Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään joka olisi syntynyt maaseudulla saunassa, siis ketään niin vanhaa esim 50-luvulla syntynyttä?

Vierailija
22.06.2025 |

Löytyykö?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sisarusparven nuorin s.1956 olen syntynyt sairaalassa, kaikki muut kotona saunassa. Kunnankätilö tuli polkupyörällä tai taksilla taloon synnytysavuksi.

Vierailija
42/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt Kätilöopistolla yksityishuoneessa. Takassa paloi viihtyisästi tuli on äitini kertonut. Mutta siellä oli myös 'yleisiä saleja' monelle synnyttäjälle. 11950-luvun alku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 70-luvulla syntynyt kaveri on saunassa syntynyt. En tiedä miksi, ei tiedä itsekään. 

Oletko varma, että juuri saunassa? Ei oikeasti saunassa synnytetty, kun oli kamalan työlästä lämmittää synnytystä varten varsinkin talvella. Yleensä synnytettiin talossa sisällä. Tämä tieto löytyy vanhojen kätilöitten muistelmista ja entisajan dokumenteista, joitten mukaan saunasynnytys oli aika harvinaista.

Minun isä on syntynyt kevättalvella 30-luvulla ja nimenomaan saunassa. Heillä oli pieni talo ja paljon lapsia, joten sisällä ei ollut tilaa synnyttää. Helpompi se sauna oli saada lämpimäksi mitä hatara talo, lämmintä vettäkin oli riittävästi.

Vierailija
44/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1958 sairaalassa, vaikka syntymäkotikunta oli maaseututaajama. Kukaan lukion luokkatovereistani ei ollut tietääkseni syntynyt saunassa. Lukio oli kaupungissa mutta houkutteli oppilaita myös ympäröivältä maaseudulta.

Yliopistossa oli samanikäisiä kurssitovereita eri puolilta Suomea, enkä muista kenenkään kertoneen, että oli syntynyt saunassa.

Vierailija
45/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummi on syntynyt saunassa v.1935. Juuri juhannuksena saunoin samassa saunassa. 

Toisaalta myöhäisin kotisynnytys, jonka tiedän, on ollut setäni vaimon syntymä v. 1962. Siihen liittyi jotenkin se, että vanhemmat eivät olleet vielä naimisissa ja äidiksi tulleen vanhemmat vastustivat suhdetta. Pari meni sitten kyllä naimisiin ja sai kolme lasta lisää (sairaalassa).

Vierailija
46/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on syntynyt saunassa, sota aikaan 40-luvulla alussa. Mummi oli pommituksia paossa maalla.

Äiti on syntynyt kotona, mutta ei saunassa.

Vierailija
47/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2020 jälkeen lapset taitavat enimmäkseen syntyä tien päällä, jos et siis asu kaupungissa synnytyssairaalan välittömässä läheisyydessä. 

Vierailija
48/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo saunassa synnyttäminen ole ollut epämukavaa, kovat lauteet ainakin? Isä ja hänen sisarukset ovat syntyneet kotona 1940-luvulla, tosin makuukamarissa ei saunassa. Äiti on syntynyt sairaalassa, hänen siskonsa kotona, makuukamarissa. He myös 1940-luvun lopulla. 

Vierailija
49/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa oli syntynyt saunassa 1916, isä taas 50-luvulla ihan sairaalassa.

Vierailija
50/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa saunassa syntynyt on isäni isoäidin tuttavan poika, josta tuli isomamman kasvattilapsi. V. 1916.

Vierailija
51/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukseni ja minä olemme syntyneet 1950-luvulla, kaikki sairaalassa, vaikka maalla asuttiinkin. Eikö  synnytykset saunoissa yleisesti loppuneet viimeistään toiseen maailmansotaan? 

Vierailija
52/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla vuosikymmenillä kannettiin saunaan ensin lämmityspuut. Sitten kannettiin vettä eikä kaikissa ulkosaunoissa ole vieläkään vesijohtoja. Varsinkin talvella sauna lämmitettiin yleensä vain lauantaisin, joten viikolla se oli kylmä. Ei kaikki talvilapset syntyneet sunnuntaiaamuna eivätkä odottaneet, että sauna olisi ehtinyt lämmetä. Tunnen kyllä kotona syntyneitä, mutta en yhtään oikeasti saunassa syntynyttä.

Yhtä painavia ne puut ja vedet on kantaa saunaan tai tupaan. Eikä sitä saunaa lämmitetty löylykuumaksi, vaan varmaan alle 30-asteeseen, ja siihenhän se lämpenee nopeasti. Jos sinä et tunne yhtään saunassa syntynyttä, niin kyllä heitä voi hyvinkin olla olemassa, ei sellainen tullut mieleen?

Vierailija
53/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini täyttää 70v ensi viikolla ja oli perheensä lapsista viimeinen, joka syntyi kotona. Loput syntyivät sairaalassa

Vierailija
54/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini täyttää 70v ensi viikolla ja oli perheensä lapsista viimeinen, joka syntyi kotona. Loput syntyivät sairaalassa

Lisään vielä, että kun hänen isänsä kuoli kotonaan 16v myöhemmin, lopetettiin pirtissä lämmitys ja vainaja makasi siellä vajaan viikon, ennen kuin paikallinen terveyssisar pääsi paikalle ja totesi tilanteen ja vasta sitten vainaja saatiin vietyä pois arkkuun laittoa ja hautausta varten. Muu perhe asui tuon ajan talon toisessa päädyssä ja ei ole mikään iso talo kyseessä

Vierailija
55/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen savusaunassa syntynyt.   Ei ole muutenkaan niin kaksisesti mennyt ....

Savusaunassa synnyin, rakeet satoi ruutuun.  Äiti oli neiti ja isä poikamies

Kätilö, se vanha kuikka, kuivas minut luuttuun. Isä toivo poikaa, äiti vangin toiveet ties

Lapsuuskodistain jäi tuhkat tuuleen vain

En ole katkera, olen yksinäinen

En voi männä rajan taa,

Sieltäkään en töitä saa

Eukko jätti, se on niin itsepäinen

Olen onnen kerjäläinen,

muija kunnan käräjillä kaikki kersat multa sai

Olen onnen kerjäläinen, ruokaryypyt liian usein otin kai

Olen onnen kerjäläinen, kerjään onnea mä vain

Olen onnen kerjäläinen, epäonnea vain sain

Näitä polkuja tallailen yksin maailmalla,

Valtit hävis pakasta, jäi mustamaija vain

Lasinen on laulukirja loimeni alla

Mustankippee en oo minä ennee eukostain

Lapsuuskodistain jäi tuhkat tuuleen vain

En ole katkera, olen yksinäinen

Viikonlopuksikin tää isä sillan alle jää

Lehtipatjana piällä täkki täinen

Olen onnen kerjäläinen,

muija kunnan käräjillä kaikki kersat multa sai

Olen onnen kerjäläinen, ruokaryypyt liian usein otin kai

Olen onnen kerjäläinen, kerjään onnea mä vain

Olen onnen kerjäläinen, epäonnea vain sain

Vierailija
56/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti syntyi 46 sairaalassa ja isä 35 makuukamarissa. Saunassa ei kummankaan sisarukset syntyneet.

Minun äiti (syntynyt -37)  oli laittanut minut alulle isäni (syntynyt -43) kanssa makuukamarissa.  Saunassa ei siihen aikaan seksiä harrastettu kun lapset oli mukana 

Vierailija
57/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ätini -53 oli maatilan tyttösiä Kiteeltä, mutta Naistenklinikalla syntynyt.

Vierailija
58/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noilla vuosikymmenillä kannettiin saunaan ensin lämmityspuut. Sitten kannettiin vettä eikä kaikissa ulkosaunoissa ole vieläkään vesijohtoja.  Varsinkin talvella sauna lämmitettiin yleensä vain lauantaisin, joten viikolla se oli kylmä. Ei kaikki talvilapset syntyneet sunnuntaiaamuna eivätkä odottaneet, että sauna olisi ehtinyt lämmetä. Tunnen kyllä kotona syntyneitä, mutta en yhtään oikeasti saunassa syntynyttä."

Juu, puusauna on työläämpi lämmittää kuin mennä lattialämmityksellä varustetun kylpyhuoneen suihkuun.

Mutta kun jälkimmäisiä ei ollut. Toope.

Vierailija
59/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te voitte olla noin pöljiä? Saunassa synnyttäminen nyt ei kummoinen juttu ollut ennen. Myös oma sisarukseni on syntynyt saunassa vuonna 1965. Meiltä oli lähimpään sairaalaan matkaa noin 30 km ja kylän keskustaankin noin 15 km. Autoa ei perheessä ollut, eikä hevostakaan. Tiekin jotain hiton monttupolkua. 

Mutta kun näitä lukee, tulee tunne, että paljoa ei nykyihmiset tiedä. 

