Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu, mitä sanoa huonoksi puolekseen?

Vierailija
23.06.2025 |

MIKÄ olisi se oikea vastaus haastattelijan kysymykseen "mikä on huono puolesi/heikkoutesi/missä sinulla on kehitettävää"? Olen möhlinyt ne harvat työhaastatteluni joihin olen päässyt ja väärä vastaus tähän kysymykseen lienee yksi syistä siihen. 

Tiedän, että tähän neuvotaan kertomaan jokin aito, mutta "viaton" huono puoli, joka ei ole keskeinen haettavasta työstä suoriutumisen kannalta. Mutta en ole keksinyt mitään sellaista mikä ei kuulostaisi todella kummalliselta. Olen siis kertonut aivan aidon negatiivisen luonteenpiirteen ja tämähän taitaa olla kauhea moka. Voisin tietysti sanoa semmoistakin mikä ei ole varsinaisesti mikään luonteenpiirre, mutta jolla on kyllä suuri vaikutus työn tekemiseen. Kuten huono paineensietokyky ja vaikeus tehdä monia asioita yhtä aikaa, nämä ovat aivan aitoja heikkouksiani, mutta en kyllä niitäkään sanomalla saisi töitä. Niitä kun nykyään vaaditaan melkein työssä kuin työssä ja minulla ei muutenkaan ole paljon varaa valita, kouluttamaton kun olen. Haen suorittavia töitä, mutta niissä on nykyään kova työtahti, joten painetta ja monen asian tekemistä on pakko sietää hyvin.

Minä en ymmärrä miksi tuollaista edes kysytään kun kuitenkaan siihen ei haluta rehellistä vastausta. Joten mikä arvo vastauksella sitten on? Mutta kun sitä kuitenkin kysytään, niin mitä siihen pitäisi vastata?

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kysymyksen taustalla ole ajatus, että näkee onko hakijalla kykyä itsereflektioon ja omien kehityskohteiden tunnistamiseen. 

Tuon voi käsitellä niin, että kääntää sen mielessään kysymykseksi ”mitä työelämässä tarvittavan osaamisen osa-aluetta näkisit että sinun kannattaisi kehittää, ja miten aiot sitä kehitystä tehdä seuraavan 1-3v aikajänteellä”, ja sitten vastaa TUOHON kysymykseen. 

Esimerkki:

Kysymys: mitä huonoja puolia sinussa on työntekijänä”

Vastaus 1: ”no, olen tosi detaljiorientoitunut ja välillä jään kiinni lillukanvarsiin enkä näe kokonaisuutta. ”

Vastaus 2: ”no, haluaisin kehittää kykyäni nähdä isoja kokonaisuuksia ja tarvittaessa zoomata käsillä olevista yksityiskohdista vähän ylemmäksi. Pyrin kehittämään tätä jatkuvasti niin, että koitan aina miettiä mihin isompaan kokonaisuuteen työstämäni asia liittyy, ja mikä siinä on kokonaisuuden kannalta tärkeintä”

Kumman palkkaisit mielummin?

Ymmärsin jo ensimmäisestä, eli sen palkkaisin, menee suoraan asiaan koristelematta turhia.

Vierailija
122/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kysymyksen taustalla ole ajatus, että näkee onko hakijalla kykyä itsereflektioon ja omien kehityskohteiden tunnistamiseen. 

Tuon voi käsitellä niin, että kääntää sen mielessään kysymykseksi ”mitä työelämässä tarvittavan osaamisen osa-aluetta näkisit että sinun kannattaisi kehittää, ja miten aiot sitä kehitystä tehdä seuraavan 1-3v aikajänteellä”, ja sitten vastaa TUOHON kysymykseen. 

Esimerkki:

Kysymys: mitä huonoja puolia sinussa on työntekijänä”

Vastaus 1: ”no, olen tosi detaljiorientoitunut ja välillä jään kiinni lillukanvarsiin enkä näe kokonaisuutta. ”

Vastaus 2: ”no, haluaisin kehittää kykyäni nähdä isoja kokonaisuuksia ja tarvittaessa zoomata käsillä olevista yksityiskohdista vähän ylemmäksi. Pyrin kehittämään tätä jatkuvasti niin, että koitan aina miettiä mihin isompaan kokonaisuuteen työstämäni asia liittyy, ja mikä siinä on kokonaisuuden kannalta tärkeintä”

Kumman palkkaisit mielummin?

Ymmärsin jo ensimmäisestä, eli sen palkkaisin, menee suoraan asiaan koristelematta turhia.

Ei muuta kuin onnea työnhakuun noilla eväillä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kleptomania ja pyromania.

Vierailija
124/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että varsinkin paineen alla sorrun ajattelemaan tai toimimaan liian monimutkaisesti. Sitten voisin jatkaa, miten olen pyrkinyt pääsemään tästä piirteestä eroon ja kehittymään ongelmanratkaisijana.

Vierailija
125/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku työpsykologi tulla nyt kertomaan, miksi tällaista kysytään? Mitä tässä testataan, mitä tällä haetaan? Onko oikeaa vastausta? 

Eihän tällaiseen kukaan voi vastata rehellisesti, joten mikä on kysymyksen hyöty? Ihan varmasti se työpaikkakiusaaja ei kerro olevansa sellainen. Eikä se paljon puhetta, vähän tekoja -tyyppi kerro olevansa lähinnä hyvä seuramies, mutta töiden edistyminen on niin ja näin. Eikä se hankala jäärä, jolla oli edellisessä työpaikassa sukset ristissä puolen talon kanssa, sitä paljasta. Eikä se vaihdevuosi mirkku, kerro, että hermo palaa sekunnissa ja se sitten kuuluu. Eikä varmasti se sarjasaikuttajakaan kerro, että aika usein ei jaksa tulla maanantaisin töihin ja perjantaisin on usein flunssaa. 

Tämä. Johtuu siitä että pitää näytellä työnhaussa ja heittää suurinpiirtein kuperkeikkoja. Jännä miten työpaikoilla rehottaa pahoinvointi, eikö ne työnantajat palkanneetkaan niitä "hyväntuulen" Mirvoja.

Meidän firmaan on todella tiukka seula, ja haastatteluissa tentataan ammattiosaamisen lisäksi myös persoonallisuutta ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. 

Lopputulos onkin että firmalla menee taloudellisesti hyvin, ja ennen kaikkea täällä on tosi kiva olla töissä kun puuttuu kokonaan ns mulkvistit, samoin kuin selllaiset tyypit joilla ei mielestään ole enää mitään opittavaa tältä alalta tai jotka pitävät itseään muuten täydellisinä. 

Vierailija
126/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa uida.

Vierailija
127/127 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Briggs & Strattonin persoonallisuusteoriassa olen klassinen keltainen hevonen ja siksi tykkään vetää erilaisia projekteja. Tulen toimeen kaikkien persoonallisuustyyppien paitsi heinäsirkan kanssa koska heillä on aina action pointit poikittain ja hyppivät asiasta toiseen”. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä