Kauppalehti: Sijoittaja Jarmo Friman varautui Yhdysvaltojen hyökkäykseen: "Markkina lähtee rajusti miinukselle ja minun salkku plussalle"
Jarmo Friman ennakoi Yhdysvaltojen hyökkäystä Iraniin ja sijoitti raskaasti energia- ja kultasektoreihin juuri ennen iskua. Hän uskoo, että markkinat romahtavat, mutta hänen oma salkkunsa kasvaa. Frimanin strategia perustuu oletukseen, että Hormuzinsalmi pysyy auki ja öljyn hinta nousee vain maltillisesti, mutta hän on valmis hyötymään isosti, jos konflikti syvenee. Hän myös uskoo dollarin vahvistuvan kriisin keskellä ja kertoo, ettei suosittele omaa, vahvasti vivutettua strategiaansa muille.
Friman ei peittele tyytyväisyyttään. Kun maailma säikähtää sotaa ja markkinat sukeltaa, hän näkee tilaisuuden rikastua. Ja mikä parasta - hän tekee sen tietoisesti muiden kustannuksella. Onko tämä jonkinlaista taloudellista psykopatiaa? Samalla kun perheet pelkäävät öljyn hinnan nousua ja maailman epävakautta, joku hieroo käsiään ja myy kultaa.
Onko tämä esimerkki siitä, millaista on "älykäs" sijoittaminen - vai pelkkää moraalitonta opportunismia? Kuka täällä oikeasti maksaa tämän pelin hinnan?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Onko Rainer Frimanin veli?
Laulaa tankoa ja sioittaa. Kulmahousut jalassa pörssissä
Olen sarkastisesti onnellinen hänen puolestaan koska itse en äkännyt kerätä rahaa kassaan ajoissa ja nyt ei auta muu kuin katsoa sijoitusten sulamista taas.
Kyllähän meilläkin kokoomusmeppi Salla on ylpeästi ostanut aseteollisuuden osakkeita - ja investoi lisää. Ei näe mitään moraalista ongelmaa - siis toimitetaan myös sotaa käyville maille. Kokoomuslaiseen tyyliin on vain luonnollista, että ajaa samalla EU:n yhteisvelkaa aseisiin ja eduskunnassa ajoi kalustohankintoja ja puolustusmenojen kasvua. Aiemmin lobbasi Metaa, nyt haluaa kiivaasti kieltää tiktokin jne.
Eikä varmasti ole ainut poliitikko, jolla ei ole mitään moraalia.
Onpa yllättävän rauhallisena olleet markkinat, koskahan se iso dippi tulee. En kyllä vielä ala ostelemaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sarkastisesti onnellinen hänen puolestaan koska itse en äkännyt kerätä rahaa kassaan ajoissa ja nyt ei auta muu kuin katsoa sijoitusten sulamista taas.
Taisi olla aiheeton pelko ja nyt ainakin ehtii myydä kassaksi jos romahdusta pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Onko Rainer Frimanin veli?
Ei ole.
Anna mennä Jarmo! Suomen Soros. Pulut kerääntyy parviin mutta kotka liitää yksin.