Höpö höpö. Olet joko trolli, tai et ymmärrä synnytyksen historiasta yhtään mitään (tai molempia). 

Ensinnäkin pitää ymmärtää, että kotisynnytys ja saunasynnytys eivät ole sama asia. Saunasynnytykset oli 1800-luvun ja sitä aiempien aikojen juttu ja ne alkoivat vähentyä jo yli sata vuotta sitten ja 1920 laadittu laki kuntien koulutettujen kätilöjen lukumäärän määrittämiseksi, vähensi saunasynnytyksiä entisestään. Sotien jälkeen ne oli jo todella harvinaisia.

Kotisynnytykset sen sijaan oli vielä sotavuosina yleisiä, mutta heti sotavuosien jälkeen ne alkoi nopeasti vähentyä sairaaloiden lisääntyessä ja vuoteen 1959 mennessä jo lähes kaikki synnytykset tapahtui laitoksissa. Vuonna 1960 jo 90% synnytyksistä tapahtui laitoksissa.

Suomen synnytyksissä voidaan nähdä kaksi selkeää siirtymävaihetta. Ensimmäinen alkoi 1920-luvulla ja kesti 1950-luvulle ja jonka huippu saavutettiin 1930-luvulla. Tässä ensimmäisessä siirtymävaiheessa kotisynnytysten avustaminen siirtyi maallikkokätilöiltä koulutettujen, kunnallisten kätilöiden käsiin, jonka siis tuo 1920 säädetty laki mahdollisti. Toisessa siirtymävaiheessa taas siirryttiin kotoa laitoksiin synnyttämään. Tämä siirtymävaihe tapahtui 1940-1960-lukujen välissä.

Saunasta siirtyminen tuvan puolelle synnyttämään tapahtui nimenomaan koulutettujen kätilöiden myötä, jotka halusivat siirtää synnytykset sisätiloihin. Täytyy muistaa että vielä viime vuosisadan alkupuolella maalaissaunoissa oli pääsääntöisesti maalattia eikä viemäröinnistä tietoakaan ja seinät noesta mustia ja siksi saunat oli myös pimeitä, eikä tietenkään sähkövalosta tietoakaan. Ei siis todellakaan mikään hygieeninen paikka synnytykselle.

Myös meidän perhe asui maalla, kun minä 50-luvun lopulla synnyin, eikä perheessämme ollut autoa, mutta siitä huolimatta äitini lähti synnyttämään aluesairaalan jonne matkaa oli yli parikymmentä kilometriä. Täytyy muistaa, että tuohon aikaan junat ja linja-autot kulki maaseudullakin ihan toiseen malliin kuin tänä päivänä, joten ei sieltä millään hevospelillä tarvinnut enää 50-luvun lopullakaan kaupunkiin lähteä, 1960-luvun puolivälistä nyt puhumattakaan. Ja kulkihan ne mittariautokin tarvittaessa, jos kova kiire tuli.

Vierailija
60/72 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te voitte olla noin pöljiä? Saunassa synnyttäminen nyt ei kummoinen juttu ollut ennen. Myös oma sisarukseni on syntynyt saunassa vuonna 1965. Meiltä oli lähimpään sairaalaan matkaa noin 30 km ja kylän keskustaankin noin 15 km. Autoa ei perheessä ollut, eikä hevostakaan. Tiekin jotain hiton monttupolkua. 

Mutta kun näitä lukee, tulee tunne, että paljoa ei nykyihmiset tiedä. 

Höpö höpö. Olet joko trolli, tai et ymmärrä synnytyksen historiasta yhtään mitään (tai molempia). 

Ensinnäkin pitää ymmärtää, että kotisynnytys ja saunasynnytys eivät ole sama asia. Saunasynnytykset oli 1800-luvun ja sitä aiempien aikojen juttu ja ne alkoivat vähentyä jo yli sata vuotta sitten ja 1920 laadittu laki kuntien koulutettujen kätilöjen lukumäärän määrittämiseksi, vähensi saunasynnytyksiä entisestään. Sotien jälkeen ne oli jo todella harvi

Kyllä meidän kylillä 50-luvulla synnyttiin kotona. Ihan tavallista, niin kaikki tekivät. Kätilö oli paikkakunnalla ja avusti. Mutta oli myös epävirallisempi, itseoppinut lapsenpäästäjä. Ilmeisesti se virallinen kätilö oli kalliimpi. Siksi sitä ei ollut varaa kutsua kaikkiin taloihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi