi. Sanoin myös että kyllä mä sen uuden sitten kuitenkin opin ja useinhan se on jollain tapaa parempikin, mutta ärsyttää se silti että miksi pitää muuttua.
Pomo alkoi nauraa että hän on ihan samanlainen 😂 Sain paikan.
Niin, huonoin puoleni on takapuoli, mutta olen alkanut sitä salilla kehittämään ja kyykyt sujuvat jo melko mallikkaasti.