Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään joka olisi syntynyt maaseudulla saunassa, siis ketään niin vanhaa esim 50-luvulla syntynyttä?

Vierailija
22.06.2025 |

Löytyykö?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 70-luvulla syntynyt kaveri on saunassa syntynyt. En tiedä miksi, ei tiedä itsekään. 

Oletko varma, että juuri saunassa? Ei oikeasti saunassa synnytetty, kun oli kamalan työlästä lämmittää synnytystä varten varsinkin talvella. Yleensä synnytettiin talossa sisällä. Tämä tieto löytyy vanhojen kätilöitten muistelmista ja entisajan dokumenteista, joitten mukaan saunasynnytys oli aika harvinaista.

Olen tämä joka edellä kertoi syntyneensä saunassa vuonna 1960. En jotenkaan ymmärtänyt tätä kirjoitustasi työläästä saunan lämmittämisestä. Perheemme asui järven rannalla ja oli  ollut hyvinkin yleistä, että saunaa lämmitettiin usein, koska se oli ainoa peseytymispaikka. Lisäksi synnytykseen se oli oivallinen, siellä oli puhdasta, kuumaa vettä saatavilla ja paikka oli pu

Noilla vuosikymmenillä kannettiin saunaan ensin lämmityspuut. Sitten kannettiin vettä eikä kaikissa ulkosaunoissa ole vieläkään vesijohtoja.  Varsinkin talvella sauna lämmitettiin yleensä vain lauantaisin, joten viikolla se oli kylmä. Ei kaikki talvilapset syntyneet sunnuntaiaamuna eivätkä odottaneet, että sauna olisi ehtinyt lämmetä. Tunnen kyllä kotona syntyneitä, mutta en yhtään oikeasti saunassa syntynyttä.

Vierailija
22/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 70-luvulla syntynyt kaveri on saunassa syntynyt. En tiedä miksi, ei tiedä itsekään. 

Oletko varma, että juuri saunassa? Ei oikeasti saunassa synnytetty, kun oli kamalan työlästä lämmittää synnytystä varten varsinkin talvella. Yleensä synnytettiin talossa sisällä. Tämä tieto löytyy vanhojen kätilöitten muistelmista ja entisajan dokumenteista, joitten mukaan saunasynnytys oli aika harvinaista.

Saunaa on lämmitelty aika useinkin ennen tai ainakin padan alla pidetty tulta, että on lämmintä vettä, mitä on lapsiperheessä tarvittu, pyykinpesuun ja muuhun. Mummoni on synnyttänyt toistakymmentä lasta (30-luvun puolivälistä 50-luvun puoliväliin), joista kai vain yksi on synnytetty sairaalassa, Isäni on syntynyt saunassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tämä joka edellä kertoi syntyneensä saunassa vuonna 1960. En jotenkaan ymmärtänyt tätä kirjoitustasi työläästä saunan lämmittämisestä. Perheemme asui järven rannalla ja oli  ollut hyvinkin yleistä, että saunaa lämmitettiin usein, koska se oli ainoa peseytymispaikka. Lisäksi synnytykseen se oli oivallinen, siellä oli

Samalla lailla niitä vesiä ja puita joutui sisäänkin kantamaan, ei ollut vesijohtoja sinnekään. Huussikin oli saunan lähettyvillä. 

Vierailija
24/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini syntyi kotisaunassa 1975. Äitinsä ei tiennyt olevansa raskaana ennen kuin vauva alkoi tulla ulos.

Vierailija
25/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me vielä olla kuoltua, me viiskytlukulaiset. Itse synnyin vuonna - 54, ja ihan Naistenklinikalla, en missään savusaunassa.

Usko tai älä, seuraan tätäkin palstaa päivittäin, joskus jopa kirjoittelen, kun palstalla on mehevä aivopi eru, kuten sinun kirjoituksesi. Näemmä teinit kirjoittelee kuolemattomia viisauksiaan. 

Vierailija
26/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, 1920-luvun lopulla. Ja varmaan isäkin. Oletan kuitenkin ettei saunassa vaan ehkä kamarissa.

Vierailija
27/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini vm. -57 on syntynyt saunassa. Isäni vm. -58 sentään sairaalassa.

Vierailija
28/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä saunassa syntyneitä.

Mun isä on syntynyt 1920-luvun alussa ja asuivat Mynämäessä. Sieltä lähdettiin turun Heidekeniin synnyttämään mun isä. 

(Mun isän äidin äiti oli kätilö, joten sieltä varmaan neuvo synnyttää lapset synnytyssairaaloissa eikä kotona.)

Vierailija
29/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on syntynyt -46 ja kotona sisällä hän syntyi, ei saunassa. Äidin 50-luvulla syntyneet sisarukset ovat syntyneet sairaalassa. 

Kyllä pitää mennä vähän kauemmaksi kuin 50-luvulle, että olisi yleisesti saunassa syntyneitä tai edes kotona syntyneitä. Vähän voisi ap ottaa asioista selvää.

Vierailija
30/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinäitini sai viisi lasta ja vanhin syntyi v. 1943 saunassa, muut lapset sairaalassa. 

Vierailija
31/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunaa on lämmitelty aika useinkin ennen tai ainakin padan alla pidetty tulta, että on lämmintä vettä, mitä on lapsiperheessä tarvittu, pyykinpesuun ja muuhun. Mummoni on synnyttänyt toistakymmentä lasta (30-luvun puolivälistä 50-luvun puoliväliin), joista kai vain yksi on synnytetty sairaalassa, Isäni on syntynyt saunassa.

Milloin "ennen" ? Osaatko kuvitella, kuinka paljon talvipakkasilla menipuuta, jos SAUNAN padan alla olisi pidetty tulta? Silloin ei ollut polttopuun teko yhtään helpompaa kuin nykyisin. Puulämmitteisissä taloissa oli sisällä kattilallinen vettä hellalla. Siihen aikaan pyykkiä ei pesty joka päivä niin kuin nykyisin, jos ei ollut pakko. Äitiysavustuspakkauksessa oli pitkään emalivati, jossa saattoi pyykätä vauvan vaippoja vaikka siinä hellalla, kun kesti kuumaa.

Vierailija
32/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäkymmenluvun lopulla olen syntynyt - en saunassa vaan sairaalan yhteydessä olevalla synnytyslaitoksella - kaunis paikka joen rannalla.

Vierailija
33/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni syntyi maalaistalon olohuoneen sohvalle vuonna 1955.

Vierailija
34/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei useinkaan saunassa enää tuolloin vaan tuvassa. Saaristossa mun isoäidin vanhimmat lapset syntyivät kotona, nuorin sairaalassa. 

Riippuu ehkä paikasta koska omat sukulaiset ainakin syntyi tuohon aikaan joko sairaalassa (tai matkalla sinne...) tai juuri saunassa. Ei sisällä kotona. (Eikä ollut siis kuin ulkosauna!)

Vierailija
35/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole puita tuhlattu pitämällä saunan pataa lämpimänä. Kotia lämmitettiin ja pyykki- ja saunapäivät oli tarkoin harkittuja. Polttopuiden teko oli todella työlästä. 

Vierailija
36/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni 1961. Veljensä syntyi sairaalassa ja mummille tuli  joku kahnaus kätilön kanssa (olikohan tämä 1960) niin suuttui ja päätti synnyttää seuraavan kotona kuuten aina ennenkin. Isällä siis viisi veljeä ja sisko,joista kaikki muut syntyi saunassa paitsi yksi. Tai en varmuudella voi sanoa oliko se juuri sauna,mutta kotona kuitenkin.

Vierailija
37/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri juhannuksena juttelin tästä asiasta mummoni kanssa, joka on syntynyt -42. Hänellä oli 6 sisarusta ja asuivat maalla. Kaikki lapset ovat kuitenkin syntyneet sairaalassa. Mummoni ei muistanut että kukaan sukulaisistakaan olisi syntynyt kotona tai synnyttänyt kotona.

Myöhään 60-luvulle oli talouksia, joihin ei ollut autolla ajettavaa tietä perille asti. Jopa suhteellisen lähellä kaupunkeja. Asutustiloja oli kuokittu soiden laitaan syrjään maanteistä.

Lapsia syntyi siis aika paljon kotona.

Vielä 50- luvulla jotkut saattoivat synnyttää kotona perinne- ja häveliäisyssyistä. Näin kertoi eräs vanha, jo edesmennyt rouva.  Hän oli synnyttänyt ensimmäiset lapsensa kotona, vaikka olisi ollut sairaalaankin mahdollisuus. Sitten sattui vaikea synnytys, joka käänsi hänenkin kantansa sairaalan puolelle.

Vierailija
38/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kaksi vanhempaa sisarusta syntyivät kotona (40-luvun alkupuoli), isä ja pikkuveli jo sairaalassa.  Tämä maaseudulla Pirkanmaalla.

Vierailija
39/72 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat syntyneet 1930-luvulla, mutta ei kumpikaan todellakaan saunassa. Toinen ihan kotona kammarissa kätilön ollessa paikalla ja toinen ihan sairaalassa. Me 1950-luvulla syntyneet lapset synnyimme aluesairaalassa. Enkä tunne ketään ikätoveriani joka olisi syntynyt kotona, saatika saunassa.

Oikeastihan saunasynnytykset oli arkea 1800-luvun Suomessa ja vielä 1900-luvun alussa, mutta itsenäisessä Suomessa niiden määrä alkoi laskea varsin nopeasti, kun vuonna 1920 säädettiin laki, jonka mukaan jokaisessa kunnassa tuli olla kätilö jokaista 5000 asukasta kohti. Sotien jälkeen saunasynnytykset oli jo melko harvinaisia ja 50- ja etenkin 60-luvulle tultaessa jo erittäin harvinaisia. 70-luvun saunasynnytykset jo pelkkää urbaanilegendaa. 

Vierailija
40/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te voitte olla noin pöljiä? Saunassa synnyttäminen nyt ei kummoinen juttu ollut ennen. Myös oma sisarukseni on syntynyt saunassa vuonna 1965. Meiltä oli lähimpään sairaalaan matkaa noin 30 km ja kylän keskustaankin noin 15 km. Autoa ei perheessä ollut, eikä hevostakaan. Tiekin jotain hiton monttupolkua. 

Mutta kun näitä lukee, tulee tunne, että paljoa ei nykyihmiset tiedä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi