Voiko itseään terapioida yksin?
Kommentit (107)
No joo. Toisaalta jos haluaa lisää näkökulmia, voi olla joku viisas tai tunnetietäjä, mutta mistä sen löytää. Ja hermosto pitäisi rauhoittaa, sydän, verenpaine.
Voihan niistä jotain apua olla, mutta ei niillä psykoterapiaa ainakaan voi korvata.
Mulla ei rahaa terapiaan. Enkä saisi kela korvausta
Ap
Mulla siis ongelmia ympärilläni. Hankala suhde vanhempiin ja veljeen. Narsisti mies. Hankala suhde lapsiin. Ei ystäviä jne..en saa terapiaa koska en ole työelämässä. Oon köyhä ja ei varaa maksaa itse.
Ap
Minä olen terapoinut piirtämällä, kirjoittamalla minua vaurioittaneelle kirjeitä (osa lähetetty osa ei), elämänkerran kirjoitamisella, musiikilla. Kyllä onnistuu mutta ehkä jokainen ei pysty. Minulla on nykyään hyvä olla ja olen ymmärtänyt että kaikki paha on kääntynyt hyväksi. En ole katkera ja olen antanut anteeksi kaiken vaikka sillä anteeksiannolla ei käytännössä olisi mitään merkitystä.
Voi, paljonkin.
1. Ymmärrä miksi voit huonosti ja ymmärrä oireiluasi (helpoin osuus)
2. Ymmärrä mitä kaikkea sinun pitäisi alkaa muuttaa, tehdä toisin, mitä voisit myös ajattelussasi muuttaa
3. _Toteuta ja harjoittele konkreettisesti ja paljon uusia toimintatapoja._Ilman tukea kosahtaa erittäin helpolla tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi et saisi? Varallisuus ei vaikuta terapiakorvauksiin
Terapiahan on itsetutkiskelua. Terapeutti vaan ohjaa sinua oikeaan suuntaan ja auttaa näkemään muita näkökulmia asioihin. Eli kyllä, itseään voi terapioida.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käy hakemassa kirjastosta kirja: Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena.
Kyllähän niille omille ongelmille on aika sokea. Oisko esim ACAn etäryhmistä tai liveryhmistä hyötyä sulle, jos perhesuhteet ei toimi ja on tapana valita väärät miehet? Se olisi ainakin ilmainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käy hakemassa kirjastosta kirja: Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena.
Toinen kirjasuositus: Viisas mieli (duodecimin julkaisema, kirjoittajia en muista)
Voi ja se pitääki tehdä yksin jos haluaa oikeasti ymmärtää itseään. Ne YT videot tms on hyviä siihen että voi saada oivalluksia muilta, mutta ikinä ei kannata jäädä rypee niihin. Se kehitys ja ymmärrykseen kasvu tapahtuu esim päivittäisillä kävelyillä luonnossa tai meditoimalla/treenaamalla. Ennen pitkään siinä myös tajuaa että me oikeasti tarvitaan toisiamme myös. Se työ on tehtävä yksin mutta yksinäisyyteen EI SAA JÄÄDÄ, koska se sairastuttaa.
Kyllä voi. Itse korjasin itseni. Vaatii paljon aikaa ja vaivaa, mutta niin oikeakin terapia. Luin paljon kirjallisuutta, kirjoitin, opettelin tuntemaan itseäni sekä tunnetaitoja. Paljon erilaisia mindfullness-harjoitteita, joista otin parhaalta tuntuvat käyttöön. Oman hyvinvoinnin priorisointi ja ajattelun muuttaminen niin, että on itse itsensä paras ystävä ja kannustaja ja ymmärtäjä.
Musat ja näkymät kohillaan..
Voimaannuttaa mielen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Toinen kirjasuositus: Viisas mieli (duodecimin julkaisema, kirjoittajia en muista)
Kiminkisen suuri lääkärikirja.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No sitten et varmaan tarvitse terapiaa. Jos on jotain vastoinkäymisiä elämässä ne voi ilman terapiaa miettiä. Ja joo älkää tulko kertomaan kuinka ei ymmärretä että joillakin on vaikeaa, yllätys niin on muillakin. Ozzyn sanoin: Life sucks and then you fucking die.
Tavallaan, mutta en suosittele terapoimaan terapiaohjeilla vaan ennemminkin korvaavilla kokemuksilla.
Esimerkiksi jos haluat terapoida kiusaamiskokemuksia, mieti päinvastainen kokemus ja mielikuvittele se elävästi. Rakkauden puutteeseenkin on youtubessa affirmaatioita.
Kaikella lääketieteellisellä hömpänpömpällä on tapana toimia liiaksi siinä paskassa vellomisena. Se ei ole ollenkaan välttämätöntä paranemisen kannalta, vaan ainoastaan korvaavat kokemukset. Tätä metodia käytetään myös pikkulasten ja eläinten kohdalla, jotka eivät pysty puhumaan traumoistaan. Heille yksinkertaisesti annetaan systemaattisesti se parempi elämä ja paremmat kokemukset niin monta kertaa, että he uskovat enemmän siihen, kuin traumaattiseen muistoonsa.
Suurin osa terapioista on haitallisia.