Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään joka olisi syntynyt maaseudulla saunassa, siis ketään niin vanhaa esim 50-luvulla syntynyttä?

Vierailija
22.06.2025 |

Löytyykö?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1958 sairaalassa, vaikka syntymäkotikunta oli maaseututaajama. Kukaan lukion luokkatovereistani ei ollut tietääkseni syntynyt saunassa. Lukio oli kaupungissa mutta houkutteli oppilaita myös ympäröivältä maaseudulta.

Yliopistossa oli samanikäisiä kurssitovereita eri puolilta Suomea, enkä muista kenenkään kertoneen, että oli syntynyt saunassa.

Valikoitunut otanta. Ne yliopistoon asti päässeet on olleet sitten paremmista perheistä. 

Vierailija
62/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1958 sairaalassa, vaikka syntymäkotikunta oli maaseututaajama. Kukaan lukion luokkatovereistani ei ollut tietääkseni syntynyt saunassa. Lukio oli kaupungissa mutta houkutteli oppilaita myös ympäröivältä maaseudulta.

Yliopistossa oli samanikäisiä kurssitovereita eri puolilta Suomea, enkä muista kenenkään kertoneen, että oli syntynyt saunassa.

Valikoitunut otanta. Ne yliopistoon asti päässeet on olleet sitten paremmista perheistä. 

Omilla sukulaisillani ei ollut taloudellisia rahkeita edes oppikouluun, saati lyseoon. Saunassa he syntyivät. Kai se sairaalakin olisi ollut mahdollisuus, mutta sinne oli matkaa, eikä kai epäilyttänyt, että tulisi komplikaatioita. Nuorenahan lapset siihen maailman aikaan tehtiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kolmas lapseni, nyt jo 2v on syntynyt kotini saunassa (kylpyhuoneessa). En ehtinyt sairaalaan, ensihoitajat avustivat synnytyksessä.

Vierailija
64/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo saunassa synnyttäminen ole ollut epämukavaa, kovat lauteet ainakin? Isä ja hänen sisarukset ovat syntyneet kotona 1940-luvulla, tosin makuukamarissa ei saunassa. Äiti on syntynyt sairaalassa, hänen siskonsa kotona, makuukamarissa. He myös 1940-luvun lopulla. 

Varmaan on ollut epämukavaakin. Siihen aikaan elämä oli monille sangen epämukavaa. Huvittavaa, että täällä monet kehuu syntyneensä 50-luvulla kamarissa. Meillä ei ollut 50-luvulla kamaria. Oli yksi tupa ja yksi eteinen. Ja sauna. Että kyllä se sauna tarjosi myös eniten yksityisyyttä siihen synnytykseen. Ja hygieniaakin. Tilan siivouskin ollut siellä helppoa. Lakanoiden putsaus olisi ollut kauhea homma, ja pedin oljet olisi menneet vaihtoon. Kyllä. Oljet. Olkipatjoja oli vielä yleisessä käytössä. 

Vierailija
65/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini täyttää 70v ensi viikolla ja oli perheensä lapsista viimeinen, joka syntyi kotona. Loput syntyivät sairaalassa

Lisään vielä, että kun hänen isänsä kuoli kotonaan 16v myöhemmin, lopetettiin pirtissä lämmitys ja vainaja makasi siellä vajaan viikon, ennen kuin paikallinen terveyssisar pääsi paikalle ja totesi tilanteen ja vasta sitten vainaja saatiin vietyä pois arkkuun laittoa ja hautausta varten. Muu perhe asui tuon ajan talon toisessa päädyssä ja ei ole mikään iso talo kyseessä

Tää on aikamoinen juttu tää vainajahomma. Itse olen kuullut vain säilytyksestä aitassa pidemmän aikaa ennen varsinaisia hautajaisia. Mitään pelkoja muistoihin ei liity. 

Vierailija
66/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te voitte olla noin pöljiä? Saunassa synnyttäminen nyt ei kummoinen juttu ollut ennen. Myös oma sisarukseni on syntynyt saunassa vuonna 1965. Meiltä oli lähimpään sairaalaan matkaa noin 30 km ja kylän keskustaankin noin 15 km. Autoa ei perheessä ollut, eikä hevostakaan. Tiekin jotain hiton monttupolkua. 

Mutta kun näitä lukee, tulee tunne, että paljoa ei nykyihmiset tiedä. 

Höpö höpö. Olet joko trolli, tai et ymmärrä synnytyksen historiasta yhtään mitään (tai molempia). 

Ensinnäkin pitää ymmärtää, että kotisynnytys ja saunasynnytys eivät ole sama asia. Saunasynnytykset oli 1800-luvun ja sitä aiempien aikojen juttu ja ne alkoivat vähentyä jo yli sata vuotta sitten ja 1920 laadittu laki kuntien koulutettujen kätilöjen lukumäärän määrittämiseksi, vähensi saunasynnytyksiä en

Kyllä meidän kylillä 50-luvulla synnyttiin kotona. Ihan tavallista, niin kaikki tekivät. Kätilö oli paikkakunnalla ja avusti. Mutta oli myös epävirallisempi, itseoppinut lapsenpäästäjä. Ilmeisesti se virallinen kätilö oli kalliimpi. Siksi sitä ei ollut varaa kutsua kaikkiin taloihin. 

Luitko lainkaan lainaamaasi tekstiä? Kyllähän kotisynnytyksiä vielä 50-luvulla tapahtui kuten lainaamastasi tekstistä voi lukea, mutta ne harveni voimakkaasti 50-luvun lopulle tultaessa ja 60-luvulla synnytettiin jo lähes pelkästään laitoksissa.

50-luvulla "lapsenpäästäjä", joopa joo. Josko nyt lopettaisit tuon naurettavan trollauksen. Kätilö oli ihan kunnallinen palvelu, samoin kuin neuvolakin, jossa kävi 50-luvulle tultaessa jo lähes jokainen odottava äiti ja siellä ei taatusti neuvottu käyttämään synnytyksessä mitään "lapsenpäästäjää", vaan tietenkin kerrottiin, että kotisynnytykseen tulee kunnan koulutettu kätilö avustamaan.

"Kätilöiden koulutus alkoi Turussa jo vuonna 1816, ja kätilöt edustavatkin Suomen vanhinta naisten ammattikuntaa. Ensimmäinen äitiysneuvola perustettiin Helsinkiin vuonna 1922 arkkiatri Arvo Ylpön aloitteesta. Järjestelmä kehittyi ja laajeni niin nopeasti, että vuonna 1950 jo lähes kaikki odottavat äidit kävivät neuvolassa, jolloin raskauden aikaiset komplikaatiot ja imeväiskuolleisuus laskivat jyrkästi"

Vierailija
67/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuonna 1941 syntyneet tätini ja äitini (kaksoset) syntyivät kotona. Eivät kuitenkaan saunassa, mutta kotona kuitenkin. Se oli heidän äidilleen ja kätilölle yllätys, että lapsia tulikin kaksi.

Vierailija
68/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vuonna 1941 syntyneet tätini ja äitini (kaksoset) syntyivät kotona. Eivät kuitenkaan saunassa, mutta kotona kuitenkin. Se oli heidän äidilleen ja kätilölle yllätys, että lapsia tulikin kaksi.

Se olikin yleisin tapa 1940-luvun alussa, eli suurin osa synnytyksistä tapahtui tuolloin vielä kotona, mutta ei missään nimessä enää saunassa vaan nimenomaan tuvassa tai makuukammarissa. Nämä kaksi eri tapaa pitää ymmärtää erottaa toisistaan. 1940-luvulla saunasynnytykset oli jo harvinaisia ja 50-luvulle tultaessa niitä ei enää käytännössä juurikaan ollut ja 60-luvulle tultaessa oli jo kotisynnytyksetkin kokolailla historiaa ja niiden osuus oli enää muutaman prosentin luokkaa ja käytännössä lähes kaikki synnytykset viimeistään 60-luvun lopulla tapahtui sairaaloissa.

Vierailija
69/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä syntyi saunassa vielä 60-luvulla.

Vierailija
70/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt saunassa. Perheessä oli lapsia jo monta. Olen syntynyt 1953

Itehän en tietenkään muista siitä mitään eikä kait vahinkoa ole tullut siinäkään.

Ihania ootte te jotka jaksatte vastata aapeen kysymykseen <3

Vierailija
71/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnyin saunan takana

Vierailija
72/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kolmas lapseni, nyt jo 2v on syntynyt kotini saunassa (kylpyhuoneessa). En ehtinyt sairaalaan, ensihoitajat avustivat synnytyksessä.

Juu onhan lapsia syntynyt takseissakin, eikä  tuossa sinun tapauksessakaan ollut kyse varsinaisesta suunnitellusta saunasynnytyksestä, vaan hätäsynnytyksestä kun lapsi päätti tulla maailmaan ennen aikojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme