Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 70 -luvulla syntyneet viimeinen ikäluokka, josta tuli vauraampi kuin vanhempansa

Vierailija
21.06.2025 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000011234622.html

Miksi näin? Miksi koulutustasot ovat romahtaneet meidän 70 -lukulaisten jälkeen? Kouluttautumallahan me olemme varallisuutemme tehneet. 

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee 2015 uusinta iranista :D JEEEE! ei ihme ettei ole rahaa terveydenhoitoon

Vierailija
42/90 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.

Akateemisia ollaan kaikki.

No onhan tämä juuri hyvä esimerkki, ei eläkeläisten tulojen kuuluisi olla yhtä paljon kuin työssäkäyvän. 

No tämähän ei ole hyvä esimerkki, vaan poikkeus. Suurin osa eläkkeistä on kuitenkin alle kaksi tonnia netto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, ettei koulutus ja vaurastuminrn ole lisääntyneet merkittävästi enään 40 vuoteen, mutta vastaavasti muut arvot,  kuten  esim.  vapaa-aika, hyvinvointi,  onnellisuus, elämänlaatu ovat parantuneet huomattavan paljon 40-50v. aikana ja arvot ovat muuttuneet 

Olen 70v elämäni tärkein tavoite oli oma-asunto, kun vuokra-asuntoja ei juuri ollut ennen 80-lukua ja sen eteen annettiin kaikki ja se vähäinenkin vapaa-aika laitettiin tuottavaan työhön, ompeluun, marjastamiseen, opiskeluun jne. ja kaikessa säästettiin. 

Ja nyt kun katson 23v tyttärentytärtäni ja muita nuoria, häntä ei juuri varallisuuden hankkiminen kiehdo, vaan haluaa mieluimmin elämyksiä, ulkomaan matkoja ja arvostaa vapaa-aikaa yms, jota minä en hänen iässää saanut edes haaveilla ja näin jälkeenpäin jäin paljosta paitsi, kun varallisuuden hankkiminen oli se ykkösjuttu elämässä. 

Aloitus kertoo vain elämän arvojen muuto

Muistan kun 80-luvulla kyläillessä naiset neuloivat tavatessaan. Nykyään kokisin tuon vähän loukkaavaksi, että aletaan puikkoja kilistellä vaikka piti viettää yhdessä hyvää aikaa. Se katsekin kun on pääosin niissä kutimissa silloin. Mutta ennen käsien piti olla ahkerina koko ajan, ja siinä sivussa seurusteltiin se mikä voitiin. Tämä näkyy vieläkin niin, että vanhempani eivät osaa rauhoittua kun siellä käy kylässä. Heti pompataan ruokapöydästä ylös suorittamaan jotain asiaa, ei malteta istua, nauttia, kuunnella ja jutella. Aina pitää tehdä jotain ja todistaa olevansa ahkera. Minun käy jotenkin sääliksi tuo.

Vierailija
44/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantokyvyn nousu syntyy teknologian kehityksestä. Teknologian kehitys ei ole pysähtynyt, joten vaurauden kasvun pysähtymiseen on muu selitys.

Teknologian kehittyessä ihmistyön tarve vähenee. Näin ollen kilpailu työpaikoista kovenee, joten työnantajien ei tarvitse nostaa palkkoja ja osa väestöstä joutuu olemaan ilman työtä tai osa-aikaisessa työssä. Teknologian yhä kehittyessä tämä tilanne tulee pienentämään enemmistön elintasoa jos työelämän sääntöjä ei muuteta.

Vierailija
45/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan vaikuttaisi olevan näin. Omilla vanhemmilla on nettoeläke suunnilleen samoissa kuin oma nettopalkka. Vielä minulla työelämää n.15v eli ehtiihän palkkakin vielä vähän nousta eli ehkä kohta toisin.

No onhan tämä juuri hyvä esimerkki, ei eläkeläisten tulojen kuuluisi olla yhtä paljon kuin työssäkäyvän. 

No tämähän ei ole hyvä esimerkki, vaan poikkeus. Suurin osa eläkkeistä on kuitenkin alle kaksi tonnia netto.

Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin osa palkoista on kuitenkin myös alle kaksi tonnia netto. Tuo on tyypillinen tilanne, kouluttamaton duunari saa enemmän eläkettä kuin koulutettu lapsensa palkkaa.

Vierailija
46/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. 70 -luvulla syntyneet ovat ENSIMMÄINEN sukupolvi, jotka ovat köyhempiä kuin vanhempansa.

Kyllä. 70-luvulla syntyneet aikuistuvat suoraan 90-luvun jättilamaan, joka katkaisi urat heti alkuunsa. Siitä suosta ponnistelemiseen meni pitkään ja 2000-luvulla talouden heittelyt on vaan lisääntyneet. Ei meillä ollut mahdollisuutta samaan kuin vanhemmillamme. Minä olen syntynyt 70 ja mieheni 75. Meidän molempien vanhemmilla on jo kolmekymppisenä ollut omakotitalot, mökit, autot ja veneet vaikka eivät edes ole olleet erityisen korkeasti koulutettuja. Minunkin äitini oli kotiäiti, ja silti opettajaisäni palkalla pystyttiin hankkimaan nuo kaikki. Puutetta ei ollut mistään. Minä ja mieheni olemme myös tehneet töitä koko ikämme, kouluttautuneet korkeasti ja eläneet vähällä, eikä meillä olisi mitään mahdollisuuksia samaan omaisuuden hankintaan kuin vanhemmillamme. Asunto on saatu nipin napin, kesällä viikko voidaan olla vuokramökillä. Ei sillä, että itse edes omaisuutta kaipaisin, mutta tämä tuntuu olevan tilanne isolla osalla ikäluokastani. Koulutusta riittää, hyväpalkkaisia töitä ei. 

Vierailija
47/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan perseestä olla varhaista Z-sukupolvea. Meidän kohdalle ei missään vaiheessa ole osunut mitään hyvää tai kivaa.

Vierailija
48/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
49/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin koska kirjoittaja on provo.

Vierailija
50/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. 70 -luvulla syntyneet ovat ENSIMMÄINEN sukupolvi, jotka ovat köyhempiä kuin vanhempansa.

Kyllä. 70-luvulla syntyneet aikuistuvat suoraan 90-luvun jättilamaan, joka katkaisi urat heti alkuunsa. Siitä suosta ponnistelemiseen meni pitkään ja 2000-luvulla talouden heittelyt on vaan lisääntyneet. Ei meillä ollut mahdollisuutta samaan kuin vanhemmillamme. Minä olen syntynyt 70 ja mieheni 75. Meidän molempien vanhemmilla on jo kolmekymppisenä ollut omakotitalot, mökit, autot ja veneet vaikka eivät edes ole olleet erityisen korkeasti koulutettuja. Minunkin äitini oli kotiäiti, ja silti opettajaisäni palkalla pystyttiin hankkimaan nuo kaikki. Puutetta ei ollut mistään. Minä ja mieheni olemme myös tehneet töitä koko ikämme, kouluttautuneet korkeasti ja eläneet vähällä, eikä meillä olisi mitään mahdollisuuksia samaan omaisuuden hankintaan kuin vanhemmillamme. Asunto on saatu

Tehän peritte ne vanhempanne jotka ovat perineet omansa silloin.  Korkeastikoulutettuna luulisi sun tajuavan ettei opettajan palkalla leveesti eletty silloinkaan  jos oli lapset ja kotirouva kekastelemassa 

Vierailija
51/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tästä näkee Millenniaalien ja Zoomereiden laiskuuden seuraukset. "

Zoomerit ovat syntyneet 1997-2012. Tosissasiko syyttelet, että 13-vuotiailla ei ole omakotitaloa tai autoa laiskuuden takia? 

Niin, tai lapsia? Toivon mukaan ei vielä 13-vuotiaana!

Asiat menee yleensä sykleissä. Täysin mahdollisesti sitten kun nämä nuorimmat ovat aikuisia tuleekin joku vauvabuumi, ja taas halutaankin lapsia ja siihen on nykyistä paremmat edellytykset. Emme voi tietää, nähtäväksi jää.

Vierailija
52/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin osa palkoista on kuitenkin myös alle kaksi tonnia netto. Tuo on tyypillinen tilanne, kouluttamaton duunari saa enemmän eläkettä kuin koulutettu lapsensa palkkaa.

Muuten samaa mieltä, mutta outo väite että aina puhuttaisiin brutosta. Kyllä välillä puhutaan netostakin, kuten juuri noissa edellisissä kommenteissä.

Saa puhua kummasta vain, kunhan ollaan selkeitä eikä mene sekaisin.

Vierailija
53/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin osa palkoista on kuitenkin myös alle kaksi tonnia netto. Tuo on tyypillinen tilanne, kouluttamaton duunari saa enemmän eläkettä kuin koulutettu lapsensa

Aina puhutaan brutosta, koska ihmisillä on erilaiset veroprosentit ja vähennykset. Ei ole vertailukelpoisia.

Vierailija
54/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan perseestä olla varhaista Z-sukupolvea. Meidän kohdalle ei missään vaiheessa ole osunut mitään hyvää tai kivaa.

Onpa kurja että sinulla on tuo fiilis :( On kuitenkin muutakin kuin materiaa ja siihen liittyviä arvoja.

Se jo on lottovoitto, jos on syntynyt hyvään ja rakastavaan kotiin, ja meitäkin on <3 

Vierailija
55/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin koska kirjoittaja on provo.

Miten niin on provo? Ei ole, meilläkin täyttä totta.

Vai etkö edes tiedä, paljonko vaikkapa akateemisesti koulutettu kirjastontyöntekijä tai kulttuurisihteeri saa palkkaa? Voin kertoa, ettei paljon. Pitkän työuran tehneet vanhempani saivat parempaa palkkaa, ja nyt eläkekin on hyvä.

Maailma on muuttunut.

Vierailija
56/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. 70-luvulla syntyneet aikuistuvat suoraan 90-luvun jättilamaan, joka katkaisi urat heti alkuunsa. Siitä suosta ponnistelemiseen meni pitkään ja 2000-luvulla talouden heittelyt on vaan lisääntyneet. Ei meillä ollut mahdollisuutta samaan kuin vanhemmillamme. Minä olen syntynyt 70 ja mieheni 75. Meidän molempien vanhemmilla on jo kolmekymppisenä ollut omakotitalot, mökit, autot ja veneet vaikka eivät edes ole olleet erityisen korkeasti koulutettuja. Minunkin äitini oli kotiäiti, ja silti opettajaisäni palkalla pystyttiin hankkimaan nuo kaikki. Puutetta ei ollut mistään. Minä ja mieheni olemme myös tehneet töitä koko ikämme, kouluttautuneet korkeasti ja eläneet vähällä, eikä meillä olisi mitään mahdollisuuksia samaan omaisu

Puhuiko joku leveästi elämisestä? Standardit on joka tapauksessa muuttuneet, ei 70-luvulla tullut mieleenkään syödä vaikka jäätelöä joka päivä, se oli harvinaista herkkua. Sen ajan riittävä oli nykyihmisen mielestä köyhää, mutta silloin oltiin tyytyväisiä.

Vierailija
57/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksella ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.

Vierailija
58/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä ja palkoista puhutaan aina bruttona. Suurin osa palkoista on kuitenkin myös alle kaksi tonnia netto. Tuo on tyypillinen tilanne, kouluttamaton duun

Ahaa, taidat tarkoittaa virallisissa yhteyksissä? Minä tarkoitan, että netostakin voidaan maailmassa puhua. Itse aina vain netosta enkä ole ainoa. Brutolla ei ole minulle väliä, vain nettotulot merkitsevät. Brutolla en osta asioita, vain nettotuloillani.

Vierailija
59/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 80-90- luvuilla syntyneet lapset ovat parempituloisia ja paljon vauraampia kuin me samanikäisinä - tai edes nyt 60+v:nä vaikka meidänkin tulot on yht n 140ke

Vierailija
60/90 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksella ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.

Näinpä. Lisäksi on valheellista väittää, että muka koulutustasot olisivat pudonneet. Nykyisin koulutetaan nuoria enemmän kuin koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi