Haluan osastolle
Olen voinut huonosti: masennusta, ahdistusta ja pelkotiloja. Lievää vainoharhaisuutta. Alko on pahentanut asiaa.
Mulla on usein tällaista näin alkukesästä. En tiedä mistä johtuu.
Onko miten helppoa päästä osastohoitoon, kun ei ole noista diagnoosia paitsi yleinen ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö ja muuta pientä?
Kommentit (59)
Vointisi vaan pahenisi osastolla.
Minä tulin vain sekommaksi osastolla kun jouduin ihan uuteen paikkaan muiden hullujen kanssa ja jouduin vielä jakamaan huoneenkin kahden muun tuntemattoman kanssa jotka sitten kertoivat minulle niitä hulluja juttujaan.
Niin. Siellä tapaisi persuja. Ehkä johtoryhmääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et hoida itseäsi?
Miten minun pitäisi hoitaa itseäni? Ei ole mitään ohjeita, eikä lääkitystäkään.
ap
Alkoholi pois. Kokonaan.
Käytät enemmän alkoholia, koska kesä/loma?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siellä tapaisi persuja. Ehkä johtoryhmääkin.
Näet siis näitä persuja joka paikassa? Onko niitä nyt kanssasi samassa huoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin vain sekommaksi osastolla kun jouduin ihan uuteen paikkaan muiden hullujen kanssa ja jouduin vielä jakamaan huoneenkin kahden muun tuntemattoman kanssa jotka sitten kertoivat minulle niitä hulluja juttujaan.
Minäkään en todellakaan kokenut osastoa parantavana kokemuksena. Kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en todellakaan kokenut osastoa parantavana kokemuksena. Kaikkea muuta.
Herkemmälle voisi olla ihmistä rikkova, traumaattinen kokemus, itse olen paljon nähnyt henkistä väkivaltaa ja gaslightingia jo ennästään, joten "hoito" ei siinä mielessä enää vaikuttanut minuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu suoraan alkoholista, vaikka varmaan alkoholi pahentaa. Minulla on ahdistusta ja pelkotiloja vaikken ole käyttänyt alkoholia ollenkaan. Uskoisin että minulla on traumoja jotka aiheuttaa tämän, mm kiusaamiseen liittyen.
ap
Ne on hirveitä paikkoja. Viimeksi yritin tappaa itseni kun halusin vaan jollain keinolla päästä pois sieltä.
Itsellä parista osastojaksosta vain hyviä kokemuksia. Olin vaikeasti masentunut ja ahdistunut. Saatiin osastojaksolla lääkitys kohdilleen ja muutenkin oli turvallista olla siellä kun elämänhallinta ja arjesta selviäminen meni tosi vaikeaksi. Osastoja on erilaisia riippuen millaisia sairauksia ja oireita siellä hoidetaan.
Sun tapauksessa säännölliset käynnit avohoidossa yhdistettynä toimivaan lääkitykseen varmaan riittäisi. Tärkeintä että on säännöllinen hoitokontakti jonnekin ja tietää että psyykenhoidon ammattimainen arvioi tilannetta ja tukee. Apua ja tukea on paljon saatavilla paitsi terveydenhuollon niin myös järjestöjen kautta.
Tsemppiä kovasti!
Ap, sinulla vaikuttaa olevan alkoholiongelma, ja sinun pitäisi päästä katkaisuhoitoon ensiksi. Sitten muutkin oireet ehkä helpottuvat. Alkoholi pahentaa tosi paljon sun oireita.
Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu suoraan alkoholista, vaikka varmaan alkoholi pahentaa. Minulla on ahdistusta ja pelkotiloja vaikken ole käyttänyt alkoholia ollenkaan. Uskoisin että minulla on traumoja jotka aiheuttaa tämän, mm kiusaamiseen liittyen.
ap
Sitten tarvitset terapiaa ja ehkä lääkityksen lisäksi. Kofeiini kannattaa myös jättää pois (pahentaa oireita).
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinulla vaikuttaa olevan alkoholiongelma, ja sinun pitäisi päästä katkaisuhoitoon ensiksi. Sitten muutkin oireet ehkä helpottuvat. Alkoholi pahentaa tosi paljon sun oireita.
Voimia!
Minulla ei ole alkoholiongelmaa. Olen juhannuksena juonut kolmen päivän aikana ehkä 4-5 olutta tai lonkeroa ja neljä lasia viiniä (n. 15 cl).
ap
Tässäpä vinkkejä.
