Hain apteekkista nenäsuihketta ja siitä alkoi kuulustelu
Kuinka kauan aiot tätä käyttää? Tätä ei saa käyttää viikkoa pidempään. En voi myydä näitä kahta jne.
Ihan kun olisi ostamassa jotain fentanyylia
Kommentit (271)
Ei kannata yrittää ostaa kahta purkkia, pulloa tai pakettia yhtään mitään lääkettä apteekista, ellei ole lääkärin määräystä. Eivät myy. Esim. kahta eri särkylääkettä eivät suostu kerralla myymään. Käy toisesta apteekista ostamassa se toinen, ellet jaksa kuunnella saarnoja.
Niille pitää vaan hymistä ja myönnytellä vastaukseksi niin ovat tyytyväisiä 🤷
Minä arvostan apteekin henkilökuntaa, ihan heitä kaikkia. Kysyn usein neuvoja ja otan vastaan ohjeistuksia mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Minä arvostan apteekin henkilökuntaa, ihan heitä kaikkia. Kysyn usein neuvoja ja otan vastaan ohjeistuksia mielelläni.
Minä en
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostit kahta? Oletko koukussa nenäsuihkeisiin?
Ehkä muillekin perheenjäsenille? Täytyykö siis käyttää samaa flunssassa?
Kannattaa itse kertoa että nämä molemmat eivät tule omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en
Voi, voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Tai vaikkapa kahteen eri käyttöpaikkaan. Kotiin toinen ja vaikkapa veneeseen tai mökille toinen niin ei tarvii edestakasin koittaa muistaa kuljetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en
No se on sitten sinun häpeäsi.
Tässä maassa osataan holhota, monista turhistakin asioista.
Mutta ihmettelen syvästi, että rokotuksista ei kukaan muistuttele ja lähetä lappuja kotiin. Olin 2 vuotta ilman jäykkäkouristusrokotusta koska se oli mennyt jo vanhaksi. Enhän mä nyt muista koska oon sen alaikäisenä saanut eikä sitä missään lue. Satuin kysymään asiaa neuvolassa ja piikki tökättiinkin heti.
Nenäsumute addiktiot voi kestää vuosia ja jotkut kiertää apteekista toiseen ostamassa
On ihan todellinen ongelma
Vierailija kirjoitti:
Ja kun hakee lääkettä jota käyttää joka päivä ja on käyttänyt vuosia niin ne tolvanat kyselee "onko tuttu lääke?". Samalla kun näkevät koneelta kauanko lääkettä on käytetty ja paljonko
Resepti on voimassa kaksi vuotta. Joskus vain vuoden tai lääkettä on määrätty vain yksi paketti. Jos et ole samalla reseptillä hakenut aiemmin mitään, niin ei sitä voi tietää, onko lääke tuttu vai uusi.
Vierailija kirjoitti:
Siis Nasolin ja vastaavat sopivat vain lyhytaikaiseen käyttöön. Ei ne muuten ole koukuttavia eikä millään määrällä pääse känniin mutta nokka noihin tottuu melko pian. Tästä spteekkari halusi varoittaa ja se on just oikein ja siksi siitä kuuluukin sanoa.
Näin juuri. Nasolinin pitkäaikaisesta käytöstä voi olla seurauksena hajuaistin menetys.
Tilaan nykyään apteekista kamat niin ei tarvii kuunnella saarnoja. Ja lapsiperheessä noita nenäsuihkeita kuluu, joten itsekin keräilen niitä varastoon kotiin että niitä sitten varmasti on kun tarvitaan.
Onhan se kiva kun jonkun muun tehtävä on huolehtia ihmisten turvallisuudesta niin voi elellä huolettomasti ja vaaroista isommin välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenäsuihkeet ei ole addiktoivia.
Ovat ne.
Ei ole. Addiktiolla on tieteellinen määritelmä. Ksylometatsoliini ei aiheutta addiktiota - vaan rebound-efektin joka lisää nenän tukkoisuutta kun vaikutus ehtyy.
Mikähän sen aiheuttaa, että käytät niitä liikaa, vaikka tehoa ei lopulta ole ja tukkoisuus sen kun lisääntyy. Oisko addiktio?
Ei, ei. Arkikielessä voi olla, mutta addiktion tieteellisen määritelmän mukaan ei.
Voit mennä jonnekin tiedefoorumille jankkaamaan? Vauvapalsta ei ole tieteellinen, vaan täällä puhutaan kuules ihan tavan arkikieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos reseptilääkettä on hakemassa, niin kannattaa sivuuttaa nuo utelut. Lääkäri on määrännyt tarpeelliset lääkkeet. Ei se farmaseuteille kuulu, mitä sieltä on silloin hakemassa.
Käsikauppalääkkeitä ostaessa heidät on ilmeisesti koulutettu kyselemään, että "palvelutapahtuma" olisi onnistunut.
Kumpikin näistä on väärin. Farmaseutilla on velvollisuus tarkistaa lääkemääräyksen oikeellisuus. Resepteissä on useinkin virheitä.
Käsikauppalääkkeissä he antavat lääkeneuvontaa. Se on kaikkea muuta kuin "kyselemistä, että palvelutapahtuma olisi onnistunut". Käsikauppalääkkeissä ei muu apteekin henkilöstö edes saa neuvoa kuin farmaseutti (ja proviisori).
Mitä? Tuo fraasi tulee aina sieltä. Onko joku muu yrittänyt neuvoa?
Kysyvät, koska heidän täytyy niin tehdä. Tirja sitä on minään loukkauksena ottaa.
Multa kysyivät nuhasumutteissa samaa, kun ostin kaksi. Kerroin vieväni toisen flunssaiselle tyttärelle kuten myös ostamani Para-Tabsin, ja toinen tuli itselleni flunssan jälkioireisiin. Sain kaksi, tietenkin, ihan totta puhumalla.
Myös Gaviscon-pulloista kysyivät toisessa apteekissa joskus samaa, jolloin kerroin toisen tulevan asuntoautoon ja toisen kotiin. Jälleen totuus. Kaksi myivät, tietenkin.
Työtään he tekevät kuten meistä moni muukin.
Menkääpä ostamaan yskänlääkettä niin hyvä etteivät kutsu vartijaa mukaan kuulusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun hakee lääkettä jota käyttää joka päivä ja on käyttänyt vuosia niin ne tolvanat kyselee "onko tuttu lääke?". Samalla kun näkevät koneelta kauanko lääkettä on käytetty ja paljonko
Resepti on voimassa kaksi vuotta. Joskus vain vuoden tai lääkettä on määrätty vain yksi paketti. Jos et ole samalla reseptillä hakenut aiemmin mitään, niin ei sitä voi tietää, onko lääke tuttu vai uusi.
Et sitten osaa lukea? Ne näkee tasan kaikki kyseisen lääkkeen reseptit ja näkee että olen käyttänyt lääkettä vuosia.