HS: 70 -luvulla syntyneet viimeinen ikäluokka, josta tuli vauraampi kuin vanhempansa
https://www.hs.fi/talous/art-2000011234622.html
Miksi näin? Miksi koulutustasot ovat romahtaneet meidän 70 -lukulaisten jälkeen? Kouluttautumallahan me olemme varallisuutemme tehneet.
Kommentit (90)
Ikäluokka kokonaisuutena voi olla vähempivarainen mutta jotkut ovat vauraampia kuin muut, koska raha kasautuu. HS:n perintöjä käsitelleestä jutusta näki että jotkut perivät miljoonia, vaikka suurinta osaa ei perinnöt paljon lämmitä.
No en ole vauraampi. Ellei henkisesti jotenkin. Köyhäksi osa jäi.
Isäni isä oli kouluttamaton pienviljelijä mökissä ilman juoksevaa vettä, isäni yliopiston professori. En tiedä miksi minun pitäisi yrittää panna siitä paremmaksi, vaikka koulutettu olenkin.
Ostovoima on surkea palkkoihin nähden ja palkat valuu ylikalliisiin vuokriin tai 25 v asuntolainoihin.
Eipä ole valittamista -80 ja 90 luvulla syntyneissäkään. Ainakaan tuttavapiirissä. Kolme työtöntä tulee mieleen ja suurin osa omistus asunnoissa.
Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.
Akateemisia ollaan kaikki.
Musta ei tullut. Köyhä olen. Toki perintöä jonkin verran tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Isäni isä oli kouluttamaton pienviljelijä mökissä ilman juoksevaa vettä, isäni yliopiston professori. En tiedä miksi minun pitäisi yrittää panna siitä paremmaksi, vaikka koulutettu olenkin.
Näinpä.
Toisaalta vauraus on hieman eri asia kuin akateemisesti korkea titteli.
Kiva kuulla jos sukupolveni edes on vaurastunut. Itse en ole, vaan nyt 54-vuotiaana työtön ja vailla omaisuutta. Työura jäi katkonaiseksi, kun valmistuin 90-luvun lamaan. Kolmeen kertaan alaa vaihtanut ja uudelleen kouluttautunut, ja siksi on vielä tässäkin iässä opintolainaa, joka menee nyt Kelalle kun en pysty työttömänä pankille lyhentämään. Vuokralla yksiössä. Omilla vanhemmilla on omaisuutta ja eläke isompi kuin minulla palkka, silloin kun töihin pääsen.
Mutta yksittäistapaukset on poikkeuksia, hyvä tietää että vielä omalla sukupolvella noin isossa kuvassa terveesti asiat.
Ennen oli töitä valtiolla, kaupungeilla ja kunnilla. Nyt kuin kaikki on yksityistetty ei ole työpaikkoja, koska rahat menevät osinkoihin.
Eikö se olisi harhaa kuvitella, kuinka seuraavat sukupolvet olisivat vauraampia, enemmän kouluja käyneitä, onnellisempia, terveempiä jne. koska elämä on ala- ja ylämäkijä ja olosuhteet vaihtelevat suuresti, johon pieni ihminen ei voi vaikuttaa, kuten maailman tilanne, suhdanteet jne.
Itse uskon yltäkylläisyyfen ja korkean elintason on jo saavutettu, ennen 2000-lukua ja nyt palataan pikkuhiljaa taaksepäin ja silti saamme elää hyvää elämää ja korkeaa elintasoa.
Kun nykyinen kolmekymppinen perii vanhempiensa talon Espoossa, hän on miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.
Akateemisia ollaan kaikki.
No onhan tämä juuri hyvä esimerkki, ei eläkeläisten tulojen kuuluisi olla yhtä paljon kuin työssäkäyvän.
Siinä jutussahan nimenomaan sanotaan, etteivät 80-luvulla syntyneet jää vanhempiaan köyhemmiksi vaikka näin joskus arveltiin. Sen sijaan he ovat ensimmäinen ikäluokka joka ei ole varakkaampi kuin edeltävä ikäluokka eli 70-luvulla syntyneet.
Moni akateeminenhan on nyt työtön, koulutettuja on monella alalla jo liikaa. Aiemmin näin ei ollut. Vaikka olisi millainen koulutus niin ei työpaikkaa saa jos niitä ei ole tai hakijoita on jopa tuhansia. Ei siinä paljoa varallisuus kasva, kun tukiakin leikataan. Pelkkää köyhyyttä monella edessä.
Väärin. 70 -luvulla syntyneet ovat ENSIMMÄINEN sukupolvi, jotka ovat köyhempiä kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyinen kolmekymppinen perii vanhempiensa talon Espoossa, hän on miljonääri.
Yleensä perintöä on jakamassa 2 tai 3 lasta, ja harva Espoon talokaan on niin monen miljoonan arvoinen... Tuskin asuntojen hinnatkaan nousee, vaikka eihän sitä tiedä miten asiat on 20-30v kuluttua, kun nämä vanhemmat kuolee. Voihan olla että koko planeetta on jo posautettu ilmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä perintöä on jakamassa 2 tai 3 lasta, ja harva Espoon talokaan on niin monen miljoonan arvoinen... Tuskin asuntojen hinnatkaan nousee, vaikka eihän sitä tiedä miten asiat on 20-30v kuluttua, kun nämä vanhemmat kuolee. Voihan olla että koko planeetta on jo posautettu ilmoihin.
Yleensä niitä perittäviäkin on kaksi.
Jos omilla vanhemmilla oli melko olematon koulutus niin ei niin paljoa vaatinut. Nykynuoriso valmistuu kortistoon?