Laita elintavat kuntoon, tupakointi pois ja alkoholiakin kohtuudella. Myös loman vietto muissa maisemissa on tutkitusti hyväksi terveydelle, ja mieti voitko tehdä asioita eri tavalla? Vältä liiallista ulkoilua ja harrasta kotioloissa.
Mieto neurolepti voi olla myös avuksi. Sekä rukouksen ja positiivisen ajattelun voima. Salaliittoteorioiden ja negatiivisten lukeminen pois, ja tilalle jotain muuta mielenkiintoista. Jos osaat kehitellä teoriota päässäsi, on se vain ja ainoastaan älykkyyden merkki. Näinä epävarmoina aikoina ehkäpä jopa hyvä taito olemassa.
Välillä on kaikilla hyviä päiviä ja joskus myös huonoja.
Ap
Päivitäthän huomenna tilanteesi tänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
Minulla ei ole alkoholiongelmaa. Olen juhannuksena juonut kolmen päivän aikana ehkä 4-5 olutta tai lonkeroa ja neljä lasia viiniä (n. 15 cl).
ap
Myönnät itse että alkoholi on pahentanut asiaa. Silloin sinun pitäisi lopettaa juominen, ei edes pieniä määriä alkoholia. Jos et pysty olemaan ilman, silloin on A - ongelmaa.
Ymmärrän halun mennä osastolle. Mä oon ollut sairaalaosastolla vain fyysisen sairauden takia. En nauttinut siitä ollenkaan kun olin niin huonovointinen. Mun huonetoveri oli vanhempi rouvashenkilö ja hän nautti osastolla olostaan täysin siemauksin. Hän jutteli potilasolohuoneessa toisten potilaiden kanssa, ryysti kahvia, lueskeli naistenlehtiä, katseli tv:tä, rupatteli puhelimessa, pyysi hoitajilta ylimääräisiä välipaloja, esim. iltapalalla aina kaksi sämpylää ja molemmille omat voinapit, iltapäiväkahvilla santsikuppi kahvia leivonnaisineen. Hyvällä ruokahalulla söi. Mulle ei koskaan selvinnyt miksi se ei voinut olla kotona.Mielisairaalaosastolla potilaat saa vaan ne osaston hyvät puolet kun ei ole mitään kipua eikä pahoinvointia tms. Sen kun pötköttelee ja herkuttelee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
ap
Myönnät itse että alkoholi on pahentanut asiaa. Silloin sinun pitäisi lopettaa juominen, ei edes pieniä määriä alkoholia. Jos et pysty olemaan ilman, silloin on A - ongelmaa.
Tää kansa käyttää useinkin alkoholia itsehoitometodina. No, ei se auta mutta oikeaa hoitoa tai lääkkeitä ei saa ja pakko siitä on välillä päästä pois.
Itse en päässyt oikealle osastolle edes kun oli vakavat itsemurhasuunnitelmat, järkyttävät pelkotilat ja dissosioin. Nykyään tarvitsee jo psykoosin.
Ottivat kuitenkin muutamaksi päiväksi sairaalan akuuttiosastolle. Sain rauhoittavaa ja lääkkeillä nukutuksi. En myöskään osannut huolehtia itsestäni eli se kolme kertaa lämmin ruoka nokan eteen oli tarpeen. Otin kuvan kasvoistani ennen ja jälkeen ja siinä ennen osastoa-kuvassa mun silmät oli jo niin tyhjät ja lasittuneet että kotona olisin tosiaan kuihtunut pois. Pois päästessä ehkä jo pientä eloa ja toivoa.
Toivottavasti AP saat apua. Nykyään sitä vaan joutuu taistelemaan sen eteen.
Osastolle et luultavasti pääse, etkä kuvauksesi perusteella osastohoitoa kyllä tarvitsekaan. Sen sijaan voit mennä omalle terveysasemalle. Kerrot lääkärille tilanteestasi, ja luultavasti saat lähetteen mielialahäiriö poliklinikalle. Sieltä tulee sitten aika, ja siellä arvioidaan tilanne ja tarvitsemasi hoito tarkemmin. Luultavasti jonkinlainen lääkehoito aloitetaan, ja lisäksi sinulle nimetään hoitaja tai psykologi jonka vastaanotolla käyt säännöllisesti keskustelemassa voinnistasi.