Ärsyttää lukea noita "näin saat ruokakulut mininiin" juttuja koska
Ei meillä ainakaan ole ongelmana sen yhden nk. pääruoan kustannukset (tehdään aina edullista kotiruokaa) vaan kaikki ne muut eli aamupalat, välipalat, iltapalat ym. Itse syön esim. aamulla aina kaurapuuroa, mutta kukaan muu ei syö aamulla puuroa. Muut syö jogurtteja (joskus 3 per pää), mysliä, muroja, kaakaota monta mukillista, leipää jne. Jokainen käy vuoronperään välipalalla syöden sitä sun tätä. Iltapalalla kanssa käydään tasaisena virtana klo 19-21.
Tämän jälkeen vielä kympin jäljestä alkaa mies koluta kaappeja, syö sipsiä, karkkia.... Aivan älytöntä. Ruokaan menee helposti 900 euroa kuussa. Meitä on siis kuusi henkeä. Kaupassa käy taloudesta kolme ihmistä eli ei auta, että vain minä pidän aisoissa sen, mitä kaupasta haetaan. Puhuttu on, mutta kellään muulla ei ole haluja tehdä mitään muutoksia. Sitten kiukutellaan, kun ei ole esim varaa matkustella tms.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on normaali ruokakulu per hlö per kk, mutta mulla jää puoleentoista sataan. Siihen sisältyy myös hygienia.
Kaikki ateriat. Aamupalaksi puuroa ja marjoja eikä mitään sokerijugurttia.
Kaloreita saa ruokaöljystä ja sokerista, turha niitä varoa jos liikkuu paljon.
Jos haluat pilata terveytesi, niin vedä vain epäterveellistä öljyä ja sokeria. Mikään määrä liikuntaa ei kyllä poista luokattoman huonon ravinnon vaikutuksia kehossa. Liikkuva keho tarvitsee myös proteiinia eikä pelkkää puuroa ja sokeria.
Kaurahiutaleissa on noin 14 g proteiinia sadassa grammassa. Se on hyvin. Sitä haukuttua jugurttia päälle, tai maitoa, niin ravinteiden määrä vielä paranee.
Esim. Kananmunissa, mitä moni syö proteiininlähteenään, on alle 13 g.
Niin, kasviksissakin on proteiinia, esim. Lehtikaalissa on 5 g proteiinia per sata grammaa. Parsakaalissa vähemmän ja kukkakaalissa vain 2 g per 100 g.
Jauhelihassa on alle 20 g per 100 g. Tonnikalassa veteen säillttynä on 24 g per 100 g. Lampaanlihassa paljon vähemmän. Herneitä moni vetää proteiinien vuoksi, ja onhan siinä sitä 6 g per 100 g, mutta lehtikaalissa melkein saman verran.
Soijapavuissa 31 g per sata grammaa.
Mennyt ihan älyttömäksi tämä proteiininpuute mistä ihmiset muka kärsivät.
Miksi ostat yksittäisiä jugurtteja? 3 purkkia eli 6 dl maustettua jugurttia sisältää n 60 grammaa sokeria, mikä on enemmän kuin koko päivän saantisuositus.
Meillä on ihan sääntönä että noita syödään yksi kerrallaan, lapset syövät nälkäänsä jotain ihan muuta. Muutenkin harvemmin ostan yksittäisiä jugurtteja, ovat lähinnä herkku, muuten syödään maustamatonta litran purkista ja laitetaan itse hedelmiä, marjoja yms sekaan.
Lapset syövät sitä mitä heille ostat. Jos lompakko ei kestä, älä osta kalliita muroja. Leipään edullisia päällisiä ovat esim margariini, vihannekset, kananmuna, vähärasvainen juusto.
Vierailija kirjoitti:
3 jugurttia aamupalaksi? Miksi et osta jugurttia litran tölkissä?
Litran tölkki mainittu! :) ... Ostin joskus abt. 10 vuotta sitten, prismasta baltialaista banaanijugurttia (en nyt muista mistä Baltian maasta oli lähtöisin).
Ostin kaks purkkia, vetelin ne parissa päivässä, oli niin hyvää! :) Ostin kaksi siksi, koska olivat litrahinnaltaan halvempia kuin maito!
Sapetti, kun pitikin kurppia ne niin äkkiä :( .... Ihmettelin, et miten voi olla niin halpaa, verrattuna kotimaiseen???
