Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu, mitä sanoa huonoksi puolekseen?

Vierailija
23.06.2025 |

MIKÄ olisi se oikea vastaus haastattelijan kysymykseen "mikä on huono puolesi/heikkoutesi/missä sinulla on kehitettävää"? Olen möhlinyt ne harvat työhaastatteluni joihin olen päässyt ja väärä vastaus tähän kysymykseen lienee yksi syistä siihen. 

Tiedän, että tähän neuvotaan kertomaan jokin aito, mutta "viaton" huono puoli, joka ei ole keskeinen haettavasta työstä suoriutumisen kannalta. Mutta en ole keksinyt mitään sellaista mikä ei kuulostaisi todella kummalliselta. Olen siis kertonut aivan aidon negatiivisen luonteenpiirteen ja tämähän taitaa olla kauhea moka. Voisin tietysti sanoa semmoistakin mikä ei ole varsinaisesti mikään luonteenpiirre, mutta jolla on kyllä suuri vaikutus työn tekemiseen. Kuten huono paineensietokyky ja vaikeus tehdä monia asioita yhtä aikaa, nämä ovat aivan aitoja heikkouksiani, mutta en kyllä niitäkään sanomalla saisi töitä. Niitä kun nykyään vaaditaan melkein työssä kuin työssä ja minulla ei muutenkaan ole paljon varaa valita, kouluttamaton kun olen. Haen suorittavia töitä, mutta niissä on nykyään kova työtahti, joten painetta ja monen asian tekemistä on pakko sietää hyvin.

Minä en ymmärrä miksi tuollaista edes kysytään kun kuitenkaan siihen ei haluta rehellistä vastausta. Joten mikä arvo vastauksella sitten on? Mutta kun sitä kuitenkin kysytään, niin mitä siihen pitäisi vastata?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista tähän kysymykseen vastaamisessa ei niinkään ole se, minkä huonon puolen sanot itselläsi olevan, vaan se, mitä heti seuraavaksi sen jälkeen sanot siitä, miten olet jo alkanut kehitttää tätä osaamisaluettasi parempaan suuntaan. Sano tähän jotain konkreettista, joka osoittaa, että et oikeasti  pidä itseäsi täydellisenä, vaan kehittymiskelloisena ja valmiina näkemään vaivaa sen kehittymisen eteen.

Vierailija
42/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et löydä mitään huonoja puolia itsestäsi, herää epäilys kuinka luotettavaa muu kertomasi on.

Minulle ei todellakaan tule mieleen valehtelija, vaan haastattelussa epävarmaksi itsensä kokeva henkilö - mikä taas on ihan inhimillistä. Se, ettei koe luontevaksi kertoa huonoja puoliaan, tai vaikka niistä valehtelisikin, ei tarkoita, että ihminen valehtelisi työhön liittyvistä asioista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin että tylsyydensietokykyni on surkea enkä multitaskaa. Sain työpaikan.

Vierailija
44/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnarkomania, halukkuus ilmaiseen työhön, kyky tehdä palkatta, jne. Noilla pääsee alkuun.

Heko heko. Työnarkit/ylitunnolliset perfektionistit uupuu, eivät ole todellakaan se eka valinta jos tulee jo haastattelussa noin iso vika esiin.

Vierailija
45/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos työssä pitää olla hyvin nopea ja suurpiirteinen, ei kannata palkata ihmistä, joka sanoo olevansa perfektionisti.

Työnantajan pitäisi sitten pystyä määrittelemään, mikä on sopiva määrä suurpiiteisyyttä, koska muutenhan minä voin väittää, että huonosti tekemäni työ on oikeastaan suurpiirteisyyttä. 

Vierailija
46/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalaisten joukossa olet niin outo lintu, että ei ehkä täältä kannata odottaa vastausta, jos nimenomaan on tarkoitus ja halu päästä töihin.

Voit l u u s e r i puhua vain omasta puolestasi, ja niinhän sinä teetkin. Kippis kahvilla ja mahtavaa "kesäloman" jatkoa sinne. 😁

Vierailija
47/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojalaisuus hyvä.

Sanot vaa et ainua huano puoli on se notta oon niin hirviän komia .

Vierailija
48/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKÄ olisi se oikea vastaus haastattelijan kysymykseen "mikä on huono puolesi/heikkoutesi/missä sinulla on kehitettävää"? Olen möhlinyt ne harvat työhaastatteluni joihin olen päässyt ja väärä vastaus tähän kysymykseen lienee yksi syistä siihen. Tiedän, että tähän neuvotaan kertomaan jokin aito, mutta "viaton" huono puoli, joka ei ole keskeinen haettavasta työstä suoriutumisen kannalta.

Voi J_esuksen v_ttu mitä höpöhöpöjuttuja taas. Jos tuohon ihan oikeasti mikään asia tässä kosmoksessa kaatuu, niin ei ole ihme, että Suomi menee viemäristä alas vinhaa vauhtia.

Vierailija
49/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näissä yleensä suositellaan vastaamaan jokin aito heikkous. Kaikilla ihmisillä on sellaisia, ja jos mitään ei keksi, on se varsin erikoisen oloista. Onhan varmasti parempi lähtökohta, että tunnistaa itse heikkoutensa, kuin jos on sille täysin sokea. Mutta tosiaan siitä näkökulmasta, että miten siinä asiassa on pystynyt kehittymään tai mikä auttaisi siihen, että se asia ei tule niin paljon esiin. Tai jotain muuta eteenpäin katsovaa näkökulmaa.

Vierailija
50/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Please, eikö voisi vastata ihan tosissaan? Ei tämä ole minulle mitään hauskaa vitsailua vaan todellinen ongelma. 

Ja nämä "olen liian tunnollinen" ovat myös juuri niitä, joita ei pidä sanoa, monet niihin sortuvat, mutta "huono puoli" joka on itse asiassa kehu, on sekin rekrytoijaa todella ärsyttävä asia.

Ei tuollaiseen ole mitään järkevää vastausta.

Jos sinulat kysyttiäsiin haastattelussa, mikä on rumin osa itsessäsi ja mitä muuttaisit, niin mitä vastaisit? 

Niinpä, kyseessä on asiaton neggaaminen millä testataan kuinka paska itsetunto hakijalla on. Terve yksilö ei edes vastaa tuollaiseen vaan kävelee pois.

Minulla nyt ei ole varaa kävellä pois. Jos niin tekisin niin sitten en ainakaan saisi töitä. Ylipäänsä ne työt, joita minä voin hakea, eivät ole mitään suosittuja töitä. Ei kouluttamaton ammattitaidoton ihminen voi alkaa sanella ehtoja yhtään mihinkään jos työtä aikoo saada. 

Olen niin tyhmä, etten pärjää missään opiskelussakaan, joten näillä mennään.

Vierailija
51/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ihan rehelliset huonot puolet töissä ovat, että olen ujo, en kestä mitään mitään kritiikkiä, olen yksi suuri kynnysmatto ja aivan liian ylikiltti. Olen ollut saikulla uupumisen takia ja itsetuntoni on huono. On sairauksia ja masennuslääkitys on ollut 20 vuotta. Enpä tiedä, miten näistä muotoilisi positiivisen kuuloisia heikkouksia. Jotenkin kuitenkin pärjään näiden kanssa töissä. 

Vierailija
52/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuppaan nukahtelemaan television ääreen, pitäisi mennä ajoissa nukkumaan", "olen siivoushullu", "unohdan tyhjentää paperinenäliinat taskunpohjilta ja pyykkipäivänä sitten pesukoneessa on kiva yllätys" "keräilen Tex Willereitä ja niitä on jo monta kappaletta samanlaisia kun ei muista ett' mulla oli tuo jo" tms. 

Vierailija
53/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vaikka jokin, joka ei ole sen työn kannalta niin merkityksellinen. Vaikka vähän kehnompi ruotsin kielen taito tms.

Vierailija
54/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnarkomania, halukkuus ilmaiseen työhön, kyky tehdä palkatta, jne. Noilla pääsee alkuun.

Tämä on itse asiassa huono. Kukaan ei halua ihmistä jolla on huono työn ja vapaa-ajan tasapaino. 

Olen rohkeasti keksinyt ihan oikean työtä haittaavan ongelman jonka olen mielestäni hyvin ratkaissut. Tässä tarvitaan uskottavuutta ja itsereflektiokykyä.

Olin aikaisemmissa haastatteluissa yrittänyt keksiä jotain mitättömiä ongelmia ja saanut palautteen että se ei ollut oikein uskottavaa.

Vierailija
55/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin varmaan, että työstän itseluottamusta ja esiintymisvarmuutta. Esiintymisvarmuus ainakin on sellainen, että se on selkeä huono puoli jota on osannut reflektoida, mutta ei sellainen etteikö pärjäisi työssä. Ellei sitten tosiaan hae esiintyjän tehtäviin :D

Vierailija
56/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapuoli?

Vierailija
57/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene työpaikkaan missä sinua pyritään neggaamaan jo työhaastattelussa. Tuollainen paikka on toksinen ja tuhoaa mielenterveytesi.

Aika normaali kysymys työhaastattelussa. Se ei välttämättä tarkoita, että paikka olisi toksinen vaan tarkoitus on usein mitata, tunnistaako hakija omat kehityskohteensa ja osaako reflektoida itseään realistisesti. Se kertoo kyvystä kasvaa ja oppia, mikä on monessa työyhteisössä arvostettua.

Vierailija
58/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sina voit kertoa Exceliin kaavojen osaamisen vaativan lisäopettelua.

No vaikka niin. Eli joku työhösi liittyvä, mutta ei kuitenkaan olennaisen tärkeä tai usein tarvittava taito, joka vaatii hiomista. Itse olen kertonut, että aikaisemmissa työpaikoissa en ole juuri tarvinnut taitoa x, joten siinä tarvitsen lisäharjoitusta, ja tarvittaessa otan mielelläni vastaan vaikka lisäkoulutusta aiheesta.

Se kuulostaa rehelliseltä, mutta ei keksityltä tai liian henkilökohtaiselta tai humble bragilta. 

Niin ja olen päässyt kaikkiin reilun kymmenen vuoden aikana hakemiini työpaikkoihin. 

Vierailija
59/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes muista mitä oon sanonut, aina sanonut jotain mikä mielestäni pitää paikkansa, mutta koskaan ei oo kukaan ihmetellyt ja lähes aina palkattu..

Oon saattanut sanoa vaikka "olen ihminen joka pitää nopeasta toiminnasta, joten mielestäni olisi hyvä opetella myös että joskus hitauskin on hyvä asia" , siis yleensä käännän sen muotoon että "voisin kehittyä.....".

Vierailija
60/81 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kerran muistan sanoneeni, ettää tiimityössä mun voi olla vaikea hyväksyä sitä, jos joku toimii epäreilusti 😁 ja taisin kertoa viime kokemuksesta, kun tiimissä yksi kiusasi muita.

Sain työpaikan..