No, siinä sokeria, päätin, etten jää siihen "sokerikoukkuun" ja ostin sitten piimää (juu, puhhauttelen sitten hirveitä "sprägäreitä" :)))
Vierailija kirjoitti:
kokonaismenot nyt ei niin huimalta kuulosta, mutta toi mässäily-arseilu..3 jugurttia, monta kuppia kaakaota, muroja, mysliä, leipää aamupalaksi..mitä ahmatteja teillä oikein asuu. Ei kaakaota kuulu janoon vetää, siihen on vesi eli yksi kuppi kaakaota per nuppi pitäisi riittää. Kun jugurtti ei näköjään pidä nälkää, niin kannattaisiko siirtyä rahkoihin? Leivän päälle voi laittaa kananmunaa lisäprotskuksi..vai onko tässä enemmän kyse siitä että mätätäään vain mättäämisen ilosta eikä varsinaisesta nälästä enää. Mies ilmeisesti parhaimpana lippulaivaesimerkkinä tossa "pitäähän miehen nyt syödä"
Selvitä nyt oikeasti noitten ruokien proteiinimääriä, mitä suosittelet. Muutenkin sinulla on outoja käsityksiä ruoka-aineista. Luulo ei ole tiedon väärti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokonaismenot nyt ei niin huimalta kuulosta, mutta toi mässäily-arseilu..3 jugurttia, monta kuppia kaakaota, muroja, mysliä, leipää aamupalaksi..mitä ahmatteja teillä oikein asuu. Ei kaakaota kuulu janoon vetää, siihen on vesi eli yksi kuppi kaakaota per nuppi pitäisi riittää. Kun jugurtti ei näköjään pidä nälkää, niin kannattaisiko siirtyä rahkoihin? Leivän päälle voi laittaa kananmunaa lisäprotskuksi..vai onko tässä enemmän kyse siitä että mätätäään vain mättäämisen ilosta eikä varsinaisesta nälästä enää. Mies ilmeisesti parhaimpana lippulaivaesimerkkinä tossa "pitäähän miehen nyt syödä"
Selvitä nyt oikeasti noitten ruokien proteiinimääriä, mitä suosittelet. Muutenkin sinulla on outoja käsityksiä ruoka-aineista. Luulo ei ole tiedon väärti.
rahkassa protskua 10g/100g ja jogurtissa 3g/100g..yhdessä kananmunassa on n. 6-7g proteiinia. Juu mulla on old school käsitykset ruuasta, eli ei eletä sokerin varassa aamusta iltaan kuten nykyään on tapana.
Ei teillä kohtuuttoman paljon kulu, 150 euroa per pää ei ole paha nykyhinnoilla. Noiden juhurttipurkkien ostamista en silti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis jogurtissa on usein saman verran proteiinia, mitä rahkassa. Proteiinirahkassa on vähemmän proteiinia, mitä tavallisessa rahkassa.
Kaakaossa, siis tummassa kaakaossa, on proteiinia 20 grammaa/ 100 g. Kahvissa ei ole yhtään. :-)
Kannattaa pyytää chat gpt apuun ja sanoa sille että "suunnittele viikon ruokani ja mielellään edullista"se osaa laskea kalorit ja makrot ja suunnitella ruoan vaikka sanoisit sille sitten että et halua jotain tiettyä mitä se ehdottaa niin se keksii aina uusia ja antaa neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis jogurtissa on us
Ei kyllä jogurtissa ja oikeassa maitorahkassa ole samaa määrää proteiinia, katsoppa vielä uudestaan. Lisäksi miksi tässä mietitään kaakaon proteiinia kun annoskoko on lähinnä 1 tl eikä 100 g ?
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee yksin asuvana 280-320€ kuukaudessa ja tosiaan sama juttu että pärjäisi vähemmällä jos ei olisi noita iltapala ja aamupala härpäkkeitä ja kyse olisi vaan lounaasta ja päivällisestä niin menis varmaan 200€.
Minulla menee kauppaan yhden hengen eläkeläistaloudessa 400-450 euroa sisältäen ruuan lisäksi myös hygien- ja siivousatuotteet ja pidän tätä varsin kohtuullisena summana. Monet eläkeläisystäväni kehuvat miten selviävät kuukauden ruokamenoista parilla sadalla eurolla; ostavat punalaputettuja eineksiä eivätkä muutenkaan syö järin ravintorikasta ruokaa. Itse tingin enemmin mistä tahansa muusta kuin hyvätasoisesta ravintosuositusten mukaisesta ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
3 jugurttia aamupalaksi? Miksi et osta jugurttia litran tölkissä?
Jogurtin voi myös tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan monesti kehutaan jotain syötävää että siinä on paljon proteiinia, mutta monilta jää huomaamatta miten hirveät määrät ko tuotetta pitäisi syödä että tarvittava määrä kertyy.
Jos on 6 henkeä taloudessa ni kyllä siihen ruokaan saa kulumaan. Yksi mitä vois yrittää on puolittaa juustot ja kinkut. Leivän päälle otetaan sitten vähemmän leikkeleitä. Jos juotte mehuja ni kannuun kaadat puolet mehua ja päälle vettä. Karkit ja sipsit viikonloppuun. Jogurtiksi tosiaan litran jogurtteja. Ne yksittäiset jogurtit tulee tosi kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on normaali ruokakulu per hlö per kk, mutta mulla jää puoleentoista sataan. Siihen sisältyy myös hygienia.
Kaikki ateriat. Aamupalaksi puuroa ja marjoja eikä mitään sokerijugurttia.
Kaloreita saa ruokaöljystä ja sokerista, turha niitä varoa jos liikkuu paljon.
Jos haluat pilata terveytesi, niin vedä vain epäterveellistä öljyä ja sokeria. Mikään määrä liikuntaa ei kyllä poista luokattoman huonon ravinnon vaikutuksia kehossa. Liikkuva keho tarvitsee myös proteiinia eikä pelkkää puuroa ja sokeria.
Kaurahiutaleissa on noin 14 g proteiinia sadassa grammassa. Se on hyvin. Sitä haukuttua jugurttia päälle, tai maitoa, niin ravinteiden määrä vielä paranee.
Esim. Kananmunissa, mitä moni syö proteiininläh
Netissäkin on laskureita, joilla voi testata saako proteiinia tarpeeksi. Itse kävin apteekkini tarjoamassa testissä ja testin perusteella minun proteiinin saantini ruuasta on riittävä. Kuntoilen paljon ja käyn myös 2 kertaa viikossa kuntosalilla, mutta minun ei tarvitse käyttää mitään proteiinilisiä, sillä saan syömästäni terveellisestä ruuasta tarvitsemani proteiinin. Liikaa proteiinia ei kannata syödä, sillä se määrä mitä keho ei pysty käyttämään hyödyksi muuttuu kaiketi kehossa rasvaksi mikä voi johtaa painon nousuun.
Minua nuo lähinnä huvittaa. Päivän ateriat vain x eurolla ja sitten kyseessä on vain yksi ateria.
Minun laskennallinen kalorintarpeeni on 1990 kcal/päivä. En todellakaan voi syödä noin paljon kerralla refluksitaudin takia. Lisäksi minulla on loppuelämän lääke, mikä pitää ottaa aamuisin eikä sitä voi ottaa tyhjään mahaan, joten kunnon aamupala pitää yrittää syödä. Yhden lämpimän aterian minäkin syön. Töihin otan kevyet eväät, yleensä jotain salaattia keveyellä proteiinilisällä, esim. pari ruokalusikallista raejuustoa ja palan patonkia tms. Jotta saisin kaloritarpeeni ja tarpeellisen määrän kasviksia, syön jossain vaiheessa päivää hedelmän. Sitten joskus 17 aikoihin sen lämpimän aterian, mikä ei voi olla kovin iso annos. Ennen juhannusta käytiin syömässä firman porukan kanssa paikassa missä annosteltiin ruoka valmiiksi, salaatin sai ottaa itse. Vaikka en syönyt kaikkea sitä lämmintä ruokaa kun annos oli liian iso, olin ihan kipeä koko loppupäivän. Illalla en sitten syönyt enää mitään. Eli kaikille ei vaan sovi yksi ruoka päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:.
"yhden hengen eläkeläistaloudessa 400-450" 2Itse tingin enemmin mistä tahansa muusta kuin hyvätasoisesta ravintosuositusten mukaisesta ruuasta."
Samat sanat. Ostan kasviksia ja hedelmiä myös paljon, marjojakin. Leipää teen itse, helppoa ja edullista.
En osta leikkeleitä, juustoa kuuden viikon välein, nostaa näet kolesterolia!
Huomaa kyllä että hinnat ovat nousseet, mutta silti, aion pysyä terveenä vielä kauan!
Ei teillä ap tosiaan edes hirveesti mene rahaa ruokaan. Mutta tosta on silti helppo nipistää pieneen lomaan rahat.
Meillä on aamulla luonnonjogurttia/kreikkalaista jogurttia ja sen kanssa mustikkaa pakkasesta, puolikas banaani per syöjä sekä oman valinnan mukaan siemeniä/rusinoita ja on myös (luomu) corn flakeseja. Takuulla parempaa kuin kaupan pienet sokerijogurtit sokerimuroilla. Ja halvempaa, kun kaiken ostaa isoissa pakkauksissa esim auringonkukan siemenet Coop tai Lidl. Lisäksi keitetään/paistetaan munia leivän päälle, ei osteta leikkeleitä.
Mä en tiedä miksi aikuisilla on karkki- ja sipsivarastoja? Lapset/teinit ostaa noita viikkorahoillaan, jos haluaa. Lopeta nyt niiden osto niin sulla säästyy kivasti, eikä " mies" tarvii miitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Moi! Syökää kuin italialaiset: kunnon lounas ja päivällinen. Ei ole nälkä siinä välissä tai päivällisen jälkeen niin ei tarvitse mättää mitään välipaloja. Ei nekään siellä syö mitään välipaloja. Ja hoikkana pysyvät... eikä siinä ehdi tulla nälkä kun kun syö kunnon ruokaa 2 x pv.
Mulla ei mahalaukku vedä niin paljoa kerralla, että pystyisin syömään vain kaksi kertaa vuorokaudessa. En myöskään pysty syömään riittävästi proteiinia kahdella aterialla, sillä proteiinista tulee niin kylläinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vanhempi niin Sun lapset syö tasan sitä mitä heille määräät! Ja miehes kans! Meillä oli aina aamulla kaurapuuroa eikä mitään välipaloja. Jos ruoka ei kelvannut niin lautanen syötiin silti tyhjäksi tai itkettiin ja syötiin tyhjäksi. Ja koulussa sama meininki. Kukaan meistä ei kuollut siihen.
Täh? Nainen määrää mitä mies syö? 😂😂